Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزهای پر رفت و آ‌مد ظریف، ارسال نخستین مرحله کمک‌های نقدی کارکنان وزارت دفاع به سیل زدگان، ادامه تلاش های پارلمان برای آزادسازی سهام عدالت، انتخاب لاریجانی برای دوازدهمین سال متوالی به عنوان رییس مجلس از جمله گزیده اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، روزهای پر رفت و آ‌مد ظریف، ارسال نخستین مرحله کمک‌های نقدی کارکنان وزارت دفاع به سیل زدگان، ادامه تلاش های پارلمان برای آزادسازی سهام عدالت، انتخاب لاریجانی برای دوازدهمین سال متوالی به عنوان  رییس مجلس از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه پنجم خرداد است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نادیده گرفتن اهداف اصلی دلیل انحراف از مسیر عملیاتی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی

«حمیدرضا فولادگر» شب گذشته (4 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در بررسی خود از نحوه عملیاتی شدن اصل 44 قانون اسیاسی با اشاره به اینکه سیاست های خصوصی سازی کاملا درست تعیین شده بود و قانون را هم مجلس منطبق بر سیاست ها تدوین کرد، گفت: در این زمینه باز هم جای اصلاح وجود دارد. شروع کار به خوبی پیش رفت اما در اجرای قانون 2 اتفاق مهم رخ داد و ما را از مسیر درست خارج کرد.

 

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت براصل 44 قانون اساسی مجلس در بررسی خود درباره مشکلات ایجاد شده بر سر راه اجرای اصل 44 قانون اساسی گفت: نگاه دولت نهم و دهم نگاه درآمدزایی شد و به سمت شرکت های بزرگ سوق یافت. این شرکت های بزرگ را به صورت رد دیون واگذار کرد. شرکت های خصوصی هم توان خرید این واگذاری ها را نداشتند پس به ناچار شرکت های عمومی غیر دولتی خریدار شرکت های مورد واگذاری شدند.

 

وی درباره دومین دلیل عدم اجرای کامل اصل 44 قانون اساسی اینگونه توضیح داد: دومین اتفاق مهم و موثر بر انحراف اصل 44 از مسیر درست نادیده گرفتن اهداف اصلی سیاست های اصل 44 است. اشتباه اینجاست که اصل 44 با واگذاری ها آغاز و معروف شد.

 

فولادگر با اشاره به اینکه از سال 88 گزارش سالانه درباره روند اجرای اصل 44 ارائه کرده ایمف گفت: بر این اساس، ظرفیت های قانونی درباره کارگران شرکت های واگذاری اجرا نشده و در برخی موارد واگذاری ها مبهم است.

 

پایه های مالیاتی که در کشور می تواند مورد استفاده قرار گیرد هنوز تعریف نشده اند

«فرید موسوی» شب گذشته (4 خرداد) درباره ضرورت توسعه پایه های مالیاتی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه بخش عمده ای از بودجه عمومی کشور را مالیات تامین می کند اما در کشور ما کمتر به مالیات توجه شده است، گفت: پایه های مالیاتی که در کشور می تواند مورد استفاده قرار گیرد هنوز تعریف نشده اند. مالیات به عنوان جبران هزینه های عمومی دیده شده اما در کشورهای دیگر به عنوان پشتیبان و هدایت راهبردهای اقتصادی استفاده می شود.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه کشور ما کاملا برعکس کشورهای دیگر است و مالیات به جای اینکه مشوق تولیدباشد بازدارنده است، گفت: در کشور ما 20 تا 30 درصد فرار مالیاتی داریم.

 

وی در بخش دیگری از صحبتهایش در این برنامه خبری درباره عدم اجرای طرح جامع مالیاتی گفت: هرتغییر که اتفاق می افتد یک مقاوتی در بدنه دولت و فعالین شکل می گیرد که طرح جامع مالیاتی نیز مستثنی نیست و با واقعیت موجود فاصله زیادی داریم. ما هنوز باور نکرده ایم که طرج جامع مالیاتی چه منافعی می تواند داشته باشد و نیاز به فرهنگ سازی دارد.

 

لاریجانی برای دوازدهمین سال متوالی رییس مجلس شد

در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 5 خرداد انتخابات هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی برای اجلاسیه چهارم برگزار شد.  «علی لاریجانی»  با 155 رای برای دوازدهمین سال متوالی رییس مجلس شد.

 

گفتنی است که «محمدرضا عارف»  150 رای و « محمد جواد ابطحی» 9 رای را در این رقابت از مجموع 274 رای به دست آوردند.

 

آرای باطله این انتخابات پنج رای اعلام شد.

 

کمیسیون آموزش موضوع اردوی دانش آموزان به کشورهای سوئد و فرانسه را پیگیری کند

حجت الاسلام «علیرضا سلیمی»، نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه پنج خرداد در تذکری گفت: طبق برخی گزارشات برخی مدارس لاکچری در تهران 80 میلیون تومان از دانش آموزان دریافت کرده اند و آنها را به اردوی کشورهای سوئد و فرانسه برده اند. این چه وضعی است، آیا نباید بر این موضوع نظارتی باشد؟

 

«علی لاریجانی» در پاسخ به این تذکر گفت: از کمیسیون آموزش می خواهیم این مسئله را مورد پیگیری و بررسی قرار دهد.

 

ادامه تلاش های پارلمان برای آزادسازی سهام عدالت

لایحه ساماندهی سهام عدالت قرار بود در سال گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شود مورد بررسی قرار گیرد اما به دلیلی بررسی لایحه بودجه سال 98 این موضوع به سال جاری موکول شد.

 

بنابراین گزارش، در جلسات کمیسیون های تخصصی مجلس در سال جاری 25 فروردین کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در بررسی این لایحه اعلام کرد که مقرر است طی ۵ سال سهام عدالت به مردم واگذار شود و بر این اساس جزئیات نحوه واگذاری‌ سهام عدالت به مردم  در کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در حال بررسی  است تا سازوکار متناسب با آن ایجاد شود.

 

حالا در آخرین اخبار درباره این طرح رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به آخرین وضعیت سهام عدالت و پرداخت سود آن به دارندگان سهام به خانه ملت گفته است: «هدف از اجرای سهام عدالت و اختصاص آن به مردم این بود که دارایی به مردم منتقل شود و با انتقال مالکیت برخی شرکت ها که جزو سهام عدالت قرار می‌گیرند، ثروت خانوارهای ایرانی افزایش یابد. در کنار انتقال مالکیت برخی شرکت ها به مردم یک هدف بسیار مهم دیگری از ارائه سهام عدالت به مردم وجود داشت که آن موضوع کاهش سهم دولت در اداره امور اقتصادی کشور بود تا بر این اساس مردم به عرصه آمده و اقتصاد و مالکیت را بر عهده بگیرند.»

 

«محمدرضا پور ابراهیمی» با بیان اینکه شالوده و شاه بیت تصمیمات در خصوص کاهش سهم دولت در اقتصاد، با موضوع سهام عدالت نقض شده است، تاکید کرده است: «برای حل این موضوع قوه مقننه پیشنهاد داده که آزادسازی کامل سهام عدالت انجام شود و مردم خود مالک سهام شده و در اینباره تصمیم اخذ کنند و دولت دیگر در این باره تصمیم گیری نکند.»

 

ارسال نخستین مرحله کمک‌های نقدی کارکنان وزارت دفاع به سیل زدگان

همزمان با جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بسیج همه امکانات و ظرفیت های انسانی، خدماتی، عمرانی، فنی، مهندسی و برپایی قرارگاه مردم یاری عاشورائیان درکنار سایر دستگاه های دولتی و نیروهای مسلح با حضور در مناطق سیل زده نسبت به کنترل بحران و حل مشکلات مردم و امداد رسانی به سیل زدگان، اقدامات مؤثری انجام داد.

 

روزهای پر رفت و آ‌مد ظریف/عراق در راه میانجی گری؟

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان از روز گذشته در بغداد است و به دیدار و گفت و گو با مقامات کشوری پرداخته که برای میانجی گری میان ایران و آمریکا تلاش دارد.

 

ظریف در حالی راهی عراق شده که مقامات عراقی همواره تاکید دارند که می توانند بین ایران و آمریکا میانجی گری کنند و آمریکا نیز هفته گذشته اعلام کرد از طریق یک کشور واسطه، پیام هایی را به ایران ارسال کرده است.

 

همچنین «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق دو هفته گذشته اعلام کرده بود که طبق گفت و گوهایی که با مقامات ایران و آمریکا داشته تنشن میان این دو کشور ختم به خیر خواهد شد.

 

دولت جدید عراق بیش از هر دولت دیگری در این کشور به رفت و آمد با ایران پرداخته است. در اولین گام «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق آبان ماه به ایران آمد و چندی پس از آن هم «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر این کشور راهی تهران شد. «حسن روحانی» نیز سفری ۴ روزه به عراق در پاسخ به این سفرها داشت. علاوه براین، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان هم چندین دور راهی این کشور شده است.

 

او در اولین سفر خود به عراق در طول حکومت دولت جدید ۵ روز را در این کشور گذراند و همچنین به اقلیم کردستان هم سفر کرد. سپس روحانی را در سفر به عراق همراهی کرد و حالا هم که برای سومین بار راهی بغداد شده است.

 

بنابراین گزارش، وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز شنبه به منظور گفت‌وگو و رایزنی با مقامات عراقی وارد بغداد شد./

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان شب قدر نماز جمعه خبرگزاری شبستان مراسم شب قدر استان بوشهر ماه مبارک رمضان احیای شب قدر کانون های فرهنگی هنری مساجد سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۶۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: مکاتبات ما با ۸ شرکت که سود سهام عدالت را پرداخت نکردند ادامه دار است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: افراد به چند دلیل سود سهام عدالت را دریافت نخواهند کرد که از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به شش مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.
او در ادامه می‌گوید: اگر افراد حدودا تا یک هفته قبل از واریز سود سهام عدالت اطلاعات حسابی خود را بروز و مشکلات را رفع کنند سود برای آنها واریز می‌شود همچنین همراه با این سود، سود سنوات گذشته را هم دریافت خواهند کرد.
سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالتنکاتی را مطرح کرد. وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: مکاتبات ما با ۸ شرکت که سود سهام عدالت را پرداخت نکردند ادامه دار است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: افراد به چند دلیل سود سهام عدالت را دریافت نخواهند کرد که از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به شش مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.

او در ادامه می‌گوید: اگر افراد حدودا تا یک هفته قبل از واریز سود سهام عدالت اطلاعات حسابی خود را بروز و مشکلات را رفع کنند سود برای آنها واریز می‌شود همچنین همراه با این سود، سود سنوات گذشته را هم دریافت خواهند کرد.

سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

همه سهام عدالتی‌ها سود می‌گیرند؟

به گفته مقامات سازمان بورس، احتمالاً فرآیند سوم و تسویه سود سهام عدالت برای سال مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها در ماه خرداد انجام خواهد شد. برای دریافت این سود، نیازی به مراجعه به هیچ وبسایتی نیست.

انتهای آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول سود عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ شرکت‌های سهام عدالت به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم واریز سود سهام عدالت هم ۲۴ اسفندماه بود.

سود سهام عدالتی که بنابر اعلام سازمان بورس در مرحله دوم دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند البته که میزان دریافتی سود بستگی به سبد سهام افراد داشت.

سود سهام عدالتی که بنا بود در دو مرحله پرداخت شود، اما بدعهدی برخی از شرکت‌ها سبب شد تا سود سال مالی ۱۴۰۱ سه مرحله‌ای شود. در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفته بود: متاسفانه با وجود پیگیری‌های سازمان بورس، ۸ شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند که این سازمان اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

پیش از این هم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود: شرکت‌های صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس هیچ مبلغی را برای مراحل اول و دوم سود سهام عدالت خود به حساب‌های سمات واریز نکرده اند شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندر عباس و پارس سوئیچ نیز وجوه مرحله دوم خود را پرداخت نکرده اند.

حالا بنابر اعلام رئیس سازمان بورس احتمالا واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت خرداد ماه خواهد بود؛ در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس شب گذشته در رسانه ملی گفت: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند.
چرا سود سهام عدالت سه مرحله‌ای شد؟

او افزود: این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

اما آیا با شرکت‌هایی که سود سهام عدالت خود را واریز نکردند برخوردی خواهد شد؟ در همین راستا هم ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عدم پرداخت سود سهام که مطابق زمان بندی اعلام شده در کدال نباشد یک تخلف است.

این مقام مسئول اظهار کرد: مورد دیگر این که اگر ۸ ماهی که در قانون تجارت تعیین شده و بر اساس مصوبه سازمان بورس این ۸ ماه به ۴ ماه کاهش یافته و برخی از شرکت‌ها اساسنامه خود را تغییر دادند هم زمان بندی رعایت نشود این نیز یک موضوع قابل پیگیری است. در کل دو موضوع عدم رعایت زمانبندی پرداخت سود که در سامانه کدال منتشر شده و هم عدم رعایت زمانبندی بر اساس اساسنامه ناشران قابل پیگیری است و سازمان بورس پیگیر این موضوع خواهد بود.

اما همین که بحث واریز سود سهام عدالت داغ می‌شود برخی از سود جویان هم فرصت را غنیمت می‌شمارند که در همین راستا هم مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفته بود: هر زمان که موضوعات مربوط به سهام عدالت مطرح می‌شود عده‌ای از این فرصت جهت کلاهبرداری استفاده می‌کنند که لازم است سهامداران عدالت به چند نکته دقت داشته باشند. معمولا کلاهبرداران چند روش دارند؛ آنها یا به افراد پیامک ارسال می‌کنند و می‌گویند برای دریافت سود سهام عدالت با این شماره تماس گرفته یا روی لینک خاصی کلیک کنید که در این خصوص باید گفت برای دریافت سهام عدالت به هیچ فردی پیامک زده نمی‌شود.

او افزود: مورد دیگر این که کلاهبرداران ممکن است در فضای مجازی سایتی را معرفی کنند که قطعا هیچ سایتی برای دریافت سود سهام عدالت وجود ندارد. نکته بعدی این که برخی از کلاهبرداران حرفه‌ای‌تر هستند و حساب کاربری افراد را هک و از طریق آنها برای اطرافیان پیامکی مبنی بر این که “سود سهام عدالت را دریافت کردم به این لینک بروید و شما هم سود دریافت کنید” ارسال می‌کنند. بر همین اساس در این زمینه هوشیاری افراد بسیار مهم خواهد بود.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در ادامه اظهار کرد: در مجموع برای دریافت سود سهام عدالت به هیچ فردی پیامی داده نخواهد شد و از افراد هیچ مدرکی درخواست نمی‌شود و همچنین مراجعه به سایت و لینکی نیاز نیست.

پیش از این هم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده بود، مشمولانی که سود دوره‌های گذشته را دریافت و سود این دوره عملکرد مالی ۱۴۰۱ را دریافت نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت یا سجام پس از متوجه شدن مشکل نسبت به اصلاح شماره شبا و مشکل حساب خود اقدام کنند تا سود این دروه را با دوره‌های بعدی دریافت کنند.

tags # سهام عدالت سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید!
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود
  • تمجید رئیسی از عملکرد دولت
  • تلاش سازمان سنجش برای تحقق عدالت آموزشی در کشور
  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • روزهایِ آخر کریمی قدوسی در پارلمان؛ طلایه دار ادعاهای تکذیب شده /توئیت های عضو پایداری دردسر هسته ای ایجاد خواهد کرد؟
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل