Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛ کیانوش جهانبخش اظهار داشت: ضرورت تشکیل شوراها با نگاه عمیق حضرت امام خمینی (ره)، اندیشه‌های ناب و اعتقاد بسیار راسخشان بر سپردن امور به دست مردم موجب فرمان تشکیل شوراها شد و سال‌ها طول کشید تا زمینه برگزاری انتخابات شوراها فراهم شود و در سال ۷۸ این اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: اگر بنگریم خواهیم دید که ما با اقبال بسیار خوبی هم به لحاظ حضور پرشور مردم در انتخابات شوراها و هم به لحاظ ورود نخبگان به این عرصه روبرو بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: بدون تردید باید شوراها را فخر دموکراسی جمهوری اسلامی بدانیم و بخش جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را شوراها بسیار تقویت کرده‌اند و به درستی سرنوشت مردم به دست مردم سپرده شده است.

تقابل دولت و مجلس با شوراها

جهانبخش بیان داشت: در این مسیر ۲۰ ساله‌ای که شوراها طی کرده‌اند شاهد تقابل‌های بسیاری از سوی مجلس و دولت بوده‌ایم که روز به روز تلاش می‌کنند اختیارات شوراها را کمتر کنند و شوراها را در فضای انفعال قرار دهند چرا که حذف نهادی که ۲۰ سال از عمر آن می‌گذرد کار بسیار سختی است اما بی‌اثر کردن و کم‌اثر کردن آن با قوانینی که تصویب می‌کنند کار بسیار آسانی است.

وی ادامه داد: این حجم از تقابلِ دولت با شوراها تاکنون سابقه نداشته است و مجلس هم به جای نگاه برادرانه به شورا، نگاهی در حال تقابل دارد که مجلس فعلی بیشترین تقابل را دارد هر چند مجالس قبلی هم تلاش‌هایی در راستای تضعیف شوراها انجام داده بودند.

نماینده شورای عالی استان‌ها در کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: قانون اساسی ظرفیت‌های بسیار زیادی برای شوراها درنظر گرفته است که همین ظرفیت‌ها اگر اعمال شوند و مورد توجه قرار گیرد شوراها کارکرد خود را به عنوان پارلمان محلی می‌توانند انجام دهند.

جهانبخش بیان کرد: اصل ۱۰۱ قانون اساسی می‌گوید که یکی از وظایف شورای عالی رفع تبعیض و ارائه برنامه در جهت کمبودهای رفاهی و عمرانی است و از لحاظ قانون، لایحه بودجه هرساله باید قبل از بررسی در هیئت وزیران به شورای عالی استان‌ها ارسال شود تا شورا نظرات خود را بر روی آن اعمال کند و سپس برای مراحل بعدی انتقال یابد اما این اتفاق نمی‌افتد و تا  همین سال گذشته بودجه ی شورا در ردیف کمک‌های وزارت کشور بود و عملا بودجه شوراها محقق نمی‌شد که امسال با کمک «آقای تاجگردون» در کمسیون تلفیق ردیف مستقل در بودجه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در بسیاری از شهرها کمسیون تطبیق فرمانداری‌ها به جای اینکه به وظیفه خودش بپردازد و مصوبات شورا را با قانون تطبیق دهد اعمال سلیقه می‌کند و بعضا نظر شورا را رد می‌کند.
عضو شورای شهر بندرعباس اظهار داشت: با تمام این مسائلی که وجود دارد اما شوراها هیچ وقت عقب‌گرد نداشته اند و به دلیل ارتباط مستمری که با مردم دارند رو به جلو حرکت کردند. اما این کم کردن اختیارات شوراها از سوی دولت و مجلس این نهاد را لای منگنه قرار داده است. از طرفی مردم که مطالبات به حق دارند و از سوی دیگر دولت و مجلس به شوراها فشار می‌آورند و آن‌ها باید بپذیرند که شورای عالی استان‌ها رکن چهارم اداره کشور است.

نمایندگان مجلس  در اداره امور داخلی  روستاها دخالت نکنند

 

کیانوش جهانبخش ابراز داشت: چه لزومی دارد که نمایندگان مجلس در امور داخلی روستاها دخالت کنند و وظایف یک دهیار را پیگیری کنند؟ که بعضا زحمات یک دهیار زحمت‌کش را به نام خودشان ثبت می‌کنند. این نشانگر آن است که بعضا آدم‌های کوچکی در مجلس قرار گرفته‌اند که نمی‌توانند در قامت ملی اثرگذار باشند و خودشان را در فضای محلی و در حد آسفالت یک کوچه یا اهدای توپ فوتبال به جوانان یک روستا پایین می‌آورند.

 

درخواست از مقام معظم رهبری برای توجه به شورای عالی استان‌ها در کنار سایر قوا

 

نماینده هرمزگان در شورای عالی استان‌ها عنوان داشت: مردم ما هم از قانون و هم از تصمیم‌گیرندگان جلوتر هستند زیرا به این نتیجه رسیده‌اند که باید زمام امور اداره ی شهر را به یک مجموعه بسپارند تا آن مجموعه بتواند برنامه‌ریزی مدون ، علمی و یک پارچه‌ای داشته باشد.

 

 وی بیان کرد: واقعا از مقام معظم رهبری تقاضا داریم که برای اولین بار وقتی سران سه قوه را دعوت می‌کنند شورای عالی استان‌ها را هم در کنار آن‌ها در نظر بگیرند که این پیشنهاد قطعا با نامه‌ای به رهبری ارسال خواهد شد چرا که این حضور در کنار سه قوه بسیار تاثیرگذار خواهد بود و رهنمودهای مقام معظم رهبری کمک می‌کند که شوراها نقش فعال‌تری داشته باشند.

 

سناریویی برای بدبین کردن مردم به شوراها وجود دارد / به کسانی که در تقابل با شوراها هستند پاسخ مناسب می‌دهیم

 

عضو شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: سناریویی تعیین شده است که مردم را به شوراها بدبین کنند و شوراها کنار گذاشته شوند چنانچه چند وقت پیش معاون وزیر کشور آماری ارائه کرد که از ابتدای سال نزدیک ۳۰۰نفر از اعضای شوراها سلب عضویت شده‌اند. در صورتی که این آمار ۵ ساله بود و ایشان آن را به یک سال نسبت دادند اما سوال من این است آیا آن‌ها آمار خلع لباس‌شده‌ها، خلع درجه شده در دادگاه‌های نظامی و انفصال از خدمات دولتی ها را هم دارند؟ که فقط دست گذاشته‌اند بر روی شوراها و آن را تخریب می‌کنند.

 

وی گفت: خبردار شدیم اخیرا ۹۰ نفر از نمایندگان مجلس طرحی را امضا کرده‌اند برای انحلال شوراها و از راه‌هایی دارند آن را پیگیری می‌کنند.

 

قطعا امور شهرها باید به دست مدیریت شهری سپرده شود

 

جهانبخش ابراز داشت : دولت اول آقای روحانی دولتی پیر، فرتوت و خسته‌ای بود و دولت دومشان سنگین، کم تحرک و چاق است زیرا نه اصل ۴۴ قانون اساسی را درست انجام داده است و نه اجازه داده است دیگران کارها را درست انجام دهند. برخی رفتارها شائبه استبداد سیستم اجرایی را ایجاد می‌کند. قطعا امور شهرها باید به دست مدیریت شهری سپرده شود اما کلی تلاش کردند که طرح مدیریت یکپارچه ی شهری رأی نیاورد. به این ترتیب هزینه اداره شهرها بسیار بالا خواهد ماند و ضرر اصلی متوجه مردم خواهد شد.

 

وی افزود: چند برابر بیشتر از گلایه‌ای که از دولت است را از مجلس دارم. زیرا مجلس باید مردم محور باشد نه اینکه هر چه را که دولت خواست، تصویب کند.

 

جهانبخش تاکید کرد: کسانی که در مجلس در حال تقابل با شورا ها هستند یقین بدانند که پاسخ مناسبی در انتخابات پایان سال از جامعه شورایی دریافت می‌کنند و تعارفی هم با آن‌ها نداریم.

 

عضو شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: سه طرحِ لایحه در آمد پایدار شهرداری‌ها، مدیریت یکپارچه شهری و لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را تقدیم مجلس کردیم که باید به ترتیب مورد بررسی قرار می‌گرفت اما مجلس بررسی آن را برعکس شروع کرد و اول لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کرد و بعد سایر، که این یک گونه تقابل و بی‌اثر کردن شوراها است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی دموکراسی دولت دولت و مجلس وزارت کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۸۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد

شهرام دبیری، رئیس شورای عالی استان‌ها امروز در نشست مشترک با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، گفت: برگزاری این جلسه گام بلندی در جهت ارتقای تعاملات شورا‌ها و سازمان محیط زیست است.

وی افزود: دنیا در حال توسعه است که اگر جوانب محیط زیستی در توسعه لحاظ نشود، ممکن است خطراتی برای انسان و نسل آینده داشته باشد. از این رو، توسعه پایدار باید مدنظر باشد. ضمن تلاش برای رفع نیاز‌های جامعه، مراقب باشیم محیط زیست به خطر نیفتد و ضرری به نسل‌های آینده نرسد.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: امروزه تعریف باسواد نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده است، زمانی فردی خواندن و نوشتن بلد بود باسواد بود، اما امروزه اینطور نیست. چند سال پیش در تعریف سواد ١٢ مهارت تعریف شده بود که یکی از مهمترین آنها محیط‌زیست است چند سال بعد پا را فراتر گذاشتند و بحث عملیاتی شدن به تعریف باسواد اضافه شد یعنی هر کسی باید از آموخته‌های خود استفاده کرده تا تغییری ایجاد کند حالا آیا سیستم آموزشی ما با این تعریف همخوانی دارد؟

دبیری تأکید کرد: مجموعه شورا‌های کشور و شورای عالی استان‌ها با بیش از ۱۲۶ هزار عضو، ظرفیت بالایی برای تعامل با سازمان محیط زیست دارد. شوراها، نارسایی‌های جامعه را شناسایی می‌کنند و در ارتباط مستقیم با مردم هستند.

وی اضافه کرد: باید تغییرات اساسی اتفاق بیفتد به ویژه در زمینه محیط زیست، باید مسایل محیط زیستی از کودکی آموزش داده شود، چون در سن بزرگسالی تاثیری ندارد. فرهنگ سازی باید در رفتار نمود پیدا کند تا تاثیرگذار باشد. آموزش و پرورش، شورا‌ها و سازمان محیط زیست می‌توانند قدم‌های خوبی برای آموزش، فرهنگ سازی و ترویج حفظ حراست از محیط زیست بردارند.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: کار‌ها و اقدامات باید به گونه‌ای باشد که مردم آن را لمس کنند، مثلاً در زمینه مصرف کیسه‌های پلاستیکی باید فرهنگ سازی و کار‌های اجرایی صورت گیرد، در بسیاری از کشور‌ها مردم باید برای کیسه‌های پلاستیکی پول بدهند، چون هدفشان کاهش مصرف پلاستیک است در کشور ما هم باید همین گونه باشد.

دبیری خاطرنشان کرد: ایران در زمینه انرژی‌های پاک ظرفیت خوبی دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی از خورشید و باد و دریا برای تولید انرژی پاک استفاده کرد.

وی در مورد صنایع آلاینده، بیان کرد: گاهی یک صنعت آلاینده دیر شناسایی می‌شود که در این مدت خسارات زیادی به محیط زیست آن منطقه وارد می‌شود، شهرداری‌ها باید از عوارض آلایندگی برای بهبود وضعیت استفاده کنند.

دبیری درباره تعداد خودرو‌ها و آلایندگی آنها نیز، گفت: در برخی شهر‌ها تعداد خودرو‌ها نسبت به ظرفیت آن بسیار بیشتر است. در این شهر‌ها باید توسعه حمل و نقل عمومی جدی گرفته شود و کیفیت نیز باید ارتقاء یابد و لازم است دولت در این زمینه یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شورا طبق قانون می‌تواند لایحه و طرح به مجلس ارائه دهد، بنابراین در این زمینه هم می‌توانیم به سازمان حفاظت محیط‌زیست کمک کنیم و از این ظرفیت در راستای مسائل محیط زیستی استفاده کنیم، همچنین می‌توانیم از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیریم.

وی درباره اهمیت ملموس بودن اقدامات گفت: دریاچه ارومیه یکی از مطالبات مردم است که می‌خواهند بدانند چه اقداماتی در آنجا انجام شده است بنابراین مسئولان سازمان محیط‌زیست باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند تا مردم در جریان امور قرار گیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • رئیس شورای عالی استان ها: تلاش برای تکمیل مدیریت یکپارچه شهری
  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره مزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؟
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود
  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد