Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-26@07:26:52 GMT

علماي شيعه مذهب، یکی از پاسداران زبان فارسي

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۸۰۳۱۹

علماي شيعه مذهب، یکی از پاسداران زبان فارسي

آيت الله خامنه اي بار ديگر از «زبان فارسي» گفت. نگراني آيت الله، از لوازم تحكيم سنگري است كه علماي شيعه مذهب، قرنها نگاهبانش بوده اند. در جهان اسلام، زبان فارسي يكي از مهمترين زبانها محسوب مي‌شود. فارسي زبانان اغلب شيعه يا حنفي مذهب هستند. ابوحنيفه، عالم ايراني تبار مسلمان، تا زمان دومين خليفه عباسي زندگي كرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او مذهبي را بنيان نهاد كه اكنون بيشترين پيروان را نسبت به ديگر مذاهب اسلامي دارد. از ميان فتاوايي كه به ابوحنيفه نسبت مي‌دهند، جواز "نماز خواندن به زبان غير عربي" شاذ محسوب مي شود. البته عده اي ديگر مدعي هستند كه ابوحنيفه "دعا خواندن به زبان غير عربي" را جايز دانست. به هر حال، بسياري از حنفيانِ فارسي زبان معتقدند كه زنده ماندن زبان فارسي، مديون توجه اين عالم بزرگ به احوال مسلمانان غير عرب است؛ بر اين اساس، در دوراني كه فاتحين عرب، فضايل بسيار براي آموزش و نشر زبان عربي بر مي‌شمردند، طلوع آراي ابوحنيفه، درخشش متون فارسي را ميسر كرد. طي سال‌ها علمايي (از جمله غزالي) استادانه به فارسي نوشتند و ادباي پارسي گو چنان سرودند كه گنجينه ادب فارسي، بزرگترين ثروت فرهنگي ايران زمين شد.

در آن وادي برخي عالمان و نويسندگان (كه طبق تقسيم بندي هاي امروزين، شيعه محسوب مي‌شوند) ايرانيان فارسي زبان را مخاطب مشتاق كتب روايي اهل بيت مي‌دانستند. اما قلمرو ايران در فراز و نشيب هاي تاريخ گم شد تا اينكه عصر صفويان فرا رسيد و ايران جديد بر مذهب شيعه و زبان فارسي پا گرفت. پرداختن هم زمان به اين دو ركن هويتي ايران امروز، آن روز هم آگاهانه و عامدانه بود. با به قدرت رسيدن شاه اسماعيل، منازعات ميان ايران و عثماني به اختلافات عقيدتي دامن زد. مذهب حنفي در حكومت عثماني‌هاي غير عرب رسميت داشت و علماي حامي صفويان براي گسترش تشيع، به رونق زبان فارسي نياز داشتند. از آن زمان، علماي تشيع (از جمله محقق كركي كه خود عرب زبان بود) ترويج كتب اسلامي فارسي را تشويق و پيگيري كرده اند. هميشه مراجعه به آثار برجسته ادبيات فارسي، ابزار توسعه آموزش و يكپارچگي ملت بوده است. آن زمان بسياري به شيعه بودن فردوسي باور داشتند اما گنجينه ادبيات فارسي غير از شاهنامه هم داشت. روايات تاريخي گواه اند كه حتي در دوران تكاپوي علماي تشيع، معيار ترويج آثار ادباي پارسي گو، قوت و اعتبار آثار بود. در نتيجه اين تلاش ها، ايرانيانِ هويت جو، نقاط مشترك ميان خود را برجسته كردند و رابطه ميان علماي تشيع و مردم فارسي زبان مستحكم شد. آبادي و امنيت ايران، يكي از دستاورد هاي مهم ايرانيان عصر صفويه بود. به تاييد علما، نگارگران هم دست اندر كار نهضت بودند و چندين نسخه مصور از كتب فارسي، بر درخشش ميراث آن دوره ايرانيان افزود.

پشتكار بزرگان دين و ادب طي بازنويسي، تصويرگري، آفرينش و ترجمه كتب اسلامي به زبان فارسي، استواري فرهنگي ايران جديد را تضمين كرد. شمارش آثار بزرگان شيعه مذهب در كنار ميراث بي همتايي همچون «شاهنامه طهماسبي»، حكايت موجز از دوراني است كه "رونق زبان فارسي" به دغدغه هاي اصلي علماي تشيع اضافه شد.

امروزه شنيدن اشعار مولوي و سعدي و... از منابر علماي تشيع، عادي است. آيت الله خميني خود به زبان فارسي شعر مي گفت. آيت الله خامنه اي هم زبان ملي را پاس مي‌دارد و از فردوسي و سعدي و مولوي و... به بزرگي ياد مي‌كند. كلام فردوسي، پشتوانه زبان فارسي است و آيت الله خامنه‌اي كه از زمره علماي صاحب فتوا محسوب مي‌شود، بارها تاكيد كرده است كه فردوسي حكيم بود: «حکمت شاهنامه‌ی حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکمت اوستایی نیست؛ حکمت قرآنی است. اگر کسی به شاهنامه دقت کند، خواهد دید فردوسی ایران را سروده، اما با دید یک مسلمان؛ آن هم یک مسلمان شیعه.»

(در مقابل اين بزرگمنشي علما، ديگراني هم بودند كه با تشيع سر دشمني داشتند و همزمان به فردوسي و مولوي و سعدي و... ناسزا مي گفتند. برخي از اين ايران ستيزان، مدعي زنده كردن ايران بودند اما آبرومند هم نمردند!)

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۰۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر دوره آموزش زبان فارسی در ارتش اسرائیل!

تعداد بازدید : 107 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 489 زبان فارسی علاوه بر آنکه به افسران اطلاعاتی رژیم اسرائیل آموزش داده می‌شود، به گروهی از افسران ارتش رژیم صهیونیستی نیز آموزش داده می‌شود. تصاویر دوره فشرده شش ماهه زبان فارسی در ارتش اسرائیل را می‌بینید که در آن نظامیان صهیونیست روزانه 12 ساعت فارسی یاد می‌گیرد. این گزارش شبکه کان اسرائیل را با زیرنویس فارسی می‌بینید.

دیگر خبرها

  • شاعران ۵ کشور برای عملیات وعده صادق شعر سرودند
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند
  • تصاویر دوره آموزش زبان فارسی در ارتش اسرائیل!
  • پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان + فیلم