رادمردی که قربانی عدالت خود شد
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۱۵۸۳
نمیتوان ادعای حکومت عدل علی(ع) را داشت و کشور را به بهشت ثروتمندان تبدیل کرد. تبعیض و بیعدالتی را به آن حد رساند که در کنار لاغرشدن زندگی مردم، عدهای ثروتشان با غارت بیتالمال با پارو بالا رود و زندگی لاکچری را پیشه خود سازند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، امروز ، روز شهادت بزرگمردی است که عدالت با نام او شکل گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام علی(ع) و عدالتمحوری
عدالت واژه عظیمی است که سخن گفتن از آن بسیار دشوار اما آرامشبخش است. این واژه مقدس از رایجترین واژههای قرآنی است و تمام ارکان جامعه را دربر میگیرد.
موضوع عدالت به اندازهای که پسندیده و دلنشین است در عمل نیز بسیار پیچیده و دشوار است. اولین تجسمی که با شنیدن واژه عدالت به ذهن میرسد، شیوه حکومتی مولای متقیان، امیرالمومنین علی(ع) است. چرا که گفتار و کردار والای آن حضرت چنان با عدالت درآمیخته که هر جا سخن از عدالت باشد، افکار به سوی رهبر عادل شیعیان علیابن ابیطالب(ع) معطوف و این سخن معروف به ذهن متواتر میشود که: «قتل علی فی محراب عبادته لشده عدله؛ علی(ع) در محراب عبادت خویش قربانی عدالتش گردید.»
رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود در دیدار با اقشار مختلف مردم مورخ 1387/4/26 در باب عدالت میفرمایند: «دنیاداران و کسانی که دلهاشان پر از هوس به دنیا و شئون مادی دنیاست، نمیتوانند عدالت را اجرا کنند.
اجرای عدالت یک روح غنی، یک اراده قوی و یک قدم ثابت لازم دارد. ما باید همه تلاشمان این باشد که بتوانیم در این راه دنبال امیرالمومنین حرکت کنیم. اعتراف میکنیم که نخواهیم توانست مثل علیابن ابیطالب عدالت را اجرا کنیم؛ این را قبول داریم. ماها کوچکتر و ضعیفتریم از آنکه بتوانیم آنجور استوار- مثل فولاد، مثل صخره- در مقابل این امواج بایستیم؛ اما به قدر خودمان باید تلاش کنیم.
امیرالمومنین از عمال خود هم مطالبه عدالت میکرد؛ با اینکه آنها در حد امیرالمومنین نبودند. پس تکلیف اجرای عدالت بر دوش ما هم هست؛ باید دنبال بکنیم. این چیزی است که مردم باید بخواهند؛ باید فرهنگ عمومی ملت ما بشود. مردم ما باید بیشترین چیزی را که میخواهند، عدالت و انصاف باشد؛ هم در امور داخل کشور، هم در مسائل جهانی.»
اهمیت عدالت در جامعه اسلامی
بزرگترین هدف از تشکیل حکومت اسلامی، عدالت اجتماعی است. بر اساس روایات، امام علی(ع) بالاترین انگیزه خویش را در پذیرش زمامداری مسلمانان اجرای عدالت و احقاق حقوق از دست رفته مسلمانان میداند و میفرماید: «قسم به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید! اگر حضور فراوان بیعتکنندگان نبود و یاران حجت را بر من تمام نمیکردند و اگر خداوند از علما عهد و پیمان نگرفته بود که در برابر شکمبارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن میانداختم و [رها میکردم.] و آخر خلافت را بر کاسه اول آن سیراب میکردم. آنگاه میدیدید که دنیای شما نزد من از آب بینی بیارزشتر است.» (نهجالبلاغه، خطبه 3).
دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق جمهوری اسلامی در کشورهای ایتالیا و مکزیک و کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک میگوید: «عدالتمحوری خواست و هدف نظام جمهوری اسلامی و انقلاب ماست. انقلاب اسلامی بدون عدالتخواهی در مسیر درستی قرار نخواهد داشت و یکی از خواستههای امام رحمتالله علیه و رهبر معظم انقلاب و همه دلسوزان کشور تحقق عدالت اجتماعی است که یکی از محورهای آن اختصاص عادلانه ثروت عمومی است.»
وی ادامه میدهد: «امام علی(ع) وقتی به قدرت رسیدند نه تنها پاسخ مثبتی به سهمخواهیهای کسانی که در گسترش اسلام نقش داشتند ندادند، بلکه بین آنها و مردم عادی تفاوتی قائل نبودند و بیتالمال را به طور مساوی اختصاص میدادند و نه تنها از زمانی که خود زمام امور را به دست گرفتند این گونه عمل کردند، بلکه تأکید فرمودند که اگر کسانی بیتالمال را به ناحق برداشت کرده باشند حتی اگر مهر همسرشان نیز کرده باشند آن را پس خواهند گرفت، حتی افرادی مثل طلحه و زبیر که در راه اسلام مجاهدتها داشتند اما در دوره خلفای سابق سهم بیشتری دریافت کرده و زندگی خود را با آن تنظیم کرده بودند، به مخالفت و جنگ با امام علی(ع) برخاستند. اما این مخالفتها مانع ادامه مسیر توسط امام علی(ع) نشد و از موضع عدالتخواهی خود عقبنشینی نکردند.»
این کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک تأکید میکند: «ما در نظام جمهوری اسلامی در برخی موارد توانستهایم عدالت را برقرار کنیم اما در مواردی نیز خیر؛ مثلاً، در بحث ورود افراد به دانشگاهها براساس استعدادها در آزمون کنکور، عدالت را برقرار کردهایم و همچنین در بودجه سنوات مختلف در 40 سال اخیر علیرغم وجود دولتهای چپ و راست و گرایشهای مختلف، بودجههایی برای رفع محرومیت، فقرزدایی و امثالهم پیشبینی شده است و نمونههایی دیگر از این دست. اما در موارد متعددی نیز نهتنها عدالت رعایت نشده بلکه شاهد بیعدالتی بوده و هستیم.
وی یادآور میشود: «در اینجا ذکر این نکته ضروری است که تمام ثروتی که در اختیار دولت است، متعلق به همه مردم است و همه مردم ایران در آن سهم دارند اعم از ارزی، ریالی دولتی، منابع طبیعی از جمله سوختهای فسیلی (مثل نفت و گاز و میعانات گازی)، کارخانهها، پالایشگاهها و پتروشیمیها که با پول دولت ساخته شده است و پرداخت حقوق پرسنل آنها نیز از بیتالمال است. اینها به همه مردم تعلق دارد، اما ما در توزیع این ثروتها عادلانه رفتار نکردیم. بودجه شفاف نیست، به نحوی که دولت اعلام کرده: 930 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد که این مبلغ معادل 2066 تن طلا میشود. بر این اساس هرکجا، چه در مورد ارز، کالاهایی از جمله سوخت (بنزین و نفت سفید و گازوئیل) زیر قیمت واقعی و آزاد آن اختصاص دهند بیعدالتی بزرگی رخ داده است. بنابراین آن فردی که تعداد خودروی بیشتری دارد، رفت و آمد بیشتری دارد و تعداد بیشتری از افراد خانوادهاش خودروی شخصی استفاده میکنند، از بیتالمال بیشتر استفاده میکنند و این عین بیعدالتی است اینکه ثروتمندان بیش از محرومان از بیتالمال بهره ببرند.»
وی اضافه میکند: «در پخت هر آجری و هر مصالح ساختمانی سوخت به کار رفته و چون سوخت یارانهای است در هر آجری مقداری از بیتالمال نهفته است. پس کسی که کاخ میسازد بیش از کسی که کوخ میسازد از بیتالمال برداشت میکند. از این جهت ایران بهشت ثروتمندان است و بسیاری از آنها از بیتالمال و در حقیقت از حق مظلومان و محرومان هزینه میگردد. این همان چیزی است که ما باید آن را تغییر دهیم. مثلا اگر کسی 50 لیتر بنزین بزند به جای 400 هزار تومان، 50 هزار تومان میپردازد و 350 هزار تومان از بیتالمال یارانه میگیرد که معادل یارانه نقدی ماهانه حدود 8 نفر است یا معادل 30 کیلو برنج است که ما آن را از سهم محرومین از بیتالمال گرفته تا سوخت را به مصرفکننده ارزان بدهیم.»
عدالت اجتماعی از دیدگاه بزرگان دین و علما
کارشناسان معتقدند، عدالت اجتماعی در یک کارکرد کلی بیشتر به حقوق فردی و اجتماعی افراد جامعه با یکدیگر مربوط میشود. بر این اساس تمام افراد جامعه صرف نظر از شخصیت حقوقیشان با هم برابرند. تساوی در حق حیات و آزادی از مصادیق مهم عدالت اجتماعیاند. عدالت از دیدگاه حضرت علی(ع) همام مفهوم «وضع الشی فی موضعه» عدالت آن است که هر چیزی در جای خودش قرار گیرد و یا «العدل اعطاء کل ذی حق حقه» عدالت آن است که حق هر صاحب حقی، داده شود و... اهمیت عدالت اجتماعی در حکومت حضرت علی(ع) به گونهای است که در عهدنامه معروف مالک اشتر نیز به آن اشاره شده است.
شهید مطهری نیز عدالت اجتماعی را رعایت حقوق افراد و عطا کردن حق هر ذیحقی تعریف میکند. افلاطون نیز عدالت را در همه فضایل اخلاقی میدانست و در اسلام نیز عدالت همواره یکی از موارد قابل بحث و جدی بوده تا جایی که به عنوان یکی از اصول دین در مکتب تشیع ارائه گردیده است. بر این اساس امام علی(ع) معتقد است که عدالت، فقط وقتی ارزشمند و دارای اعتبار است که به عنوان رویکرد مقطعی و عارفی، در رفتار انسان، ظهور و بروز پیدا نکند بلکه به ملکه نفسانی، در نگرش و رفتار انسان، تبدیل گردد. به همین جهت است که حضرت علی(ع) آن را برترین خصلتها بیان میکنند: «العدل افضل سجیه» در دیدگاه امام علی(ع)، عدالت بر اساس مفهوم حق پایهریزی شده است.
امام علی نمونه بیبدیل عدالت
دکتر محمدحسن فرهنگی نماینده مردم تبریز و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی میگوید: «امام علی(ع)، چه در زندگی شخصی و خانوادگیشان و چه در اطراف و کل جامعه اسلامی، نمونه بیبدیل اعمال عدالت بودند. شخصیتی بودند که حتی غیرمسلمانان او را به رسم عدالت ستودهاند و در صفحه اول کتاب معروف «جرج جرداق» این عبارت نقش بسته است که: «الامام علی صوت العداله الانسانیه» امام علی(ع) فریادرسای عدالت انسانی است و دیگری در ابتدای نهجالبلاغه در وصف آن حضرت نوشته است که: «قتل علی فی محراب عبادته لشده عدله» امام علی(ع) در محراب عدالت به خاطر سختگیری که در عدالت داشت شهید شد.»
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۱۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اختصاص ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری به حوزه کار
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ حجتالاسلام حکمت علی مظفری در جلسه شورای اداری استان بوشهر با بیان اینکه این استان با دیرینه روش و سابقه درخشان افتخارات مهمی در ادوار مختلف تاریخ داشته است، اظهار داشت: استان بوشهر از بزرگ منشی، غیرت، و شجاعت جایگاه مهمی در ایران اسلامی دارد.
وی شخصیتهای برجسته علمی، فرهنگی، تاریخی، سیاسی و مبارزاتی استان بوشهر را یکی از افتخارات این خطه دلیرپرور دانست و بیان کرد: شهیدان همچون رئیسعلیها، مهدویها، عاشورایها نشان از اقتدار و افتخار استان بوشهر در عرصه مبارزه با استعمار، استکبار و طاغوت است.
رئیس دیوان عدالت اداری دفاع از حقوق کارگر یکی از سیاستهای مهم دیوان عدالت اداری دانست و اضافه کرد: برای رسیدگی به حقوق و مطالبه کارگران در این حوزه ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری تعیین و راهاندازی شده است.
مظفری ادامه داد: تنها در یک شعبه از این حوزه ۱۵ قاضی برجسته مسائل و مشکلات حوزه کار و کارگری بهصورت تخصصی دنبال میکنند.
رئیس دیوان عدالت اداری توجه به حقوق و رضایتمندی مردم را از آزمونهای مولای متقیان امام علی علیهالسلام دانست و تأکید کرد: توجه به مردم و مردمداری با اخلاص و بیمنت یک فرصت مهم برای خدمتگزاری مسئولان به مردم است و مدیران برای تحقق حقوق مردم از هیچ کوششی نباید فروگذاری کنند.
مظفری با اشاره به تخصیص ۲ اصل از قانون اساسی به مجموعه دیوان عدالت اداری را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: دیوان عدالت اداری شکایت مردم از دستگاههای اداری و اجرایی رسیدگی میکند و این دیوان مولود نظام اسلامی ایران است.
استاندار بوشهر هم در این نشست با تاکید بر لزوم تحقق عملی شعار سال اظهار داشت: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده و مدیران استان باید برای تحقق شعار سال هدفگذاری کنند.
احمد محمدی زاده با تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهید استاد مطهری افزود: معلمان قشر مهم و تاثیرگذار جامعه هستند و تکریم این عزیزان وظیفه تک تک مسئولان است.
وی همچنین با گرامیداشت روز کارگر گفت: کارگران موتور محرکه اقتصاد و تولید هستند و در تحقق شعار سال نقشی غیر قابل انکار دارند.
در این آیین، یاسمن حیدری به عنوان مشاور امور جوانان استاندار، اسما لک نماینده استاندار و مدیر راهبردی استقرار و توسعه منطقه ویژه علم و فناوری خلیج فارس، حجت الاسلام محمدرضا عاشوری مشاور استاندار در امور روحانیت و مرتضی بحرانی نیز به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر منصوب و معارفه شدند.