Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-27@00:57:33 GMT

ضرورت حفظ بناهای باقی‎مانده از جنگ در خرمشهر

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۸۹۵۸

ضرورت حفظ بناهای باقی‎مانده از جنگ در خرمشهر

به گزارش ایسکانیوز، سجاد پاک‎گهر با اشاره به تاریخچه شهرستان خرمشهرگفت: بررسی سوابق تاریخی شهرستان خرمشهر حاکی از آن است که این شهرستان از دوره‎های پیش از تاریخ پیوسته مسکونی و جزو نقاط استراتژیک کشور بوده است؛ شهری که که دوره عیلامی با نام ناژیتو، دوره هخامنشی با نام آگنیس، دوره سلوکی آنتیوش، دوره اشکانی به نام استرآباد، و در دوره ساسانی به نام بارما و پیان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه با بیان این‎که در دوره اسلامی نیز نام‎های این شهر از بیان، محرزه، محمره در نهایت به خرمشهر تغییر نام پیدا می‎کند گفت: باتوجه به اهمیت این شهر از لحاظ موقعیت استراتژیک، بارها کشورهای متخاصم به آن یورش کردند و براین اساس می‎توان گفت بناهای تاریخی این شهرستان باوجود سوابق تاریخی دوره‎های مختلف، از بین رفته‎اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر تصریح کرد: از زمان آزادسازی خرمشهر با شکل‎گیری ستاد بازسازی این شهرستان از اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70، بسیاری از بناهای تاریخی نیز که در اثر جنگ آسیب جدی دیده بودند از بین رفتند و امروزه به جز تعداد انگشت‎شماری از بناهای تاریخی این شهرستان چیزی باقی نمانده است؛ با این‎حال با بررسی شهر، تعداد محدودی بنای شاخص و ارزشمند باقی مانده از دوران دفاع مقدس قابل مشاهده هستند که با حفظ آن‎ها می‎توان بخشی از تاریخ جنگ‎هایی که در طول سده‎های گذشته به آن تحمیل شده را حفظ و نگهداری کرد.

وی با اشاره به این‎که از میان این بناها، ساختمان قدیمی بندر، انبار اولیه گمرک، ساختمان قدیمی راه‎آهن، بنای قدیمی شهربانی و چندین بنای ارزشمند با مالکیت خصوصی دارای ارزش ویژه‎تری هستند تأکید کرد: در صورت عدم تعیین تکلیف مالکیت این بناها و تملک آن‎ها از سوی میراث فرهنگی، امکان تخریب هریک از آن‎ها نیز وجود دارد.

پاک‎گهر گفت: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر در طول سالیان گذشته با همکاری مرکز فرهنگی دفاع مقدس این شهرستان ( موزه جنگ) نسبت به شناسایی تعدادی از این بناها اقدام کرد که در صورت عدم حمایت سازمان‎ها و ارگان‎های تاثیرگذار در منطقه، روند حفظ، معرفی و رسیدن به نتایج مورد نظر به کندی پیش خواهد رفت.

او حفظ بناهای باقی مانده از جنگ را موضوعی شناخته شده در تمامی کشورها دانست و افزود: امروزه تعدادی از این بناها که عمدتاً مربوط به جنگ‎های جهانی اول و دوم هستند را می‎توان در کشورهای ژاپن، روسیه، آلمان، آمریکا، بلژیک و... مشاهده کرد که بخشی از محورهای اصلی گردشگری این کشورها هم محسوب می‎شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر گفت: بر همین اساس می‎توان گفت با حفظ بناهای باقی‎مانده از دوران جنگ در شهرستان خرمشهر، علاوه بر حفظ بخشی از سوابق تاریخی، این بناها به عنوان بخشی از محور گردشگری این شهرستان در توسعه گردشگری مورد توجه قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

20 / 20 سجاد پاک‎گهر رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر بناهای باقی‎مانده از جنگ خرمشهر لزوم حفظ بناهای باقی‎مانده از جنگ در شهرستان خرمشهر توسعه صنعت گردشگری زمان آزادسازی خرمشهر

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: بناهای باقی مانده از جنگ خرمشهر توسعه صنعت گردشگری زمان آزادسازی خرمشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۸۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور  گفت: از مجموع ۳۰۰ روستای درگیر پیامد‌های سیل، تنها ۲۸ روستای منطقه بندینی باقی مانده‌اند که طی روز‌های آینده مشکل آب شرب این روستا‌ها نیز برطرف خواهد شد.

او ادامه داد: بزرگ‌ترین مانع در ترمیم زیرساخت‌های آب‌رسانی به این روستاها، حجم بالای سیلابی است که هم‌چنان در بستر رودخانه بندینی جاری است و امکان استـفاده از تجهیزات مکانیکی و خودروها را نمی‌دهد و در نتیجه عملیات استقرار و اتصال لوله‌های انتقال آب از طریق عوامل انسانی در حال انجام است.

امینی ادامه داد: طی ۲۴ ساعت پس از بارش‌ها سامانه آب‌شیرین‌کن چابهار و کنارک با حجم تولید ۴۳ هزار مترمکعب وارد مدار و از قطع آب مناطق وسیعی از شهرهای جنوب استان جلوگیری شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: از ابتدای قطع آب شرب و بهداشت ۲۸ روستای باقی‌مانده، با استقرار ۱۵ دستگاه تانکر، نیاز آبی این روستاها تامین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • گواردیولا: اتفاقی که برای لیورپول افتاد ممکن است برای ما هم رخ دهد
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس
  • ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول
  • وزیر ورزش: ۵ درصد باقی مانده سهام استقلال و پرسپولیس در اختیار ماست که متعلق به پیشکسوتان است / فیلم
  • معاون گردشگری وزارت میراث وارد خوزستان شد
  • امضای قرارداد فشار افزایی با ابهامات باقی مانده