Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@23:28:25 GMT

حسین صبحدل؛ بانی خلق نواهای جاودان

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۹۵۰۵

حسین صبحدل؛ بانی خلق نواهای جاودان

استاد حسین صبحدل در تاریخ معاصر ایران هم خود اذانی شگرف را اجرا کرد و هم بانی پدید آمدن نواهایی چون "ربنا" استاد شجریان بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان: حسین صبحدل؛ موذن نامی و مدیر برنامه‌های مذهبی رادیو در سال‌های دهه ۶۰ در سال ۱۳۱۰ در میدان محمدیه تهران متولد شد.

 

وی از همان دوران کودکی به مؤذنی در مساجد و فعالیت در هیأت‌های مذهبی پرداخت  و مدیریت برنامه‌های مذهبی چهره‌های نامی‌ چون آیت الله سید محمود طالقانی در مسجد هدایت و دکتر علی شریعتی در حسیینه ارشاد و عبدالکریم سروش در مسجد امام صادق اقدسیه با وی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

صبحدل مسئولیت برنامه‌های مذهبی رادیو را نیز مدت‌ها عهده دار بود و برخی از برنامه‌‌های ماندگار از جمله «ربنا‌» استاد محمدرضا شجریان حاصل تلاش و ابتکار وی به شمار می‌رود.

 

صبحدل به موسیقی‌ آوازی و دستگاهی و ردیف موسیقی سنتی تسلطی کامل داشت و اذان معروف وی از جمله اذان‌هایی است که با روح نغمه‌های ایرانی عجین شده است.

 

 

استاد صبحدل در اجرای سرود معروف «خمینی ای امام» نیز نقش داشته است  و سرود‌های دیگری چون  «راه امام در کلام امام» «بانگ توحید» «طلایه‌داران انقلاب» «حماسه رزمندگان» «ماه محرم» و مناجات‌های رادیو و دعای هنگام تحویل سال و بیش از 1300 اثر رادیویی دیگر، بخشی از تلاش‌های فرهنگی و هنری وی به شمار می‌رود.

 

برگزاری جلسات قرآن در مساجد محلات، داوری مسابقات قرآنی استانی و کشوری در رشته صوت و لحن در دهه‌های 60 و 70، تهیه‌کنندگی و نویسندگی برنامه‌های سحر و مناسبت‌های مذهبی هم از دیگر فعالیت‌های  وی به شمار می‌رود.

 

استاد زنده‌یاد مرتضی مطهری وصیت کرده بود «هر وقت جنازه من را از زمین بر می‌دارید، اذان صبحدل را پخش کنید«.

 

حسین صبحدل از میانه‌های سال 1385 به بیماری سخت ریوی دچار شد و بعد از چند سال بیماری روز 13 آبان 1388 در سن 78 سالگی دار فانی را وداع گفت.

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان نماز جمعه شب قدر جشن روزه اولی ها خطبه نماز جمعه خبرگزاری شبستان استان بوشهر کانون های فرهنگی هنری مساجد موذن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۹۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلأ جبران‌ناپذیر با صدایی که خاموش شد

به گزارش همشهری‌آنلاین، خبر بد حوزه ورزش و رسانه هم درگذشت استاد مسعود اسکویی بود؛ گوینده و گزارشگر قدیمی رادیو که شاید خیلی از هموطنان ما با صدای مخملی و درجه یک او عاشق فوتبال شدند. مخصوصا در زمانه‌ای که فناوری تا این اندازه پیشرفت نکرده بود و تلویزیون بسیاری از مسابقات را پخش نمی‌کرد، مردم بیشتر شنونده رادیو بودند و بازی‌ها را از آن طریق دنبال می‌کردند.

در چنین شرایطی صدای بسیار خاص استاد اسکویی، لذت تعقیب مسابقات را دوچندان می‌کرد. چه عصرهایی که دل به دل آن صدا دادیم و سرنوشت تیم‌های محبوبمان را از دریچه آن حنجره طلایی دنبال کردیم.

غم‌انگیزتر از کوچ این بزرگان، این است که جای خالی آنها به آسانی پر نمی‌شود و گاهی به‌نظر می‌رسد رفتن هر کدام‌شان، خلئی جبران‌ناپذیر برای حوزه کارشان است. روحش شاد.

کد خبر 848887 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها رسانه - رادیو خبر مهم فوتبال

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه های رادیو ایران در شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • برنامه‌های رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع) اعلام شد
  • ویژه برنامه‌های رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع) اعلام شد
  • برنامه هیات‌های مذهبی برای سالروز شهادت امام صادق(ع) اعلام شد
  • ویژه برنامه های رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع) اعلام شد
  • سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع)
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • خلأ جبران‌ناپذیر با صدایی که خاموش شد
  • خاموشی صدایی ماندگار