Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@08:29:10 GMT

روایتی از باران سیل آسای خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۲۴۹۵

روایتی از باران سیل آسای خراسان جنوبی

باران رگباری در اولین روز خرداد و در کمتر از دو ساعت چنان سیلی در برخی از مناطق خراسان جنوبی به راه انداخت که حریف می‌طلبید و بسیاری از روستاها و اراضی کشاورزی را در گل و لای غرق کرد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ کسی باور نمی کرد در اولین روز خردادماه چنین باران رگباری بیاید که آب‌های گل‌آلود در عرض مدت کوتاهی خانه ‏های مردم را تخریب کند و تلی از گل و لای برجای بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه سازمان هواشناسی هشدارهای لازم را برای پیشگیری از خطرات احتمالی این باران‌ها داده بود اما هنوز ساعاتی نگذشته بود که خبرها حکایت از آن داشت که باران‌های پیاپی بهاری سیل به راه انداخته است.

 

روز اول خرداد در حالی که تنها چند دقیقه‌ای از اذان ظهر گذشته بود نزولات آسمانی به صورت رگبارهای شدید خراسان جنوبی را تحت تأثیر قرار داد و شدت این حادثه به حدی بود که باعث شد سیل در مناطقی از استان به وقوع بپیوندد و چندین خودرو طعمه سیل شود و در عین حال موجب وارد آمدن خسارات مالی و جانی به شهروندان شود.

 

وقوع سیل در خراسان جنوبی متأسفانه باعث شد تا زنی 40 ساله در روستای شیرگ شهرستان سربیشه جان خود را از دست بدهد، و پس از وقوع و خاتمه سیل نیز نیروهای مستقر در منطقه برای کنترل اوضاع در محل حضور داشتند تا از خطرات و حوادث احتمالی جلوگیری کنند.

 

 

محدوده و خسارت های سیل
بارندگی های سیل آسای شهرستان‌های فردوس، بیرجند، سربیشه، درمیان، بشرویه، نهبندان و سرایان را درگیر کرد که در پی آن گل و لای و خسارات بسیاری به خانه‌ها و زمین های کشاورزی وارد شد.

 

بیشترین میزان بارندگی حدود 30 میلیمیر بود و شدت بارش کمتر از دو ساعت زمان نبرد اما چنان سیلی به راه انداخت که حریف می طلبید.

 

حضور استاندار در اولین ساعات وقوع سیل در روستای سیل زده شیرگ

استاندار خراسان جنوبی در اولین ساعات وقوع سیل، برای بررسی میدانی وضعیت منطقه و روند امدادرسانی به سیل زدگان در روستای شیرگ آقا از توابع بخش مرکزی شهرستان سربیشه حضور پیدا کرد و در این بازدید دستوراتی در خصوص تامین نیازهای اولیه، زیرساخت‌های آب و برق، اعزام ماشین آلات راهسازی، بازگشایی مسیر برقراری راه های ارتباطی و جانمایی محل مناسب برای اسکان موقت سیل زدگان صادر کرد.

 

 

صبح (2 خرداد) نیز نشست ستاد مدیریت بحران استان در روستای سیل زده شیرگ با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان برگزار شد و با توجه به آبگرفتگی بیش از 60 درصد منازل این روستا مقرر شد منازل دچار آبگرفتگی تا آخر وقت همان روز تخلیه شوند و جهاد کشاورزی نیز تا سه روز آینده نسبت به بازگشایی و احیای قنات روستای شیرگ اقدام کند.

 

«ابوالحسن میرجلیلی» در گفتگو با خبرنگار شبستان  با بیان اینکه پیرو هشدارهای و اخطارهای سازمان مدیرت بحران و هواشناسی خراسان جنوبی بارش رگباری شدیدی را طی روز چهارشنبه (یکم خرداد) در سطح استان داشتیم، گفت: شدت بارندگی‌ها در هفت شهرستان در مدت زمانی کمتر از دو ساعت موجب جاری شدن روان آب شد.

 

از آماده باش 68 تیم امدادی تا آبگرفتگی 208 واحد مسکونی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این میزان بارش در مدت زمان بسیار کوتاه در نوع خودش رکورد محسوب می شود و باعث وقوع سیلاب در سطح استان شد، افزود: با آماده باش کامل 68 تیم امدادی و عملیاتی در استان توانستیم به سرعت به آسیب دیدگان از سیلاب امدادرسانی کنیم.

 

 

وی با اشاره به آبگرفتی 208 واحد مسکونی بر اثر باران‌های شدید ظهر و عصر چهارشنبه در خراسان‌جنوبی ادامه داد: در حال حاضر آب‌گرفتگی‌ها مرتفع شده و آماده‌باش گروه‌های امداد و نجات تا امشب پنج شنبه ادامه دارد.

 

امدادرسانی به 730 نفر گرفتار در سیلاب

میرجلیلی بیان کرد: حدود 19 رشته قنات کشاورزان استان در اثر سیلاب دیروز حدود 40 تا 80 درصد آسیب دید که ارزیابی‌های دقیق توسط جهاد کشاورزی استان حسب دستور استاندار خراسان‌جنوبی صورت خواهد گرفت.

 

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از آغاز فعالیت سامانه بارشی در استان حدود 730 نفر از افراد گرفتار در سیلاب امدادرسانی شدند، عنوان کرد: 18 نفر توسط تیم‌های امدادگر از مرگ حتمی نجات پیدا کرده و به آغوش گرم خانواده برگشتند.

 

سیل یک قربانی گرفت

به گفته وی متاسفانه یک بانوی 40 ساله دیروز در روستای شیرگ شهرستان سربیشه بر اثر سیلاب فوت کرده است و در سال جاری تنها همین یک نفر در خراسان جنوبی براثر سیلاب فوت کرده است.

 

میرجلیلی بیان کرد: با تدابیر اندیشیده شده خسارت مالی نسبت به سنوات گذشته کاهش چشمگیری داشته و شریان های حیاتی آب، گاز، برق و تلفن با دستور و بازدید استاندار از مناطق سیل زده به حالت اولیه برگشته است و هم اکنون مورد خاصی در استان نداریم.

 

امدادگران هلال احمر از همان لحظات اولیه حادثه به کمک مردم سیل زده مناطق استان شتافتند و در ساعات مختلف شبانه روز با امدادرسانی به سیل‌زدگان در لحظه سختی و رنج یار و یاور مردم بودند.

 

آماده باش و اعزام نیروهای امدادی به مناطق سیل زده

«محمدرحیم شهریاری» در این رابطه و فعالیت‌های انجام شده توسط جمعیت هلال احمر استان در گفتگو با خبرنگار شبستان  گفت: طی 24 ساعت گذشته در پی بارندگی‌های اخیر بیش از 60 مورد حادثه در سطح استان امداد رسانی شده که بیشتر این موارد مربوط به سربیشه و درمیان است.

 

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی افزود: تاکنون بیش از 550 نفر از خدمات امدادی هلال احمر بهره‌مند شدند و در روستای شیرگ سربیشه 350 نفر اسکان اضطراری داده شدند.

 

به گفته وی تیم‌های اعزامی هلال احمر به مناطق آسیب دیده از سیلاب روز گذشته 39 تیم به تعداد 120 نفر بودند و توانستند 11 نفر را از مرگ نجات دهند که از این تعداد 6 نفر در درمیان، 2 نفر در ارتفاعات روستای خرو طبس و 3 نفر در سربیشه بودند و مفقودین سیل شهرستان درمیان نیز پیدا شدند.

 

شهریاری بیان کرد: با اعزام تیم امداد هوایی چهار نفر گفتار در سیلاب در روستای قوزشک شهرستان درمیان توسط امداد هوایی به منطقه امن انتقال یافتند.

 

امدادرسانی در مناطق سیل زده همچنان ادامه دارد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه 70 تخته چادر در روستای شیرگ آقای سربیشه برای اسکان آسیب دیدگان توزیع شد، گفت: تاکنون 205 بسته غذایی 72 ساعته، 100 تخته موکت و 450 تخته پتو بین اهالی مناطق سیل زده استان توزیع شده است.

 

 

وی با تاکید بر اینکه امدادرسانی‌ها در برخی از مناطق استان همچنان ادامه دارد، افزود: خودروی ارتباطات و 8 دستگاه لجن‌کش صبح امروز به روستای شیرگ آقا اعزام شده که هم اکنون تخلیه آب از منازل با 22 دستگاه انواع موتور پمپ در حال انجام است.

 

جهادگران بسیجی به یاری مردم سیل زده شتافتند

جهادگران و نیروهای متخصص بسیج سازندگی نیز در آغازین ساعات وقوع سیل برای کمک رسانی به روستای شیرگ سربیشه اعزام شدند و در زمینه کمک به خروج آب و گل و لای از منازل مسکونی مردم خدمت رسانی می‌کنند.

 

 

«مهدی هنری» رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی در این زمینه با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 50 نفر از جهادگران بسیج سازندگی در روستا در حال خدمت رسانی به مردم هستند، بیان کرد: با توجه به اعلام آمادگی سایر جهادگران استان در صورتی که نیاز به حضور تعداد بیشتری از جهادگران باشد نسبت به اعزام آنها اقدام خواهد شد.

 

بارش 32 میلیمتری در انارستانک فردوس/ تضعیف سامانه بارشی

«جواد نخعی» کارشناس هواشناسی استان نیز در در گفتگو با خبرنگار شبستان  با بیان اینکه انارستانک فردوس در 24ساعت گذشته با 32میلیمتر باران از بیشترین نزولات جوی در خراسان جنوبی برخوردار شده، گفت: در این مدت درخش 26میلیمتر، فردوس و باغستان 23میلیمتر، روستای درمیان 21، فتح آباد فردوس 20، بیرجند، دوست آباد و مهوید فردوس 18، آرین شهر 16، کهنوی نهبندان 13، کنگان سربیشه و حیدرآباد نهبندان 11، سرند فردوس و بغداده 11 و ارسک، اسفزار و جنوب بیرجند 10 میلیمتر باران ثبت کرده است.

 

نخعی با  اشاره به ادامه حضور امواج کوتاه ناپایدار در استان به صورت محدود برای امروز بعدازظهر تا اوایل شب برای شهرستان‌های قاین، سرایان، سربیشه و اسدیه علاوه بر افزایش ابر به صورت پراکنده رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود، گفت: همچنین برای شهرستانهای بیرجند و نهبندان احتمال رگبار پراکنده وجود دارد.

 

وی بیان کرد: از فردا جمعه شرایط جوی استان آرام و آسمان در اغلب ساعات صاف پیش بینی می‌شود.

 

تاکنون بارندگی سیل آسای روز گذشته خسارت های به مناطق روستایی و بخش کشاورزی استان وارد کرده که هنوز حجم این خسارت ها برآورد نشده  و به فرمانداران و بخشداران ابلاغ شده تا برای برآورد خسارت در مناطق آسیب‌دیده حضور یابند و گزارش خسارات و آسیب‌ها را سریعتر اعلام کنند.

 

 

گزارش: زهرا مهرور

 

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان جشن روزه اولی ها مجلس کانون های مساجد روزه اولی ها دختران روزه اولی خسارت سیل مسجد قرآن ماه مبارک رمضان مناطق سیل زده امدادرسانی ستاد مدیریت بحران خسارت سیل خراسان جنوبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۲۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ جاده اصلی در خراسان جنوبی مسدود شد

تین نیوز

رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: ۲ محور اصلی استان در بخش غربی به علت بارش شدید باران و وقوع سیلاب مسدود شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سرهنگ علیرضا رضایی افزود: هم اکنون محورهای طبس اصفهان و بشرویه فردوس به دلیل سیلاب فراوان مسدود است.

رضایی اظهار کرد: همچنین محورهای روستایی خرو طبس و غنی آباد به نیگنان بشرویه نیز مسدود است.
وی تاکید کرد: مسافران و رانندگان تا اطلاع بازگشایی این مسیرها، از تردد در آن خودداری کنند تا در سیلاب گرفتار نشوند.

هواشناسی خراسان جنوبی امروز در پی وقوع باران های شدید هشدار سطح نارنجی صادر کرد و به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان، تمامی نیروهای امداد و نجات در آماده باش کامل هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم
  • سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات
  • روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم
  • آماده‌باش و پشتیبانی ۶ شعبه هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف
  • باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد
  • تلاطم رودخانه علی سالار در بشرویه + فیلم
  • شکسته شدن دو سد خاکی در خراسان جنوبی
  • امدادرسانی ۱۶ تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه
  • ۲ جاده اصلی در خراسان جنوبی مسدود شد
  • باران و سیلاب سراسر خراسان جنوبی را فرا گرفت