Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعضای انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه هنوز بانک مرکزی تسهیلات ۷ هزار میلیارد تومان قطعه سازان را تخصیص نداده است می‌گویند قطعه سازان قطعه به خودروساز نمی دهندکه این موضوع باید روشن شود. ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵ اقتصادی صنعت و تجارت خودرو نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فرهاد به نیا امروز در نشست خبری با بیان این که در حال حاضر مشکل اصلی کارخانجات خودروسازی بنا به روایت رئیس انجمن خودروسازان کمبود قطعه است، اظهارداشت: اخیرا انجمن خودروسازان اعلام کرده حجم زیادی از تولیدات خودروسازان به دلیل کمبود قطعه راهی بازار نشده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انجمن باید بگوید کدام قطعه ساز سهمی قابل توجهی از عدم اختصاص قطعه به شرکت های خودروسازی را در اختیار دارد.

وی افزود: متأسفانه تعدادی از قطعه‌سازان با وجود آن که حجم زیادی از تسهیلات بانکی را در اختیار گرفته اند و حتی توانایی تولید قطعات را هم دارند اما بنا به دلایلی حاضر به ارائه قطعه به شرکت‌های خودروسازی نیستند که همین امر صنعت قطعه‌سازی را زیر سوال برده در حالی که مقصر اصلی این امر تعدادی از قطعه‌سازان هستند که حاضر به ارائه قطعه به خودروسازان نیستند.

سخنگوی انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه در حال حاضر 160 هزار خودروی ناقص در کف کارخانه ها قرار دارد، تصریح کرد: ارزش مالی این تعداد خودرو 8 هزار میلیارد تومان است که اگر تنها 60 درصد از این منابع در اختیار قطعه‌سازان قرار می گرفت به طور حتم وضعیت آنها به مراتب بهبود می یافت.

وی در ادامه این نشست خبری با تاکید بر این که جالب اینجاست که این تعداد قطعه‌ساز که حاضر به ارائه قطعه به خودروسازان نیستند مشغول خرید شرکت‌های نیمه تعطیل قطعه‌سازی هستند، گفت: در این شرایط این پرسش مطرح است که اگر آقایان پولی برای تولید قطعه ندارند چطور تمرکز خود را بر خرید شرکت‌های نیمه تعطیل قطعه سازی گذاشته اند که لازم است قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی به این موضوع ورود پیدا کرده و دلایل این امر را بررسی کنند.

وی با اعلام اینکه فروش سهام خودروسازان نباید به صورت انحصاری در اختیار عده خاصی قرارگیرد، گفت: باید فروش سهام در قالب یک کنسرسیوم بخش خصوصی باشد تا مانع از ایجاد انحصار در صنعت خودرو شود.

به نیا با تاکید بر این که امروز در صنعت قطعه سازی کشور انحصارگرایی در توزیع قطعه ها بیداد می کند، افرود: انجمن قطعه سازان بابد اعلام کند کدام شرکت های قطعه سازی ارز دریافت کرده اما حاضر به ارایه قطعه به خودروساز نیست.

*قطعه سازان تا 20 روز دیگر زمین‌گیر می‌شوند

در ادامه این نشست خبری بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی نیز با اشاره به نامه نگاری انجام شده این انجمن با رییس کل بانک مرکزی، گفت: در نامه 14 اردیبهشت ماه که به ناصر همتی ارسال شد به رشد سه برابری تهیه مواد اولیه و زمان کم قطعه سازان و خودروسازان در تامین مواد تأکیداتی را مطرح کردیم و در این نامه از همتی رئیس کل بانک مرکزی درخواست کردیم تا تدبیری اتخاذ شود تا تسهیلات 7 هزار میلیارد تومانی به صورت اضطرار در اختیار صنایع قطعه سازی و خودروسازی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در 25 اردیبهشت ماه اداره اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به این نامه اعلام کرد که براساس ماده 6 آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان، حداکثر مجموع تسهیلات و تعهدات به هر ذینفع واحد نباید از 20 درصد سرمایه پایه موسسه اعتباری تجاوز کند، گفت: از این رو اعطای تسهیلات از سوی بانک ها به قطعه سازان و خودروسازان در چارچوب تعیین شده و با رعایت سایر ضوابط و مقررات امکانپذیر است بنابراین متقاضیان می توانند تقاضای خود را همراه با توجیهات فنی، مالی و اقتصادی کافی نزد بانک های عامل مطرح و از آن طریق پیگیری کنند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات تصریح کرد: این نامه موجب بهت قطعه سازان شده است زیرادر جنگ اقتصادی ما به عنوان سرباز جلو رفته‌ایم اما سیستم اقتصادی حاضر به همکاری نیست علاوه بر این در حال حاضر تمامی خرید مواد اولیه صنعت قطعه به صورت نقدی انجام می شود که در صورت ادامه این روند تا 20 روز آینده، صنعت قطعه زمین گیر خواهد شد.

بیگلو با بیان این که نهادهایی که عدم حمایت از این صنعت را به اثبات رسانده و کارشکنی می کنند، باید مسئولیت 750 هزار شغل را برعهده بگیرند، افزود: قطعه سازان برادری خود را به اثبات رسانده اند به طوری که شاهد بودیم با آغاز پرداخت تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی، ظرف 4 هفته میزان تولید قطعات و خودرو افزایش پیدا کرد.

فراخوان هوندا برای 137 هزار خودرو به دلیل نقص فنینخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی ایران در برج میلاد تهران افتتاح شدقیمت خودرو امروز 1398/03/01|کاهش قیمت‌ خودرو در بازار ادامه‌دار شدافزایش قیمت CNG به‌منزله صندوق پس‌انداز برای صاحبان خودروهای گازسوز استناگفته‎های شیوا از ابهامات قیمت‎گذاری خودرو/ آقای «شریعتمداری» بازار خودرو را به‌هم ریخت!چرا لاستیک خودرو گران شد؟ اختلاف 2 برابری قیمت تایر از کارخانه تا بازارقیمت خودرو امروز 1398/02/30|بازار خودرو در شوک کاهش قیمت‌هاشورای رقابت رسماً مسئول قیمت‌گذاری خودرو شدآیا قیمت خودرو کاهش می یابد؟چرا خودروسازان که 3 برابر قیمت جهانی خودرو فروختند، 50هزار میلیارد تومان بدهی دارند؟

انتهای پیام/

R1012125/P/S7,78,1415/CT1 واژه های کاربردی مرتبط خودرو

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خودرو خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۳۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سیب زمینی در تهران به کیلویی ۵۵ هزار تومان رسید

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، روز گذشته وزارت جهاد کشاورزی عوارض ۶۰ درصدی برای صادرات سیب زمینی با کد تعرفه ۰۷۱۰۱۰۰۰ از ۱۵ اردیبهشت ماه و به منظور تامین نیاز داخل تا اطلاع ثانوی اعمال کرد.

خسرو طالبی - رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی، در پاسخ به چرایی تعیین عوارض ۶۰ درصدی برای صادرات سیب زمینی اظهار کرد: ناهماهنگی‌هایی که در تصمیم گیری‌های وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، باعث نگرانی است زیرا اگر دلیل اصلی تعیین عوارض تامین بازار داخلی باشد، سازمان تعاون روستایی چندین هزار سیب زمینی را در اردبیل با قیمت کیلویی ۸۰۰۰ تومان خریداری کرده و در انبارها موجود است. یعنی کمبودی در این بخش نداریم.

وی با تاکید بر اینکه کمبودی در تولید نداریم و مشکل اصلی ما عدم نظارت صحیح بر بازار است، گفت: از مبدا تا مقصد نظارت درستی بر توزیع محصولات وجود ندارد. قیمت سیب زمینی در مبدا یعنی جنوب کرمان سر زمین کیلویی ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است اما همان سیب زمینی در برخی از مناطق تهران به کیلویی ۵۵ هزار تومان می رسد.

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی اضافه کرد: نیاز به نظارت بیشتر در بخش توزیع داریم. این درست نیست که تصمیمات از پشت میز گرفته شود. یعنی چون قیمت سیب زمینی در تهران به ۵۵ هزار تومان رسیده برای صادرات آن عوارض ۶۰ درصدی وضع شود. نیاز است بررسی‌های میدانی صورت گیرد و با تشکل‌های این بخش جلساتی گذاشته و با آنها مشورت شود.

تولید سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی

وی با اشاره به اینکه سالانه ۵ تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود، گفت: سرانه مصرف سیب زمینی با احتساب بذر حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و میانگین صادرات در ۵ سال گذشته نیز ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن است. سال گذشته ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب زمینی تولید و ۳۰۰ هزار تن صادرات صورت گرفت. این یعنی با کسر نیاز بازار داخل، برای سال ۱۴۰۳ حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتن سیب زمینی‌های سال گذشته در سردخانه‌ها وجود دارد که قرار است با سیب زمینی‌های جدید وارد بازار شود.

تصمیمات آنی انگیزه کشاورزان را کم می‌کند

این تولیدکننده سیب زمینی تصمیمات یکباره برای صادرات را عاملی برای کاهش انگیزه تولیدکنندگان دانست و گفت که با این تصمیمات استمرار تولید تهدید می‌شود و اثراث منفی آن بر بازار نمایان خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به استان‌های تولیدکننده سیب زمینی اشاره کرد و گفت: سیب زمینی در جنوب کرمان (جیرفت)، گلستان و خوزستان در حال تولید و عرضه به بازار است و از ماه‌های بعد علاوه بر این استان‌ها، فارس، اصفهان، همدان و سپس اردبیل نیز اضافه می‌شوند.

رئیس انجمن ملی سیب‌ زمینی در ادامه گفت: امروز قیمت هر کیلو سیب زمینی سر زمین ۸ تا ۱۰ هزارتومان است. این در حالیست که قیمت سیب زمینی برای تولیدکننده کیلویی ۱۲ هزار تومان تمام می‌شود. حال سوال اینجاست که چرا باید تولیدکننده در حال حاضر سیب زمینی را که پارسال تولید کرده و هزینه‌های سردخانه و انبار را متحمل شده کیلویی ۸ تا ۱۰ هزار تومان بفروشد ولی مغازه‌داران کیلویی ۵۵ هزارتومان؟ علت این موضوع چیست؟

وی در پایان گفت: برای تحقق شعار سال از مسئولان خصوصا وزیر جهاد کشاورزی درخواست داریم که تشکل‌های بخش خصوصی و مردم را برای جهش تولید مشارکت دهند. انجمن هم برای تحقق شعار سال و جهش تولید و مشارکت های مردمی جهادی خدمت می کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام /

کد خبر: 1229109 برچسب‌ها قیمت کالا

دیگر خبرها

  • مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟
  • اعلام قیمت انواع خودرو / عرضه همچنان ضعیف است
  • مهار آتش سوزی انبار قطعات خودرو در کرج
  • نگهداری تَک پلاک جرم است | مسئولیت ارتکاب جرم با پلاک مفقودی بر عهده کیست؟ | مالک خودرو ۲۴ ساعت مهلت اعلام مفقودی دارد
  • تجهیز خودرو‌ها به ردیاب برای جلوگیری از سرقت خودرو
  • حریق انبار قطعات خودرو در کرج
  • اعلام قیمت ارزان ترین خودروی برقی/ کاکایی: قرار بود از مونتاژکاریها کم شود/ خودروی برقی، مصرف سوخت کشور را بالا می برد / چرا درباره مافیا آدرس غلط می دهند/ رشد داخلی سازی ارزش افزوده ایجاد می کند
  • قیمت سیب زمینی در تهران به کیلویی ۵۵ هزار تومان رسید
  • سیب‌زمینی کیلویی چند؟
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها