عدم مدیریت فضای مجازی، زمینهساز فحشا در جامعه است
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۵۴۳۲
به گزارش ایکنا از قم، محمد حاجابوالقاسم عضو هیئت علمی جامعهالمصطفیالعالمیه امروز سوم خردادماه در آیین ترتیلخوانی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به سوره نور بیان کرد: سوره نور از سورههای مهم قرآن است و یکی از محورهای اصلی این سوره عفاف و پاکدامنی حامعه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به«إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ؛نور/11»گفت: در شان نزول این آیات آمدهاست که یکی از همسران پیامبر در سفری همراه با پیامبر بود و شب هنگام از کاروان فاصله گرفت و در بیابان گم شد، کاروان بدون اطلاع از اینکه همسر پیامبر جا ماندهاست، حرکت کرد و به سمت مدینه بازگشت.
حاجابوالقاسم افزود: همسر پیامبر میگوید شبانه در بیابان تا صبح سپری کردم و صبح به دنبال مسیر بازگشت بودم که متوجه شدم یکی از مردان سپاه اسلام نیز مانند من از کاروان بازماندهاست و مرکب خود را جلو آورد و من سوار بر مرکب وی شدم و همراه او به مدینه بازگشتم؛ برخی از مردان مدینه با دیدن این صحنه به همسر پیامبر اتهام زدند و این شایعه در شهر مدینه منتشر و سبب شد همسر پیامبر بیمار شود و در بستر بیفتاد.
وی با اشاره به اینکه چند روز بعد از این حادثه آیات سوره مبارکه نور نازل شد و خداوند متعال هشدار میدهد، ادامه داد: خداوند متعال میفرماید کسانی که دروغ بزرگی را در جامعه منتشر کردند بخشهایی از این مردم هستند و گمان نکنید که این کار به ضرر شماست بلکه به نفع شما تمام شد به این دلیل که منافقان رسوا خواهند شد.
عضو هیئت علمی جامعهالمصطفیالعالمیه تصریح کرد: انسانهایی که به دنبال ایجاد تفرقه و فساد انگیری در جامعه هستند نقشههای آنها برملا میشود و هرکدام از آنها به اندازه خودش در این گناه سهیم است؛ اگر گناه یا دروغی را صد نفر نشر دادند همه آنها در گناه این دروغ شریک هستند و عامل اصلی یعنی کسی که این گناه را در جامعه نشر دادهاست گناه بزرگی کرده و عذاب عظیمی در انتظار اوست.
حاجابوالقاسم با اشاره به «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُبِينٌ ؛نور/12» اظهار کرد: خداوند میفرماید:« چرا وقتی این خبر دروغ را شنیدید، نسبت به خودتان ظن خیر نبردید؟ چرا نسبت به خودتان بد گمان شدین؟».
وی افزود: این تعبیر «خودتان» به این معنی است که مردم در جامعه اسلامی، همه را مانند یک پیکر واحد ببینند و این ارتباط و صمیمیت بین همه اعضای جامعه باید برقرار باشد که اگر دیدم برادر مومن در فرسنگها دورتر مورد اتهام واقع شده، احساس کنم این اتهام به من وارد شدهاست و نه تنها اتهام را نشر ندهم بلکه از وی دفاع کنم.
عضو هیئت علمی جامعهالمصطفیالعالمیه با اشاره به«لَوْلَا جَاءُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاءِ فَأُولَئِكَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ؛نور/13»،گفت: کسانی که فحشا را به کسی نسبت میدهند نباید حرف آنها پذیرفته شود، در اسلام برای این مسئله محدودیت بسیاری آمدهاست.
وی ادامه داد: خداوند میفرماید: باید چهارنفر در نزد قاضی شهادت دهند تا این مسئله به اثبات برسد و لذا جامعه مومن باید بداند آبروی مومن آنقدر مهم است که اگر کمتر از چهارنفر شاهد عادل نزد قاضی شهادت دادند حق پذیرش ندارد و دربرخی روایت آمدهاست حتی اگر 50 نفر نزد مردم به عمل زشت کسی شهادت دهند و پیش قاضی نروند مردم حق ندارند این مطلب را علیه وی منتشر کنند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به«إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ؛نور/19»بیان کرد: خداوند خطاب به کسانی که در صدد نشر فحشا هستند میفرماید:« فحشا به معنای کارهای زشتی است که زشتی آنها آشکار است و کسانی که دوست دارند فحشا در جامعه گسترش پیدا کند عذاب دردناکی در دنیا و آخرت دارند و این عذاب برای انتشار فحشاست نه ارتکاب فحشا.
وی با تاکید بر اینکه نشر فحشا در جامعه گناه بزرگی است، گفت: امام باقر(ع) میفرماید:« فردای قیامت بندهای را میآورند در حالیکه دست او به هیچ خونی آلوده نیست اما کاسهای خون در مقابل او میآورند و ندا میرسد تو از کسی مطلبی را شنیدی و این مطلب را در جامعه نشر دادی تا به دست یک ستمگر رسید و آن ستمگر به واسطه این دروغ شخصی را بی گناه به قتل رساند و تو در خون آن شخص بی گناه سهیم هستی.
طلبه همدانی
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ماجرای قتل طلبه همدانی یادآور شد: یک نامرد دروغی را منتشر میکند و شخص ناآگاهی این دروغ را در فضای مجازی نشر میدهد و شخص نادان دیگری تحت تاثیر این دروغ قرار میگیرد و یک طلبه بیگناه را به قتل میرساند، فردای قیامت تک تک این کسانی که در انتشار این دروغ سهم داشتند باید پاسخگو باشند و همه این افراد در خون این طلبه بی گناه سهیم هستند.
وی با اشاره به اینکه کسانی که بستری برای نشر اخبار دروغ فراهم میکنند در فجایع دردآوری که به واسطه این اخبار پدید میآید سهیم هستند، تاکید کرد: کسانی که میتوانند با راهاندازی و تقویت اینترنت داخلی شبکه ملی اطلاعات فضای مجازی کشور را مدیریت کنند اما انجام نمیدهند در این فجایع سهیم هستند زیرا عدم مدیریت فضای مجازی، زمینه ساز فحشا در جامعه است.
حجتالاسلام حاجابوالقاسم افزود: کسانی که میتوانند در این راستا اقدامی کنند اما انجام نمیدهند یا مانع اقدام دلسوزان میشوند، بدانند دست آنها در تمام فجایعی که به واسطه این فضای مجازی افسار گسیخته به وقوع میپیوندد سهیم است و اگر خونی بر زمین ریخته شود، آنها نیز در این خون سهیم خواهند بود.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در شب قدر توبه کنیم و از خداوند بخواهیم دلهای ما را پاک کند، بیان کرد: این دست حقالناس چه بسا بر گردن همه ماست؛ اگر گاهی بیاطلاع در فضای مجازی یک خبر را منتشر کنیم و چه بسا عواقب نادرستی داشته باشد ما در این عواقب سهیم هستیم.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا قم فضای مجازی عدم مدیریت فضای مجازی حرم حضرت معصومه ترتیل خوانی حرم حضرت معصومه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۵۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
به گزارش مبلغ دینِ انسانیت عبارتی است که به گوش بسیاری از ما آشناست و افراد زیادی پیدا می شوند که با این اعتقاد که اصل در زندگی انسانیت است، کم کم به این باور رسیده اند که می توانند همین اعتقاد خود را به عنوان دین برگزینند. نشست «چالشهای فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی» از سلسله نشستهای دین و چالشهای روز با ارائه حجت الاسلام المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ ۲۹ فروردین سال جاری به همت پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد و به موضوع مهم نسبت اخلاق و دین پرداخته است:
حسینعلی رحمتی در ابتدای این نشست به پاسخ این سوال پرداخت که با توجه به گستردگی و فراگیر شدن فضای مجازی و هوش مصنوعی کدام یک از آموزههای اخلاقی و دینی ما به چالش کشیده شده است؟
دکتر رحمتی در تعریف چالش گفت: هر سوال و دغدغه جدی نظری یا موقعیت دشوار علمی چالش محسوب میشود و فضای مجازی امروزه زمینه ساز چالش شده است. ایشان در این جلسه چند نمونه از چالشهای نظری و عملی مربوط به اخلاق را عنوان کردند. بخشی از این چالشها از جمله جهت دهی فضای مجازی به معرفت اخلاقی، سبقه تئوریک و نظری دارند؛ با ورود هوش مصنوعی این چالش جدی شده است. از دیدگاه دینی بین عمل و نظر ارتباط است و این نشان میدهد سامانه معرفتی شما میتواند روی باورها، جهتگیریها و رفتار اخلاقی شما اثر بگذارد. امروزه بوسیله هوش مصنوعی یکی از کارهایی که ممکن است رخ دهد، اینست که وقتی اطلاعاتی به شما میدهد اطلاعاتی با سمت و سوی مشخص میدهد و اگر سنخ این اطلاعات متناسب با خداناباوری باشد و کم کم سامانه معرفتی شما را تغییر دهد، مثلاً عمداً یا سهوا به شما دروغ بگوید یا حریم خصوصی دیگران را نقض کند و به شما این ایده را دهد که اشکالی ندارد، با توجه به رابطهای که بین نظر و عمل هست نظر شما را تغییر می دهد و روی عمل شما تاثیر می گذارد.
چالش دوم در این حوزه، تضعیف نظریه نیاز اخلاق به دین است، ما معتقدیم بین دین و اخلاق رابطه است و مکمل یکدیگرند. فضای مجازی و دادههایی که در آن است به مرور زمان مخاطب خداباور را به این میرساند که برای اخلاقی بودن نیاز به دین نیست، دین انسانیت را مطرح میکند و دوگانگیهای بین دین و اخلاق ایجاد میکند و کم کم مخاطب را به این میرساند که میشود انسان اخلاقی باشد بدون اینکه دیندار باشد.
چالش بعدی، بینیازی از تدوین متون دینی یا آموزههای اخلاقی از دین است؛ یعنی به کمک هوش مصنوعی اصول اخلاقی زندگی را مشخص کنیم، دستورات اخلاقی را از آن بگیریم و نیاز به کتاب دینی نداشته باشیم.
چالش دیگر تضعیف عواطف اخلاقی است، وقتی عاطفه داشته باشیم، نسبت به هم نوع خود و موجودات دیگر شفقت و دلسوزی داریم و نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت میکنیم. فضای مجازی میتواند عاطفه را ضعیف و رابطه ماشینی را تعریف کند. در آموزههای دینی گفته شده که دیدن چهره پدر و مادر عبادت است و صله رحم و حضور در محضر علما سفارش شده است. فضای مجازی این آموزههای اخلاقی را تضعیف میکند و به مرور زمان بیعاطفه بودن را به انسان میدهد.
و چالش دیگر نسبی گرایی است. آموزههای دینی قائل به مطلق بودن اصول اخلاقی است، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی ما را به نسبیگرایی معرفتی و فرا اخلاقی میرسانند. در این فضا ترویج انواع دیدگاههای اخلاقی دیده میشود و کم کم مخاطب به این نتیجه میرسد که چرا فقط نگاه اخلاقی ما درست باشد و این نسبیگرایی در هر عرصهای که باشد، تبعیتها و پیامدهایی دارد که ممکن است با آموزههای دینی ما سازگار نباشد.
چالش بعدی بحث فاعل اخلاقی است، دستورات اخلاقی ناظر به انسان بوده است. با آمدن ماشینهای هوشمند، ماشینها انسان گونه و انسان نما میشوند و این سوال مطرح میشود؛ آیا آموزههای اخلاق دینی ما برای ماشینهای هوشمند هم کاربرد دارد یا خیر؟ اگر این ماشینها را صرفاً ابزار بدانیم مانند کامپیوتر هیچگاه نمیگوییم که فاعل اخلاقی است، اما هوش مصنوعی یک وسیله نیست و از شی بودن تبدیل به موجود شدهاست و صرفاً یک ابزار محسوب نمیشوند، زیرا قدرت پردازش دارد، آگاهی دارد و ممکن است قدرت اختیار برای آنها به وجود آید و بتوانند مستقل عمل کنند؛ به همین دلیل است که در برخی کشورها رباتها را به عنوان شهروندهای آینده میپذیرند. پس این چالش مطرح میشود که آیا این ماشینها صرفاً ابزار هستند یا فاعل اخلاقی هستند.
چالش دیگر جاودانگی انسان است. در نگاه دینی ما هرچه مربوط به خدا است جاودان است و مابقی فانیاند. با فراگیر شدن فناوریهای جدید، مانند هوش مصنوعی این بحث ذکر شده است که جلوی فرایند پیر شدن انسانها و مرگ آنها را بگیریم و این ایده به جایی برسد که انسان فناناپذیر است، این در مقابل دیدگاه دینی ما چالشهای بسیار جدی ایجاد میکند.
یکی دیگر از چالشهایی که فضای مجازی به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است اخلاق و جنسیت و خانواده است. فضای مجازی و محتوایی که در آن وجود دارد در دیدگاهها و باورهای ما در مورد اخلاق مربوط به خانواده تاثیر بسیار گذاشته است. فضای مجازی و فناوری جدید اصل ازدواج، فرزندآوری، وظایف زن و مرد را دچار تهدید کرده است و بحثهایی مانند ازدواج سفید و روابط غیر متعارف که چالش در این زمینه بسیار است.
وی در ادامه به بحث چالشهای عملی نسبت به فضای مجازی پرداخت. تضعیف الگوهای اخلاقی سنتی؛ در اخلاق سنتی و دینی ما الگوها و اسوههای اخلاقی جایگاه مشخص دارند. پیامبر اکرم، ائمه، عالمان اخلاق، انسانهای با فضیلت و... الگوهای اخلاقی اند. وجوه اشتراک اینها این است که شناخته شدهاند . فضای مجازی و گسترش شبکههای اجتماعی میدانی را فراهم کرد که الگوهای اخلاقی جدیدی پا به عرصه وجود گذاشتند. این الگوها سابقه سلوک اخلاقی ندارند و نزد اساتیدی آموزش ندیدهاند و چه بسا غیر اخلاقی هم باشند و آنچه که به اسم اخلاق ترویج میکنند با هیچ اخلاق دینی و غیر دینی سازگاری ندارد و این ناشی از فضایی است که ایجاد شده است.
چالش بعدی در حوزه عملی مربوط به توسعه هوش مصنوعی است، هوش مصنوعی را تا چه اندازه میتوان توسعه داد. در اخلاق دینی ما هر کاری حدومرز دارد. توسعه فناوری این را زیر سوال میبرد و بحث منفعت و سودآوری را تا هر کجا که بتواند پیش میبرد و این پیامد خطرناکی دارد و خلاف آموزههایی است که در اخلاق دینی ما است. حتی کسانی که نگاه دینی ندارند نسبت به این موضوع دغدغه دارند؛ زیرا هوش مصنوعی ایجاد چالشهایی در زندگی فردی و اجتماعی افراد می کند.
بحث بعدی تصمیم گیری اخلاقی و تزاحمها به طور خاص است. یک کاربر ساده هر لحظه در معرض این دوگانگیهای تصمیم گیری قرار میگیرد، پدر و مادرها بر سر دوراهی تصمیمگیری نسبت به اجازه فرزندش برای حضور در این فضا قرار میگیرند.
بحث بعدی قباحت زدایی از رذائل است، در این فضا قباحت میریزد و زشتیها کمرنگ شده است و کم کم از این فضا به زندگی واقعی و فیزیکی میرسد.
چالش بعدی احترام است در آموزههای دینی انسان سفارش به احترام شده است حال در این فضا ویدیوهایی میبینید که بسیار در آن به پدر و مادر استاد و شاگرد و... بیاحترامی شده است.
دکتر رحمتی در پایان سخنان خود با بیان اینکه برای مواجهه با این چالشها باید همدلی و همفکری زیادی بین سیاستگذاران و برنامهریزان فرهنگی کشور صورت گیرد.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898685