نشست علمی «بایستههای تحقق گفتمان انقلاب اسلامی در دهه پنجم» برگزار شد
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۸۳۳۵۳
به گزارش ایکنا، مدیر اندیشکدههای ملیتی و منطقهای امروز شنبه چهارم خرداد طی سخنانی در این نشست که در سالن جلسات پژوهشگاه بینالمللی المصطفی برگزار شد، اظهارکرد: بیانیه گام دوم انقلاب را میتوان در بخشهای متفاوتی مورد تحلیل قرار داد، پیشینه گفتمان انقلاب اسلامی را از حوزههای الزامی برای گام نهادن در مسیر تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب دانست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام هادی کیان پور ابراز داشت: خودسازی، جامعهسازی و تمدنسازی، از مهمترین شاخصهها و کلیدواژههای بیانیه گام دوم انقلاب و از مراحل و مسیرهای مهم این مسیر به شمار میرود.
وی به گفتمانهای حاکم بر حوزههای علمیه پیش از انقلاب اشاره نمود و اذعان داشت: جدایی دین از سیاست، از مؤلفههای گفتمان مسلط و بهرسمیت شناختهشده در حوزههای علمیه پیش از انقلاب بود. در این گفتمان، انتظار برای ظهور حجت خدا، منفعلانه و بدون چشمانداز و طرح عملی بود.
مدیر اندیشکدههای ملیتی و منطقهای با بیان این که مسائل مهم و اساسی ایران و جهان اسلام در گفتمان پیشین حوزههای علمیه کمتر مورد توجه قرار میگرفت، ابراز داشت: مسئله فلسطین و مبارزه با استکبار جهانی در این گفتمان جایی نداشت. دینداری سنتی و برخورد منفعلانه در برابر مدرنیسم، از مشخصههای گفتمان پیشین حوزههای علمیه به شمار میرفت، ولی با رهبری و زعامت امام خمینی(ره)، تغییری اساسی در گفتمان حاکم بر حوزههای علمیه شکل گرفت؛ امام(ره) با تبیین آموزههای اسلام ناب و انقلابی، حوزههای علمیه را از کنج عزلت و موضع انفعال در برابر مدرنیسم و سلطنت پهلوی و سیاستورزی خارج نمودند و به برخورد فعال برای پاسخ به نیازهای جامعه ایرانی و سپس عرصه جهانی کشاندند.
وی با بیان این که گفتمان انقلاب اسلامی، عامل ورود جهان به عصر جدیدی شد، گفت: عصر و دورانی که دوگانه چپ مدرن در قالب کمونیسم و راست مدرن در قالب کاپیتالیسم ایجاد نموده بود، با ظهور انقلاب اسلامی شکسته شد و با ورود دین به عرصه تعاملات جهانی انقلاب اسلامی، دوگانه اسلام و استکبار را مطرح نمود و جهان را به تقابل اسلام و استکبار کشاند.
وی ضمن اشاره به شعارهای انقلاب اسلامی، مانند آزادی، عدالت، عقلانیت، معنویت، برادری، آنها را شعارهایی فطری و انسانی، همگانی و ماندگار دانست که انقلاب اسلامی ایران را وجهه جهانی میبخشد و مبنای سطحی از ظهور تمدنی نوین را نشان میدهد.
کیان پور با بیان این که در مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بر برداشتن فاصله میان واقعیات و بایدهای زندگی در گفتمان انقلاب اسلامی تأکید نمودهاند، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب(مدظلهالعالی) مدل حرکت به سوی آینده را براساس خودسازی، جامعهسازی و تمدنسازی، مبتنی بر ارزشهای انقلاب اسلامی، عقلانیت، معنویت و عدالت ترسیم نمودند و بر بهرهوری از دستآوردهای گذشته و توانمندیها و ظرفیتهای موجود برای نیل به آینده شکوهمند تأکید کردند.
وی حل تعارض انقلابیگری و تغییر و پویایی پیوسته، از سویی و نظامسازی و ثبات و ساختاردهی را از سوی دیگر، از توانمندیهای انقلاب اسلامی برشمرد. همچنین ترکیب و جمع سالم جمهوریت و اسلامیت را از ویژگیهای بارز گفتمان انقلاب اسلامی دانست و اضافه نمود: آنچه سبب عزت و پیشرفت ایران میشود، مدیریت جهادی و اصل «ما میتوانیم» و خودباوری نهادینهشده است که جامعه را به توسعه درونزا متکی میکند؛ بنابراین، زمینههای پیشرفت و توسعه از لایههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اقتصادی جامعه ایران ریشه میگیرد.
کیانپور مسئله توسعه را مهمترین مسئله در یکصد سال اخیر جامعه ایرانی دانست و اذعان داشت: پیش از انقلاب، توسعهیافتگی به صورت وادادگی وارداتی مورد توجه قرار میگرفت و در واقع، شاهد شکلگیری شمایلی کارتونی و نامتوازن رشد در برخی از جنبههای اقتصادی و اجتماعی بودیم؛ از این رو، جامعه با بحرانهای مهمی روبهرو شد که پذیرای گفتمان انقلاب اسلامی گردید. انقلاب اسلامی در نخستین گام با ایجاد توسعه سیاسی، حکومت سلطنتی را نابود و جمهوریت را پایهگذاری کرد و سپس در تلاش برای کاهش فاصله طبقاتی، به گسترش زیرساختهای رفاهی در شهرها و روستاها همت گمارد و در نهایت، با توسعه فرهنگی و علمی و گسترش دانشگاهها و مراکز علمی، پیشران توسعه را علم و فناوری قرار داد و اکنون، علوم و فناوریهای جدید و پیشرفته را با صنعت در قالب شرکتهای دانش بنیان تلفیق نموده و به عنوان پیشران توسعه به کار گرفته است.
سخنران این نشست در ادامه تحلیل بیانیه گفت: آیتاللهالعظمی خامنهای(مدظلهالعالی)، هوشمندانه، به ضرورت امیدورزی و خوشبینی واقعبینانه اشاره و تصریح کردند که ایران در محاصره تبلیغاتی دشمن قرار دارد و حجم انبوهی از دروغپردازی با هدف تحریف دستآوردهای انقلاب اسلامی و بزرگ نشان دادن ضعفها و کاستیها به منظور ناامیدی از ادامه مسیر پیشرفت، تولید و ترویج میشود. براساس این، سخنران پیشنهاد نمود سامانهای برای رصد پیشرفت انقلاب اسلامی در حوزههای علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایجاد شود و نیاز و لازم است پژوهشکدهای در نهادهای انقلابی، ضمن رصد فعالیتهای انقلاب اسلامی در حوزههای گوناگون، گزارش اقدامات و پیشرفتهای انقلاب را در شاخصهای مختلف بهروز ارائه نماید.
مدیر اندیشکدههای ملیتی- منطقهای پژوهشگاه بینالمللی المصطفی، مشارکت و فعال بودن بدنه جوان جامعه را در عرصه تحلیلپردازی سیاسی و اجتماعی، از ویژگیهای حکمرانی گفتمان انقلاب اسلامی برشمرد و یادآور شد: بصیرت و قدرت تحلیل سیاسی عموم مردم ایران، از بسیاری از نخبگان در کشورهای دیگر بیشتر است و این مرهون انقلاب اسلامی است. همچنین توسعه اخلاق و معنویتگرایی به ویژه در طیف گستردهای از جوانان ایرانی، برخلاف اقدامات فرهنگی دشمن، معجزه و موهبتی الهی برشمرده میشود.
کیانپور دستیابی به آینده درخشان و تمدن نوین اسلامی را تنها از رهگذر نقد منصفانه و واقعی عملکرد گذشته دانست؛ وی در این زمینه ابراز داشت: خودسازی، که مقدمه جامعهسازی و تمدنسازی است، در نخستین گام، با یقظه، انتباه و توجه به موقعیت، ظرفیت و کاستیها و در مرحله دوم، توبه و بازگشت از مسیر و سیاستهای غلط و ناکارآمد همراه است و این مهم، نیازمند آسیبشناسی و نقد بیرحمانه و بدون مجامله گذشته و سرمایهگذاری بر ظرفیتها و طرحریزی هوشمندانه برای آینده است که باید مورد توجه مراکز و نهادهای انقلاب قرار گیرد.
وی سپس به برخی چالشهای فراروی تحقق گفتمان انقلاب در دهه پنجم پرداخت و تعارض تفکر انقلابی و تفکر لیبرالی را از موانع پیش روی توسعه اسلامی انقلاب اسلامی برشمرد و ابراز داشت: در چهل سال گذشته، حکمفرمایی تفکر لیبرالی بر بدنه مدیریتی، جامعه کشور را با مشکلات اساسی روبهرو ساخته است.
استاد حوزه علمیه چالش دوم را فقدان تعیین تکلیف درباره علوم انسانی و اسلامی دانست و این امر را یکی از آسیبهای حوزه دانش مدیریت فرهنگی جامعه برشمرد. موضوعات دیگری که از نظر سخنران اهمیت دارد، تنوع قومی، زبانی و مذهبی جامعه ایرانی است که ضروری است تنوع و تکثر به رسمیت شناخته و از مدل وحدت در عین کثرت استفاده شود، ولی باید توجه نمود به هیچ وجه نباید به اختلافات قومی و مذهبی دامن زده شود که کیان و هویت ایران مورد تهدید قرار میگیرد.
از دیگر موانع پیشرفت و نیل به تمدن نوین اسلامی، تفاوت نگاه منافعمحور با نگرش ارزشمحور است که سخنران نشست، آن را از دغدغههای پیش روی سیاست خارجی انقلاب اسلامی برشمرد.
وی ایرانگرایی در عین جهانگرایی،رااز ویژگیهای انقلاب اسلامی برشمرد و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب(مدظلهالعالی) با ترسیم چشمانداز تمدنی، بر فعالسازی ظرفیتهای مادی و معنوی، انسانی و ژئوپولوتیک جامعه ایرانی تأکید نمودهاند.
این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی خاطرنشان کرد: سیاستهای حوزه فرهنگ، سیاست، اقتصاد بر هم تأثیرگذار بوده، پیشرفت ایران، نیازمند نگرش همهجانبه و چندوجهی است؛ از این رو، ضرورت دارد شورای عالی سیاستگذاری پیشرفت و توسعه هدایت همهجانبه، حرکت ملی را در دست گیرد و حوزههای توسعه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی با اختیارات کامل و فراتر از دولتها، تصمیمات بلندمدت و حیاتی کشور را اتخاذ کند.
وی انقلاب علمی و برجستهسازی ارزشهای معنوی را از دیگر محورهای مورد تأکید رهبر فرزانه انقلاب(مدظلهالعالی) برشمرد و یادآور شد: حکومت نقش پررنگی در معنویتگرایی جامعه ایفا میکند. این نقش به صورت ایجابی در عملکرد صادقانه، ضد فساد و اخلاقمدار آن نشان داده میشود. اگر حاکمیت با مردم صادقانه و مبتنی بر کرامت انسانی رفتار کند، این شیوه تعامل به جامعه نیز کشیده میشود و بالعکس. همچنین حاکمیت موظف است اگر طرحی برای سعادت اخروی مردم ندارد و خود را در این زمینه موظف نمیبیند، لااقل موانع را برداشته، با کسانی که برای فساد و سوق دادن جامعه به تباهی و دوزخ فعالیت میکنند، مبارزه جدی نماید.
در پایان، سخنران این نشست مسیر تحقق گفتمان انقلاب اسلامی را در دهه پنجم، مشروط به ایجاد زمینه گفتوگوی نخبگان سیاسی، علمی و فرهنگی با یکدیگر و با حاکمیت و ایجاد همدلی و همسویی کلی برای توسعه و پیشرفت ایران اسلامی و نیل به تمدن نوین اسلامی دانست که با پذیرش تنوع و تکثر سلایق و دیدگاهها ممکن است. همچنین نقد درونی، آسیبشناسی، ظرفیتشناسی، هدفگذاریهای واقعبینانه، عزم و اراده و ایمان به اصول انقلاب و راه امام(ره) و مقام معظم رهبری، مبارزه واقعی با شبکههای فاسد و اصلاح ساختار اقتصادی را جزو مهمترین اقدامات برای تحقق مطالبات رهبری در بیانیه دوم انقلاب دانست.
انتهای پیام/
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن جامعه المصطفی العالمیه پژوهشگاه بین المللی المصطفی نشست علمی بیانیه گام دوم انقلاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۳۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پایگاه مسجد باید محور همه فعالیتها قرار بگیرد
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام مجتبی مهدوی ارفع شامگاه جمعه در مراسم یادبود حافظان محراب و منبر قوچان همزمان با شب شهادت امام جعفر صادق علیه الاسلام در بقعه آقانجفی قوچانی اظهار کرد: قرار گرفتن جبهه حق و باطل مقابل یکدیگر از ابتدای تاریخ بشریت تاکنون وجود داشته است و پیروزی انقلاب اسلامی این رویارویی را بیشتر آشکار کرد.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان بابیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاشها صورت گرفت تا این انقلاب و تئوری تمدن نوین اسلامی متوقف شود، گفت: بلافاصله پس از پیروزی، تمام ظالمان و مستکبران عالم به حمایت از صدام جمع شدند و جنگ تحمیلی را به وجود آوردند و جریان دفاع مقدس برای این بود که انقلاب اسلامی توسعه پیدا نکرده و به اهدافش نرسد.
وی با یادآوری این موضوع که وقتی جریان باطل به اهداف خود نرسید تهاجم فرهنگی، ناتوانی فرهنگی و قتلعام فرهنگی را به وجود آورد، تصریح کرد: این انقلاب با رهبریهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسیر خود در تحقق اهداف و آرمانهایش ادامه میدهد.
مهدوی ارفع تحقق وحدت امت اسلامی برای تشکیل جبههای واحد برای مقابله با استکبار را یکی از اهداف مقام معظم رهبری دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد محور مقاومت در میان کشورهای اسلامی وظیفه و تکلیفی بوده که از ابتدای خلقت همه انبیای الهی به دنبال آن بودند یعنی خط مبارزه دائمی و خستگیناپذیر انجام شود.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان با اشاره به اینکه در چله دوم انقلاب باید منشور ترسیمی رهبر معظم انقلاب اسلامی را سرلوحه اقدامات و فعالیتهای خود قرار دهیم هم در خودسازی هم تمدن سازی و…، ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت رسانهای منبر به تبیین ارزشهای و آرمانهای اسلام پرداخته شود و زمینه رهبری مردم را به سمت انجاموظیفه سوق داد.
وی پایگاه مسجد را محور همه فعالیتها خواند که مردم پشتوانه این حرکت هستند و تصریح کرد: توجه به مسجد، محراب و منبر راه حرکت به سمت تحقق ارزشهای و آرمانهای اسلام بوده و باید هستههای مقاومت فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی در مسجد شکل بگیرد تا اسلام جهانی شود.
مهدوی ارفع هدایتگری، تحقق حاکمیت الهی و هدایت مردم به سمت سعادت و کمال را هدف بعثت انبیا برشمرد و بیان کرد: فلسفه پیامبران الهی این بود که مردم عبودیت و بندگی خداوند را داشته باشند و از طاغوت، کفر، بیدینی و الحاد پرهیز کنند.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان با اشاره به اینکه امام صادق (ع) در طول ۳۴ سال امامت خود همواره در مسیر مبارزه با طاغوت و طاغوتیان حرکت کردند، افزود: امام صادق (ع) به دنبال پیادهسازی حاکمیت مطلق الهی بر اساس سیره تمدن سازی اهلبیت علیهمالسلام بودند و در این مسیر منظومه فکری و عملی و اجتماعی اسلام را تدوین کردند.
وی با بیان این مطلب که در طول حیات امام صادق (ع) بیش از ۴ هزار نفر شاگردی ایشان را کردند، گفت: امام صادق (ع) در اقدامی راهبردی به بیان احکام فقهی و زندگی به همراه سبک حیات طیبه پرداخته و با بیش از ۳۵ هزار حدیث فقهی به تبیین حاکمیت الهی در عرصه فردی و اجتماعی پرداختند.
مهدوی ارفع تأکید کرد: امام صادق علیه اسلام با تربیت شاگردان شبکهای از مروجان و مبلغان دین اسلام و تفکر شیعی ایجاد کردند که هم زمینه ارتباط شیعیان با مردم فراهم شد هم تشکیلات و سازمانی برای ائمه بعدی به وجود آمد.
کد خبر 6096117