Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@12:24:58 GMT

اخراج مدیران شبکه 5 و احضار مداح هتاک

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۳۹۵۸

اخراج مدیران شبکه 5 و احضار مداح هتاک

گروه سیاسی/ به دنبال پخش مستقیم مولودی خوانی یک مداح از شبکه پنج سیما که در آن به صحابی پیغمبر(ص) و بزرگان اهل سنت توهین شد، مدیر و مسئول پخش این شبکه اخراج و این مداح نیز به مراجع قضایی احضار شد.




پخش این توهین، آن هم از یکی از اصلی‌ترین شبکه‌های صدا و سیما که به صورت مستقیم هم صورت گرفت، انتقادهای بسیاری را در میان سیاسیون، شخصیت‌های مذهبی و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درعین حال، این یکی از معدود دفعاتی است که صدا و سیما اشتباه و قصور خود را پذیرفته و نقدها و انتقادهای بیرون از سازمان را می‌پذیرد و در عین حال قوه قضائیه در کوتاه‌ترین زمان نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. این واکنش‌ها حکایت از سیاست و حساسیت نظام نسبت به هر گونه اعمال تفرقه افکنانه و بر هم زدن وحدت دینی در کشور است.
رمضان نژاد
 مدیر معزول شبکه پنج
ماجرا از آنجا آغاز شد که  در شب میلاد حضرت امام حسن(ع) شبکه پنج سیما، مولودی خوانی «احد قدمی» که در «هیأت عشاق الحسین(ع)» تهران برگزار می‌شد را به صورت زنده و مستقیم پخش کرد. در انتهای این مولودی خوانی، مداح کلمات دور از ادب و نسبت‌های ناروایی را برای صحابه و همسر پیغمبر(ص) بر زبان آورد.
نخستین واکنش نسبت به این واقعه، از سوی فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی نشان داده شد که در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار ورود به این موضوع شدند. در این نامه با اشاره به اینکه «ضمن تشکر از حضرت‌عالی که بارها تأکید به احترام به قومیت‌ها و مذاهب فرموده‌اید، که اگر هر کسی دانسته یا ندانسته به مقدسات اهل سنت و تشیع توهین نماید، مزدور دشمن است» آمده است: «متأسفانه اخیراً در مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) که به طور زنده از شبکه پنج سیما پخش شده بود، سخنان وحدت‌شکن و هتاکی آشکار به مقدسات و باورهای دینی اهل سنت صورت گرفته که با منویات و رهنمودهای مدبرانه حضرت عالی در تضاد است و این مهم باعث نگرانی شدید اهل سنت کشور شده است. نظر به ضرورت حفظ وحدت در کشور و خصوصاً جلوگیری از بروز اختلافات درونی و مذهبی و فرصت‌طلبی دشمنان نظام از حضرتعالی خواستاریم دستور فرمایید در این خصوص تذکرات و تدابیر و برخورد لازم مبذول و به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی شود.»
حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار متنی در «توئیتر»، از جامعه اهل سنت کشور پوزش خواست.
اما چندی بعد از این اتفاق، شبکه پنج سیما در اطلاعیه‌ای با محکوم کردن گفتار در تضاد وحدت یک مداح، از برادران و خواهران اهل سنت عذرخواهی و تأکید کرد که حتماً برخورد قاطع با تمام افرادی که در این اتفاق نقش داشته‌اند، صورت می‌گیرد. اما این برخورد، نه از سوی این شبکه، بلکه نسبت به مدیران این شبکه اعمال شد. چرا که تنها یک روز پس از این ماجرا، روابط عمومی معاونت سیما در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دنبال دستور عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما به مرتضی میرباقری، معاون سیمای این سازمان، مدیر شبکه و مدیر پخش این شبکه برکنار شدند. مدیر شبکه پنج تا پیش از این اتفاق، جواد رمضان‌نژاد بود که بنابه گزارش‌ها، کمتر از یک سال پیش از مدیریت شبکه «افق» یعنی شبکه‌ای که به اتخاذ مواضع تندروانه مشهور است، به مدیریت شبکه پنج سیما رسیده بود.
میرباقری، معاون سیما اما به این بسنده نکرد و تهیه‌کننده، مدیر برنامه و ناظر پخش این برنامه نیز اخراج شدند.
احد قدمی
مداح جنجالی که احضار شد
هرچند این این مقام صدا و سیما مدعی شد که «پخش زنده سخنان نامربوط مداح حاضر در هیأتی که مراسم آن از شبکه پنج سیما پخش می‌شده خارج از اراده مدیران شبکه بوده است» اما حسام الدین آشنا، نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما پرسش‌هایی را در همین رابطه مطرح کرد که می‌تواند به روشن شدن ابعاد این اتفاق و اتفاق‌های مشابه کمک کند. او در «توئیتر» نوشت: «دو سؤال: پخش زنده یک مداحی در یک هیأت، تابع کدام ضرورت خبری، فرهنگی یا رسانه‌ای است؟ انتخاب مداح، هیأت و زمان پخش زنده بر اساس چه معیارهایی انجام می‌شود؟»
توجه به این پرسش‌ها از این رو ضروری است که می‌تواند پیچیدگی‌های ارتباطات و روابط نهفته در بخش‌های مختلف صدا و سیما را روشن کند. به عنوان مثال، در همین رابطه، مدیر سابق شبکه پنج از شبکه افق آمده بود، برخی گزارش‌ها حاکی است که مداح جنجال ساز نیز داماد خواهر رئیس دولت‌های نهم و دهم بوده است. اما فارغ از اینکه ارتباطات تندروانه و مبتنی بر افراط و تفریط چگونه در رسانه ملی شکل گرفته است، اکنون این مداح به مراجع قضایی احضار شده است. احد قدمی مداحی که در شب تولد امام حسن مجتبی (ع) به اهل سنت توهین کرد به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و بازداشت شد. رسانه‌ها گزارش دادند که این مداح به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و با قرار وثیقه، آزاد شده است. اما این اتفاق بار دیگر فرصتی را فراهم کرد تا منادیان وحدت شیعه و اهل سنت در کشور، از تندروی‌ها بویژه در شرایط فعلی، انتقاد کنند. از جمله آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی که گفت: «مقام معظم رهبری دائماً تأکید دارند که توهین به مقدسات اهل سنت حرام و گناه است. این افرادی که نه قرآن را می‌فهمند نه سیره اهل بیت (ع) را نه فرمایشات مقام معظم رهبری و نه مصالح امت اسلامی را درک می‌کنند، چطور می‌توانند مداح اهل بیت (ع) باشند؟ اهل بیت(ع) به هیچ وجه راضی نمی‌شوند کسی بیاید جهان اسلام را به هم بریزد. کسی که نمی‌فهمد این حرفی که می‌خواهد بزند چه مشکلاتی را برای نظام جمهوری اسلامی و جهان اسلام  به وجود می‌آورد، صلاحیت ندارد که مداح اهل بیت باشد.»
همه اینها درحالی است که در سلسله ضیافت‌های افطاری رئیس جمهوری، دیدار با علما و بزرگان اهل سنت، دست‌کم یک هفته زودتر از دیدار با علمای حوزه برگزار شد که در آن روحانی تأکید کرد: «انقلاب اسلامی ایران مربوط به مذهب خاصی نیست و همه مردم ایران و همه مذاهب در صحنه انقلاب حضور و مشارکت فعال و گسترده داشتند و همه اینها صاحب کشور و انقلاب هستند.»

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۳۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صداوسیما ادعای هک رد کرد

صدا و سیما ادعای هک شبکه خبر دو را رد و تاکید کرد که صوت پخش شده، بخشی از برنامه بوده است.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی سازمان صدا و سیما اعلام کرد: صوتی که در زمان پخش زنده برنامه بزرگداشت شهدا در فسا از شبکه خبر دو پخش شده مربوط به یکی از بخش‌های این بزرگداشت بوده است.

صدا و سیما تاکید کرده است که هیچ صوت خارجی به سیگنال دریافتی از استان فارس اضافه نشده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احضار مجدد مدیران سپاهان و پرسپولیس به کمیته انضباطی
  • احضار مدیران پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی
  • مجموعه های تلویزیونی جدید رسانه ملی
  • صدا و سیما ادعای هک شبکه خبر۲ را رد کرد
  • صداوسیما ادعای هک را رد کرد
  • صداوسیما ادعای هک رد کرد
  • ماجرای ادعای هک شدن شبکه ۲ تلویزیون چه بود؟
  • پیگیری طلب میلیاردی مردم از یک شرکت خصوصی
  • زندگی سخت است، اما مدیرعاملی سخت‌تر!
  • زندگی سخت است اما مدیرعاملی سخت‌تر!