ادبیات قارچی یا پیوند با ریشهها؟
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۲۶۱۶
محمد پارسانسب میگوید: وقتی دورههای ادبی را بررسی میکنیم، میبینیم از بین شاعران و نویسندگان، آنهایی موفقتر بودهاند که پیوند خود را با ادبیات کلاسیک فارسی و مفاهیم عالیاش حفظ کرده و به حالت قارچی شعر و داستان نگفتهاند.
این استاد ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی در گفتوگو با ایسنا، درباره میزان اثرپذیری آثار ادبی معاصر از ادبیات کهن اظهار کرد: تمام کسانی که شروع به ایجاد تحول در شعر یا نثر معاصر کردهاند، کسانی هستند که شناخت خوب و درستی از ادبیات کلاسیک دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: بنابراین چه نیما و چه سایر شاعران عصر مشروطه و حتی امروزیها غالبا شناخت خوب و درک درستی از ادبیات کلاسیک داشتهاند. منتها برخیها آن ادبیات را متناسب با زمانه نمیدیدند و اعتقاد داشتند که آن ادبیات باید تغییر پیدا کند. این حرف هم درست است چون ادبیات هم باید پابهپای زمانه تغییر میکرد و شد آنچه شده است.
پارسانسب سپس با اشاره به تاثیری که شناخت ادبیات کهن در قوت آثار خلقشده دارد، گفت: مثلا ما در بین داستاننویسها میبینیم آنها که شناخت خوبی نسبت به ادبیات کلاسیک دارند، آثارشان قویتر و پرمفهومتر است و با ادبیات اخلاقی و تعلیمی و قصههای کهن ارتباط دارد و هرچه هست با درک، فهم و جامعه ایرانی تناسب بهتری برقرار میکند.
او در پاسخ به این سوال که در کدام آثار دوران معاصر تاثیر بیشتری از ادبیات کهن به چشم میخورد؟ بیان کرد: نویسندهها یا شاعران غالبا ادبیات کهن را میشناختند اما اینکه چقدر آن مضامین، محتوا و قالبها بتواند انتقال پیدا کند و چقدر منظور شاعران و نویسندگان را برآورده کند و همچنین اینکه چقدر از پس انتقال آن مفاهیم بربیایند، مهم است. به هر حال حرفهای فردوسی، خیام و مولانا مربوط به دنیای قدیم است و فرهنگ دیگری میطلبد و آن حرفها را امروزی کردن و عرضه نو داشتن، کار هر کسی نبوده. مثلا تقی مدرسی در کتاب «یکلیا و تنهایی او» میآید و دنیای عهد عتیق و کتاب مقدس را بازآفرینی و بازسازی میکند. یا دولتآبادی که سخت دلبسته نثر بیهقی است. در بین شاعران هم همین است، یعنی کسانی مثل اخوان یا شفیعی کدکنی دلبسته فرهنگ قدیم، اساطیر کهن، شاهنامه و تاریخ ایران هستند و این باعث میشود کسی بتواند آثار آنها را بفهمد که ادبیات قدیم را خوانده و درک کرده است.
این استاد دانشگاه در پایان گفت: آنچه یک ایرانی یا هر فرد در هر ملیتی میپسندد این است که دوست دارد اثر سابقهای ذهنی، تاریخی و فرهنگی داشته باشد. پس بهترین شیوه این است که پیوندها قطع نشوند. البته در رمان شاید کمی سخت است و این موضوع ضرورتی ندارد. البته که خود داستاننویسان باید درباره آن جستوجو کنند، برای اینکه این مسئله نیز بعضا خودش آفتزا است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۲۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قیصر امین پور ، قیصر شعر انقلاب اسلامی +فیلم
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، در دوم اردیبهشت سال ۱۳۸۶ هجری شمسی در شهر گتوند کودکی پای به عرصه گیتی نهاد که نام او را قیصر گذاشتند.
تحصیلات ابندایی خود را در زادگاه خود شهر گتوند گذراند و به علت علاقه به شعر و ادبیات در سال ۱۳۶۳ در دانشگاه تهران در رشته تاریخ و ادبیات فارسی پذیرفته شد و تا مقطع دکترا این رشته را ادامه داد.
از جمله آثار این شاعر گرانمایه میتوان به تنفس صبح، طوفان در پرانتز، منظومه ظهر روز دهم، مثل چشمه، مثل رود بیبال پریدن، به قول پرستو، آینههای ناگهان، گزینه اشعار، گلها همــه آفتابگرداناند، دستور زبان عشق اشاره کرد.
وی یکی از شاعرانِ تأثیرگذار در دوره انقلاب اسلامی و منتخب هفتمین همایشِ چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۷ و برگزیدهٔ اولین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر در بخشِ آئینی بوده است.
قیصر شعر انقلاب در هشتم آبان ۱۳۸۶ درگذشت و پس از تشییع باشکوه در زادگاهش شهر گتوند به خاک سپرده شد و امروز مزار و یادمان قیصر امین پور میعادگاه علاقمندان به شعر و ادبیات انقلاب اسلامی و کشورمان میباشد ..
از جمله اشعار زیبای این شاعر برجسته انقلاب:
سراپا اگر زرد و پژمرده ایم ولی دل به پاییز نسپرده ایم
سراپا اگر زرد و پژمرده ایم
ولی دل به پاییز نسپرده ایم
چو گلدان خالی، لب پنجره
پُر از خاطرات ترک خورده ایم
اگر داغ دل بود، ما دیده ایم
اگر خون دل بود، ما خورده ایم
اگر دل دلیل است، آورده ایم
اگر داغ شرط است، ما برده ایم
اگر دشنهی دشمنان، گردنیم!
اگر خنجر دوستان، گرده ایم!
گواهی بخواهید، اینک گواه:
همین زخمهایی که نشمرده ایم!
دلی سربلند و سری سر به زیر
از این دست عمری به سر برده ایم