Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@23:53:17 GMT

اين مواد غذايي فشارخونتان را بالا مي برند

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۱۳۲۱

اين مواد غذايي فشارخونتان را بالا مي برند

خبرگزاري آريا- يک متخصص تغذيه تاکيد کرد: « براي جلوگيري از فشار خون در اولين قدم به ميزان مصرف نمک در برنامه غذايي توجه کنيم و مصرف آن را کاهش دهيم. به عنوان مثال يکي از مواد غذايي که امروزه بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد سس قرمز يا سس کچاب است که به دليل داشتن سديم بالا مصرف زياد آن براي سلامتي مضر است و به دليل اينکه مزه گوجه فرنگي در اين سس ها غالب است فرد متوجه شوري آن نمي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف زياد اين نوع سس ها به دليل اينکه حاوي ميزان بالايي سديم است باعث خون بالا در فرد مي شود.»
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از سلامت نيوز، دکتر سيد مرتضي صفوي با تاکيد بر اهميت توجه به مسئله فشارخون بالا ، گفت:« در حال حاضر بيشترين آمار مرگ و ميرها در کشورمان مربوط به بيماري هاي قلبي و عروقي است و پرفشاري خون يکي از مواردي است که مي تواند به صورت جدي بر روي سيستم قلب و عروق فرد تاثير بگذارد. ما مي توانيم با انتخاب يک سبک زندگي درست مثل کاهش مصرف چربي ها و نمک و انجام فعاليت هاي ورزشي، سطح چربي بد خون يا LDL را کاهش دهيم و همچنين فشارخون و بسياري از بيماري هاي ديگر مثل آترواسکلروز ، گرفتگي عروق کرونر و ديابت را کاهش دهيم.»
وي درباره راه هاي کاهش فشارخون گفت:« براي جلوگيري از فشار خون در اولين قدم به ميزان مصرف نمک در برنامه غذايي توجه کنيم و مصرف آن را کاهش دهيم. به عنوان مثال يکي از مواد غذايي که امروزه بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد سس قرمز يا سس کچاب است که به دليل داشتن سديم بالا مصرف زياد آن براي سلامتي مضر است و به دليل اينکه مزه گوجه فرنگي در اين سس ها غالب است فرد متوجه شوري آن نمي شود. مصرف زياد اين نوع سس ها به دليل اينکه حاوي ميزان بالايي سديم است باعث فشارخون بالا در فرد مي شود.»
وي با تاکيد بر لزوم حذف نمکدان از سفره ها،‌گفت:« سير، ليمو ترش تازه و آب نارنج جايگزين هاي خوبي براي نمک است همچنين مصرف سبزيجات معطر بر روي ماست و سالاد مثل ريحان و ترخون و مرز و نعناع و پونه نياز به مصرف نمک را کاهش مي دهند.»
وي با اشاره مواد غذايي که حاوي نمک بالايي هستند، گفت:« چوب شور،خيارشور، کلم شور ، پاپ کرون،آجيل هاي شور، انواع سس ها و ترشي ها نمک زيادي دارند و مي توانند باعث افزايش فشارخون شوند.»
وي گفت:« متاسفانه از دوران کودکي ، ذائقه کودک را به شوري عادت مي دهيم و بنابراين ذائقه شوري در کودکان ماندگار مي شود و با بالا رفتن سن مرتب از نمک بر روي غذاهايشان استفاده مي کنند به همين دليل آمار مبتلايان به فشارخون بالا در کشورمان زياد است. به عنوان مثال در برخي استان هاي کشور و کلانشهر ها از هر دو نفر يک نفر مبتلا به فشارخون هستند و 50 درصد از افراد، مبتلا به پرفشاري خون هستند که مي تواند در آينده خطرناک باشد.»
وي با بيان اينکه وزن بالا هم در بالا رفتن فشار خون تاثير دارد ، گفت:« اگر شاخص توده بدني يا BMI فرد پايين تر از 18 و نيم وي را لاغر مي ناميم. 18 و نيم تا 25 را نرمال مي گوييم و BMI 25 تا 30 را اضافه وزن مي گوييم و 30 تا 35 ،‌و35 تا 40 و بالاي 40 را به ترتيب چاقي درجه يک و دو و سه مي گوييم.»
اين متخصص تغذيه گفت:« BMI عادي افراد بايد در محدود 18 و نيم تا 25 باشد اما متاسفانه جمعيت بسياري در شهرهاي بزرگ ما مبتلا به اضافه وزن و چاقي هستند که اگر کنترل شود مي توانيم پرفشاري خون را که ناشي از وزن اضافي است را هم کنترل کنيم.»
دکتر صفوي با تاکيد بر لزوم مصرف ميان وعده هاي سالم در برنامه غذايي، گفت:« بايد ميان وعده هاي شور و پرنمک مثل انواع تنقلات و چيپس و پفک را از ميان وعده هايمان حذف کنيم و به جاي آنها از انواع سبزيجات و ماست کم چرب ،ذرت بدون نمک ، مغزهاي آجيلي خام و بدون نمک استفاده کنيم. البته برخي سبزيجات مثل انواع کلم،شلغم،کرفس، اسفناج، هويج، چغندر کلم پيچ سديم بالايي دارند و بايد به صورت محدود مصرف شوند. »
وي خاطرنشان کرد:« مصرف غلات کامل و سبوس دار به دليل داشتن فيبر وويتامين ها بخصوص ويتامين هاي گروه ب و پتاسيم بايد بيشتر استفاده شود چون پتاسيم به کنترل فشارخون کمک مي کند. همچنين مصرف ميوه هايي که پتاسيم بالايي دارند مثل پرتغال ، گريپ فروت، موز،هندوانه و زردآلو و صيفي جاتي همچون گوجه فرنگي و سيب زميني براي کمک به کنترل فشارخون توصيه مي شود.»
دکتر صفوي درباره ميزان مصرف روغن ها در برنامه غذايي گفت:« مصرف روغن ها بايد کاهش پيدا کند بويژه روغن هايي که منبع حيواني دارند مانند روغن دنبه و کره و چربي هاي گوشت و به جاي آنها مي توان از انواع روغن هاي گياهي مانند روغن کانولا،روغن کنجد،روغن کلزا، روغن آفتابگردان ، روغن زيتون و روغن هسته انگور استفاده کرد. همچنين پوست مرغ داراي مقدار زيادي چربي است که بايد آن را قبل از پخت جدا کنيم.»
وي با تاکيد براينکه اسيدهاي چرب اشباع کلسترول بالايي دارند و بايد مصرفشان را در برنامه غذايي مان محدود کنيم ،‌گفت:« بايد مصرف گوشت هاي ماهي و مرغ را جايگزين گوشت قرمز کنيم همچنين مي توانيم از سويا استفاده کنيم و مصرف مواد غذايي که حاوي اسيدهاي چرب اشباع شده هستند مانند لبنيات پرچرب، زرده تخم مرغ، گوشت قرمز را کاهش دهيم به دليل اينکه مواد غذايي که کلسترول خون را بالا مي برند بر روي فشارخون نيز تاثير مي گذارند.»
وي با تاکيد براينکه بايد بايد نمکدان ها را از سر سفره ها جمع کرد، گفت:« متاسفانه در رستوران ها اولين چيزي که در روي ميز است نمکدان است که بايد تذکرات لازم در اينباره به رستوران ها داده شود.»
وي با اشاره به اهميت مصرف مصرف منابع کلسيم و نقش آنها در کاهش فشارخون ، گفت:« مصرف دو تا سه واحد از گروه لبنيات در روز توصيه مي شود البته بايد شير کم چرب مصرف شود. »
وي با اشاره به ميزان بالاي نمک در اغلب نان ها، گفت:« نان لوش ِ نان باگت ، نان هاي ساندويچي ، نان هاي سفيد، آردهاي مخصوص درست کردن کيک، فاقد سبوس هستند و اغلب حاوي ميزان بالايي نمک هستند بنابراين بهتر است از به جاي آنها نان سنگک و نان جو و نان هاي رژيمي و آردهايي که حاوي سبوس هستند، استفاده کرد.»
وي درباره مواد غذايي که مصرف مداوم آنها باعث ابتلا به فشارخون بالا مي شود، گفت:« مواد غذايي بسيار چرب از جمله بستني هاي خامه اي ، شيريني هاي خامه اي،چيپس ، نوشابه هاي شيرين و گازدار ، کره مارگارين ، روغن هاي حيواني،نباتي، جامد و نيمه جامد ، دنبه ، ماهي دودي ، گوشت هاي چرب، غذاهاي آماده و فست فودي که شور و پرنمک هستند بخصوص سوسيس و کالباس ،همبرگر، پيتزا همچنين کله پاچه و دل و جگر و قلوه باعث افزايش فشارخون در فرد مي شوند.»
دکتر صفوي در پايان توصيه کرد:« افراد حتما مصرف غذاهايي که پرفيبر هستند همچنين ميوه ها و سبزيجات و غلات کامل و حبوبات و دانه ها را در برنامه غذايي خود جاي دهند و در کنار آن حتما ورزش و فعاليت بدني را فراموش نکنند.»

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مهمترين توصيه فشارخون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۱۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معدوم‌سازی بیش از ۳ تن مواد غذایی فاسد در میرجاوه

ایسنا/سیستان و بلوچستان سرپرست مرکز بهداشت شهرستان میرجاوه گفت: بیش از سه تن مواد غذایی بدون شرایط مصرف و تاریخ مصرف گذشته که در چهار ماه اخیر از اماکن تهیه و توزیع شهرستان جمع‌آوری شده بودند، با هماهنگی و حضور نماینده دادگاه عمومی شهرستان معدوم شدند.

حامد کیخایی اظهار کرد: جمع‌آوری و معدوم‌سازی مواد غذایی غیربهداشتی، یکی از محورهای اصلی فعالیت واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان میرجاوه است. بر همین اساس، با متخلفان در این زمینه به هیچ عنوان مماشات نخواهد شد.

وی ادامه داد: مواد غذایی علاوه بر دوره زمانی مصرف، نیاز به نگهداری در شرایط بهداشتی و دمای مناسب دارند. رعایت نشدن این موارد ممکن است باعث فاسد شدن ماده غذایی قبل از رسیدن تاریخ انقضا آن شود و منجر به بروز مسمومیت و حوادث ناگوار برای مصرف‌کننده شود. بر همین اساس لازم است تا هنگام خرید، شرایط نگهداری مواد غذایی را در نظر بگیریم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، وی افزود: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، گزارش خود را سامانه تلفنی ۱۹۰ ثبت کنند تا همکاران مرکز بهداشت برای اصلاح مشکل، وارد عمل شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • آب چاه بخورید اما آب بسته‌بندی شده نه! | حرف‌های جنجالی مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی ؛ دروغ بزرگ مافیای روغن چیست؟ | برنج ایرانی بخورید چون..
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • امحای ۲ تن مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • معدوم‌سازی بیش از ۳ تن مواد غذایی فاسد در میرجاوه