Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات آزادسازی خرمشهر در هر دو بعد آفندی و پدافندی، نقشی پیچیده و برجسته داشت که کمتر بدان پرداخته شده است.

چالش بزرگ عملیات بیت المقدس این بود که عملیات، در چهار مرحله طراحی شده و نیازمند جا به جایی انبوه نیرو‌های پیاده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای چنین عملیات گسترده‌ای طبعا زمان می‌برد و در این مدت، نیروی هوایی عراق در مراحل مختلف عملیات، می‌توانست با بمباران مواضع ایران یا نیرو‌های در حال جا به جایی، رزمندگان ایرانی را قتل عام کند.  
بنابراین، طراحان عملیات بیت المقدس، ماموریت ویژه‌ای را به نیروی هوایی سپردند. شماری از ماموریت‌های ذاتی، مانند عکاسی جاسوسی، گردآوری اطلاعات و شناسایی، پشتیبانی آتش هوایی سنگین از نیرو‌های زمینی، و ترابری و آماد، برعهده نیروی هوایی است. در عملیات بیت المقدس، نیروی هوایی ماموریت جلوگیری از بمباران نیرو‌های خودی از سوی ارتش رژیم بعثی را نیز برعهده گرفت.

بدین ترتیب، نیروی هوایی برای پوشش آسمان عملیات، سه ایستگاه پدافند موشکی راه اندازی کرد:

۱ – سایت تبوک در شمال آبادان که ۲۱ فروردین عملیاتی شد.

۲ – سایت خیبر در جاده سوسنگرد که یکم اردیبهشت عملیاتی شد.

۳ – سایت بدر در شمال خرمشهر که یکم خرداد عملیاتی شد.

نیروی هوایی برای پشتیبانی نزدیک، ۲۰ فروند جنگنده F-۴ و F-۵ اختصاص داد که از پایگاه‌های هوایی دزفول و امیدیه می‌آمدند و به دلیل نزدیکی مسافت و عدم نیاز به باک بنزین اضافه، مهمات بیشتری حمل می‌کردند و توان رزمی بالاتری می‌یافتند.  
پدافند موفق ˈزمین به هواˈ و ˈهوا به هواˈی ایران در طول عملیات بیت المقدس، ۵۳ فروند جنگنده عراقی را سرنگون کرد و امنیت نیرو‌های پیاده و زرهی ایرانی را تامین نمود.

افزون بر عملیات‌های آفندی و پدافندی، نیروی هوایی ارتش عهده دار بخشی از عملیات ترابری نیرو‌ها نیز بود؛ چنانکه در ۱۹ اردیبهشت ماه، تنها در یک شب، هواپیما‌های بویینگ ۷۴۷ نیروی هوایی، شش هزار نیروی بسیجی را از مشهد به پایگاه امیدیه ترابری کردند.

جمعا چهار فروند جنگنده F-۴ ایران نیز در طول عملیات بیت المقدس مورد اصابت موشک‌های دشمن قرار گرفت و سرنگون شد.

به طور خلاصه، نیروی هوایی در جریان عملیات بیت المقدس کارهای زیر را انجام داد:

پوشش هوایی: ۹۳۱ پرواز

پشتیبانی نزدیک و بمباران: ۱۳۰ پرواز

عکاسی: ۲۲ پرواز

ترابری هوایی و سوخت رسانی: ۸۴۷ پرواز

مجروحان حمل شده: ۱۰ هزار نفر

سرنگونی جنگنده‌های دشمن: ۵۳ فروند تایید شده و هفت فروند تایید نشده (جمعا ۶۰ فروند)

در نتیجه مجاهدت نیرو‌های ایرانی، سوم خرداد ۱۳۶۱، عملیات کربلای ۳ به بار نشست و خرمشهر به آغوش میهن بازگشت.  
طرح پشتیبانی هوایی از عملیات بیت المقدس که «شبح ۳» نام داشت، توسط نیروی هوایی طراحی و اجرا شد. ماموریت نیروی هوایی ۱۵ روز مانده به عملیات آغاز شد و تا ۱۰ روز پس از عملیات ادامه یافت.

مرحوم محمد حسین معین پور در زمان عملیات بیت المقدس، فرماندهی این نیرو را برعهده داشتند.

کلید آزاد سازی خرمشهر در دستان این دو خلبان

عملیات قهرمانانه انهدام پل اروند رود و اسارت ده‌ها هزار نیروی عراقی در تاریخ ۱۷ اردیبهشت سال ۶۱ انجام شد. سرهنگ دوم خلبان محمود اسکندری (ایستاده از راست نفر سوم و ستوانیکم خلبان اکبر زمانی (نشسته از راست نفر دوم) پلی که توسط مزدوران عراقی روی اروند رود ساخته شده بود و برای پشتیبانی لشکر ۱۱ ارتش عراق در خرمشهر استفاده می‌شد را با یک حمله‌ی بسیار دقیق منهدم کردند و در نتیجه آن، ده‌ها هزار نفر از عراقی‌ها به اسارت رزمندگان ایرانی در آمدند و مقدمات آزاد سازی خرمشهر فراهم شد. نکته‌ای متاسفانه کمتر به آن پرداخته می‌شود.  
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ارتش نیروی هوایی خرمشهر سوم خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۶۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه های اجرایی تنگستان در برگزاری مراسم سوم خرداد همکاری کنند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد لطفی بعد از ظهر یکشنبه در نشست هماهنگی مراسم سوم خرداد، سالروز آزادی سازی خرمشهر عنوان داشت: سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر نقطه عطفی بر پیروزی‌های ایران در هشت سال دفاع مقدس بود.

وی با اشاره به اینکه ۳۶ رزمنده از بخش مرکزی تنگستان در عملیات بیت المقدس آزاد سازی خرمشهر حضور داشتند تصریح کرد: حضور مردم در عرصه‌های مختلف در دفاع از دستاوردهای انقلاب سبب خنثی شدن بسیاری ازتوطئه‌های دشمنان شد و عملیات بیت‌المقدس آزادسازی خرمشهر یکی از مهمترین عملیات‌های دفاع مقدس و برگ زرینی در ثبت شجاعت رزمندگان اسلام است.

فرماندار تنگستان خاطرنشان کرد: حماسه فتح خرمشهر مرهون مقاومت مردم، ایستادگی و از خودگذشتگی رزمندگان است و آنان بازیگران اصلی این رویداد تاریخی در برابر ارتش متجاوز رژیم بعث عراق است.

وی آزادسازی خرمشهر را حاصل تدبیر امام راحل و توکل رزمندگان اسلام به خدا و امدادهای غیبی عنوان و یادآور شد: رزمندگان اسلام تنها با پشتوانه معنوی، اتحاد، یکدلی، مقاومت و ایستادگی توانستند در برابر دشمن پیروز شوند و خرمشهر را با عملیات ۲۰ روزه به آغوش میهن باز گردانند.

لطفی اضافه کرد: پیام برگزاری سالروز فتح خرمشهر باید با ۲ هدف صورت گیرد که یک برنامه تجلیل از کسانی است که در عملیات بیت المقدس آزاد سازی خرمشهر و پیام دیگر انتقال دفاع، مقاومت و ایثار گری رزمندگان هشت دفاع مقدس به نسل جوان باید باشد که با همراهی، همکاری و تعامل مناسب در حوزه مرکز شهرستان و پشتیبانی رزمندگان و بسیجیان برنامه محتوایی خوبی برگزار شود.

فرماندار تنگستان از دستگاه‌های اجرایی در شهرستان خواست تا با همکاری و همراهی بیشتر با سپاه زمینه برگزاری هرچه بهتر مراسم سوم خرداد آزاد سازی خرمشهر را با حضور گسترده مردم در شهرستان فراهم آوردند.

کد خبر 6097483

دیگر خبرها

  • «شاهین مبارز» چند نبرد موفق داشته است؟(+عکس)
  • کمبود نیروی انسانی و بودجه پیشگیری در حوزه مدیریت بحران
  • ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور
  • آیین تجلیل از اساتید و مربیان برتر ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد
  • ببینید | ویدیویی از بمباران چاسیو یار توسط نیروی هوایی روسیه
  • «شاهین مبارز» چند نبرد موفق داشته است؟
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • دستگاه های اجرایی تنگستان در برگزاری مراسم سوم خرداد همکاری کنند
  • یک روایت از جهادگران در عملیات بیت‌المقدس
  • دیدار رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا و فرمانده نیروی هوایی ارتش با خانواده شهید زاهدی