Web Analytics Made Easy - Statcounter

حالا که داعش در سوریه امکان فعالیت ندارد٬ بازگشت آنها به ترکیه و انجام عملیات تروریستی با تاکتیک گرگ تنها در دستور کار قرار گرفته و با صرف پول‌های کلان٬ از دیوارهای مرزی می‌گذرند. ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱ بین الملل آسیای غربی ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ستون‌نویس‌های روزنامه‌های ترکیه که در زبان ترکی از آنها به "گوشه‌نویس" یاد می‌شود٬ بخشی از فعالان رسانه‌ای توانمند و اثرگذار هستند که معمولاً یادداشت‌هایشان تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی و معادلات حزبی ترکیه می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تسنیم تلاش می‌کند تا با انتخاب گزینه‌های قابل توجهی از نوشته‌های ستون‌نویس‌های ترکیه تصویری کوچک از تحولات سیاسی٬ فعالیت‌های رسانه‌ای و هدایت افکار عمومی این کشور را به دست دهد.

وی.آی.پی 4 هزار دلاری برای داعشی‌ها

تولگا شاردان/ پایگاه خبری تحلیلی تی 24

مدتی است بحث انتخابات استانبول همه را سرگرم کرده و توجه تمام رسانه‌ها روی این مساله است. اما اتفاقات دیگری هم روی می‌دهند و مسائل دیگری نیز در جریان است که نباید از اهمیت آنها غافل شد. یکی از این مسائل٬ احتمال انجام عملیات داعشی‌های تروریست در ترکیه است.

اگر به خاطر داشته باشید٬ سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه مدتی پیش اعلام کرد که برخی از شاخه‌های پنهانی و زیرزمینی گروه تروریستی داعش در ماه‌های اخیر به شدت فعال شده‌اند.

سویلو همچنین اعلام کرد تحرکات و فعالیت‌های پنهانی داعش در ترکیه در دو ماه اخیر٬ در کل مدت سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است. همچنین به خاطر بیاورید که نیروهای پلیس و سرویس اطلاعاتی میت در استان‌های استانبول٬ آنکارا٬ آدانا٬ ازمیر٬ تکیرداغ٬ قیصری٬ شانلی اورفا٬ عثمانیه و سامسون٬ چندین نفر از چهره‌های مهم داعش و ده‌ها گروه زیرزمینی و پنهان این گروه تروریستی را دستگیر کردند.

در آن فایل ویدیویی منتشر شده از ابوبکر البغدادی٬ نام ولایت ترکیه ذکر شد و این نشان‌دهنده یک تهدید جدی است. حالا که داعش در سوریه امکان فعالیت ندارد٬ بازگشت آنها به ترکیه و انجام عملیات تروریستی با تاکتیک گرگ تنها در دستور کار قرار گرفته و با صرف پول‌های کلان٬ از دیوارهای مرزی می‌گذرند.

در ماه‌ها و هفته‌های اخیر گروه‌های وابسته به پ.ک.ک یعنی ی.پ.گ و دیگران٬ با حمایت آمریکا کنترل بسیاری از مناطق را در دست گرفته‌اند که پیش‌تر در دست داعش بود. آنها زنان و کودکان داعشی را آزاد می‌کنند تا به ترکیه بیایند اما مردان را زندانی می‌کنند.

مردان داعشی دیگری نیز هستند که در مرز ترکیه و سوریه دست کم با پرداخت 4 هزار دلار به قاچاقچیان مرزی٬ تلاش می‌کنند وارد ترکیه شوند. آنها خیلی خوب می‌دانند که دیوار مرزی ترکیه و سوریه در کدام قسمت‌ها دوربین ندارد. لذا در آنجاها٬ با آن که دیوار بتنی مرزی سه متر ارتفاع دارد و در بخش فوقانی نیز سیم خاردار و موانع جدی کار گذاشته شده اما با استفاده از کامیون٬ از مرز می‌گذرند.

آنها از بخش اتاق بار کامیون٬ خود را به بالای دیوار می‌رسانند و چون بر روی دیوار هم موکت و پتو گذاشته شده٬ آسیب نمی‌بینند و می‌توانند از آنجا به داخل خاک ترکیه بپرند. البته تاکنون چندین نفر در مرز دستگیر شده و عده‌ای نیز خود را تسلیم کرده‌اند، اما در هر حال این نقاط وی.آی.پی 4 هزار دلاری در حال فعالیت هستند.

دولتمردان و خطوط اضطراری خیابان‌ها

فاتح آلتایلی/ روزنامه خبرترک

روزی نیست که در استانبول٬ آنکارا و بسیاری شهرهای دیگر٬ در ساعات اوج ترافیک٬ یک خودرو تشریفاتی با آژیر مخصوص و چراغ‌های مخصوص هشداردهنده از خطوط اضطراری خیابان عبور نکنند. دیروز برای سومین بار٬ بالاترین مقام کشور به کلیه مقامات٬ مسئولین و مدیران دستور داد تا این آژیرها و چراغ‌ها را از خودروهای تشریفاتی خود بردارند و مانند دیگر شهروندان٬ از مسیر عادی عبور کنند. دقت کنید برای سومین بار!

من در همین ستون٬ به شما خوانندگان عزیز٬ چه قولی داده بودم؟ قول داده بودم که این آقایان٬ هرگز زیر بار چنین حرفی نمی‌روند و حاضر نیستند از خطوط عادی عبور کنند.

جالب است در حزب عدالت و توسعه و دولت٬ آدم‌هایی وجود دارند که حاضرند در پیروی از دستورات اردوغان٬ حتی از جان فرزندان خود بگذرند، اما حاضر نیستند آژیر و چراغ مخصوص تشریفاتی خودرو خود را بردارند.

چرا؟ پاسخ٬ بسیار ساده است. چون آدم‌های حقیری هستند. شخصیت آنها حقیر است و با استفاده از این گونه تبعیض‌ها٬ عقده‌های سرکوب شده آنها درمان می‌شود. حتی بعید نیست بسیاری از آنها٬ از آن تیپ آدم‌هایی باشند که ناتوانی‌های جنسی‌شان هم با همین یک قلم تبعیض٬ در ذهنشان حل شود!

از همین فردا٬ در یک روز عادی و طبیعی در یکی از خیابان‌های اصلی شهر٬ امتحان کنید! بشمارید! ببینید در عرض یک ساعت چند خودرو مخصوص مقامات با همان چراغ‌های کذایی چشمک‌زن به سرعت از روی خط اضطرار٬ از کنار شما رد می‌شود. یکی؟ 2 تا؟ 10 تا؟ 30 تا؟ بسیارند.

فرض کنیم در مورد  رئیس جمهور و معاون و وزار٬ رئیس مجلس و شهرداران٬ به خاطر دلایل امنیتی و همچنین به خاطر اهمیت کارها و جلسات٬ چنین چیزی اشکال ندارد و نیروهای پلیس نیز قاعدتاً برای رفتن به هر ماموریتی حق دارند از این خطوط استفاده کنند. آمبولانس هم که جای بحث ندارد.

اما دیگران چه؟ صدها جور پست مدیریتی و ریاست ریز و درشت داریم که هیچ کار و جلسه و پست و موضوع حساسی ندارند، اما  از خط اضطرار عبور می‌کنند. آنها قطعاً چنین حقی ندارند و این اقدام زشت٬ فقط به خاطر عقده‌های سرکوب شده در دورن آنهاست. اگر نه هیچ توجیه دیگری ندارد و فقط کبر و غرور می‌تواند به یک انسان عادی اجازه دهد که به خاطر یک پست ریاستی ساده و معمولی٬ دچار چنان غروری شود که حاضر نباشد مانند شهروندان٬ از خطوط عادی خیابان٬ عبور کند.

بنابراین قبلاً گفته بودم و باز هم تکرار می‌کنم٬ این تیپ آدم‌های حقیر و بی اهمیت٬ حاضر نیستند از آن چراغ‌های کذایی جدا شوند.

پیچ تند در روابط ترکیه و آمریکا 

مهمت کوچاک/ رزونامه ینی آکیت

تنش و اختلاف سیاسی جدی بین ترکیه و آمریکا همچنان ادامه دارد. این اختلاف به خاطر مساله موشک‌های اس 400 است و آنکارا و واشنگتن نمی‌توانند به توافق برسند.

چرا؟ چون از یک سو کشوری به نام ترکیه قرار دارد که بر اساس حق طبیعی خود٬ به دنبال آن است که در راستای استراتژی دفاعی‌اش٬ سامانه موشکی اس 400 را از روسیه بخرد، اما در دیگر سو٬ یک کشور زورگو و گردن‌کلفت به نام آمریکا قرار گرفته که نه احترام و اعتباری برای روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل قائل است و نه حاضر به پذیرش مفاد توافق‌نامه وین است.

در این میان کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در راستای تداوم اعمال فشار بر ترکیه٬ توصیه کرده که اگر ترکیه سامانه اس 400 را به کشور وارد کند٬ هواپیماهای جنگنده اف 35 به آنکارا تحویل داده نخواهد شد.

از دیگر سو ناتو و آلمان نیز به ترکیه توصیه می‌کنند که از این معامله منصرف شود. اما مقامات ترکیه می‌گویند: هم پول موشک‌ها را داده‌ایم و هم نیروهایمان را برای فراگیری کار با این سامانه به روسیه اعزام کرده‌ایم. اما برخی کارشناسان سیاسی معتقدند که بعید نیست ترکیه تصمیم تازه‌ای بگیرد.

ترکیه حاضر نخواهد شد که از خرید اس 400 عقب‌نشینی کرده و اعلام انصراف کند، اما ممکن است از ترس فشارهای اقتصادی و تحریم‌های مالی آمریکا٬ به این تن دهد که انجام این معامله را به زمانی دیگر موکول کند.

انتهای پیام/

R1396/P/S8,90,1414/CT7 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "ترکیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار ترکیه اخبار ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۳۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک حقوق‌دان: احتمالا حکم اعدام توماج صالحی لغو شود

به گزارش خبرآنلاین،‌نوروزی،‌ حقوق‌دان گفت: من تصورم این است واحتمال می‌دهم که حکم توماج در دیوان نقض می‌شود.

او افزود: اینطور که یکی از وکلای توماج صالحی گفت حتی فرصت ایشان در دادگاه خیلی کم بوده که بخواهد از خودش دفاع کند.

نوروزی گفت: اینکه اتهامات توماج صالحی چطور منجر به فساد فی‌الارض و صدور حکم اعدام شده را باید دادگاه رسیدگی کننده پاسخ دهد. وقتی سیاست درامر قضا مداخله داشته باشد تبعیض هم نتیجه آن خواهد بود.

او ادامه داد: امیدوارم امیرحسین مقصودلو (تتلو) هم با مجازات سنگین روبرو نشود. ولی مسئله این است که درفرایندهای قضایی چندگانگی دیده شده مثلا درحوزه مطبوعات بعضی از روزنامه‌نگارها با ساده‌ترین مطالب بازداشت و محکوم شدند.

نوروزی گفن: ولی کسانی هستند که زیان‌بارترین مطالب را می‌گویند یابدترین اقدامات مثل انتقال زمین را انجام می‌دهند و کسی با آن‌ها کاری ندارد یا همین که شخصی گفت ایران آماده تولید بمب اتم است، ولی هیچ کس با اوکاری نداشت.

او ادامه داد: سلیقه‌ای اجرا شود، ولی تجربه امروز جامعه ایران این است که بله، قانون را سلیقه‌ای اجرا می‌کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899620

دیگر خبرها

  • یک حقوق‌دان: احتمالا حکم اعدام توماج صالحی لغو شود
  • بحرینی: چندجانبه‌گرایی ستون اساسی برای تقویت صلح است
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • (تصاویر) چهره واقعی زن داعشی سریال پایتخت | نیلوفر رجایی کیست؟!
  • ستون خیمه هویت ایرانی شعر است/فصل دوم برنامه به اوایل تابستان خواهد رسید + فیلم
  • پژوهش ستون مستندسازی رادیویی است/ برنامه‌ساز حرفه‌ای آموزش ببیند
  • نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/ حواشی بی‌پایان یک اثر فاخر
  • نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/حواشی بی‌پایان یک اثر فاخر
  • ستون gc چیست و انواع ستون gc کدام‌اند ؟