Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-07@03:28:22 GMT

برهم خوردن نظام طبیعی رودخانه‌ها در گلستان

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۸۷۸۵

عضو کارگروه مهندسی رودخانه و سازه‌های هیدرولیکی هیئت ویژه تهیه گزارش ملی سیلاب یکی از دلایل وقوع سیل در گلستان را بر‌هم خوردن نظام طبیعی رودخانه‌ها عنوان کرد.به گزارش بلاغ، سیل ابتدای سال جاری در استان‌های مختلف کشور که به نوعی نوروز را در ایران با نگرانی و مخاطره همراه کرده بود، باعث شد به دلیل حجم بالای رخداد و گستردگی آن در چندین استان کشور، رئیس جمهور در اقدامی دستور به تشکیل هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب کرده تا ضمن بررسی علل وقوع این سیل راهکارهای عملیاتی برای جلوگیری از وقوع آن را مورد تحلیل علمی و کارشناسانه قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین منظور اعضای کارگروه مهندسی رودخانه و سازه‌های هیدرولیکی هیئت ویژه تهیه گزارش ملی سیلاب با حضور در شهرستان گنبدکاووس در جلسه‌ای با استماع سخنان مسوولان گنبدی و گلستانی پرسشنامه‌هایی را برای بررسی علمی موضوع بین مدیران توزیع و پس از تکمیل برای تحلیل داده‌ها جمع‌آوری کردند.

* اصلاح جغرافیایی مدیریت منابع آب ضروری است

عضو کارگروه مهندسی رودخانه و سازه‌های هیدرولیکی هیئت ویژه تهیه گزارش ملی سیلاب در این جلسه با اشاره به اینکه باید به دقت و با نگاه کارشناسی و به دور از احساسات موضوع وقوع سیل را در ابتدای سال اخیر بررسی کنیم، اظهار کرد: رئیس جمهور پاسخ‌هایی علمی، واقعی و به دور از هرگونه شائبه و تعارف را طلب کرده‌اند و باید برای این منظور دقت کافی صورت بگیرد.

محمود افسوس با بیان اینکه یکی از آسیب‌هایی که موجب ضعف و سخت شدن مدیریت منابع آب و اتفاقات پیرامون آن می‌شود فقدان حوزه‌بندی صحیح است، افزود: حوزه منابع آب نباید استانی دیده شود زیرا برخی استان‌ها با هم در یک حوزه آبخیز قرار دارند و مدیریت چندگانه موجب بروز آسیب‌های جدی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید با هماهنگی مسوولان بالادستی این خلا قانونی را مرتفع کنیم، خاطرنشان کرد: وقتی مدیریت حوزه آبخیز در استان‌های مجاور جدای از هم است برخی استان‌ها به دلیل عدم توجه و یا عدم وجود نشانه‌ها از سیل هیچ تصور و پیش‌بینی را ندارند.

* ساختار ستاد و شوراهای مدیریت بحران باید تغییر کند

عضو کارگروه مهندسی رودخانه و سازه‌های هیدرولیکی هیئت ویژه تهیه گزارش ملی سیلاب با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها اقدام به احداث سازه‌هایی بر روی رودخانه‌ها و کوچک‌سازی مسیر آبراه‌ها به دلیل دیدن آثار خشکسالی کرده‌اند، ادامه داد: این موضوع باعث شده است که در استان‌های سیل‌زده نظام طبیعی رودخانه‌ها برهم بخورد.

افسوس وجود این اقدامات غیرکارشناسی و مخرب را در کنار بارش شدید و بی‌سابقه باران از علت‌های ورود آب به حریم شهرها در کوتاه‌ترین زمان ممکن دانست و تصریح کرد: در موضوع ساختار ستاد و شوراهای مدیریت بحران نیز باید اصلاحاتی صورت بگیرد که بعد از تحقیقات کامل و بررسی همه ابعاد این تغییرات پیشنهاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان گلستان از جمله استان‌های سیل خیز کشور است، تاکید کرد: باید اقدامات زیرساختی مناسب به ویژه در بخش رودخانه‌ها با نگاهی کاملا علمی و مجرب صورت بگیرد و به همین دلیل در کارگروه‌های هیئت ملی بررسی این موضوع از اساتید دانشگاه و صاحب نظرات شهرستانی نیز استفاده کرده‌ایم.

* لایروبی «گرگانرود» و «چهل‌چای» تقاضای اصلی ماست

فرماندار گنبدکاووس نیز در این نشست با اشاره به اینکه گنبدکاووس در همان روزهای ابتدایی وقوع سیل بدون کمک خارج از شهرستان توانست ظرف 72 ساعت ضمن خروج از بحران بدون حتی یک نفر تلفات شهر را به حالت عادی برگرداند، افزود: حفظ زیرساخت‌های اساسی از جمله سه پل شهر یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در این عرصه بود.

عبدالقدیر کریمی با بیان اینکه این کارگروه ملی بوده و با نظر مستقیم رئیس جمهور تشکیل شده می‌تواند با توجه به نیازمندی‌های بالای گنبدکاووس کمک شایانی به ما کند، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین برنامه و خواسته ما از این کارگروه تخصیص اعتبار ویژه برای لایروبی رودخانه‌های «گرگانرود» و «چهل‌چای» است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به حجم بالای سیلاب ورودی رودهای «گرگانرود» و «چهل‌چای» به باتلاق تبدیل شده و سرشار از گل و لای است، ادامه داد: باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای جلوگیری از وقوع اتفاقات مشابه اقدامات سریع و جامعی در این حوزه صورت بگیرد.

فرماندار گنبدکاووس یکی از توفیقات این شهرستان در حادثه سیل را مدیریت واحد، همدلی و همبستگی مدیران، مردم و رسانه‌ها دانست و تصریح کرد: با کمک رسانه‌ها به هیچ‌وجه اجازه ندادیم که حاشیه خاصی وارد شهرستان شده و تمرکز مدیران را برای خدمت کردن بکاهد.

* حجم ورود سیلاب به «سد گلستان» 3 برابر ظرفیتش بود

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بارش‌ها در انتهای سال 1397 و ابتدای سال جاری بارش‌هایی بسیار شدید بوده است، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی وقوع سیل و جاری شدن روان آب در شهرهای استان همین بارش‌های شدید و میزان آن بود.

حسین دهقان با تاکید بر اینکه بارش‌ها در حوزه «گرگانرود» به عنوان یکی از رودهای اصلی منطقه و استان گلستان از 240 تا 350 میلی‌متر در 48 ساعت بوده است، اضافه کرد: حجم هدایت آب نیز در «گرگانرود» بالغ بر 320 متر مکعب در ثانیه است، گفت: این در حالی است که حجم سیلاب در این منطقه بالغ بر 554 متر مکعب در ثانیه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در ایام وقوع سیل حجم ورودی آب به سد گلستان 155 میلیون متر مکعب بود، خاطرنشان کرد: این حجم معادل سه برابر ظرفیت سد گلستان است که خود نشان‌دهنده حجم بالای سیلاب ورودی به این منطقه می‌باشد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۸۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده در بیش از ۱۵ استان کشور

حسین ظفری سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای روزهای دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ و سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در برخی از استان‌های کشور اعلام کرد: برای روز دوشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، گیلان، زنجان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی چهارمحال و بختیاری، ایلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب مرکزی، جنوب همدان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران، تهران و البرز که تحت تأثیر هشدارهای نارنجی هستند.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیرت بحران کشور برای روز سه‌شنبه نیز برای استان‌های شمال آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی، دامنه ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، مازندران و گیلان، لرستان، نوار غربی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، نیمه شمالی ایلام و شمال شرق خوزستان، اردبیل هشدار سطح نارنجی را صادر کرد.

در ادامه این عضو شورای عالی مدیریت بحران کشور اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی را برای استان‌های ذکر شده پیش بینی کرد.

ظفری در پایان پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرا دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را به مردم استان‌های درگیر با این سامانه را توصیه نمود.

کد خبر 6097215

دیگر خبرها

  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • شبکه آب ۲۸ روستای سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان متصل شد
  • بارش باران و جاری شدن سیلاب ۴ نفر را در مرودشت اسیر مرگ کرد
  • وقوع سیل در افغانستان ۱۰ کشته برجای گذاشت
  • فوت یک نفر در پی وقوع سیلاب در روستای مرزی لانو
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده در بیش از ۱۵ استان کشور
  • هشدار هواشناسی برای ۱۸ استان/ تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب
  • فیلم/ جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه در استان خراسان رضوی
  • شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب