Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم تایباد و تربت جام معتقد است تحقیق و تفحص از مسائل منطقه اقتصادی دوغارون به دلیل کارشکنی یک شرکت خاص با بن بست مواجه شده است. ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس،  منطقه اقتصادی دوغارون یکی از 2 منطقه ویژه اقتصادی در استان خراسان رضوی است که به جهت ارتباط زیاد با افغانستان، دارای اهمیت زیادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از مردم ساکن در مرز این ادعا را داشتند که برای تأسیس منطقه ویژه اقتصادی زمین‌های آنها گرفته شده و اینک هیچ سود و عایدی از این منطقه به مردم بومی نرسیده؛ به عبارت دیگر این مردم تنها ضررهای تأسیس منطقه ویژه را متحمل شده‌اند و سودش در جیب افراد دیگری رفته است.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مشهد مقدس در مورد جزئیات امور منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت‌وگویی با نماینده مردم شهرستان‌های تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی داشته که مشروح آن در زیر آورده شده است.

جلیل رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس می‌گوید: تحقیق و تفحص از منطقه اقتصادی دوغارون بعد از تعطیلات خردادماه در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد و اگر در صحن این مسئله مورد تأیید قرار بگیرد کارهای اجرایی مربوط به آن آغاز می‌شود.

نماینده مردم تایباد و تربت جام در مجلس با اشاره به ابهاماتی که در منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: ما درخواستی به وزارت اقتصاد در مورد منطقه ویژه اقتصادی دوغارون داده بودیم و این درخواست از طرف وزارت اقتصاد پاسخ داده شد و ما از پاسخ‌هایی که داده شده بود قانع نشدیم. طبق روال اداری بعد از اعلام نارضایتی نماینده از پاسخ‌هایی داده شده، هیئت تحقیق و تفحص تشکیل می‌شود و هم اکنون ما در این مرحله هستیم؛ یعنی کمیسیون اقتصادی در حال تشکیل هیئت مربوط به این موضوع است.

خراسان رضوی|کمبودهای زیرساختی در مرز دوغارون هیچ توجیهی نداردپیگیری تسنیم نتیجه داد؛ برخی نواقص جاده گناباد به مرز دوغارون برطرف شدخراسان رضوی| مقدمات اجرایی فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی دوغارون فراهم می‌شود

رحیمی با اظهار بی‌اطلاعی از تغییر مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، خاطرنشان می‌کند: مدیرعامل رسمی فعلی که آقای سلطانی هستند در مدت تصدی امور، مدیری بسیار قوی بودند و قصد داشتند فاز دوم منطقه ویژه را راه‌اندازی کنند که با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد. مشکل بر سر منطقه ویژه اقتصادی دوغارون نیست بلکه بر سر یکسری شرکت‌هایی است که تمام امور مرز و منطقه ویژه را به انحصار خود درآورده‌اند و عملا منطقه ویژه هیچ کاره و مستأجر آنجا است و اختیارات آنچنانی ندارد.

نماینده مردم تایباد و تربت جام در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: توسعه فاز دوم سبب می‌شد که انحصار از شرکت‌هایی که در آنجا فعال هستند خارج شود؛ از جمله این شرکت‌ها، یک شرکت خاص است و مدیرعامل قبلی هم با مشکلاتی که این شرکت برای منطقه ویژه و توسعه فاز دوم آن به وجود آورد دست به گریبان شد. به عبارت دیگر هر شرکتی که بخواهد در این منطقه کار کند و انحصار را از بین ببرد و تغییر و تحول ایجاد کند با مخالفت‌های این شرکت خاص روبرو می‌شود؛ در واقع باید گفت مشکل اصلی منطقه ویژه اقتصادی همین شرکت است.

وی خاطرنشان می‌کند: ما بعد از تعطیلات عید فطر، تحقیق و تفحص را آغاز کرده و این شرکت و فعالیت‌هایش را هم تعیین تکلیف می‌کنیم؛ هم اکنون مردم مرز از این وضعیت ناراضی هستند و حرف ما هم  این است که تا زمانی که این شرکت در دوغارون فعالیت داشته باشد اجازه توسعه، سرمایه‌گذاری توسط مردم و رشد را به این منطقه نمی‌دهد و سودی که می‌تواند به مردم و دولت برسد از آنها تضییع می‌شود.

نماینده مردم تایباد و تربت جام در مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: به نظر بنده باید تمام امتیازاتی که به این شرکت تعلق گرفته و اختیاراتی که دارد و وام‎هایی که دریافت کرده، پولی که گرفته، وثایقی که بابت وام‌های خود گذاشته و حتی وضعیت فردی مدیرعامل این شرکت و سهامدارانش باید مشخص شود؛ مشکلات عدیده‌ای اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی به خاطر این شرکت وجود دارد و تحقیق و تفحص می‌تواند بسیاری از آنها را رفع کند.

رحیمی با تأکید بر اینکه باید فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی در مساحت 50 تا 100 هکتار آماده‌سازی شود، خاطرنشان می‌کند: ما باید از مردم بومی دعوت کنیم که به عنوان سرمایه‌گذار برای توسعه این منطقه وارد عمل شوند تا بتوانیم تأسیسات این فاز را تکمیل کرده و حتی در صورت نیاز از افغانستان و کشورهای دیگر سرمایه‌گذار جذب کنیم تا این منطقه رونق پیدا کند.

وی ابراز می‌کند: هم اکنون که این انحصار توسط این شرکت ایجاد شده و نه به کسی اجازه فعالیت داده می‌شود، نه کسی می‌تواند به فعالیت آنها نظارت کند و نه حتی این افراد به کسی پاسخگو هستند؛ این افراد خود را به برخی از نقاط قدرت در تهران وصل کرده‌اند و هر کس هم که بر خلاف آنها حرفی بزند با شیوه‌های مختلفی شروع به مقابله با آنها می‌کنند.

نماینده مردم تایباد و تربت جام در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: باز هم تکرار می‌کنم که مشکل اصلی عدم توسعه یافتگی مرز دوغارون این شرکت خاص است و این مسئله را از ریز تا درشت در تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار می‌دهیم و گزارشات را تا ابتدای تابستان در اختیار قوه قضائیه می‌دهیم تا بتوانند بر اساس آن احکام مناسب صادر کنند.

رحیمی با بیان اینکه اطمینان دارم با بررسی این شرکت بسیاری از مشکلاتی که در مرز وجود دارد حل شده و توسعه نیافتگی که در آنجا رخ داده را ریشه‌یابی کرد، خاطرنشان می‌کند: ریشه یابی نشان می‌دهد مشکلات اساسی مرز از کجا نشأت گرفته و چه افرادی در آن دست داشته و چه افرادی در آن دارای منافع هستند.

وی اذعان می‌کند: افرادی که در این منطقه منافعی دارند و به حقوق دولت و ملت و توسعه منطقه آسیب بسیار زیادی وارد کرده‌اند البته این افراد هیچ ارتباطی به دولت ندارند و در سال‌های گذشته با لابی‌های سیاسی به این منطقه وارد شده و هم اکنون هم هیچ شفافیتی در عملکرد آنها در مرز وجود ندارد.

نماینده مردم تایباد و تربت جام در مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: قصد ما از تحقیق و تفحص در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون این است که مردم متوجه عامل از عقب ماندگی‌ها در منطقه اقتصادی دوغارون باشند و حداقل برخی از شفاف‌سازی‌ها در مورد فعالیت‌های انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی برای مردم انجام می‌شود.

انتهای پیام/

R41347/P4001/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۲۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک فرد را در چه سنی می‌توان «پیر» دانست؟

به گزارش صدای ایران از یورونیوز،تیمی از دانشمندان آلمان، ایالات متحده آمریکا و لوکزامبورگ داده‌های بیش از ۱۴ هزار نفر را که در یک تحقیق طولانی‌مدت شرکت کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۷۴ میلادی به دنیا آمده و متعلق به نسل‌های مختلف بودند. این افراد که بین ۴۰ تا ۱۰۰ سال داشتند، طی یک دوره زمانی ۲۵ ساله به ۸ پرسش پاسخ می‌دادند.

یکی از سوالات اصلی این بود که «در چه سنی کسی را پیر توصیف می‌کنید؟»

متولدین سال ۱۹۱۱ میلادی در پاسخ به این سوال گفتند که پیری به طور متوسط در سن ۷۱ سالگی شروع می‌شود؛ و هنگامی که همین پرسش از متولدین سال ۱۹۵۶ میلادی پرسیده شد که اکنون به سن ۶۵ سالگی رسیده بودند، آنها آستانه پیری را سه سال دیرتر دانستند و ۷۴ سالگی اعلام کردند.

مارکوس وتشتاین، عضو این تیم تحقیق در گزارشی می‌نویسد: «امید به زندگی افزایش یافته است و برخی از جنبه‌های سلامت نیز در طول زمان بهبود یافته است؛ به طوری که افراد در سنین خاصی که در گذشته پیر محسوب می‌شدند، اکنون دیگر مسن تلقی نمی‌شوند.»

همین روند در سطح فردی نیز مشاهده شد. بگونه‌ای که هر شرکت کننده پس از چهار یا پنج سال مسن‌تر شدن، تخمینش را برای شروع سالمندی یک سال افزایش می‌داد. زنان نیز آستانه پیری را بطور متوسط حدود دو سال دیرتر از مردان درنظر می‌گرفتند.

فاکتور‌های دیگری نیز وجود داشتند که بر تخمین فردی افراد تأثیر می‌گذاشتند؛ مثلا افرادی که مشکل سلامتی داشتند، تنهاتر بودند یا «احساس می‌کردند» مسن‌تر هستند، عموماً معتقد بودند مرحله کهولت زودتر شروع می‌شود.

به گزارش یورونیوز، البته این مطالعه دارای محدودیت‌هایی نیز بود؛ از جمله اینکه شرکت‌کنندگان همگی از یک کشور یعنی آلمان بودند. همچنین این احتمال وجود دارد که در فرهنگ‌های غیر اروپایی، «پیری» به گونه‌ای متفاوت دیده و توصیف شود.

در عصر حاضر، انسان‌ها طولانی‌تر از همیشه زندگی می‌کنند و با ادامه بهبود کیفیت زندگی و سلامت، احتمالا رسیدن به یکصدمین سالگرد زندگی بسیار رایج‌تر خواهد شد؛ به طوری که مردم شروع به طرح این سوال می‌کنند که آیا برای زندگی انسان محدودیتی وجود دارد یا خیر.

دیگر خبرها

  • یک فرد را در چه سنی می‌توان «پیر» دانست؟
  • لزوم روایت گری حماسه وعده صادق در جامعه
  • حماسه «وعده صادق» روایت فتح می‌خواهد
  • تعیین تکلیف پساب یزد
  • صادارت۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ از مرز دوغارون شهرستان تایباد به افغانستان
  • مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند
  • مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین دغدغه مردم است
  • عباسی: تضارب آرا در مجلس، طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است / وحدت در حل مشکلات و اقتدار نظام اولویت اصلی + فیلم
  • ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است
  • ۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ به افغانستان صادر شد