Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@14:39:49 GMT

دنبال تغيير نظام ايران نيستيم

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۱۰۰۱

دنبال تغيير نظام ايران نيستيم

خبرگزاري آريا- رئيس‌جمهور آمريکا در نشست خبري مشترک با نخست‌وزير ژاپن، از تمايل او براي استفاده از روابط خوب با جمهوري اسلامي ايران جهت برقراري گفت‌وگوي احتمالي بين واشنگتن و تهران استقبال کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا، «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا بامداد امروز (دوشنبه) از تمايل «آبه شينزو» نخست‌وزير ژاپن براي ميانجي‌گري بين ايران و آمريکا جهت کاهش تنش‌ها در منطقه حمايت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران حين ديدار با آبه در توکيو، گفت: «مي‌دانم که آقاي نخست‌وزير و کشور ژاپن روابط بسيار خوبي با ايران دارند، پس منتظر مي‌مانيم تا ببينيم چه اتفاقي مي‌افتد».
وي درباره سفر احتمالي نخست‌وزير ژاپن به ايران نيز تصريح کرد: «آقاي نخست‌وزير درباره آن با من صحبت کرده و من معتقدم که ايران نيز مي‌خواهد صحبت کند. اگر آنها بخواهند صحبت کنند، ما نيز خواستار گفت‌وگو هستيم. خواهيم ديد که چه مي‌شود... کسي نمي‌خواهد شاهد وقوع اتفاقات بد باشد، مخصوصا من».
رئيس‌جمهور آمريکا و نخست‌وزير ژاپن سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. آبه شينزو در پاسخ به سوالي درباره روابط ژاپن با کره‌شمالي و مذاکرات خلع سلاح هسته‌اي آمريکا با اين کشور توضيح داد: «احساس مي‌کنم که بايد بدون هيچ پيش‌شرطي با "کيم جونگ اون" رهبر کره شمالي ديدار کنم».
آبه همچنين افزود: «رئيس‌جمهور ترامپ به من وعده داد با قوت از تلاش‌هاي من حمايت مي‌کند... بايد مشکل ربوده‌شده‌ها حل شود».
ترامپ نيز در پاسخ به اين سوال با بيان اينکه پرتاب موشک‌هاي کوتاه‌برد کره شمالي را نقض تعهدات اين کشور نمي‌داند، گفت: «کيم به‌دنبال ساخت ملتي با قدرت اقتصادي عظيم است... البته با (سلاح) هسته‌اي چنين اتفاقي نمي‌افتد. فقط اتفاقات بد رخ مي‌دهد».
وي با «مردي بسيار باهوش» خواندن رهبر کره شمالي، ادامه داد: «او بايد تصميم بگيرد، من عجله‌اي ندارم. تحريم‌ها سرجايشان هستند، گروگان‌هايمان را پس گرفتيم... و مهمتر از همه هيچ آزمايش اتمي طي دو سال اخير انجام نشده است».
رئيس‌جمهور آمريکا سپس در پاسخ به سوالي درباره اظهارات «جو بايدن» معاون رئيس‌جمهور پيشين آمريکا درباره کره‌شمالي و موضوع ايران مدعي شد: «واقعا اعتقاد دارم که ايران مي‌خواهد يک توافق (جديد) انجام دهد. به نظر من اين از زيرکي آنهاست. همچنين معتقدم که حصول آن (توافق) ممکن است».
ترامپ با ادعاي اينکه پيش از به‌دست گرفتن رياست‌جمهوري، ايران يک کشور تروريست بود، افزود: «ببينيد از زماني که توافق هسته‌اي ايران را نابود کردم، چه اتفاقي افتاده است... اکنون ايران در حال عقب‌نشيني (از منطقه‌) است زيرا آنها درپي تحريم‌هاي گسترده، مشکلات اقتصادي جدي دارند».
وي ادامه داد: «البته من اصلا به دنبال صدمه‌زدن به ايران نيستم. فقط مي‌خواهم بشنوم که ايران به سلاح اتمي «نه» بگويد. به اندازه کافي در جهان به‌خاطر تسليحات اتمي مشکل داريم، پس ايران نبايد سلاح اتمي داشته باشد. به‌نظرم ما مي‌توانيم به توافق برسيم».
رئيس‌جمهور آمريکا ضمن اشاره به پتانسيل اقتصادي عظيم ايران، گفت: «به دنبال اين هستم که به ايران اجازه دهم به عرصه (بين‌المللي)‌ باز گردد. من ايراني‌هاي زيادي را مي‌شناسم، آنها افراد بسيار بزرگي هستند. ايران شانس اين را دارد که به يک کشور بزرگ تبديل شود».
ترامپ با تاکيد بر اينکه دولت وي به دنبال تغيير نظام ايران نيست، توضيح داد: «البته با همين حکومتي که دارند. ما به دنبال تغيير حکومت ايران نيستيم».
نخست‌وزير ژاپن نيز در پاسخ به سوال مشابهي درباره موضع رئيس‌جمهور آمريکا درباره توافق هسته‌اي و تنش‌هاي اخير اين کشور با ايران گفت: «ما موضع خود را درباره برجام اعلام کرده‌ايم. صلح و ثبات در غرب آسيا براي ژاپن، آمريکا و تمام جهان مهم است. هرکاري که ژاپن بتواند براي ارتقا صلح و ثبات در منطقه انجام دهد، دريغ نمي‌کنيم. همکاري نزديکي با آمريکا خواهيم داشت تا تنش‌هاي حول ايران را کاهش دهيم. اين (تنش‌ها) نبايد به درگيري مسلحانه ختم شود».
آبه همچنين با بيان اينکه خلع سلاح اتمي شبه جزيره کره، هدف مشترک ژاپن و آمريکا است، افزود: «پرتاب اخير موشک‌هاي کوتاه‌برد بالستيک توسط کره شمالي، نقض قطعنامه سازمان ملل بود».
ترامپ در حالي مدعي است ايران به دنبال دستيابي به سلاح اتمي بوده و ژست دلسوزانه براي ممانعت از اين مسئله مي‌گيرد، که رهبر انقلاب اسلامي در ماه فروردين سال 1390 با صدور فتوايي ساخت و کاربرد هرگونه سلاح اتمي را «حرام» اعلام کرده و فرمودند: «ما کاربرد اين سلاح‌ها را حرام، و تلاش براي مصونيت بخشيدن ابناي بشر از اين بلاي بزرگ را وظيفه‌ همگان مي‌دانيم».
حدود يک سال پيش (18 ارديبهشت 1397) بود که دولت آمريکا به دستور ترامپ، به بهانه‌هاي واهي و ادعاهاي تکراري از توافق بين‌المللي برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحريم‌هاي هسته‌اي ذيل اين توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد. واشنگتن از کشورهاي مختلف از جمله ترکيه خواسته که ضمن تبعيت از تحريم‌هاي ايران، هرگونه واردات نفت و ميعانات گازي را به صفر برسانند.
البته اين تنها اقدام ضد ايرانيِ کاخ سفيد طي يک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحريم‌ها يا محدوديت‌هاي جديدي را عليه اشخاص و نهادهاي ايراني يا غير ايراني مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ذکر است که آمريکا در پيشبرد اين اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحاديه اروپا نيز با اقدامات ضد ايراني تقريبا مشابهي، واشنگتن را همراه کرده است.
شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران در تاريخ 18 ارديبهشت 1398 با صدور بيانيه‌اي از توقف برخي اقدامات تهران ذيل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهاي باقيمانده در توافق هسته‌اي 60 روز فرصت داد تا تعهدات خود به ويژه در حوزه هاي بانکي و نفتي را اجرا کنند.
شبکه «اِن. اِچ. کِي» در تلويزيون دولتي ژاپن روز جمعه (سوم خرداد) گزارش داده بود که نخست وزير اين کشور در حال بررسي سفر به ايران در نيمه ماه ژوئن (اواخر خرداد ماه) است و قصد دارد طي ديداري که با ترامپ در توکيو خواهد داشت، درباره اين مسئله مشورت کند. هيچ يک از نخست وزيرهاي ژاپن از سال 1978 ميلادي (1357 شمسي) به ايران سفر نکرده و اين اولين سفر در حالي خواهد بود که ايالات متحده طي هفته‌هاي اخير به شدت در حال تنش‌زايي با تهران است.
تمايل نخست وزير ژاپن براي سفر به تهران پس از آن اعلام شده که «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در تاريخ 25 ارديبهشت طي سفري به توکيو، ضمن با مقامات ژاپني ديدار و درباره لزوم کاهش تنش‌هاي در منطقه رايزني کرده بود. ظريف روز 26 ارديبهشت طي ديدار با آبه و «تارو کونو» وزير خارجه ژاپن با تأکيد بر اينکه ايران تاکنون در برابر اقدامات ايالات متحده از جمله خروج اين کشور از توافق هسته‌اي از خود «خويشتنداري حداکثري» نشان داده، گفت اقدامات تنشزاي آمريکا در منطقه «غيرقابل قبول» است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تغيير نظام ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۱۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر بورکینافاسو

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با کیلم دو تامبلا نخست وزیر بورکینافاسو و هیات همراه ایشان که برای شرکت در دومین اجلاس ایران و آفریقا و همچنین نمایشگاه دستاورد‌های توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، دیدار کرد و در خصوص زمینه‌های توسعه و گسترش روابط در عرصه‌های مختلف بین دو کشور گفتگو و تبادل نظر نمود. 

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته در روند روابط دو کشور از جمله تعیین نقشه راه روابط، پیگیری مشترک توافقات صورت گرفته بین ایران و بورکینافاسو در عرصه‌های تجاری، صنعتی، علمی و فناوری، گردشگری و سایر موضوعات مورد علاقه را حائز اهمیت دانست.

آقای کیلم دو تامبلا نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با ابراز رضایت از نتایج مثبت سفر و مذاکرات خود با مقامات عالیرتبه کشورمان، انجام این سفر را ناشی از علاقه مندی برای آشنایی نزدیک با تمدن و فرهنگ غنی و پیشرفت‌های ایران و نشانگر عزم و اراده جدی دولت کشورش برای پیگیری جدی توسعه و تقویت روابط با ایران دانست.

نخست وزیر بورکینافاسو همچنین پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف زیربنایی، اقتصادی و تجاری، علمی و فناوری و خدمات فنی و مهندسی در عین حفظ استقلال سیاسی را تحسین برانگیز دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • جوانان باید از منطق سیاست‌ها و رفتار نظام با خبر باشند | آنها بدانند چرا حاضر به ایجاد روابط با برخی کشور‌ها نیستیم | دانش‌آموزان را از خطر‌ها و دشمنی‌ها آگاه کنید
  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر بورکینافاسو
  • کره‌ جنوبی به دنبال عضویت در پیمان «آکوس»
  • فرجام نماینده‌ای که «نخست‌وزیر» شد
  • بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یکم؛ از The Last Ronin تا ۱۳ Assassins (+عکس)
  • وحیدی: قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
  • وزیر کشور: دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تمجید نخست‌وزیر بورکینافاسو از پیشرفت‌های ایران