Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-26@18:10:24 GMT

آذرخش مرگبار در روستا‌ها همچنان قربانی می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۸۲۹۰۳

آذرخش مرگبار در روستا‌ها همچنان قربانی می‌گیرد

قربانیان صاعقه در کشور رو به افزایش است. بنابراعلام اورژانس فقط از ١٨ اردیبهشت‌ماه ‏تاکنون ٢٠ نفر در اثر برخورد صاعقه جانشان را از دست داده‌اند. از ابتدای‌سال جاری با توجه به ‏رشد بی‌سابقه بارش‌ها در نقاط مختلف کشور، این پدیده جوی هم بیش از پیش خطر آفرین شده ‏است. همین سه‌شنبه شب بود که رعدوبرق‌های هولناکی آرامش را از ساکنان پایتخت ربود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‏صاعقه‌های ممتد همراه با بارش شدید باران و وزش باد که چند ساعتی میهمان آسمان تهران بود. ‏حالا تصور کنید که این پدیده طبیعی در شهرهای کوچک و روستاها چقدر می‌تواند خطرناک باشد. ‏آمارها هم نشان می‌دهد که بیشتر قربانیان صاعقه از جمعیت روستایی هستند و بیشتر افرادی آسیب ‏می‌بینند که در هنگام وقوع رعد وبرق در فضای باز و بی‌سرپناه قرار دارند.  ‏

به گزارش روزنامه شهروند، ماجرای صاعقه‌های مرگبار از همان روزهای ابتدایی فروردین ماه شروع شد. از همان بارش‌های ‏سیل آسا که نقاط مختلف ایران را در برگرفت. اما آن روزها شدت سیل و حجم آب‌های روان و ‏حواشی آن به قدری بود که کمتر کسی به صاعقه، خطرات و آسیب‌دیدگان احتمالی آن توجه می‌‏کرد. اما با فروکش کردن سیل تازه سر و کله رعد و برق‌های بهاری پیدا شد. شدت این آذرخش‌‏های مرگبار اما در نیمه اردیبهشت‌ماه بود. به‌طوری که فقط در روز جمعه ١٥ اردیبهشت‌ماه ٦ ‏نفر در کشور جانشان را از دست دادند و ١٥ نفر هم مصدوم شدند.

بیشترین تلفات آن روز هم در ‏شهرستان سلفچگان استان قم با ٢ کشته و ١٠ زخمی بود. شیوا یکی از قربانیان همان حادثه است، ‏دختر ٢٠ ساله‎ای که جمعه ١٥ اردیبهشت، در اثر صاعقه جانش را از دست داد. او همراه با مادر‏بزرگش در روستای دیشموکی در شهرستان کهگیلویه زندگی می‌کرد. این دختر همراه با یکی از ‏دوستانش به بالای بام آغل گوسفندان رفته بود که صاعقه جانش را گرفت. شدت این رعدوبرق به ‏حدی زیاد بود که دوستش هم از بالای بام به پایین افتاد و پایش شکست. اما ماجرای قربانیان ‏صاعقه به همان یک مورد ختم نشد و ٥ نفر دیگر هم در استان‌های مرکزی، مازندران، خراسان ‏رضوی و شمالی و استان قم جانشان را از دست دادند. ‏

حالا اما سخنگوی سازمان اورژانس از جان باختن ۲۰ نفر در چند روز اخیر به دلیل برخورد صاعقه ‏خبر داده است. به گفته مجتبی خالدی از تاریخ ١٨ تا ٣١ اردیبهشت‌ماه ٩٨ به علت سوانح جوی ‏سیل، صاعقه و طوفان در استان‌های اردبیل‌، آذربایجان‌شرقی و غربی، زنجان، خراسان رضوی و ‏جنوبی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کرمانشاه، کردستان، فارس، خوزستان، کرمان، لرستان، ‏مرکزی، کهگیلویه و بویر احمد ٢٠ نفر جانشان را از دست دادند. بررسی اجمالی جان باختگان ‏نشان می‌دهد که بیشتر قربانیان این حوادث از ساکنان مناطق روستایی و عشایری کشور بوده‌اند.

‏درست مثل مرتضی از روستای مهدی آباد سرخس که همراه با مراد برای چرای گوسفندان به ‏ارتفاعات رفته بود، اما صاعقه جانش را گرفت. مرتضی ٢٤ ساله همراه تعدادی از گوسفندان بالای ‏تپه بود که هوا خراب شد، بعد هم چند رعد و برق که یکی از آنها به او برخورد کرد. همزمان مراد ‏هم که در پایین تپه بود در اثر برخورد صاعقه بشدت زخمی شد. مرتضی در دم و در همان ‏بالای تپه جان سپرد، مراد اما به گوشه‌ای افتاد. مراد ٤٢ ساله پا و صورتش سوخته بود. شدت ‏صاعقه تلفن همراه هر دو نفر آنها را از کار انداخته بود و همین شد تا مراد برای پیدا کردن کمک با ‏آن حال چند ساعتی را پیاده‌روی کند. خودش می‌گوید حدود ساعت ١٢ شب این حادثه رخ داد ‏و او پس از چند ساعت پیاده‌روی خودش را به عشایر منطقه رساند و با کمک آنها و نیروهای اورژانس به بیمارستان منتقل شد. 

منبع: فرارو

کلیدواژه: صاعقه آذرخش مرگبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۲۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قربانی با گل وارد 11 نفر شد (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، در مسابقه معوقه هفته بیست و یکم لیگ برتر روسیه، تیم فوتبال اورنبورگ که محمد قربانی را در لیست بازیکنان خود دارد، از ساعت 16:30 امروز (به وقت ایران) در ورزشگاه گازوویک به مصاف تیم رده سومی دینامو مسکو می‌رود.

محمد قربانی که پس از پیوستن به باشگاه اورنبورگ در نقل و انتقالات زمستانی، در پنج مسابقه از لیگ برتر روسیه حضور تعویضی در بازی‌ها داشته و در ترکیب قرار نگرفته بود، امروز برای نخستین بار در دیدار برابر دینامو مسکو به جمع 11 نفر اصلی رسیده و از ابتدا در زمین دیده می‌شود.

ستاره جوان سابق سپاهان جدا از بازی در لیگ برتر روسیه، در سه مسابقه روسیه کاپ و جام حذفی در ترکیب تیمش قرار گرفته و دو گل به ثمر رسانده بود که امیدوار است با ورود به مهره‌های اصلی در دیدار با دینامو مسکو، در لیگ برتر هم بدرخشد.

هافبک ایرانی اورنبورگ که دو هفته قبل در دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی روسیه مقابل دینامو مسکو موفق به گلزنی شد، امیدوار است امروز هم این اتفاق را در لیگ تجربه کند.

تیم فوتبال اورنبورگ با 6 پیروزی، 8 مساوی و 10 شکست در این فصل 26 امتیازی و تیم دوازدهم جدول لیگ برتر روسیه است.

دیگر خبرها

  • رعدو برق و تندبادهای لحظه‌ای کرمان را فرا می‌گیرد
  • پیش بینی وقوع تندر و آذرخش در تهران
  • قربانی با گل وارد 11 نفر شد (عکس)
  • آخرین وضعیت هواشناسی؛ منتظر تندر و آذرخش در تهران باشید
  • احتمال وقوع تندر و آذرخش در تهران
  • صاعقه و بارش شدید تگرگ در شهرستان شیراز
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • شورای جوان سازی روستا‌ها تشکیل می‌شود
  • سیل در جنوب چین مرگبار شد (فیلم)