Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@18:08:32 GMT

توصیه توکلی به روحانی برای فرماندهی جنگ اقتصادی

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۳۶۳۹

توصیه توکلی به روحانی برای فرماندهی جنگ اقتصادی

 

خبرآنلاین: احمد توکلی خود در روزگاری لباس وزارت را بر تن کرده که کشور درگیر جنگ تحمیل شده از سوی عراق بوده است، او که تجربه وزارت در آن روزها را داشته معتقد است ابعاد جنگ نظامی کمتر از ابعاد جنگ اقتصادی است که امروز درگیر آن هستیم. او حتی به مساله فروش نفت در روزهای جنگ تحمیلی اشاره می کند و می گوید«دور زدن تحریم ها آن زمان راحت تر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام که دولت و مشخصا حسن روحانی را فرمانده جنگ اقتصادی می داند تاکید دارد رییس جمهور همه اختیارات لازم برای این فرماندهی را از جانب رهبری دارد و باید براساس آن اختیارات عمل کند.او البته تاکید جدی دارد که «کادر این فرماندهی باید عاقل، مومن و فداکار باشند.»

مشروح گفتگوی  با احمد توکلی نماینده سابق مجلس و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام را در ادامه بخوانید.

********

آقای توکلی! بارها چه رهبری و چه رئیس جمهور از شرایط امروز کشور به عنوان یک شرایط جنگی آن هم جنگ اقتصادی نام برده اند، از نگاه خود شما فعلی را می توان شرایط جنگی توصیف کرد؟

اگر تجارت را ملاک قرار دهیم و ادعای مردم درباره وضعیت معیشت‌شان را صادقانه بدانیم این شرایط حتما یک جنگ است. تمام فعالیت اقتصادی را ذیل مبادله می‌توان تعریف کرد. از خرید و فروش و ارائه خدمات، همه نوعی مبادله است. وقتی به شما اجازه داده نشود که مبادلات بانکی داشته باشید مشخص است که نمی‌توانید مبادله داشته باشید؛ در چنین شرایطی است که تمام منافع شما به خطر می‌افتد درست مانند یک جنگ.

جنگ اقتصادی هم همراه با خشونت است

یک جنگ نظامی همه زندگی شما را مختل می‌کند اما جنگ اقتصادی هم دست کمی از آن ندارد و همانقدر که یک جنگ نظامی خشونت دارد جنگ اقتصادی هم همراه با خشونت است و حتی مرگ و میر هم به دنبال دارد. بنابراین وقتی می‌گوییم وارد یک جنگ اقتصادی شده ایم این فقط حرف ما نیست بلکه دشمن مکار و احمق ما هم می‌گوید. آنها علنا اعلام کرده‌اند ما با ایران نمی‌توانیم جنگ نظامی داشته باشیم بلکه فقط می‌توانیم جنگ اقتصادی را علیه آنها ادامه دهیم. بنابراین بدون تردید ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم که نیروهای ما و منابع مالی ما را هم در تیررس دشمن قرار می‌دهد و بچه‌های ما حتی با مرگ مواجه می‌شوند.

ابعاد جنگ اقتصادی بیشتر از جنگ نظامی است

شما وضعیت دارو در کشور را نگاه کنید این یک وضعیت عادی نیست و هیچ تفاوتی با یک جنگ نظامی ندارد و فقط تفاوتش این است که جنگ اقتصادی ابعاد بیشتر و حتی کل کشور را در بر می‌گیرد در حالی که جنگ نظامی فقط شامل مناطق جنگی می‌شود.

بنابراین اگر از زاویه منع مبادله نگاه کنیم این یک جنگ اقتصادی است و اگر به لحاظ آثار و خرابی‌ها جنگ بگوییم آثار جنگ اقتصادی خیلی بیشتر است. و مهمتر آنکه طرف مقابل هزینه‌ای که برای این جنگ می پردازد با هزینه هنگفتی که ما می‌دهیم قابل قیاس نیست چون دشمن در این جنگ هزینه چندانی نمی‌دهد جسور است و خود را از مقابله به مثل مصون می‌داند و زیادی خواهی آن بیشتر می‌شود.

چقدر این جنگی که ما در آن قرار داریم نیاز به فرمانده دارد و این فرمانده باید از چه اختیاراتی برخوردار باشد؟

قطعا فرمانده این جنگ باید دستش برای اقدامات باز باشد که اکنون دستش برای انجام هر اقدامی باز است. از همین رو است که رهبری اختیارات به سران سه قوه دادند که حتی قانون عوض کنند و فرمان‌های اقتصادی صادر کنند. اکنون فرماندهی از نظر اقتصادی در دست دولت است و تنها اختیار نیروهای نظامی را ندارد که البته نیازی هم به آن ندارد. به عبارت دیگر رئیس جمهور فرمانده نیروی نظامی نیست چون جنگ اقتصادی است، نیازی به آن ندارد اما هرلحظه نیاز به آنها داشته باشد همانطور که فرماندهی در اقتصاد وجود دارد فرمانده کل قوا که رهبری باشد از او حمایت می‌کند.

رهبری اختیارات لازم برای فرماندهی جنگ اقتصادی را به روحانی داده است

یعنی شما فرمانده جنگ اقتصادی را دولت می‌دانید؟

قطعا حسن روحانی در حال حاضر فرمانده جنگ اقتصادی است و اختیارات لازم را در این رابطه از رهبری گرفته است و هرچه می‌خواسته رهبر به او داده است. این اختیارات به حدی است که وقتی دولت مصوبه ای را نزد رهبری فرستاد تا یک تائیدیه بگیرد آقا فرمود که اصلا تائید نیاز ندارد شما هر کاری را لازم می‌دانید بدون معطلی انجام دهید.

شما از وزرا دولت جنگ بودید، از نظر شما شرایط جنگی امروز ما چه تفاوتی با گذشته دارد؟

یک تفاوت از بعد تفاوت‌های منفی است و یکی دیگر تفاوت مثبت است. در آن زمان چون جنگ را همه مردم به خوبی حس می‌کردند و صدای توپ و تانک، یا آژیر خطر حمله را می‌شنیدند آمادگی کمک ملی بیشتر بود اما امروز این حس همبستگی پیدا نمی‌شود بلکه یک حس نفرت نسبت به نیروهای داخلی مخرب وضعیت اقتصاد معیشتی که در عمل، با دشمن همراهی می‌کنند، ایجاد می‌شود بنابراین اینگونه نیست که همه مشکل و گرفتاری ما بر سر اقدامات آمریکا باشد بلکه عمدتا در اثر بی‌تدبیری‌ها،  فسادها و تبانی‌های بازار و زد و بندها بین بخش خصوصی و دولتی چنین شرایطی ایجاد شده است.

لذا در آن زمان وقتی به کشور حمله می‌شد همبستگی بیشتر می‌شد امروز وقتی به منافع ما حمله می‌شود همبستگی کمتر می‌شود امروز مفسدان در دستگاه ها در بازار مطامع دارند و این ها باعث می‌شود که مردم آسیبب بیشتری ببینند. بنابراین این موضوع یکی از تفاوت‌های مهم است که کمتر به آن توجه می‌شود و این همراهی و اعتماد ملی پشت سر فرمانده جنگ کمتر است. سیاست‌های نادرست و به کار گرفتن افراد نالایق این  شرایط را بدتر از قبل می‌کند.

دور زدن تحریم ها در دوران جنگ راحت تر بود

مسئله دیگری که البته می‌تواند وضعیت را بهتر کند این است که آن آشفتگی‌های ناشی از جنگ که امان مردم را می‌برید این جا کمتر است. تحریم‌های اقتصادی در دهه شصت و دوران جنگ فیزیکی بود و چاره داشت اما الان همه نرم‌افزاری شده است به گونه‌ای که دشمن با هزینه کمتر می‌تواند ضربه سنگین‌تری وارد کند. فروش نفت را برای شما مثال می‌زنم؛ ما در آن زمان هم نفت‌مان را نمی‌توانستیم بفروشیم ولی چون فیزیکی کنترل می‌کردند به طوری که مثلا هواپیماهایشان تانکرهای نفت را می‌زد و یا جلوی نفتکش‌های را می‌گرفتند و منطقه را برای آنها نا امن می‌کردند و نیروهای ما تانکرهای از کار افتاده را اجاره می‌کردند و با پذیرش شهادت و ریسک سنگین، آن ها را در مناطق خطرناک از نفت پر میکردند و با یدک‌کش به دریای عمان می‌بردند و انجا می‌فروختند. لذا چون رصد کردن‌ها فیزیکی بود دور زدن تحریم‌ها هم راحت‌تر بود اما در حال حاضر چون این رصد کردن نرم‌افزاری است و آمریکا با قلدری و خباثت  این محدودیت‌ها را ایجاد می‌کند و کشورهای جهان دربرابر او ضعیف هستند دشمن بیشتر می‌تواند ما را اذیت کند اما این را هم باید گفت که همانطور که جنگ نظامی چاره داشت این جنگ هم چاره دارد و چاره آن هم فقط در تمرکز محض در فرماندهی نیست هرچند این یک شرط لازم است اما کافی نیست. شرط کافی تعقل، موضع و برنامه درست داشتن و کادر فرماندهی مومن، عاقل، پاک و فداکار داشتن و مبارزه با فساد است. نقائص را این جاها پیدا و چاره کنید تا اثر حملات دشمن کم شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: احمد توکلی روحانی فرماندهی جنگ اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۳۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست

رئیس‌جمهور گفت: قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست. در کنار تولید قدرت نظامی یک کشور با قدرت تولید و اقتصاد و توانایی صادراتی هم نیرومند می‌شود، امروز صادرکنندگان و تولیدکنندگان ما در جایگاه تولید قدرت برای ایران قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با بیان این‌که «این نمایشگاه فضای رقابتی و یک کنش جمعی ایجاد می‌کند تا برای رفاه اجتماعی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی عمل شود»، اظهار کرد: این نمایشگاه موجب ارتقای اقتصادی در کشور، منطقه و برای همه جهان است. این نمایشگاه نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

وی تاکید کرد: این نمایشگاه نشان‌دهنده این است طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران تاکنون به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نمی‌رسد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «ایران در عرصه‌های مختلف می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد»، تاکید کرد: این نمایشگاه دستاوردهای جوانان ما را نشان می‌دهد که تهدید و تحریم را به فرصت بدل کرده‌اند. ترجمان این نمایشگاه و رویداد بزرگ اقتصادی، تجاری و صادراتی آن است که ما توانسته‌ایم و بازهم می‌توانیم.

رئیسی یادآور شد: امکانات و ظرفیت‌های بسیاری در اقلیم‌های مختلف وجود دارد. خداوند این امکان را فراهم کرده و او عادل است. او به عدالت نیاز بشر را تأمین کرده و در دسترس او قرار داده و اگر آحاد بشر به دلیل زیاده‌خواهی و سلطه‌طلبی اقداماتی برای محرومیت کشورها از منابع و ظرفیت‌ها انجام ندهند و به طبیعت، جهان و بشریت ظلم نکنند، امکانات در اختیار همه قرار دارد و می‌توان نیاز بشر را مرتفع کرد و او را به نقطه کمال و رفاه رساند.

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: جریان تحریم یکی از نمادهای ظلم نه تنها به دولت‌ها که به ملت‌هاست. اگر ملتی را با ایجاد تنگنا و تحریم از رسیدن به اهداف خود برای توسعه و پیشرفت بازداشت، این هم یک جنگ است اما نه جنگ نظامی بلکه جنگ اراده‌هاست و ملت ایران در این جنگ اراده کرده با اتکا بر توانمندی ملی تحریم‌ها را پشت سر بگذارد تا نه ما، بلکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کند سیاست تحریم‌ها علیه ایران مفتضحانه شکست خورده است. این امر مدیون کار مهندسان، کارگران و تولیدکنندگان ماست که افسران و سربازان خط مقدم شکست دادن دشمنان ایران در زمینه اقتصاد، تولید و فناوری هستند.

وی با بیان این‌که «ایران پیشرفته و فن‌آور است»، تصریح کرد: تولیدات صنعتی و کشاورزی نیاز به نقشه راه دارد. در این نمایشگاه انواع توانایی‌هایی ایران در صنایع دارویی، شیمیایی، شیلات و صنایع دستی و گردشگری را رونمایی کردیم‌. این نمایشگاه دیدن یک محصول نیست بلکه مذاکره و تنظیم قراردادها و پیگیری تجارت و صادرات هم در آن پیش‌بینی شده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما امکان و ظرفیت بسیار داریم و باید آن‌ها را از قوه به فعلیت درآورد. این‌که تصور شود علم و دانش و نوآوری و فناوری در اختیار کسانی است که فکر می‌کنند آنان می‌توانند نگاه نادرستی است و کامل نیست. امروز گرچه غرب تلاش می‌کند در منطقه ما به فناوری‌های نو دسترسی ایجاد نشود و اگر ایجاد شد آن نکته اساسی در اختیار خودش بماند تا سلطه خود را بر منطقه حاکم کند اما در ایران این دانش‌ها بومی شده و حتی با ترور دانشمندان و تحت فشار قرار دادن متخصصان ما، نمی‌توانند مانع از دسترسی ایران به فناوری‌های نو شود.

رئیسی تاکید کرد: هرجا فشار بیشتری به ما در این زمینه وارد شده است ما در آنجا بیشترین توفیق را داشته‌ایم. از جمله در صنایع هسته‌ای و دفاعی که البته در دکترین ما به هیچ عنوان دسترسی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد. این فتوای مرجع ما و رهبری انقلاب اسلامی است. ما از این فناوری در صنایع مختلف اقتصادی استفاده می‌کنیم.

رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: برخلاف خواست نظام سلطه امروز توانایی بسیاری وجود دارد و کشورهای جهان می‌توانند روی پای خود بایستند و برای ملت خود و کشورهای جهان مؤثر باشند. نظام سلطه با همه توطئه‌ها نمی‌تواند کشورهای مصمم و دولت‌های مستقل را از رسیدن به توسعه و پیشرفت اقتصادی باز دارد.

وی گفت: قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست. در کنار تولید قدرت نظامی یک کشور با قدرت تولید و اقتصاد و توانایی صادراتی هم نیرومند می‌شود. امروز صادرکنندگان و تولیدکنندگان ما در جایگاه تولید قدرت برای ایران قرار دارند.

تکمیل می‌شود....

کد خبر 748310

دیگر خبرها

  • نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است
  • افزایش قدرت در حوزه نظامی عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • دپوی بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق در انبار لو رفت
  • حمله حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی
  • حمله‌ ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی
  • کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش ۵۰ میلیارد ریال در لرستان
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • موافقت اکثر صهیونیست‌ها با استعفای فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • موج استعفای مقامات نظامی صهیونیست این‌بار هالیوی را گرفتار می‌کند