Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@15:12:41 GMT

نوای الوداع در مساجد کردستان می‌پیچد

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۱۴۴۳

نوای الوداع در مساجد کردستان می‌پیچد

روزه‌داران واقعی و بندگان مخلص از اینکه این سفره ضیافت کم‌کم برچیده می شود ناراحت و نگرانند و با آه و افسوس و دعا و مناجات به درگاه ربوبی از ماه مبارک رمضان خداحافظی می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، ماه مبارک رمضان باهمه خوبی‌هایش به روزهای پایانی نزدیک می‌شود؛ ماهی که هرعمل عبادی در آن بیش از هزار برابر سایر روزها فضیلت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزه‌داران واقعی و بندگان مخلص از این‌که این سفره ضیافت کم‌کم برچیده می‌شود ناراحت و نگرانند و با آه و افسوس و دعا و مناجات به درگاه ربوبی از ماه مبارک رمضان خداحافظی می‌کنند.

درک این لذت و سختی از دست رفتن این فرصت، کار آسانی نیست و اهل دل می‌خواهد تا لذت روزه و انجام فرمان واجب الهی را درک کند. خیلی‌ها می‌توانستند روزه بگیرند و بر آنها فرض بود که روزه بگیرند اما آسان ازکنارآن گذشتند و گاهی هم با روزه‌خواری در انذارعمومی بی‌عذر و بهانه ظاهرمی‌شدند که اصلاً زیبنده جامعه اسلامی نیست.
 

راستی چه کسی در این میدان مبارزه بانفس پیروز شده است؟ آن کس که با تحمل تشنگی وگرسنگی به انجام امرالهی اهتمام ورزیده و شب‌های قدر به دعا و مناجات و شب زنده‌داری پرداخته است یا آن کس که درکمال غفلت بی‌هیچ بهره‌ای ازکنار این ماه گذشته است؟ جواب واضح است و نیاز به توضیح ندارد.

از اینجا به بعد، صحبت از فراق است و خداحافظی با ماه مبارک رمضان. در این شب‌ها اگر در کوچه‌های کردستان راه بروید، ندای «الوداع الوداع» با ماه مبارک رمضان گوشتان را پر و به شما گوشزد می‌کند که فرصت برای حضور در مهمانی خدا بسیار اندک شده است و به ما خبر می‌دهد باید کم‌کم نفس پاک خود را برای روزهای آینده آماده کنیم.

مسلمانان پس از یک ماه روزه و عبادت پروردگار، چشم به راه این روز بزرگ هستند و با برپایی مراسم ویژه این روز به اصطلاح، ماه مبارک رمضان را بدرقه می‌کنند.

از مهم‌ترین مراسم میان مردم کردستان که نمود عمومی و کلی دارد، عید فطر است که به‌صورت خودجوش در اقصی نقاط استان همراه با دید و بازدید برگزار می‌شود. عید فطر از اعیاد مذهبی است و اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا در آن ارزش‌های اخلاقی مانند دید و بازدید و کمک به مستمندان رواج دارد.

عید سعید فطر میان مردم هر منطقه با آداب و رسوم خاص همراه است و گرامی داشته می‌شود. این مناسبت مهم در بین مردم کردستان جایگاه بالا و خاصی دارد و مردم این استان در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان خود را آماده بزرگداشت این عید بزرگ می‌کنند.

تحول و دگرگونی مردم

یکی از شهروندان سنندجی اظهارکرد: مردم این استان پس از یک ماه روزه‌داری و خودسازی، در این روز احساس تحول و دگرگونی خاصی در خود می‌کنند و مراسم ویژه‌ای برگزار می‌کنند که حکایت از پایبندی آنان به ارزش‌های دینی و اسلامی دارد.

«ریبوار مردان» با اشاره به رسم و رسوم مردم افزود: بسیاری از رسوم در بین مردم کردستان کمرنگ شده است؛ زیرا در گذشته رسم بر این بود که براساس سنت رایج، وقتی مردم از رؤیت ماه شوال مطلع شدند، با پخش خرما و شیرینی به استقبال عید فطر می‌روند اما امروزه چنین رسمی باقی نمانده است.

وی ادامه داد: مردم در روز عید فطر در مساجد جمع شده، نذور خود را پخش می‌کنند و با تشکیل مجامع مردمی، اقدام به فعالیت‌های منسجم نیکوکاری و اطعام ایتام و مستضعفان می‌کنند. همچنین در روزهای نزدیک به عید سعید فطر نیز با تلاش و شوق فراوان، زکات فطریه خود و افراد وابسته خانوادگی را در بین فقرا توزیع می‌کنند. مردم این استان در این روز غذاهای محلی خود را به‌عنوان نذری در میان مردم تقسیم می‌کنند.

وی با اشاره به مراسم «نوه جه‌ژنانه» گفت: پخت غذاهای سنتی و شیرینی‌های محلی، به مناسبت نخستین سالگرد فرد متوفی خانواده و توزیع آن در بین افراد مستمند، از دیگر آداب و رسوم مردم مسلمان کردستان در روز عید سعید فطر است.

این شهروند سنندجی عنوان کرد: در این روز، مردم به مساجد می‌روند و نماز عید را به جا می‌آورند و برای قبولی عباداتشان دعا می‌کنند.

سوروسات غذای عید

مردان همچنین با اشاره به فعالیت بانوان و مادران در این روز افزود: در بامداد روز عید زنان خانه‌دار سوروسات غذای عید را آماده می‌کنند تا هنگام بازگشت از مسجد و انجام فرایض نماز عید فطر از غذای عید نیز صرف کنند. بوی «قورمه سبزی» یا به اصطلاح کردی «سه‌وزی خوره‌شت» فضای همه محله‌ها و کوچه‌ها را عطرآگین می‌کند.

وی ادامه داد: امروز این غذا فقط در خانواده‌های قدیمی پخته می‌شود زیرا نسل جوان عادت به غذاهای ساده فست‌فود کرده‌اند و هنوز در حسرت روزهای خوش گذشته‌هستند.

این شهروند افزود: بعد از صرف غذای روز عید فطر که بیشتر در ساعات اولیه روز است، اهل خانه به دیدن اقوام و آشنایان می‌روند اگر بین افراد کدورتی به‌وجود آمده باشد در این روز مبارک با یکدیگر آشتی می‌کنند.

تبریک عید فطر به همسایه‌ها

یکی دیگر از شهروندان سنندجی اظهارکرد: در گذشته رسم بر این بود که نمازگزاران پس از اقامه نماز، به‌صورت جمعی وارد منازل ساکنان محله می‌شدند و در حیاط منزل با صدای بلند، جشن رمضان را به صاحبخانه تبریک می‌گفتند.

«مهدی حسیا‌زاده»افزود: صاحبخانه نیز با چای و شیرینی از آنان پذیرایی می‌کرد. این مراسم همچنان در برخی محله‌های سنندج یا سایر مناطق کردستان که بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند، هنوزهم اجرا می‌شود.

رسم ویژه

یکی از سالخوردگان کردستانی نیز اظهارکرد: در گذشته مردم این استان در ماه مبارک رمضان و شب و روز عید سعید فطر مراسم ویژه خود را داشتند که هرچند شاید در بسیاری موارد با آداب و رسوم دیگر شهرها شباهت داشته باشد اما مطالعه جداگانه آداب و رسوم این استان که به خاطر مولودی‌خوانی در خاطرات همه ایرانی‌ها سهمی از آشنایی را به خود اختصاص داده است، لطف دیگری دارد.

«محمد اصلانی» افزود: در غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان مردم روستاهای کردستان، کوچک و بزرگ روی پشت‌بام می‌رفتند، به دنبال ماه می‌گشتند و به محض رؤیت به دیگران نشان می‌دادند. صبح روز عید فطر همه لباس نو می‌پوشیدند و مردها دسته‌جمعی با شعار «الله اکبر» و«لله الحمد» به مسجد می‌رفتند.

وی ادامه داد: پس از اقامه نماز عید فطر نمازگزاران از یکدیگر حلالیت می‌طلبند و سپس متولیان جمع‌آوری فطریه که در زبان کردی به آن «سه‌رفطره» گفته می‌شود، فطریه‌ها را از مردم تحویل می‌گیرند.

این شهروند کردستانی ‌افزود: این روزها در گوشه و کنار معابرعمومی افرادی را می‌بینیم که مشغول جمع‌آوری زکات فطریه هستند.

اصلانی عنوان کرد: یاد کردن از درگذشتگان در این روز از اهمیت خاصی برخوردار است. در قدیم اقوامی که فامیل یا آشنایشان در آن سال به رحمت خدا رفته بود، به خانه آن مرحوم می‌رفتند و با ذکر صلوات و فاتحه باردیگر به بستگان تسلیت می‌گفتند.

وی اضافه کرد: عیدهای مذهبی از جمله عید فطر در این استان باشکوه هرچه تمام‌تر در مراسم‌ مولودی‌خوانی برگزار می‌شوند.

وداع با ماه مبارک رمضان

یکی دیگر از شهروندان کردستانی نیز گفت: یک ماه را در مهمانی بر سر سفره یزدان سپری کردیم؛ روزهای ملکوتی که حال و هوایی دیگر داشت.

«هژیر یزدانی» اظهار کرد: ماه مهمانی خدا به پایان رسید اما مردم خداجو همچنان در ارتباط با خدای خودهستند و در همه اعمال و رفتار خود خدای خود را ناظر براعمال می‌دانند.

وی ادامه داد: الوداع با ماه مبارک رمضان برای همه مسلمانان ناراحت‌کننده است زیرا این ماه یکی از ماه‌های پربرکت بود و مردم دوست ندارند خداحافظی کنند.

این شهروند همچنین با اشاره به آداب و سنن مردم افزود: کردستانی‌ها با پایان روزهای مبارک رمضان آن را جشن می‌گیرند و خوشحالند که با موفقیت از این آزمون بیرون آمدند و در این ایام شاکر خدای خود هستند.

یزدانی ادامه داد: مسیحیان و اقلیت‌های دینی نیز مراسم ویژه خود و جشن‌های دینی خود را به راحتی و آزادانه در این استان برگزار می‌کنند و در این مراسم از آداب و رسوم رایج استان نیز بهره‌می‌برند.

وی اضافه کرد: بازدید از خویشان و اقوام و دادن عیدی به بچه‌ها از مهم‌ترین مراسمی است که برخی از مردم کردستان در این روز انجام می‌دهند. کردستانی‌ها همچنین در این روز به دیدار خانواده‌هایی که نزدیکان خود را از دست داده‌اند می‌روند و با قرائت فاتحه یاد عزیز از دست رفته را گرامی می‌دارند. دستگیری از ایتام و کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت از دیگر مراسمی است که مردم شهرها و بخش‌ها و روستاهای این استان در این روز انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۱۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رمضانی شامگاه پنج‌شنبه در جلسه هماهنگی برگزاری همایش آزادسازی روز سنندج که در محل سالن شهدای گمنام استانداری برگزارشد، اظهار کرد: روایت استقامت و رشادت‌های مردم سنندج برای آزادسازی شهر سنندج از دست ضد انقلاب باید تدوین و تبیین شود.

وی هدف از برگزاری همایش آزادسازی سنندج را مقابله با روایت‌سازی جعلی ضد انقلاب بیان کرد و گفت: حقایق مستند از مردم دریغ شده است و باید روایت صحیح و نافذ را به عموم مردم سنندج منتقل کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: تلاش ما این است که همایشی غنی از روایت‌های صحیح برگزار شود چون واقعاً مردم کردستان مردمانی با بالاترین سطح شعور سیاسی هستند.

رمضانی در ادامه تصریح کرد: برای برگزاری بهتر این همایش از ظرفیت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و اعضای هیأت علمی استفاده شود.

وی اضافه کرد: طبق هماهنگی‌های به‌عمل آمده، بخشی از همایش شامل روایت‌گری پیشمرگه‌های مسلمان به عنوان اسناد زنده و ناطق خواهد بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان تاکید کرد: ذکر خاطرات و فداکاری‌های این عزیزان هر سال باید به مردم یادآوری شود.

رمضانی در پایان یادآورشد: این همایش در ابعاد استانی و ملی بازتاب خواهد داشت لذا با بهترین کیفیت باید برگزار شود.

کد خبر 6088867

دیگر خبرها

  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود
  • نوای دلنشین نقاره زنی در چهارشنبه زیارتی حرم مطهر رضوی
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • نخستین کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» در سال جدید
  • «نوای آفتاب» یک کنسرت بی‌کلام برگزار خواهد کرد
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند