Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام علم‌الهدی با بیان اینکه تقدیر انسان در شب‌های قدر تعیین می‌شود، گفت: با این وجود تدبیر الهی هرگز با اختیار انسان در تضاد نیست و این حُسن انتخاب یا سوء انتخاب ما است که در تقدیرمان اثر می‌گذارد.

حجت الاسلام «سید محمدباقر علم الهدی» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به عظمت لیالی قدر و آنچه که در فضیلت این شب ها در روایات متعدد بیان شده است، اظهار کرد: تقدیر یکساله انسان در این شب ها رقم می خورد و پرونده سال آینده او در محضر خداوندی بسته می شود، اما برای بسیاری این پرسش پیش می آید که پس نقش انسان ها در این تقدیر چیست، آیا آنچه که در شب های قدر نوشته می شود همان و است و قابلیت تغییر ندارد و اصلا آیا انسان نقشی در شکل گیری تقدیرش دارد؟

 

مدیر حوزه علمیه قاسم بن الحسن(ع) ادامه داد: شب قدر بهترین فرصت برای تغییر سرنوشت هایی است که به واسطه اعمال اختیاری برای خود رقم زده ایم، دعا می تواند بر این سرنوشت تاثیر بگذارد، از طرف البته ما معتقدیم حوادث عالم در لوح محفوظ به ثبت رسیده است و هر چه در این لوح آمده باشد، قابلیت تغیر ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در مقابل لوح محفوظ، لوح محو و اثبات نیز هست که قابل تغییر است. مثلا انسان عجل معلق را با صدقه دادن به تاخیر می اندازد.

 

وی با بیان اینکه ثبت حوادث و وقایع زندگی انسان در لوح محفوظ به این معنا نیست که همه مسایل و اتفاقات از قبل رقم خورده است، افزود: انسان می تواند انتخاب کند. درست و نادرست مسیری است که انسان خودش انتخاب می کند بنابراین با وجودی که تقدیری برای او رقم خورده اما می تواند با انتخاب صحیح آن را تغییر دهد. پس در این جا انسان نقش آفرین است.

 

حجت الاسلام علم الهدی تاکید کرد: در واقع انسان در طول زندگی خود بر اساس نوع انتخاب اش است که عمل کرده و برنامه ریزی کوتاه مدت یا بلند مدت دارد و بر همان اساس سعادت یا شقاوت اش را رقم می زند، اما در این بین برای راهنمایی و هدایت اش خداوند وحی و قرآن را فرستاد تا انسان بدین وسیله به راه راست رهنمون شود، در این میان شب های قدر به دلیل حساسیت خاصی که دارند تاثیر بسزایی در تعیین سرنوشت آدمیان دارند.

 

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: شاید این مثال خوبی باشد برای آنکه بتوانیم نقش انسان در شکل گیری تقدیرش را به گونه ای ملموس بیان کنیم، متخصصان بازی های رایانه ای یک بازی طراحی می کنند، آنها راه های مختلفی را برای رسیدن بازیکن به بخش پایانی بازی طراح می کنند، لذا این بازیکن نیست که تعیین می کند که چه پاداش و جزایی دریافت می کند، بلکه با طراح است. اما او می تواند بهترین مسیر و روش را انتخاب کند و کمترین اشتباهات را داشته باشد و موفق شود. در زندگی واقعی نیز همین است. خداوند فرمود: «وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ» (و هر دو راه [خير و شر] را بدو نموديم).

 

مدیر حوزه علمیه قاسم بن الحسن(ع) اظهار کرد: اگر از راه شر برویم به فرجام سیاهی بر می خوریم، لذا انتخاب مسیر با ما است اما نتیجه اش دست ما نیست، بسیاری از انسان ها فکر می کنند می توانند با زورگویی به دیگران و پیشه کردن راه و خشم و غضب به منافع خود رسیده و آرامش به دست بیاورند در حالی که آرامش آنها ظاهری است و در واقع با دست خودشان تقدیرشان را سیاه رقم زدند.

 

وی گفت: بنابراین لیالی قدر درست است که شب تقدیر است اما دعا و مناجات با خداوند عامل موثری است که می تواند انسان را در تقدیر خودش صاحب نقش کند فارغ از اینکه او قدرت انتخاب و عمل هم دارد و می تواند با تکیه بر قدرت لایزال الهی زندگی خود را به نحو احسن جلو ببرد اگر او چنین رویکردی نداشته باشد زندگی اش به ناکجا آباد می رسد. حُسن انتخاب یا سوء انتخاب ماست که در تقدیرمان اثر دارد، لذا تدبیر الهی هرگز با اختیار انسان در تناهی نیست.

 

حجت الاسلام علم الهدی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اینکه دعا یکی از سکوهای پرواز انسان است، گفت: ما باید به مقدرات الهی ایمان داشته باشیم اما از دعا نیز غافل نشویم. دعا و عمل خیر بسیاری از شرور را از بین می برد مانند عجل معلق که با صدقه دادن از میان می رود.

 

این استاد حوزه در ادامه و در پاسخ به پرسشی در مورد ادعای برخی افراد نسبت به پیش بینی آینده و تقدیر و بازاری که این اشخاصبرای خود دست و پا می کنند، گفت: آنها مدعیان کاذب هستند، کسانی که دروغ می گویند، ارتباطات شیطانی دارند اگر قرار بود چنین چیزی باشد و کسانی از راه برسند و آینده را پیش بینی کنند، چرا خداوند این موهبت را به سایرین هم عطا نفرمود؟ بنابراین چنین افرادی مدعیانی دروغین هستند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته در این میان راه رحمانی هم هست، برخی اولیای خدا هستند، کسانی که بدانند، لب از لب باز نمی کنند. به جز این هرچه که هست کاذب بوده و برای عوام فریبی است.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان جشن روزه اولی ها مجلس مسجد روزه اولی ها کانون های فرهنگی هنری مساجد ماه مبارک رمضان کانون های مساجد خبرگزاری شبستان اردبیل تدبیر الهی سرنوشت انسان تقدیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۲۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوزونیدیس: نمی‌دانم باید چه کار کنیم که پیروز شویم!

سرمربی تیم فوتبال گل گهر سیرجان گفت: راحت گل خوردن برای ما طبیعی شده و این اتفاق از ابتدای فصل برای ما افتاده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، مارینوس اوزونیدیس پس از تساوی یک بر یک مقابل مس رفسنجان اظهار داشت: هر دو تیم سعی کردند فوتبال بازی کنند و شانس هم داشتند، اما نمی‌دانم که باید چه کار کنیم که پیروز شویم. به تیم مس هم تبریک می‌گویم. سبک شان تغییر کرده و من دوست دارم. 

وی ادامه داد: تیم حریف در ۱۵ دقیقه اول خوب شروع کرد و طبیعی بود، چون میزبان بودند. بعد از آن کنترل بازی را در اختیار گرفتیم و گل زدیم و می‌توانستیم گل‌های بیشتری هم بزنیم، اما گل مساوی را خوردیم. گل راحت خوردن برای ما طبیعی شده است. این اتفاق از ابتدای فصل برای ما افتاده است که خوب بازی می‌کنیم و کنترلش را در اختیار داریم، اما در نهایت مساوی می‌شود.

سرمربی گل گهر با اشاره به اینکه به صورت کلی از شرایط راضی هستم، عنوان کرد: اینکه بازی مساوی شده مشکلی نیست، اما اینکه بازی در اختیار ما بود و برنده نشدیم، ناراحت کننده است. به نظر من لیافت این را داشتیم که برنده شویم.

اوزوزنیدیس تاکید کرد: ما راهمان را ادامه می‌دهیم. امیدوارم مصدومان ما باز گردند. زنده روح هم مصدوم بود و انتظار نداشتم که به صورت کامل بازی کند. معتقدم که ما تا اینجای کار شایسته امتیازات بیشتر بوده‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امام صادق(ع) علوم الهی را بسط داد و انسان‌های شایسته‌ای را تربیت کرد
  • بیداری امروز دانشگاهیان در غرب، تحقق راهبرد الهی برای تغییر است
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا، انعکاس نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی است
  • آیا فرشتگان می توانند کاری غیر از عبادت را در پیش گیرند؟
  • تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان
  • اساتید حوزه علمیه خواهران در مسیر تربیت فرزندان جامعه می‌کوشند
  • باید فضای رسانه را به سمت بهره‌وری سوق داد
  • بانک ها با تسهیلات مسکن چه می‌کنند؟
  • اوزونیدیس: نمی‌دانم باید چه کار کنیم که پیروز شویم!
  • کمبود فضای آموزشی رنج معلمان روستاها/علم هدیه معلم به انسان‌ها