Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@05:22:56 GMT

آبه در راه تهران

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۳۹۷۰

آبه در راه تهران

ترامپ: به دنبال تغییر حکومت ایران نیستیم گروه سیاسی/ در شرایطی که در تهران هیچ تمایلی بر سر مذاکره با امریکا یا پذیرش میانجیگری‌هایی با این هدف وجود ندارد ، مقام‌های امریکایی که گویا در زیر پوسته تهدید و تحریم خواستار میانداری کشورهای ثالث و گفت و گو با ایران هستند؛ پس از عمان و عراق، این بار خواستار میانجیگری ژاپن شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در نشست خبری مشترک با «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن این را به صراحت مطرح کرد  و با استقبال از تمایل آبه برای استفاده از روابط خوبش با جمهوری اسلامی ایران جهت برقراری گفت‌وگوی احتمالی بین واشنگتن و تهران، به سفر احتمالی آبه به ایران اشاره کرد و گفت: «می‌دانم که آقای نخست‌وزیر و کشور ژاپن روابط بسیار خوبی با رهبری ایران دارد، پس منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.»
به گزارش فارس، ترامپ که به توکیو سفر کرده بود با بیان این جملات که « اعتقاد دارم ایران می‌خواهد یک توافق (جدید) انجام دهد. به نظر من این از زیرکی آنهاست. همچنین معتقدم که حصول آن (توافق) ممکن است»، ادامه داد: «البته من اصلاً به دنبال صدمه‌زدن به ایران نیستم. فقط می‌خواهم بشنوم که ایران به سلاح اتمی «نه» بگوید. به اندازه کافی در جهان به‌خاطر تسلیحات اتمی مشکل داریم، پس ایران نباید سلاح اتمی داشته باشد. به‌نظرم ما می‌توانیم به توافق برسیم.»
ترامپ سپس با تاکید بر اینکه دولتش به دنبال تغییر نظام ایران نیست، به پتانسیل اقتصادی عظیم ایران اشاره کرد و  گفت: «به دنبال این هستم که به ایران اجازه دهم به عرصه (بین‌المللی)‌ بازگردد. من ایرانی‌های زیادی را می‌شناسم، آنها افراد بسیار بزرگی هستند. ایران شانس این را دارد که با همین رهبران به یک کشور بزرگ تبدیل شود.»
خبرگزاری ژاپنی یومیوری هم خبر داده که ترامپ از نخست‌وزیر ژاپن خواسته است هر چه سریعتر برای میانجیگری به ایران سفر کند. در همین ارتباط، روزنامه واشنگتن‌پست نیز گزارش داده است که ترامپ با اشاره به «روابط خوب ژاپن با دشمنان امریکا در خاورمیانه» گفته است که از تلاش‌های شینزو آبه برای باز کردن باب گفت‌وگو با ایران حمایت می‌کند.به گزارش ایسنا، نخست وزیر ژاپن نیز با تأکید بر اینکه «صلح و ثبات خاورمیانه، برای ژاپن، امریکا و جامعه جهانی بسیار مهم است» و «ما موضع خود را درباره برجام اعلام کرده‌ایم»، گفت: «برای به صلح و ثبات رساندن خاورمیانه، هر کاری بتوانیم انجام خواهیم داد. تنش‌ها حول ایران باید کاهش یابد و به اختلاف نظامی منجر نشود.»
طرح احتمال میانجیگری ژاپن در حالی است که تلویزیون دولتی ژاپن روز جمعه گزارش داده بود که آبه  در حال بررسی سفر به ایران در نیمه ماه ژوئن (اواخر خردادماه) است و قصد دارد طی دیداری که با ترامپ در توکیو خواهد داشت، درباره این مسأله مشورت کند. تصمیمی که می‌توان آن را واکنشی به اعلام مواضع ایران در سفر اخیرش به توکیو دانست. محمدجواد ظریف در دیدارش با نخست وزیر و وزیر خارجه ژاپن گفته بود «ایران تاکنون در برابر اقدامات ایالات متحده از جمله خروج این کشور از توافق هسته‌ای از خود خویشتنداری حداکثری نشان داده اما اقدامات تنش‌زای امریکا در منطقه غیرقابل قبول است.»

 رد هرگونه گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیم ایران  با امریکا
فارغ از اینکه سفر آبه به ایران به عنوان سفر نخستین مقام عالی دولت ژاپن به تهران در 40 سال اخیر چه ابعادی دارد، از حیث مأموریت میانجیگرانه‌اش باید گفت که او نخستین کسی نیست که در هفته‌های اخیر این مأموریت را بر عهده گرفته است. پس از سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به ایران که کشورش به طور سنتی میانجی موضوعات تنش آلود میان تهران و واشنگتن به حساب می‌آمده، هیأت‌هایی از عراق، آلمان و انگلیس هم این مأموریت را پی گرفته‌اند. کیوان خسروی سخنگوی شورای امنیت ملی کشورمان چند روز پیش در اظهاراتی کوتاه با بیان اینکه « سفر مقامات مسئول کشورهای مختلف به ایران افزایش یافته است، عمدتاً از امریکا نمایندگی دارند. برخی رسانه ای می‌شود و پاره‌ای از سفرها نیز محرمانه می‌ماند»، گفت که «به صراحت گفته‌ایم تا رفتارها عوض نشود، تا حقوق کشور تأمین نشود، تا از لفاظی به اقدام عملی تغییر مسیر ندهند، راه همین است» و «به هیچ وجه مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.»
این همه تلاش برای ایجاد روزنه‌های گفت‌وگوی با واسطه و بی واسطه در ایران که بازتابش را می‌توان در ادعای برخی رسانه‌های داخلی و خارجی مبنی بر انجام مذاکرات محرمانه دید، در حالی است که هم  عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه در جریان مذاکراتش در عمان و هم عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه وجود هرگونه گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیم با امریکا را رد کرده‌اند.
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه ایران اخبار منتشر شده به نقل از یک مقام کویتی مبنی بر آغاز گفت‌وگوی ایران و امریکا را قویاً رد کرد و گفت: «هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی بین ایران و امریکا وجود ندارد.»
گمانه‌زنی‌ها درباره وجود مذاکرات محرمانه از سوی برخی رسانه‌ها مبتنی بر اظهارات «خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت بود که مدعی شده بود «به نظر می‌رسد مذاکرات (ایران و امریکا) آغاز شده است و تلاش‌ها و تماس‌هایی در جریان است و سفر وزیر خارجه عمان به تهران و تماس بین امریکا و مسقط نیز بیانگر وجود تلاش‌هایی برای آرام‌سازی و مذاکره است همچنانکه کویت نیز از هر تلاشی برای آرام کردن اوضاع در منطقه استقبال می‌کند.» خبرهای تأیید نشده‌ای که مبنای برخی رسانه‌های منتقد دولت در ایران شد تا با ادبیات مبتنی بر برابری مذاکره با سازش دولت را مورد هجمه قرار دهند.

توصیه مقام های سیاسی و نظامی آمریکا به ترامپ
در آن سوی میدان اما بیش از ۷۰ نفر از مقام‌های سیاسی و نظامی پیشین امریکا در نامه‌ای سرگشاده به ترامپ خواهان کاهش سطح اختلافات با ایران شدند و با ابراز خرسندی از سخنان اخیر ترامپ مبنی بر عدم تمایلش به جنگ با ایران و علاقمندی به استفاده از راه‌های دیپلماتیک تأکید کردند که نبود ارتباط مستقیم میان امریکا و رهبران سیاسی و نظامی ایران آن هم در دوران لفاظی‌های شدید، تنها باعث افزایش احتمال اشتباه در جمع‌بندی‌ها و در نتیجه وقوع یک درگیری ناخواسته می‌شود.
تمایل نخبگان سیاسی و دولتمردان امریکا به هدایت تنش تهران – واشنگتن به سمت گفت‌وگوهای دیپلماتیک در حالی است که مقام‌های کشورمان بارها سابقه عهدشکنی‌های امریکا و اعمال تحریم و تهدید از سوی این کشور را نافی مذاکره دانسته و اعلام کرده‌اند که  ایران هرگز تحت فشار مذاکره نمی‌کند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر جهاد کشاورزی از غرفه سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو بازدید کرد

  روابط‌عمومی استانداری، محمد علی نیک بخت ضمن بازدید از ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴ در تهران که برای روز چهارم در نمایشگاه بین المللی تهران برپا است، از غرفه استانداری سیستان و بلوچستان بازدید کرد.

نیکبخت با حضور در غرفه استان سیستان و بلوچستان مستقر در سالن ۴۱ این نمایشگاه، از توانمندی های این استان بازدید کرد و  در جریان اطلاعات مریوط به محصولات ارائه شده قرار گرفت.

لازم به ذکر است؛ نمایشگاه «ایران اکسپو ۲۰۲۴» بزرگترین و مهم‌ترین رویداد تجاری است در جهت ارتباط با بازارهای بین‌المللی از تاریخ هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز بکار نموده و این رویداد تا ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

   

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • وزیر جهاد کشاورزی از غرفه سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو بازدید کرد
  • آیا بلینکن می‌تواند اثر انگشت خود را بر تاریخ بگذارد؟
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • آقاپور: می‌توانیم به فینال جام جهانی فوتسال برسیم
  • دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه با وزیر دفاع ایران در تهران
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • فاصله نجومی قهرمانی‌های ایران با رقبا؛ آقایی فوتسال در آسیا
  • آغاز اعتراضات سراسری در جهان؛ معترضان در ژاپن به میدان آمدند (فیلم)