Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار مرکزی گفت: با توجه به اینکه امسال نیز مسئله اقتصادی مسئله روز است. باید بدانیم که راه دور زدن تحریم‌ها توسعه صادرات خواهد بود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  دیار آفتاب؛ محمدرضا حاجی پور رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان  گفت: صادرات غیرنفتی کل کشور در سال ۹۷ بالغ‌بر ۴۴ میلیارد دلار بود که سهم استان مرکزی با ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیون تن صادرات ۱میلیارد و ۳۰ میلیون دلار بود.

حاجی پور ضمن بیان اینکه این عدد در سال ۹۶ ازنظر وزنی ۱.۴ تن و ازنظر ارزش ۹۸۳ میلیون دلار بوده است عنوان کرد: صادرات سال ۹۷ ازنظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۶ و ۳ درصد افزایش داشته و متوسط هر تن کالای صادراتی ۶۶۲ دلار بوده است.

وی عمده کالاهای صادراتی استان را محصولات پتروشیمی، آلومینیوم، شیشه، الیاف مصنوعی، گل و گیاه، کاشی و سرامیک، مصالح، آب‌میوه‌ها و ... برشمرد و بیان کرد: در حوزه پتروشیمی با توجه به تحریم‌هایی که در فضای بین‌الملل ایجاد شد ۱۹ در صد کاهش صادراتی را داشتیم و از ۲۸۹ میلیون دلار ۹۶ به ۲۳۴ دلار ۹۷ رسیدیم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه در سال ۹۷ در حوزه آلومینیوم نیز با کاهش صادرات روبه‌رو بودیم اظهار کرد: در حوزه هیدروکربن‌ها و چیپس سیب‌زمینی به ترتیب ۱۲۲ و ۵۸ درصد افزایش صادرات داشتیم.

وی مقصد صادرات استان را به ۸۴ کشور دنیا عنوان کرد و ضمن بیان اینکه به کشورهایی چون ترکیه، افغانستان، عراق و پاکستان بیشترین سطح از صادرات را داریم افزود: صادرات به افغانستان کاهش یافت و صادرات به عراق و امارت متحده عربی نیز افزایش داشت و در برنامه‌های امسال توجه صادراتی بر ۱۵ کشور منطقه خواهد بود.

حاجی پور تصریح کرد: در سال ۹۷، ۱۶۴هزار تن واردات به ارزش ۴۰۲ میلیون دلار داشتیم که ۹ درصد ازلحاظ وزنی و ۲۱ درصد ازلحاظ ارزش نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است. که این واردات از ۵۹ کشور جهان علی‌الخصوص ترکیه، چین، ایتالیا، آلمان و هند انجام می‌گیرد.

وی اعزام ۶ هیئت تجاری، پذیرش ۹ هیئت تجاری خارجی، دو نمایشگاه بین‌المللی و برگزاری نمایشگاه‌های داخلی را ازجمله برنامه‌های انجام‌شده در سال ۹۷ برشمرد و عنوان کرد: استان ۵۵۸۱ فقره پرونده ثبت سفارش وارداتی باارزش یک میلیارد دلار داشته است. همچنین از ۳۹۰۰ درخواست ثبت ۳۷۵۰ پرونده عملیاتی شد که با عملکردی ۹۵ درصدی استان مرکزی حائز رتبه برتر در کشور شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد پایانه صادراتی پسته شهرستان زرندیه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تلاش برای سامانه صادراتی محصولات کشاورزی ساوه، پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی نمایشگاه گل و گیاه محلات، تجلیل از ۲۰ صادرکننده نمونه ملی در استان و ۴واحد در سطح ملی و اضافه شدن ۲۰۰ شرکت به بحث صادرات را از مجموعه فعالیت‌ها و موفقیت‌های صادراتی سال گذشته برشمرد و تصریح کرد: برنامه‌ریزی صادراتی انجام شده در استان برای سال آینده با در نظر گرفتن رشد ۲۱ درصدی ۱میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان و در حوزه واردات ۴۶۶ میلیون دلار است.

وی به اهداف عملکردی در حوزه صادرات پرداخت و عنوان کرد: ۶۶۰ میلیون دلار در بخش صنعت، ۴۰۲ میلیون دلار در بخش پتروشیمی، ۸۵ میلیون دلار در بخش معدن و به ترتیب ۶۱ و ۱۲ میلیون دلار در بخش های کشاورزی و فرش هدف‌گذاری صادراتی شده است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی:

کاهش ۱۸ درصدی صادرات غیرنفتی استان

اسماعیل حسینی مدیرکل گمرکات استان مرکزی در این جلسه گفت: طی دوماهه ابتدای سال ۹۸ ارزش صادرات غیرنفتی استان ۱۴۶ میلیون دلار بوده است.

حسینی ضمن بیان اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱۸ درصد کاهش روبه‌رو بوده است عنوان کرد: صادرات غیرنفتی استان ازنظر وزنی نیز با ۳ درصد کاهش مواجه است.

وی با اشاره به اینکه ارزش واردات در این مدت نسبت به زمان مشابه ۲۱درصد افزایش داشته  و از ۵۶ به ۶۷ میلیون دلار رسیده است اظهار کرد: واردات به استان ازنظر وزنی با افزایش بیش از ۹۰ درصدی روبه‌رو بوده است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی خاطرنشان کرد: درآمد ملی- استانی و ارزش‌افزوده استان در این مدت به ترتیب افزایشی ۳۷ و ۳۴ درصدی داشتند.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار مرکزی:

توسعه صادرات راه دور زدن تحریم‌هاست

سعید فرخی معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار مرکزی در این جلسه گفت: امسال باید درروش برگزاری جلسات تغییر ایجاد کرده و تنوع مطالب و پیگیری مصوبات موردتوجه قرار گیرد.

فرخی افزود: با توجه به اینکه امسال نیز مسئله اقتصادی مسئله روز است. باید بدانیم که راه دور زدن تحریم‌ها توسعه صادرات خواهد بود و به همین واسطه جلسه توسعه صادرات اهمیت زیادی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: جا دارد در هر جلسه موضوع خاصی را جهت حل مشکلاتش در دستور کار داشته باشیم. به‌عنوان‌مثال باید دلایل کاهش صادرات دوماهه ابتدای امسال موشکافانه بررسی و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: محصولات صادراتی به همراه تولیدکنندگانشان شناسایی شود و به‌صورت کارشناسی به موضوعات پیرامونشان پرداخته شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۰۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین

مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترك ایران و چین گفت: به طور کلی و در سال های گذشته بیش از ۳۳درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگترین بازار كالای صادراتی ما چین است البته تركیب صادراتی ما به همه كشورها بر اساس امار گمرك بیش از ۸۰ درصد كالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛ بغیر از صادرات ما به به عراق و افغانستان كه تولیدی بوده است.

حریری تصریح کرد: ۹۱ درصد كالای صادراتی ما به چین از فراورده های نفتی است كه اصولا در تركیب صادرات مشكل داریم. در بازار های بین المللی كیفیت و قیمت اهمیت دارد؛ پسته و زعفران ما از نظر كیفی رقیب ندارد كه بازار دست ایران است.

او با بیان اینكه ۱۸ سال پیش با برگزاری سمینار فرصتها و چالشهای صادرات به چین را بررسی كردیم گفت: حدود ۵سال پیش بر كالاهای ساخته شده با رفع موانع و اشكالات صادرات به چین كارهایی انجام شد تا با گرفتن مجوزها میگو و ماهی، انجیر، سیب و مركبات، فرش و صنایع دستی،سفال همدان، لبنیات، پای مرغ و زعفران بعنوان كالای غذایی صادرات انجام شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: میزان صادرات کشورمان به چین در طول یکسال اخیر ۹۰ درصد محصولات خام پتروشیمی و معدنی بوده كه در سال های اخیر با پیدا كردن بازارهای متنوع در این كشور به سمت صادرات غیرنفتی پیش رفته ایم.

رئیس اتاق مشترك ایران و چین لیست كالای صادراتی ایران به چین را بسیار متنوع دانست و بیان داشت: سال گذشته ماشین الات الیاف نانو و هایتك به چین صادر كردیم و درصدد پیداكردن بازاری برای اقلام جدیدی مثل آبمیوه ها، كفش دست سوز و شیرینی و شكلات، در حوزه ظروف آشپرخانه پلیمری كه تولیدات به روزی هم داریم، فروش پوشاك مردانه با برندهای معتبر متمركز شده ایم.

وی اظهار امیدواری كرد: همه كالاهای تولید كشور كه در فرایند تولید میزان ارز آن كمتر از ۲۵ درصد هزینه كالا را داشته باشد و میزان رقابت بزرگی در بازار خواهد داشت را برای صادرات آماده كنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه
  • جهان منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشد؟