Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@06:35:45 GMT

مولانا، مانکن و باقی قضایا

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۸۳۴۸

مولانا، مانکن و باقی قضایا

حسین مسلم دبیر گروه فرهنگی



«پیدا شدم
پیدا شدم
پیدای ناپیدا شدم
شیدا شدم
من او بودم
من او شدم
با او بودم
بی او شدم....»
چـــه نیـــاز بـــه یادآوری، که اینها
جرعه‌ای از لبریخته‌های جلال‌الدین محمـــــد بلخــــــی (مولانا)ســــــت؛ صاحب کلام پارسی گویی که عجالتا ترک‌های آناتولی قباله منگوله دار مالکیتش را به‌نام خود زده‌اند و در سرتاسر دنیا به‌عنوان شاعری برکشیده از خاک ترکیه معرفی اش می‌کنند (نکته‌ای که البته موضوع بحث ما در این مجال نیست).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیست که فارسی بگوید و بنویسد و سر سوزن ذوق و به اندازه ارزنی معرفت داشته باشد و شعر شورآفرین و برانگیزاننده مولوی را بشنود و مست از این همه زیبایی از خود بیخود نشود. مگر نه این است که هر گاه دفتر سروده‌های این دردانه شعر و شعور را به دست می‌گیریم، یا اشعارش را به دکلمه و آواز و ترانه از دهان خواننده‌ای می‌شنویم، کیفور از این همه سُکر، به وجد می‌آییم؛ بیخود نبوده که هنگام وداع آخر از یارانش خواست تا بی‌‏دف و نی به زیارت مزارش نیایند. چراکه خوب می‌دانسته سکرانی او پس از مرگش نیز باقی خواهد بود. اما باید این را هم بگویم که با تمام این اوصاف، اخیراً شنیدن همین شعر «پیدا شدم پیدا شدم...» تجربه‌ای بس غریب و احساساتی متناقض برایم رقم زد. آمیزه عجیبی از حسرت و مسرّت. این بار آن سکر ناب همیشگی جایش را به چیز دیگری داده بود که از تأویل و تفسیرش عاجز بودم و شاهد مثالش نیز فیلمی بود که در فضای مجازی انتشار یافت.
در این فیلم چند دقیقه‌ای جمعی کودک دبستانی، ظاهراً، در یکی از شهرهای فرانسه به صورتی آهنگین همراه با پیانویی که مربی‌شان می‌نوازد، مولوی خوانی می‌کنند! آن هم با چه شیوایی و حلاوتی! این تصاویر از سویی به خاطر نفوذ و گستره کلام و نگاه این شاعر، آن هم در میان نوباوه‌های اروپایی که به شیرینی و سلاست شعر «پیدا شدم پیدا شدم» او را می‌خوانند، حسی از غرور و احترام در من برانگیخت و از سویی تمام غم‌های عالم بر سرم هوار شد. ترکیب مبهمی از شادی و شعف از یک سو و بغض و حسرت از سویی دیگر. ترکیب درهم جوش مبهم سرگیجه‌آوری که نمی‌دانستم با آن چه کنم. آن هم تنها چند روزی بعد از غائله «ساسی مانکن» خوانی در برخی مدارس ابتدایی‌مان (که دیگر نیازی به بازگویی ندارد) که در دل و ذهن‌مان نقش بسته بود. بی‌ آنکه بخواهیم حکمی صادر کنیم و آسمان و ریسمان به هم ببافیم، کافی است این دو تصویر روشن را کنار هم بگذاریم و قدری به آن فکر کنیم: اینکه بچه‌های فرانسوی با زبان فارسی زیبا و سلیس مولوی بخوانند و کودکان معصوم ما بی‌آن که خیلی در قید و بند واژگانی که بر زبان می‌آورند، ترانه‌ای بخوانند که هیچ ربطی به سن و سال‌شان هم ندارد؛ گذشته از تأثیر و تأثر اولیه اش، طبعاً روشنگر بسیاری از مسائل فرهنگی جامعه ماست. اینکه چقدر توانسته‌ایم از بضاعت بی‌مانند فرهنگی خود استفاده کنیم. اینکه چه کاشته‌ایم که انتظار درویدن آن را داشته‌ایم. اینکه جای فرهنگ و نقاط قوّت فرهنگی ما کجاست و چه برد و دایره نفوذ عجیب و بی‌نظیری دارد و می‌تواند داشته باشد. هزار اسف که از داشته‌های خود غافل بوده‌ایم و انگار خیلی حواس‌مان به آنها نبوده و در عوض وقت و هزینه و توان مادی و معنوی‌مان را در جاهایی صرف کرده‌ایم که عایدی چندانی برای‌مان نداشته است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۸۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیمو ورنر باقی بازی‌های فصل جاری را از دست داد

ممکن است تیمو ورنر مقابل آرسنال آخرین بازی خود برای تاتنهام را انجام داده باشد.

طرفداری | تیمو ورنر، مهاجم 28 ساله تاتنهام که به صورت قرضی در این تیم بازی می کند، پنج بازی پایانی فصل را از دست داد.

با اعلام آنژ پوستکوعلو در کنفرانس خبری پیش از تقابل با چلسی، تیمو ورنر که مقابل آرسنال دچار مصدومیت شد، از ناحیه همسترینگ آسیب دیده و به همین علت ادامه فصل جاری را از دست می دهد. تاتنهام در پنج بازی پایانی فصل به مصاف چلسی، لیورپول، برنلی، منچسترسیتی و شفیلدیونایتد می رود. آنژ پوستکوعلو در مورد مصدومیت ورنر گفت:

دو هفته و نیم از فصل باقی مانده و در نتیجه او ادامه فصل را از دست می دهد.

تیمو ورنر به صورت قرضی از لایپزیش راهی تاتنهام شد و اسپرز بند خرید 16 میلیون یورویی او را در اختیار دارد. حال تاتنهام باید در مورد آینده تیمو ورنر و فعال سازی یا عدم فعال سازی بند خرید او تصمیم بگیرد. تیمو ورنر در نیم فصل حضور خود در تاتنهام در 14 بازی، 2 گل و 3 پاس گل ثبت کرد.

از دست ندهید ????????????????????????

تونی کروس: پاس گلم جلوی بایرن خیلی خاص نبود شاهکار کارلتو؛ بازهم شکست‌ناپذیری مقابل بایرن بزرگترین بازیکنان ناکام تاریخ لیگ قهرمانان یحیی شکایت کند 5 میلیارد تومان جریمه می‌گیرد

دیگر خبرها

  • (تصاویر) بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران، مهمان «مست عشق»!
  • واکنش میرجلال‌ الدین کزازی به فیلم «مست عشق»
  • بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین مهمان "مست عشق" شدند (+تصاویر)
  • بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین مهمان "مست عشق" شدند
  • حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • واکنش میرجلال‌الدین کزازی به فیلم «مست عشق»
  • تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
  • جزئیات مست عشق؛ مولانا و شمس در پرده سینما
  • تیمو ورنر باقی بازی‌های فصل جاری را از دست داد
  • رمزگشایی ناقص از یک ملاقات تاریخ ساز