Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان با حضور پرشور اقشار مختلف مردم در مساجد و حسینیه ها برگزار و نوای «الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب» شب زنده داران در این مراسم ها طنین انداز شد.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ شب قدر، پاک ترین سرود آفرینش است که خداوند در جان انسان ها دمیده است. قدر، بهترین فرصت هجرت است که در تقدیر انسان آمده و لحظه طلایی مغفرت است که لب های نازک و معصوم گل ها را به حسرت کشانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 لیالی قدر هنگام بزم است و عطا و زمان عشق است و دعا.

 

شب قدر، شبی است که در آن قرآن کریم بر پیامبر نازل شده است. خداوند به عظمت و فضیلت شب قدر در قرآن نیز اشاره کرده  و سوره ای به نام، سوره ی قدر را نازل کرده است. در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است که شب قدر قلب رمضان است. قدر به معنی اندازه و تعیین کردن است.  در این شب تمام اعمال انسان ها طی یک سال گذشته، روزی و سرنوشت  انسان ها تعیین می شود.  در روایات و احادیث به شب زنده داری و عبادت کردن در این شب ها توصیه های فراوان شده است. چرا که اعمال نیک در این ماه بر اعمال هزار ماه دیگر برتری دارد. در روایاتی اشاره شده است که در این شب فرشتگان به اذن پروردگار به زمین فرود می آیند و برای هرفرد آن چه که مقدر شده است را در محضر امام زمان (ع) عرضه می کنند.

 

در شب قدر قرآن بر پیامبر(ص) نازل شده است و اهمیت زیاد شب قدر نیز به همین علت می باشد. پیامبر اکرم (ص) به آمرزش گناهان در شب قدر اشاره کرده اند. در تفسیر سوره قدر می فرمایند: هر کس شب قدر را زنده داری کند و مومن باشد و به روز قیامت اعتقاد داشته باشد ،گناهان وی آمرزیده و مورد بخشش خداوند قرار می گیرد. در روایتی از انس بن مالک آمده است که پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: ماه مبارک به شما رو آورده است و در این ماه شبی است که بر هزار شب دیگری برتری دارد و کسی که از فضیلت شب قدر محروم گردد، از تمام خیرات و نیکی ها بی نصیب مانده است، و کسی محروم نمی ماند از برکات شب قدر، مگر این که کسی خود را محروم کرده است.

 

 

 

در حدیثی دیگر پیامبر(ص)می فرمایند: کسی که شب قدر را شب زنده داری کند، تا شب قدر آینده، عذاب دوزخ از او دور گردد. این حدیث پیامبر به این معنی می باشد که برخی پاداش هایی که از اعمال شب قدر به انسان ها می رسد، مانند دور شدن از عذاب دوزخ است و سرنوشت هر انسان در این شب توسط خودش تعیین می شود.

 

شب های قدر، فرصتی است تا انسان به خود آید، قفس تن را بگشاید و روح را در عالمی غیر از عالم حقیر و محدود ماده، در فضایی معطر و نورانی به پرواز درآورد و با نگاهی دیگر و لطیف تر به خود و جهان اطراف بنگرد؛ حجاب جان را به کناری بزند، تا ببیند که کیست و چیست و از کجا می آید و در کجا تمام دارد و به کجا خواهد رفت؟

 

شب قدر، نعمت و رحمتی است که خداوند منّان به انسان مرحمت فرموده است. در این شب، خداوند راه بندگی را هموار و ابزار رشد و تکامل را بیش از پیش در اختیار آدمیان قرار داده است. به بندگان خویش مهلتی داده تا مقرب او شوند و از باده معرفت او بنوشند. این چراغانی و مهمانی و فراخوان بهانه ای است تا بندگان عاصی و فراری را به طوق بندگی خویش بکشاند و از بندگی طاغوت و هوا و هوس برهاند.

 

 

در این ضیافت، سفره ای گسترانیده به وسعت قرآن، با مائده های آسمانی و از جنس نور؛ تا دل و جان آدمی را از زلال معرفت خویش صفا بخشد و مهمان را به جایی برساند که معبود خویش را آن گونه که هست ببیند و دیده از هرچه غیر اوست برگیرد و جهان در نظرش ناچیز شود و پایکوبان بیاید و جانباز این درگاه شود.

 

دعاهای شب قدر، از طولانی ترین و پرمحتواترین دعاهاست؛ دعاهایی مانند جوشن کبیر، ابوحمزه ثمالی که اگر با حال و توجه خوانده شود، مایه تحوّل روحی می شود و انسان را با دریایی از معارف دینی آشنا می کند. انسان مؤمن با خواندن دعاهای لیالی قدر، از یک سو با یادآوری لطف و کرم و رحمت و بخشش بی پایان خدا نور امید در دلش می درخشد و از دیگر سو، با یاد آوردن سختی های فردای قیامت تمام وجودش سرشار از ترس و نگرانی می شود و ندامت سراسر وجودش را فرا می گیرد. از آن پس، تصمیم می گیرد و مسیر زندگی اش را دگرگون می کند. اگر هم به این مرحله نرسد، دست کم بر اعمال خود بیشتر مواظبت خواهد کرد؛ زیرا بیم و امیدی که دستاورد دعاهای شب قدر است در مراحل مختلف زندگی به یاری اش می شتابد.

 

بر اساس این گزارش؛ مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، با حضور پرشور و باشکوه اقشار مختلف مردم در اماکن متبرکه، مساجد، حسینیه ها، تکایا و امامزادگان شهرستان های خراسان شمالی برگزار شد.

 

 

 

در دومین شب از لیالی قدر، مردم مومن و ولایتمدار شهرستان های خراسان شمالی با حضور در اماکن متبرکه و مقدس، از عمق وجود و با سوز و گداز با راز و نیاز با معبود و قرائت قرآن و دعا و شب زنده داری، شب قدر را با ندای "الهی العفو" و "الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب"  احیا کردند.

 

در این آئین معنوی که تا سحر در بیش از یک هزار مسجد خراسان شمالی ادامه داشت؛ سخنرانان در خصوص فضیلت شب قدر و اعمال و دعاهای ویژه این شب که به گفته قرآن کریم از هزار ماه برتر است، به ایراد سخن پرداختند و شیفتگان و عاشقان الهی با قرائت دعای جوشن کبیر، دعای مجیر، ابوحمزه ثمالی، نماز قضا و نماز ویژه شب قدر که با مداحی، سخنرانی، مرثیه سرایی و قرآن بر سر گرفتن ادامه یافته بود از خداوند در این شب عزیز طلب آمرزش کردند.

 

 

 

پایان پیام/71

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان شب قدر مراسم شب قدر مجلس نماز جمعه خبرگزاری شبستان ماه مبارک رمضان قرآن کانون های فرهنگی هنری مساجد اردبیل جوشن کبیر مراسم احیا شب قدر شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۸۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور حکم انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان

با حکم محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، علی باقری به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان منصوب شد.

علی باقری از یکم بهمن ۱۴۰۲ به عنوان سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری خدمت رسان حوزه کشاورزی استان بوده است.

در این حکم آمده است: "با توجه به سوابق و تجارب جنابعالی به موجب این حکم به سمت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان منصوب می‌شوید.

امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری نیرو‌های متخصص و متعهد آن سازمان و اعمال نظارت مستمر بر اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت در استان، در نیل به اهداف بخش کشاورزی گام‌های موثر بردارید.

توفیق شمارا از درگاه خداوند منان خواستارم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران
  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • صدور حکم انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • زمزمه‌های دلالی مشاوران املاک در طرح مسکن جوانی جمعیت یزد
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • زمزمه صدور حکم جلب دادگاه لاهه برای نتانیاهو
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است