Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به رئوس اصلی برنامه اصلاح ساختار بودجه، گفت: با وجود عدم عزم و اراده جدی از طرف تعدادی از مسئولان برای اصلاح ساختار بودجه، این مطالبه به صورت جدی از سوی نمایندگان پیگیری خواهد شد. ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

علی اکبر کریمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ با بیان اینکه، بودجه در بخش درامد و هزینه دارایی ایرادهای ساختاری بوده و این ایرادات در سالهای اخیر دائما تکرار شده است، گفت: متاسفانه عزم و اراده لازم از سوی برخی مسئولان دولت برای اصلاح این ایرادها وجود نداشت و دولت اقدامی برای متحول کردن فضای اقتصادی از طریق اصلاح ساختار بودجه انجام نداد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه، دولت در سال گذشته برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مجوز مشروط از مقام معظم رهبری دریافت کرده بود، گفت: در زمان  تصویب بودجه سال 98 دولت فشارهای جدی برای استفاده بیش تر از منابع ارزی و سهم صندوق توسعه را در دستور کار قرار داد، در نهایت رهبری به شرط اصلاح ساختار بودجه با کاهش سهم صندوق توسعه از درامد نفتی به 20 درصد موافقت کردند.

وی با بیان اینکه،‌ حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند اتخاذ تصمیمات بزرگ و عزم و اراده جدی از سوی دولت است، گفت: برای اصلاح ساختار بودجه یک بازه زمانی 4 ماهه از سوی رهبری در نظر گرفته شده، با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی و همچنین چالشهای معیشتی مردم در حالی که عزم و ارده دولت در این حوزه ضعیف ارزیابی شده مجلس در این حوزه فعال خواهد بود.

پرونده بودجه ایران‌ــ‌7|نفسهای بودجه نفتی به‌شماره افتاد/پایان حقوق نجومی، فساد و رانتِ شرکتهای دولتی با اصلاح ساختار بودجهپرونده بودجه ایران-6| اصلاح ساختار بودجه درآمد سفته بازان را تعیین تکلیف می‌کند/لزوم واگذاری شرکتهای تامین اجتماعی و سهام عدالتپرونده بودجه ایران‌ــ‌5|لزوم قطع رابطه انتفاع‌جویانه سیاستهای مالی و پولی/ پروژه‌های نیمه‌کاره نتیجه نظام بودجه‌ریزی است

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه، سه محور درآمدی، هزینه‌ای و شفافیت از رئوس برنامه اصلاح ساختار بودجه کشور است، گفت: در حوزه مالیات ظرفیتهای مغفول مانده بسیاری زیادی در اقتصاد وجود دارد و دولت برای مقابله با فرار مالیاتی و افزایش پایه‌های جدید مالیاتی بایستی طرح خود را در قالب برنامه اصلاح ساختار بودجه ارائه کند. البته مجلس بحث صندوقهای مکانیزه فروش را در دستور کار خود داشته است و به نظر می‌رسد با عملیاتی شدن این طرح تحول جدی در حوزه درامدهای مالیاتی رخ  خواهد داد.

وی افزود، یکی از چالشهای اصلی بودجه وابستگی شدید دولت به درامدهای نفتی است که متاسفانه در حالی که این دغدغه سالها تکرار شده طرح جدی برای اصلاح آن ارائه نشده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به بحث عدم شفافیت در هزینه‌های دولت اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از وزارت خانه‌های دولت بنگاه داری می‌کنند و همین موضوع موجب سنگین شدن دولت و افزایش هزینه‌ها شده است یک راهکار اصلی تلاش برای واگذاری این بنگاهها به مردم است. در این راستا مجلس طرح مدیریت متمرکز شهری را ارائه کرده بوده که هدف آن سپردن بخشی از وظایف دولت به شهرداری‌ها بود، از این طریق تصدی گری دولت کاهش می‌یافت و امور بیشتری به مردم واگذار می‌شد.

کریمی با بیان اینکه، در حوزه کاهش وابستگی به نفت راهکارهای مختلفی برای اصلاح ساختار بودجه مطرح شده است، گفت: بحث استفاده از ظرفیت داراییها و نقدینگی 2هزار هزار میلیارد تومانی برای سرمایه‌گذاری در طرح های نفت و گاز به جای سرمایه گذاری خارجی به منظور افزایش سهم فرآورده‌های نفتی و عبور از تحریمها بایستی در سالهای قبل در دستور کار قرار می‌گرفت.

وی به بحث شفافیت در حوزه هزینه‌های بودجه اشاره کرد و گفت: کنترل پرداختها یکی از محورهای مهم برنامه اصلاح ساختار بودجه است، امروز بسیاری از کارکنان دولت دریافتیهای پایین دارند و در مقابل تعداد قابل توجهی نیز همچنان حقوقهای نا متعارف دریافت میکنند. برای اصلاح این چالش که خروجی آن حقوقهای نجومی و افزایش شکاف طبقاتی است بایستی برنامه منسجم از سوی دولت ارائه شود.

کریمی ادامه داد، رصد، یکسان سازی، متناسب سازی پرداختها که هدف آن توزیع عادلانه ثروت و کاهش هزینه‌های دولت است بایستی به صورت مشخص در برنامه اصلاح ساختار بودجه گنجانده شود.

انتهای پیام/

R1389/P/S7,77/CT1 واژه های کاربردی مرتبط بودجه ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بودجه ایران بودجه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۹۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی از شوراهای اسلامی روستاها خواست تا برای تولید و رونق اقتصادی برنامه‌ریزی کنند و گفت: مردم باید شوراها را کانون همیاری، همفکری، تعامل و اثربخشی ببینند نه اینکه محل درگیری و تقابل باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در همایش استانی شوراهای اسلامی استان با گرامیداشت سالروز تأسیس نهاد شوراهای اسلامی، به تشریح جایگاه این نهاد مردمی در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و با اشاره به اینکه شوراها می‌توانند در اولویت نظام برنامه‌ریزی، تصمیم‌سازی و اجرایی قرار بگیرند، اظهار کرد: دولت سیزدهم مردمی سازی را در اولویت کارهای خود قرار داده و الزامات آن را پذیرفته است.

وی افزود: دولتی که یکی از برنامه‌های کلان خود و گفتمان غالب در کشور و جامعه را مردمی‌سازی اعلام می‌کند حتماً به الزامات این بحث توجه دارد و می‌دانیم که یکی از بخش‌های مردمی‌سازی توجه به شوراها است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شوراها ابتدایی‌ترین و مؤثرترین سطح ارتباط مردم با دولت و جامعه هستند، عنوان کرد: ظرفیت دولت مردمی برای تقویت امور شورایی و قالب کردن گفتمان مردمی‌سازی در جامعه، ظرفیت ویژه‌ای است که باید از آن استفاده کنیم.

عباس‌زاده تأکید کرد: تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم که جزو برنامه‌های کلان برای رفع مسائل عمده کشور است، این جهت را به ما نشان می‌دهد که اکنون مسئله اقتصادی حائز اهمیت است اما حل همین معضل جامعه هم با مشارکت مردم انجام شدنی است.

وی با تأکید بر اینکه شعار سال هم ظرفیت دیگری برای توجه دادن به امر شورایی است، تصریح کرد: اگر قرار است بسیج مشارکت مردم و ظرفیت آنان پای کار همه برنامه‌های کلان کشور به ویژه بحث جهش تولید بیاید، اینجا هم شوراها نماد مردمی بودن و مشارکت مردم هستند.

معاون استاندار خراسان جنوبی در ادامه به خدمات ارزنده و قابل توجه نظام در روستاها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۹۰۴ روستا در خراسان جنوبی دارای شورای اسلامی هستند اما با وجود فراهم بودن زیرساخت‌ها، مردم از روستاها مهاجرت کردند.

وی متذکر شد: برای مهاجرت معکوس جمعیت به روستاها و ماندگاری آنان هم دولت و هم شوراهای اسلامی به عنوان نخبگان و معتمدین مردم باید باید برنامه داشته باشند و روستاها را به مرکز تولید و رونق اقتصادی تبدیل کنند اما اکنون این رویکرد در شوراها نیست.

عباس‌زاده از شوراهای اسلامی روستاها خواست تا برای تولید و رونق اقتصادی برنامه‌ریزی کنند و گفت: مردم باید شوراها را کانون همیاری، همفکری، تعامل و اثربخشی ببینند نه اینکه شوراها محل درگیری و تقابل باشند.

وی در ادامه پاسداری از حرمت جایگاه شوراها را از رسالت‌های اعضای شوراها دانست و افزود: در قانون حد و حریم برای شورا و دخالت در امور اجرایی و جاری روستاها و شهرها لحاظ شده اما متأسفانه این تقابل و درگیری‌ها در شوراها حتی در برخی روستای کم جمعیت تبدیل به معضل شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی همچنین به اقدامات خوب در حوزه شوراها و تعامل بین دهیاری‌ها و شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: در خراسان جنوبی در مقایسه با سایر استان‌های کشور کمترین تخلفات، سو استفاده و نابسامانی را در وضعیت شوراها داریم.

وی از شوراهای اسلامی روستاها و شهرها برای پیگیری دلسوزانه امور مردم قدردانی کرد و گفت: اتفاقات بسیار خوبی در بخش سرمایه‌گذاری در شوراهای اسلامی روستاها و شهرها در حال تحقق است که این می‌تواند برای تأمین درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و رفع نیازهای اساسی مردم در این مناطق مفید باشد و رویکرد دولت نیز همین است.

عباس‌زاده با ذکر این نکته که اقدامات سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها نسبت به دوران گذشته خیلی متفاوت شده، تصریح کرد: اکنون حدود ۶۰ درصد بودجه‌های شهرداری که مصوب می‌کنیم با مجوز دولت در قانون بودجه تأمین می‌شود که رقم قابل توجهی است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: طی دو سال اخیر ۶۱ دستگاه ماشین‌آلات شهری به شهرداری‌های استان خراسان جنوبی تخصیص یافته که اگر همین روند ادامه یابد در پایان دولت سیزدهم از نظر نسبی شهرداری‌های استان در حوزه ماشین‌آلات به خودکفایی می‌رسند.

کد خبر 748877

دیگر خبرها

  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • ادارات لرستان سهم اعتبارات وزارتخانه‌ای را تا پایان اردیبهشت مشخص کنند
  • وضعیت اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای لرستان هر چه سریع‌تر مشخص شود
  • افشاگری درباره دستکاری تازه دولت رئیسی در مصوبات بودجه ۱۴۰۳
  • دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • بنگاه‌های اقتصادی موظف به بکارگیری نیروهای بومی رزن هستند