Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@02:36:23 GMT

تراز منفی تجاری ایران با اتحادیه اروپا

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۳۳۰۴

تراز منفی تجاری ایران با اتحادیه اروپا

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در بررسی خود از تراز تجاری اتحادیه اروپا با ایران درباره این روند در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ آورده است که در اثر کاهش شدید واردات اتحادیه از کشورمان تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا منفی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران به صورت ماهانه و فصلی به بررسی وضعیت اقتصادی کشور و مقایسه ان با سایر کشورها می پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این معاونت همچنین در گزارش های خود به بررسی تراز تجاری ایران با کشورهایی که با آن مبادلات تجاری داریم می پردازد و بر اساس تازه ترین گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران از میزان تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا شاهد روند کاهشی آن هستیم.

 

بر اساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران تراز تجاری اتحادیه اروپا با کشورهای خارج از منطقه، در فصل نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ معادل منفی ۲۴ میلیارد یورو بوده که کسری آن نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۸ تشدید شده است.

 

صادرات کالایی اتحادیه اروپا به سایر کشورهای خارج از این اتحادیه، در فصل اول سال جاری میلادی معادل ۴۸۳.۶ میلیارد یورو بوده که نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۸ حدود ۳.۱. درصد رشد داشته است. واردات این اتحادیه از سایر نقاط جهان به جز ۲۸ کشور عضو نیز ۵۰۷.۶ میلیارد یورو بوده که با رشد ۶.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ مواجه شده است. براین اساس تراز تجاری اتحادیه اروپا در مدت زمان مورد بررسی معادل منفی ۲۴ میلیارد یورو بوده که کسری آن نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۸ تشدید شده است. با این وجود در مدت زمان مورد گزارش، تجارت اتحادیه اروپا با اعضای خود با رشد ۳.۹ درصدی نسبت به فصل اول ۲۰۱۸ به ۹۱۴.۳ میلیارد یورو رسیده است.

 

این گزارش می افزاید: در فصل نخست سال ۲۰۱۹ با کاهش شدید واردات اتحادیه اروپا از ایران (کاهش ۹۲.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸) تراز تجاری این اتحادیه با ایران مثبت شده و مازاد تجاری اتحادیه اروپا با ایران در مدت مذکور به ۰.۸ میلیارد یورو رسیده است. همچنین صادرات اتحادیه اروپا به ایران در این مدت به میزان ۵۶ درصد کاهش یافته است.

براساس این گزارش، واردات بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش چشمگیری داشته است. کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و یونان که در فصل اول ۲۰۱۸ بیشترین واردات را از ایران داشته‌اند، در فصل نخست سال جاری میلادی، هر کدام بالغ بر ۹۵ درصد واردات خود را کاهش داده اند. در این مدت بیش از ۴۲ درصد از واردات آلمان از ایران نیز کاهش یافته است.

 

از سوی دیگر صادرات بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا به ایران نیز در این مدت کاهش چشمگیری داشته است. کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه که بزرگترین صادرکنندگان کالا به ایران در فصل اول سال ۲۰۱۸ بوده اند، در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ میزان صادرات خود به ایران را بیش از ۵۰ درصد کاهش داده‌اند.

این در حالی است که تراز تجاری اتحادیه اروپا با ایران در سه ماهه اول ۲۰۱۸ دارای کسری و معادل منفی ۰.۵ میلیارد یورو بوده که به دلیل واردات ۲.۹ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا (در مقابل ۲.۴ میلیارد یورو صادرات آن به ایران) بوده است البته کشور‌های اتحادیه اروپا در نیمه اول ۲۰۱۸میلادی ۱۱/ ۶ میلیارد یورو از ایران کالا وارد و در همین بازه زمانی ۵۷/ ۴ میلیارد یورو کالا به ایران صادر کردند تا تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا در نیمه اول ۲۰۱۸،‌ مثبت رقم بخورد. همچنین بر اساس آمار و ارقام اعلام شده کشورهایی از جمله اسپانیا و فرانسه بزرگ‌ترین واردکنندگان کالا از ایران هستند و آلمان و اسپانیا نیز بیشترین صادرات را در میان اروپایی‌ها به ایران دارند./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان جشن روزه اولی ها مجلس مسجد روزه اولی ها ماه مبارک رمضان کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد خبرگزاری شبستان اردبیل ایران و اتحادیه اروپا تراز تجاری اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۳۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران | در حالی که کت و شلوار  پوشیده‌اید ...| ویدئو

دریافت 10 MB

به گزارش همشهری آنلاین،‌ «کلر دالی» نماینده ایرلند در اتحادیه اروپا نیز گفت: همه می‌دانند که اتحادیه اروپا در طول هفت ماه از مخرب‌ترین جنگ تاریخ، نتوانسته اسرائیل را محکوم و تحریم کند اما بلافاصله و به اتفاق آرا ایران را به دلیل انتقام‌جویی قاعده‌مند که حتی کسی را نکشته، محکوم و تحریم می‌کند.

کد خبر 847030 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر ویژه اتحادیه اروپا حمله ایران به اسرائیل

دیگر خبرها

  • تراز تجاری ایران با آفریقا باید علاوه بر مثبت بودن پایدار باشد
  • پلی به گذشته - برتری 2-1 رئال مادرید مقابل بایرن مونیخ در آلیانز آرنا (لیگ قهرمانان اروپا - 2018/4/25) / فیلم
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • دفاع برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • دفاع متفاوت برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران | در حالی که کت و شلوار  پوشیده‌اید ...| ویدئو
  • دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران | در حالی که کت و شلوار  پوشیده‌اید ...| ویدئو
  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: تحریم‌ها ایران را نمی‌ترساند