Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی گفت: مدارس دولتی مجاز به دریافت هزینه‌های غیرمعقول و خارج از چهارچوب قوانین از دانش‌آموزان نیستند و درصورت مشاهده، برخوردهای لازم براساس قوانین با مدیران خاطی اعمال می‌شود. ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، با گذشت حدود یک سال، سامانه "خبرنگار شهروندی تسنیم مرکزی" به شماره تلفن هوشمند و گویای 32266677 - 086 به بخشی فعال در انعکاس مطالبات مردمی بدل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین در راستای تسهیل ارتباطات مردمی با این دفتر خبرگزاری و ارائه گزارشات خبری بسترهای لازم در بخش تلفن ثابت، پیامک و فضای مجازی در قالب سامانه خبرنگار شهروندی در دفتر استان مرکزی فراهم شده که اواخر سال 96 کار خود را آغاز کرده است.

چندی پیش مسئول دفتر خبرگزاری تسنیم در حال بررسی این سامانه بود که در لا به لای گزارشات مردمی نوای اعتراض والدین چند دانش‌آموز به گوش می‌رسید و متن این اعتراض‌ها به شرح زیر است:

اعتراض برخی اولیای دانش آموزان به اخذ وجوهات از سوی مدارس

یکی از شهروندان اراکی در تماس با سامانه خبرنگار شهروندی تسنیم شهرستان اراک، می‌گوید "باتوجه به نزدیک شدن به ایام امتحانات پایانی سال تحصیلی، برای دریافت کارت ورود به جلسه فرزندم به دبیرستانی که وی در آنجا تحصیل می‌کند مراجعه کردم اما مدیر و مسئولان این دبیرستان برای ارائه کارت ورود به جلسه فرزندم مبلغ 250 هزار تومان از من مطالبه و اذعان داشته که اگر این مبلغ پرداخت نشود فرزندم اجازه حضور در جلسات امتحان را ندارد".

این شهروند اراکی در ادامه می‌گوید: "این مدرسه در ابتدای سال تحصیلی ضمن برآورد تمامی هزینه‌های مربوط به شهریه تحصیلی، مبلغ تعیین شده را از ما به‌صورت کامل دریافت کرده است اما اکنون مدعی هستند که به دلیل هیئت‌امنایی بودن مدرسه این هزینه باید پرداخت شود".

 در دومین گزارشی که به وسیله این سامانه شنیده شد آقایی جوان اعتراض خودرا اینگونه بیان کرد: "بنده یک کارگر ساده هستم که درآمد ماهیانه من به یک میلیون و 200 هزارتومان هم نمی‌رسد، صاحب یک فرزند دختر 8 ساله هستم که دریکی از مدارس ابتدایی شهرستان اراک درحال تحصیل است، زمانی که برای دریافت کارنامه دخترم به مدرسه رفتم لیستی باعنوان رسید دریافت هزینه مقابل من قرار داده شد".

این شهروند اراکی در ادامه افزود: "وقتی از مسئولان این مدرسه سوال کردم که چرا باید این مبلغ را بپردازم در پاسخ گفتند که امسال مدرسه تعمیرات داشته و هزینه بازسازی برخی از نقاط مدرسه و نوسازی تجهیزاتی که فرزند شما از آن استفاده کرده را باید بپردازید، اکنون سوال من از مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی این است که آیا مدرسه دولتی می‌تواند هزینه‌های اینچنینی را از دانش‌آموزان دریافت کند؟"

به دنبال این گزارش‌ها خبرنگار خبرگزاری تسنیم استان مرکزی به بررسی وضعیت مدارس دولتی، خاص و هیئت‌امنایی در شهرستان اراک پرداخت و براساس قوانین ثبت شده تقسیم‌بندی و نوع خدماتی که هرکدام از این مدارس ارائه می‌دهند متفاوت و شهریه آنها نیز نسبت به نوع خدمات متفاوت است.

به گزارش تسنیم، ضوابط ماده 19 فصل سوم قانون مدارس دولتی به این شرح است: سال مالی مدارس و مراکز منطبق با سال تحصیلی بوده و درآمدها و هزینه‌ها باید در دفاتر رسمی (روزنامه و کل) ثبت شود، عملکرد مالی مدرسه یا مرکز حداقل در دو نوبت در سال از سوی ادارات آموزش و پرورش بازرسی می‌شود، مدیر مدرسه یا مرکز مکلف است تراز مالی هر سال تحصیلی مدرسه یا مرکز را تا پایان مهر ماه سال تحصیلی جدید پس از تصویب مؤسسان، جهت رسیدگی و تأیید نهایی به اداره مربوط تقدیم نماید، اداره پس از رسیدگی و تأیید، مراتب را تا پایان آذرماه همان سال به اداره امور اقتصادی و دارایی مربوط ارسال می‌نماید.

این بند از قانون مرتبط به مدارس به این معنا است که باید نظارتی بسیار دقیق و گسترده بر روند دریافت و تعیین شهریه از دانش‌آموزان اعمال شود و هرگونه اعمال هزینه به دانش‌آموزان در خارج از بندهای این قانون تخلف محسوب می‌شود.

توضیحات جدید بطحایی درباره استخدام معلمان، مدارس سیل‌زده و شهریه مدارسحداکثر شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد/9 میلیون ابتدایی و 15 میلیون دبیرستانمعافیت شهریه دانشجویان بازمانده از تحصیل دانشگاه آزاد اعلام شد

مدارس دولتی براساس قانون اجازه دریافت هیچگونه هزینه از دانش‌آموزان را ندارند

شهریار فولادوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، در پاسخ به سوالات مطرح شده درباره قانونی یا غیراقانونی بودن گرفتن وجوهی از دانش آموزان اظهار داشت: مدارس دولتی براساس قانون اجازه دریافت هیچگونه هزینه از دانش‌آموزان را ندارند مگر اینکه مدارس عضو گروه‌های خاص اعم از هیئت امنایی، شاهد، نمونه و از این قبیل مدارس باشند.

وی افزود: اداره مدارس هیئت‌امنایی براساس ضوابط و قوانین بر عهده هیئت‌امنا شاکله از مسئولان مدرسه، نمایندگان معلمان، نمایندگان اولیا، معتمدان و برخی از اهالی دانشگاه قرار دارد و این مجموعه براساس سیاست و برنامه‌های مدنظر برای مدرسه هرساله وجهی را از دانش‌آموزان مطالبه می‌کند که این میزان قانونی و بلامانع است.

مدیرکل آموزش‌‌وپرورش استان مرکزی تصریح کرد: اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان مرکزی در زمینه دریافت هزینه‌های مدارس هیئت‌امنایی ورود داشته و اختیارات این مدارس را در زمینه دریافت وجوه مقرر محدود و برای آن سقفی معین کرده است.

آخرین هزینه شهریه مدارس استان مرکزی

فولادوند ادامه داد: درحال حاضر وجه قانونی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه ابتدایی در مدارس هیئت‌امنایی 140 هزار تومان و برای ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه متوسطه و هنرستان‌ها در این مدارس 240 هزار تومان تعیین شده است، البته باید گفت که مدارس هیئت‌امنایی در زمینه تعیین مطالبات نقدی به ازای ارائه خدمات و امکانات به دانش‌آموزان خود آزاد هستند اما این روند در استان مرکزی برای رعایت حال اولیای دانش‌آموزان محدود شده است.

وی عنوان کرد: در برخی از موارد ممکن است که دانش‌آموزان این مدارس در ابتدای سال تحصیلی و به هنگام ثبت‌نام وجهی پرداخت نکرده باشند و اگر در انتهای سال تحصیلی مدرسه از آنها مبلغی را مطالبه می‌کند به منظور بدهی قبلی دانش‌آموز باشد که در این زمینه گمانه‌زنی‌هایی با عنوان دریافت وجه بی‌علت از سوی اولیای دانش‌آموزان جایز نیست.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: شرایط ثبت‌نام در برخی از مدارس ویژه استان مرکزی همانند مدارس شاهد منوط به پرداخت شهریه ثابت معیین شده است که در این زمینه نیز به غیر از فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان بالای 25 درصد که می‌توانند از مواجب تخفیفی بهره‌مند شوند، سایر دانش‌آموزان باید مبلغ تعیین شده را بپردازند.

فولادوند افزود: میزان حداقلی و حداکثری تعیین شهریه‌های مدارس شاهد و هیئت‌امنایی از ادارات بالادستی مجموعه آموزش‌وپرورش ابلاغ می‌شود که با این اوصاف تلاش ما بر این بوده تا کمترین مبالغ ممکن را برای مدارس استان مرکزی درنظر بگیریم، همچنین میزان شهریه در هر سطح و پایه متفاوت و مختص همان رده است.

مدیران و مسئولان مدارس حق ممانعت از ورود دانش‌آموز به جلسه امتحان ندارند

وی ادامه داد: هیچکدام از مدیران و مسئولان مدارس استان مرکزی حق ندارند که دانش‌آموزی را به منظور عدم پرداخت شهریه از شرکت در امتحانات پایانی سال منع و بازدارند، البته از اولیای دانش‌آموزان نیز درخواست داریم به منظور پذیرش شرایط مدرسه فرزندان و اقدام به ثبت‌نام در آن مدرسه به قوانین مذکور در منشور مدرسه احترام گذاشته و موازین قید شده در شرایط ثبت‌نام را اجرا کنند.

مدیرکل‌آموزش‌وپرور استان مرکزی عنوان کرد: برخی از اولیای دانش‌آموزان مدعی هستند که مدارس دولتی در انتهای سال تحصیلی وجوهی را تحت عنوان هزینه‌های تعمیر و تجهیز مدرسه و خارج از نرم شهریه از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند که چنین مسئله‌ای از سمت اداره‌کل آموزش‌وپرورش پذیرفته نیست و اگر اولیای دانش‌آموزان با چنین مواردی مواجه شدند به اداره‌کل آموزش‌وپرورش مراجعه و به شرح مسئله بپردازند تا این اداره‌کل نسبت به اعزام کارشناس به مدرسه گزارش شده اقدام کند و ضمن اثبات چنین مواردی با مسئولان خاطی ضمن قوانین برخورد می‌شود.

طرح مسئله و برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی

فولادوند بیان کرد: برخی از مدارس استان مرکزی ضمن تشکیل انجمن‌هایی اعم از انجمن اولیا و مربیان به طرح مسئله و برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی مدرسه پرداخته و در قبال انجام این برنامه‌ها تقاضای پرداخت وجوهی از دانش‌آموزان می‌کنند که در این زمینه نیز باید گفت اینگونه طرح‌ها از سوی انجمن مدارس طرح و به آموزش‌وپرورش ارائه داده می‌شود و پس از اینکه اداره‌کل آن را به تائید رسمی برساند قابلیت اجرا در مدارس را دارد، همچنین پرداخت مبالغ تعیین شده برای اجرای این طرح‌ها به عهده اداره‌کل نیست بلکه با پذیرش اعضای انجمن این مبالغ تعیین می‌شود.

گزارش از نسترن شریفی

انتهای پیام/ ع

R41371/P1494/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۴۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

 طرح حافظان نور با حضور یک هزار و ۵۰۰ دانش آموز دختر از ۳۰۰ مدرسه از نواحی شهر قم، خلجستان و شهرستان‌های کهک و جعفرآباد امروز در شبستان حضرت زهرا (س) برگزار شد.

این برنامه دختران دانش آموز نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه عفاف و حجاب مدارس مطرح کردند.

در این طرح از هر مدرسه ۶ دانش آموز منتخب به‌عنوان گروه حافظان نور با هدف کنشگری این گروه‌ها در مدارس خود فعالیت می‌کنند.

در پایان این برنامه به قید قرعه به طرح‌های دانش آموزان جوایزی اهدا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • هزینه‌های درمانی دهک‌های پایین در مراکز دولتی کرمانشاه رایگان است
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)
  • تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)
  • افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم
  • نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان
  • شکایت دانش‌آموزان در واشنگتن از مدرسه خود به علت ممنوعیت اعلام حمایت از فلسطین
  • هیچ منع قانونی برای ثبت‌ نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • شکایت معلمان آلمانی از تشدید خشونت‌ها در بین دانش آموزان
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند