خوارج از کجا پدید آمدند؟
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۸۶۰۰
استاد دانشگاه باقرالعلوم گفت: بنابر نقل منابع تاریخی، گروه خوارج پس از آن پدید آمد که امیرالمومنین در جریان جنگ صفین، با نقض حکمیت از سوی معاویه مخالفت کرد. ناطقان: خوارج، اسلام را به سوی رهبانیت و انزوا کشاندند، بازار تظاهر و ریا را رایج کردند. اینان، چون آن هنر را نداشتند که شمشیر پولادین بر روی صاحبان قدرت بکشند، شمشیر زبان را بر روی صاحبان فضیلت کشیدند؛ بازار تکفیر و نسبت بیدینی به هر صاحب فضیلت را رایج ساختند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
درخصوص ویژگیهای فکری و اعتقادی خوارج با حجت الاسلام دکتر محمدجواد یاوری سرتختی، استادیار گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم (ع) به گفتگو نشستیم:
*خوارج کسانی هستند که در تاریخ اسلام بسیار تقبیح شده اند؛ ویژگی آنان چه بود؟
تصور میشود خوارج، مردمانی مقدس مآب و زاهد بودند و خاستگاه فکری- سیاسی آنان در فرآیند درونی سیاسی- فکری جامعه اسلامی دیده میشود؛ خوارج به دلیل نداشتن بصیرت سیاسی لازم، فریب معاویه را خورده و در نهایت برضد علی (ع) وارد جنگ شده و او را به شهادت رساندند؛ اما براساس شواهد تاریخی، رفتار خوارج در قالب بازگشت به نظام قبیلهای جاهلیت و رقابت سیاسی با قریش قابل تحلیل است.
اندیشه سیاسی خوارج متأثر از تفکر و فرهنگ سیاسی- اجتماعی قبیلهای است؛ بنابراین تفکر اجتماعی خوارج با تفکر عرب پیش از اسلام در ارتباط و پیوند نزدیک دارد. آنان، دارای سنتهای دموکراتیک قبیلهای یعنی حقوق برابر بودند و رسیدن به آرمانهای قومی را بر مصالح نظام اسلامی ترجیح میدادند.
*خوارج چگونه پدید آمدند؟
بنابر نقل منابع تاریخی، گروه خوارج پس از آن پدید آمد که امیرالمومنین در جریان جنگ صفین، با نقض حکمیت از سوی معاویه مخالفت کرد. آنان گرچه خود از ابتدا پیشنهاد حکمیت را مطرح کرده بودند، اما پس از پذیرش آن از سوی علی (ع) و توقف جنگ، دست از خواسته خود برداشتند و علی بن ابی طالب (ع) را نیز به توبه دعوت کردند. خوارج، پذیرش حکمیت را کفر دانستند و پس از بازگشت امام علی (ع) به کوفه، به حروراء در نزدیکی کوفه رفتند که در تاریخ به خوارج یا حروریّه شهرت یافتند. اینان پس از جریان حکمیّت سربرآوردند و در اعتراض به امیرمؤمنان علی (ع) گفتند: «تو در دین خدا مردان را داور نهادی، درحالی که خداوند میگوید: تنها حکم از آن خداست.»
*آیا مبانی فکری خوارج، پیش از این ماجرا هم وجود داشت؟
یکی از جریانهای مخالف امیرمؤمنان علی (ع) که از قبل پیامبراکرم (ص) پیشبینی درگیری آنان را با آن حضرت کرده بود، جریان خوارج بود. تفکرات خوارج در زمان صدر اسلام نیز فعال بود به گونهای که گاه به پیامبر هم نسبت به تقسیم غنایم اعتراض میکردند و خواهان سهم بیشتری از بیت المال بودند. چنانکه ذوالخویصره نسبت به رسول خدا اعتراض کرد. وجود چنین گزارشهایی حکایت از ضعف بینش آنان نسبت به ولایت الهی است. به عبارت دیگر، این گروه ولایت پذیری الهی پیامبر را صرفاً با نگاه مادی و قبیلهای در برتری شرافت قدسی قریش پذیرفته بودند.
براساس شواهد تاریخی آنان اگر کینهای از کسی داشتند، نگاه قبیلهای را بر نگاه دینی ترجیح میدادند. تعصبات و رقابت قبیلهای برای کسب قدرت که میان عربها رایج بود، در ظهور این فرقه نقشی بسزا داشت؛ بسیاری از رهبران و سربازان خوارج از قبیله «بنی تَمیم» و «بنی رَبیعه» بودند؛ چنان که شَبُثبن رِبعی، حْرقوصبن زُهیر، مُسعَربن فدکی، عُروةبن أدیه و مِرداسبن أدیه همگی از قبیله بنیتمیم و بنیربیعه بودند. قبیله بنیتمیم در زمان جاهلیت با قبیله «مُضَر» خصوصاً با تیره قریش، دشمنی و ستیز داشتند؛ به طوری که پس از اسلام که به ظاهر مسلمان شده بودند، گاه و بیگاه دشمنی خویش را ابراز میکردند و از اینکه پیامبر (ص) از قریش است ناراحت بوده، رشک میورزیدند.
در راستای نگاه طایفهای، شاهدیم که اعتراضات آنان در قالب رفتارها و اندیشههای دینی قابل توجیه نیست. اعتراضات طوایف خوارج به ابوبکر و دیگر خلفا که برآمده از قریش بود، شاهدی بر رقابت آنان است. چنانکه عبدالله بن کواء به عثمانبن عفان اعتراض کرد که چرا بستگان خود از قریش را به کار گرفته است. نیز وقتی امام (ع) عبداللّه بن عباس را برای داوری برگزیدند، صدای اشعث بن قیس بلند شد که نباید دو حَکَم از قبیله مُضَر باشند؛ ما از طرف خود باید فردی از اهالی یمن را انتخاب کنیم؛ وی گفت: اگر دو حَکم به ضرر ما حُکم کنند، ولی یمنی باشند، بهتر است تا به نفع ما حُکم کنند و از قبیله مُضَر و قریش باشند! این غائله، سرانجام با انتخاب ابوموسی اشعری یمنی ختم گردید. این نژادپرستی چنان شدت یافت که روح ناسازگاری را در آنان برتافت؛ به گونهای که در برههای از زمان، فرمانروایی بر جامعه را انکار و نوعی آنارشیسم را در اندیشهها تبلیغ میکردند؛ اگرچه عملاً، در «حروراء» برای خود فرمانده و امیر برگزیدند و با عبداللّه بن وهب راسبی دست بیعت دادند.
*در مورد ویژگیهای فکری و اخلاقی خوارج بفرمائید؟
در منابع تاریخ و حدیثی فریقین، به نظام فکری و ویژگیهای اخلاقی و اعتقادی برای عموم خوارج از فرماندهان و پیروان اشاره شده است. عبادت بسیار بدون ایمان، گرایش و تظاهر به زهد، ناآشنایی به سنت پیامبر و احکام دین، فهم نادرست از قرآن کریم و تطبیق نادرست آیات بر مقاصد خویش، همراه با سادگی و سطحینگری، غرور و خودبرتربینی و کافر و گمراه دانستن عموم مسلمانان جز خویش، تمایل به جدل و مناظره و ضعف در احتجاج، ستیزهجویی و لجاجت و تعصب و تندروی در آرا و عقاید، نیکسخنی به همراه بدکرداری توأم با خشونت، عدالتخواهی و امر به معروف و نهی از منکر و جهاد با حاکمان جور به مثابه والاترین آرمانهای اجتماعی، نرمش با اهل ذمه و مشرکان، نظمناپذیری و انشعابات پیاپی، برخی از ویژگیهای خوارج است. اما به نظر میرسد نگاه قومی و قبیلهای یا نژادپرستی، تعیین کننده خط مشی و حاکم بر تفکرات و رفتارهای سیاسی خوارج است.
*چگونه میتوان هویت اعتقادی گروههای فکری و جریانهای سیاسی را شناسایی کرد؟
یکی از راههای شناخت گروههای فکری و جریانهای سیاسی، تشخیص هویت اعتقادی و رفتار سیاسی آنان است. امیرمؤمنان علی (ع) نیز باتوجه به اهمیت این امر، هویت آنان را به درستی میشناخت. بدون شک بهترین بیان را امیرالمؤمنین علی (ع) درمورد خوارج دارند؛ ایشان هویت و مبانی فکری و رفتار سیاسی خوارج را اینگونه معرفی میفرماید: «مردمی خشن، فاقد اندیشه عالی و احساسات لطیف؛ مردمی پست، برده صفت، اوباش که از هر گوشهای جمع شدهاند و از هر ناحیهای فراهم آمدهاند.
اینان کسانی هستند که باید اول تعلیمات ببینند. آداب اسلامی به آنان تعلیم داده شود، در فرهنگ و ثقافت اسلامی خبرویّت پیدا کنند. باید بر اینها قیّم حکومت کند و مچ دستشان گرفته شود نه اینکه آزاد بگردند و شمشیرها را در دست نگه دارند و راجع به ماهیت اسلام اظهار نظر کنند. اینان نه از مهاجریناند که از خانههای خود به خاطر اسلام مهاجرت کردند، و نه از انصار که مهاجرین را در جوار خود پذیرفتند.»
*در مواجهه با چنین جریانهایی چه وظیفهای داریم و امام علی (ع) چه برخوردی با آنان داشتند؟
گام بعدی تلاش امام آن بود که خوارج را متنبه اشتباه خود کند؛ لذا برای اینکار کسانی را برای بحث با آنان فرستاد تا با شنیدن سخن حق تغییر کنند. امام علی (ع) خطاب به عبدالله بن عباس هنگامی که او را برای گفتگو با خوارج فرستاد، فرمودند: «با ایشان به قرآن مناظره مکن؛ زیرا قرآن بار معناهای گوناگون را تحمل میکند، تو چیزی میگویی و آنها چیز دیگری میگویند، بلکه با ایشان به سنت پیامبر (ص) مناظره کن که راه گریز نداشته باشند.»
وقتی ابنعبّاس نزد آنها رفت، بعد از اینکه بین آنها گفتگو آغاز شد، آنها گفتند ما مرتکب گناه کبیره شدیم، چون مردان را برای دین خدا حَکَم قرار دادیم، اگر علی (ع) همانند ما توبه کردند که ما برمیگردیم و الا خیر. ابنعبّاس درجواب گفت شما را قسم میدهم اگر چنانچه راست میگویم منرا تصدیق کنید، لذا در چند موردی که پیامبر (ص) مردم را به تحکیم دعوت کرده بودند، مثال ذکر کرد و سپس پرسید آیا پیامبر در جنگ حدیبیه صلح ننمود؟ گفتند چرا؛ امّا علی (ع) خود را از خلافت کنار کشید، ابنعبّاس در جواب گفت: این مسأله باعث کنار رفتن وی از امارت مسلمانان نمیشود، چون پیامبر نیز در جنگ حدیبیه از علی (ع) خواست تا نام رسول الله (ص) را از نامه عهدنامه تنظیم شده محو نماید. علاوه بر این، امام (ع) از حکمین خواسته بود که در حکم خود جور نکنند، گفتند معاویه نیز ادعایی مثل علی (ع) دارد؛ ابنعبّاس گفت: هر کدام را که دیدید سزاوارتر است، انتخاب کنید، در این مناظره با پیروزی ابنعبّاس دو هزار نفر یا چهار هزار نفر از نظر خویش برگشتند.
ظهور اسلام همراه با پذیرش ولایت خداوند، ولایت رسول خدا (ص) و اعتقاد به معاد آغاز شد. این سه اساس حرکت توجه مسلمانان به دین اسلام بود. ولایت، چراغ راهنمای انسان برای رسیدن به بهشت موعود است. بنابراین، اگر کسی ولایت را به درستی نشناسد یا در این سه امر تردید داشته باشد، مسیر حرکت خود را در هر زمانی که مناسب ببیند، تغییر میدهد.
ناظر به رفتارهای خوارج در برابر حق و سکوت دربرابر ظلم معاویه، میتوان گفت، خوارج به دو گروه قابل تقسیم هستند. گروه اول فرماندهانی هستند که جهل عمیق نسبت به ولایت الهی داشته و با نگاه مادی و صرفاً مبارزه با طایفه ابوسفیان به میدان مبارزه آمده بودند. به عبارت دیگر، آنان با تکیه بر حب به علی (ع) به میدان مبارزه نیامده بودند؛ بلکه برای کسب غنیمت و مبارزه با طایفه اموی به میدان جهاد آمده بودند. اینان نه مقدس بودند و نه محب؛ بلکه منافقانی نهروانی بودند. اما دسته دیگر که پیروان بودند، مردمانی سبک مغز و جهل آنان نیز از هویت قبیلهای و مطابعت از ظاهرسازی فرماندهان بود.
پیدایش طبقه جاهل مسلک مقدس مآب که خوارج جزئی از آنان بودند، برای اسلام گران تمام شد. اینان اسلام را به سوی رهبانیت و انزوا کشاندند، بازار تظاهر و ریا را رایج کردند. اینان، چون آن هنر را نداشتند که شمشیر پولادین بر روی صاحبان قدرت بکشند، شمشیر زبان را بر روی صاحبان فضیلت کشیدند؛ بازار تکفیر و نسبت بیدینی به هر صاحب فضیلت را رایج ساختند. به هر حال یکی از بارزترین ممیزات خوارج جهالت و نادانی شأن بود. از مظاهر جهالتشان، عدم تفکیک میان ظاهر؛ یعنی خط و جلد قرآن و معنی قرآن بود؛ لذا فریب نیرنگ ساده معاویه و عمروعاص را خوردند. در این مردم جهالت و عبادت توأم بود. علی (ع) میخواست با جهالت آنان بجنگد؛ اما چگونه ممکن بود جنبة زهد و تقوا و عبادت اینان را از جنبة جهالتشان تفکیک کرد، بلکه عبادتشان عین جهالت بود.
عبادت توأم با جهالت از نظر علی (ع) که اسلام شناس درجة اول است ارزشی نداشت. لهذا آنان را کوبید و وجهة زهد و تقوا و عبادتشان نتوانست سپری در مقابل علی (ع) قرار گیرد. خطر جهالت این گونه افراد و جمعیتها بیشتر از این ناحیه است که ابزار و آلت دست زیرکها قرار میگیرند و سد راه مصالح عالیة اسلامی واقع میشوند. چقدر عالی و لطیف حضرت علی (ع) این وضع را بیان میکند، میفرماید: «بدترین مردم هستید. شما تیرهایی هستید در دست شیطان که از وجود پلید شما برای زدن نشانة خود استفاده میکند و به وسیلة شما مردم را در حیرت و تردید و گمراهی میافکند.»
جمع ناسازگاران، خرده گیران و فتنه انگیزان افزون شد و در میان مسلمانان تفرقه و فتنه افکندند و چیزی نگذشت که پرچم مخالفت برافراشتند و به هنگام بازگشت از صفّین در حروراء ماندند و به خون ریزی و راهزنی پرداختند. گروهی از آنان ثابت قدم به نهروان رفتند و عبداللّه بن خبّاب بن ارتّ را که خود و پدرش از محبان اهلبیت (ع) بودند، به شهادت رساندند. آنان نظر عبداللّه را درباره امام علی (ع) پرسیدند، او گفت: علی (ع) امیرالمؤمنین و امام المسلمین است. خوارج از این پاسخ به خشم آمده، او و همسرش را که باردار بود، به وضع فجیعی به قتل رساندند. همچنین در طول راه به هر کسی بر میخوردند، رأی او را درباره حکمیت سوال میکردند، اگر با آنان موافق نبود، او را میکشتند. بدین سبب امام در سال ۳۸ ق به سوی آنان لشکر کشید. بیشترشان از جمله ذوالثدیه که رهبری آنان را به عهده داشت، کشته شدند.
منبع: مشرق برچسب ها: خوارج ، جنگ صفین ، امام علی
منبع: ناطقان
کلیدواژه: خوارج جنگ صفین امام علی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۸۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فال ابجد برای متولدین ماههای مختلف امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
فال ابجد به عنوان یکی از قدیمیترین و پر طرفدارترین فالها روزانه محل ارجاع افراد زیادی است. بر خلاف تصورات در عصر جدید، باور به طلاعبینی و فال همچنان در میان بسیاری از جامعه وجود دارد.
به گزارش «زیسان»، فال ابجد که از آن به عنوان فال چوپ نیز یاد میشود، به دلیل قدمت تاریخی در میان ایرانیان بسیار محبوب و پرمراجعه است. بسیاری از افراد بسیار مشتاق هستند که در مورد آینده خود بدانند یا حداقل اقبال روزانه خود را از درون روابط پیچیده جهان هستی ببینند.
فال حروف ابجد از قدیم الایام کاربرد فراوانی داشته است. حروف ابجد قالبی برای ارزشگذاری عددی و مرتب کردن حروف عربی است که مخصوصا در قدیم کاربردهای زیادی در علوم غریبه، نجوم، عرفان و طالع بینی بسیار مورد توجه بود. حروف ابجد بر پای اولیه خط فنیقی به هر کدام از حروف یک ارزش عددی میدهد. یعنی از مجموع ۲۸ حرف الفبای زبان عربی، اعداد ۱ تا ۱۰۰۰ قابل ارائه است.
برای اینکه بتوان حروف ابجد را آسانتر به خاطر سپرد هر چندتا حرف پیاپی به شکل واژه در آمده و تلفظ میشوند. این واژهها عبارتاند از: «اَبْجَدْ – هَوَّزْ – حُطّی – کَلَمَنْ – سَعْفَصْ – قَرَشَتْ – ثَخَّذْ – ضَظِغْ». البته حروف ابجد کاربردهای فراونی نیز دارد که ازجمله آنها صفحهبندی (ترتیببندی)، رمزگذاری، موسیقی، اسطرلاب، نجوم و عرفان است.
در موضوع طالع بینی با حروف ابجد، هر ماه طالع خاص خود را دارد. این ماهها عبارتند از: برای فال حروف ابجد به هر ماه طالعی نسبت دادهاند که اسامی این ماهها به ترتیب عبارت هستند از: حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو و حوت.
با این تفاسیر در ادامه فال ابجد امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت برای متولدین ماههای مختلف سال ارائه شده است.
فال ابجد ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳برای متولدین فرودیند ب آ
طالعت روشن است. تشویش را از خودت دور کن. کارها بر وفق مراد تو خواهد شد اگر چیزی را از خدا طلب کردی به آن میرسی. اگر قصد سفر و یا انجام معاملهای داری، آن را انجام بده برایت سودبخش است.
فال ابجد ۱۶اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین اردیبهشتد ب ب
نیت خوبی کردی قصد انجام هر کاری را داری، در آن به توفیق میرسی، به زودی از رنج و غم رهایی مییابی. عیب تو این است که راز دلت را به همه میگویی از این کار پرهیز کن. در هر کاری به خدا توکل کن تا کارت کامل انجام شود.
فال ابجد ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین خردادب ب ج
این قصد و نیتی که داری هیچ نفعی برایت ندارد. بهتر است از این نیت و خواسته دست برداری از کارهای بد و حرام پرهیز کن و به حلال قناعت کن. در کارت گشایش خوبی پیدا خواهد شد. اگر مراقب افکار و نیاتت باشی. در زندگی صبر پیشه کن و به خداوند امیدوار باش.
فال ابجد ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین تیرد د ج
قصد و نیتت خوبست به زودی کارهایت سر و سامان میگیرد. تا چهل روز دیگر چنان گشایشی در کارت پیدا میشود که انتظارش را نداری. تغییرات مثبتی در زندگیت در پیش داری. خیلی زود از غم و رنج رها میشوی و به نشاط و شادمانی دست پیدا میکنی. الیته ارادهی تو هم در این امر دخیل میباشد.
فال ابجد ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳برای متولدین مردادد د د
نیت خوبی کردی به خواسته و آرزویت میرسی. در روزی به رویت گشوده میشود وبه سعادت و خوشی دست مییابی. اگر قصد سفر یا معاملهای داری به آن عمل کن به نفع تو خواهد بود به دیگران اعتماد کنی، اما رازت را به هر کس مگو به زودی خبر خوشی به تو میرسد.
فال ابجد ۱۶ اردیبهشت۱۴۰۳ برای متولدین شهریورآ آ ج
از خصومت دست بردار اگر قصد انجام کاری ناصواب داری، یا فکری بد در سر داری از آن دست بردار. از کسی که چشمانی کبود و رنگی سرخ دارد دوری کن. کسی از تو رنجور شده باید از او دلجویی کنی. اگر خواسته و آرزویی داری تا ده روز آینده به آن میرسی. صدمهای متوجهی توست. صدقه بده انشا الله رفع خواهد شد از فکر بد، پول و در آمد حرام دوری کن. در همهی کارها به خدا توکل کن.
فال ابجد ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳برای متولدین مهرآ د د
طالعت خوب است اما اگر راحت طلب هستي ، از اين نيت كه كردهاي منصرف شو چون پشيمان خواهي شد. آدمي شتابزده و عجول هستي زني كوتاه قد و سفيد چهره درصدد حيله و نيرنگ زدن به تو است مراقب باش به دام او گرفتار نشوي. اگر قصد سفر داري تا پانزده روز آن را به تاخير بيانداز تا از سستي و غمي كه تو را به خود مشغول كرده است بيرون بيايي. مدتي است با خودت در گير هستي زندگي شيرين و با ارزش است، خودت را درياب و به خداوند توكل كن . همه چيز در دست اوست و هر چه او صلاح بداند همان ميشود.
فال ابجد ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین آبانب ج د
طالعت نیک است و نیتت بر آورده میشود. رازت را به کسی نگو. باید مراقب بدخواهان باشی در کارت گشایش دیده میشود. به خداوند رحمان امیدوار باش و با توکل به او به کار و زندگیت ادامه بده. اطمینان داشته باش که روزهای بهتری در پیش خواهی داشت.
فال ابجد ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین آذرب د ج
نبایستی از شخصی انتظار خوبی و نیکی داشته باشی، اما این را نیز بدان که گرفتاری ات رفع خواهد شد. چیزی را از کف داده ای، ولی آن را به دست خواهی آورد. اگر با کسی در نزاع هستی بدان که به سود تو خاتمه خواهد یافت. اگر یک چنین نیتی داری چندین روز صبر نمایید سپس اقدام کنید. فال ابجد (فال چوب) به شما مژده میدهد که به زودی زود موفقیتی در کارت حاصل خواهد شد و کارت بالا خواهد گرفت.
فال ابجد ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین دیج آ د
برای نیت و مقصودی که داری عجله نکن، صبر پیشه کن تا به آن برسی. خداوند همهی بندگانش را دوست دارد، پس نگران زندگیت نباش. به جای تشویش، در زندگی آرام پیش برو و به خودت فرصت بده تا راه موفقیت بر تو گشود ه شود.
فال ابجد ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین بهمنب ج آ
این قصد و نیتی که داری موجب تشویش و نگرانی تو میشود. پس آن را از ذهن و فکرت بیرون کن اگر دیگران با تو موافق نیستند. تو دلتنگی مکن و خویشتندار باش آنان عاقبت پشیمان خواهند شد. اگر مسافر داری و برایش دلتنگ هستی، به سلامت باز میگردد. در عبارت کوتاهی مکن و بدان که خداوند ناظر و حافظ توست این را بدان که عاقبت کارها به نفع و دلخواه تو پیش میرود و تو به مقصود میرسی.
فال ابجد ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین اسفندب ب د
طالع خوبی است و نیتت بر آورده میشود. به زودی از غمها رها میشوی زیرا فالت نوید خیر و سعادت میدهد. در کارهایت همچنان کوشا باش تا موفقیت و پیروزی نصیب شود. مراقب بدخواهان باش و رازت را به هرکس نگو با کسی خویشی یا دوستی خواهی کرد که بسیار خوب است. در زندگی دو دل نباش. در نماز کاهلی نکن تا به مراد و مقصود برسی ان شا الله.
tags # فال ابجد ، فال سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غولپیکر چینی از پورشه هم گرانتر است! قارچهای زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست میدهند، چه حسی است؟