Web Analytics Made Easy - Statcounter

موج گرانی‌ها که با شروع ماه رمضان نیز چند برابر شده است باعث انتقادهای فراوانی از عملکرد اقتصادی دولت حسن روحانی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ شده است.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از نمایندگان مجلس دولت را مقصر این وضعیت می‌دانند و بر این اعتقاد هستند که سیاست‌های نادرست دولت در سال‌های اخیر و بخصوص در دی‌ماه 96 باعث شده است تا فشار بر مردم و بخصوص اقشار کم درامد و حقوق‌بگیر جامعه که اکثریت آن را نیز تشکیل می دهد چندین برابر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین موضوع باعث شد تا در هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس که خواهان پاسخگویی دولت درباره "وضعیت بد اقتصادی" هستند جلسه‌ای غیرعلنی با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی برای بررسی گرانی‌ها تشکیل دهند تا به بررسی اوضاع موجود بپردازند.

جلسه‌ای که تاکنون البته جزئیات زیادی از آن بیرون نیامده است و تنها چند نماینده به‌صورت کوتاه برخی از مواضع معاون اول رئیس‌جمهور را تشریح کرده‌اند به‌طوری‌که شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است آقای جهانگیری در این نشست گفته‌اند "جای نگرانی درباره مسائل اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم نیست.

اما پرواضح است که این‌گونه اظهارنظرها دیگر اثری بر روی مردم و بازار ندارد و تا زمانی که راهکار مناسبی اتخاذ نگردد نمی‌توان امیدی به بهبود اوضاع داشت.

این در حالی است که طبق اعلام مرکز آمار ایران در فروردین ماه ١٣٩٨ نرخ تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۵۱.۴ درصد رسیده است. و به عبارت دیگر هزینه خانواده‌‌ها به طور میانگین ۵۱.۴ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٧ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان افزایش داشته است.

البته برخی از نمایندگان مجلس راهکارهایی مانند تحریم خرید و یا کاهش خرید را پیشنهاد می‌دهند و اعتقاد دارند که مردم با نخریدن می‌توانند شرایط را بهبود ببخشند در همین زمینه علاءالدین بروجردی گفته است؛ اگر مردم خرید نکنند، قیمت بسیاری از کالاها ارزان می‌شود.

بروجردی با اشاره به این‌که مردم باید در برابر افزایش قیمت‌ها «مقاومت» کنند، گفته است که باوجود گرانی اقلام خوراکی و به جای این‌‌که «حجم خرید کاهش پیدا کند و مردم از حضور در بازار خودداری» کنند، در حال حاضر «استقبال بیشتری از خرید صورت می‌گیرد و تمایل آنها برای خرید افزایش» پیدا می‌کند.

با این حال برخی از نمایندگان مجلس نیز مجلس و دولت را هم‌زمان مقصر این وضعیت می‌دانند و بر این اعتقاد هستند که همان اندازه که دولت در انجام وظایف خود کوتاهی کرده است نهادهای نظارتی ازجمله مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها ازجمله سازمان بازرسی وزارت اطلاعات و تعزیرات حکومتی نیز در کار خود کوتاهی‌هایی داشته‌اند.

البته این گفته در مجلس مخالفانی نیز دارد به‌طوری‌که جلال میرزایی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: با بگیروببند نمی‌شود اوضاع را کنترل کرد، ما سابقه سال‌های گذشته راداریم و تجربه نشان داده است که با فشار و انجام حرکات این‌چنینی نمی‌شود بازار را آرام کرد.

وی گفت: اقتصاد یک علم است و اولین اصل اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضا بناشده است، وقتی در بازار عرضه صورت نگیرد تقاضا بالا می ورد و با افزایش تقاضا قیمت هم افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: دولت اگر به دنبال راهکار است باید مبادی عرضه محصولات را افزایش دهد تا بتواند اوضاع اقتصادی را آرام نماید در غیر این صورت به نتیجه نخواهیم رسید و هر روز شاهد افزایش قیمت ها خواهیم شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: بروجردی جلالی گرانی ها جوشن کبیر شب قدر برگزیت علی ربیعی علی لاریجانی مسعود پزشکیان عبدالرضا مصری معامله قرن استراماچونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۶۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقاضای سروری از مردم درخصوص دور دوم انتخابات

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پرویز سروری عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس گفت:بنده به عنوان یک فعال سیاسی از مردم کشور تقاضا می‌کنم که با حضور حداکثری در دور دوم انتخابات نمایندگان را با قدرت راهی خانه ملت کنند تا آنها بتوانند حقوق مردم را قاطعانه پیگیری کنند.

وی افزود: انتخاب همه افرادی که وارد مجلس می‌شوند اهمیت بسزایی دارد چرا که با یک رأی وکلای ملت یه لایحه تصویب و یا یک وزیر استیضاح می‌شود. 

سروری ادامه داد: فرد فرد نمایندگان این توانایی را دارند که سرنوشت بودجه سالیانه را رقم بزنند لذا اکنون مشارکت در انتخاب پانزده درصد نمایندگان مجلس نقش بی بدیلی در آینده کشور دارد از طرفی نماینده‌ای که با رای بالا وارد مجلس می‌شود قدرت و کارایی بیشتری دارد.

مرحله دوم انتخابات مجلس جمعه این هفته  برای ۴۵ کرسی، در ۱۵ استان و در ۴۷ شهرستان برگزار می‌شود.

انتخابات مرحله دوم در حوزه انتخابیه تبریز آذرشهر و اسکو، حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس، حوزه آبادان، حوزه شیراز، حوزه کرمانشاه، حوزه خرم‌آباد، حوزه قائمشهر و حوزه ملایر به‌صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • موسوی: رابطه استیضاح وزیر صمت با خودروهای فیدلتی اتهام بزرگی به مجلس بود + فیلم
  • عملکرد قابل قبولی از هیات نظارت مشاهده نشد
  • لایحه‌ مالیاتی دولت برای سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید
  • مردم هیچ علاقه‌ای به نگهداری ریال ندارند | فعالان اقتصادی هم پول ملی را خسارت می‌دانند!
  • مردم هیچ علاقه‌ای به نگهداری ریال ندارند | فعالان اقتصادی هم پول ملی را خسارت می‌بینند و می‌دانند!
  • رسالت معاونت پارلمانی تعامل گسترده، شفاف و سالم با مجلس است
  • ساز و کار خرید اموال متروکه از سازمان اموال تملیکی چیست؟
  • تقاضای سروری از مردم درخصوص دور دوم انتخابات
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم