Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@03:15:18 GMT

توصیه‌های تغذیه‌ای مرتبط با ورزش

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۴۱۹۳

کسب انرژی و مواد مغذی لازم برای ورزش کردن به همان اندازه‌ای که خودِ ورزش مهم است، اهمیت دارد. ناطقان: برای انجام فعالیت‌های ورزشی مهم است بدانید که پیش از ورزش، در حین ورزش و پس از آن چه مواد غذایی را و در چه زمانی بخورید تا سطوح انرژی خود را بالا نگه داشته و عضلاتتان را ریکاوری کنید.

در ادامه نکات غذایی را که باید در این زمینه رعایت کنید به نقل از سایت "وومنزدی" می‌خوانید:

 پیش از ورزش

هیچ قانونی بر این مبنی که باید پیش از ورزش کردن غذا بخورید وجود ندارد، به ویژه اگر ورزش‌تان ملایم بوده یا کمتر از یک ساعت به طول می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اگر بخواهید میان‌وعده‌ای پیش از انجام ورزش صرف کنید، یکی از گزینه‌های مناسب خوردن یک موز است. موز هضم آسانی داشته و سرشار از پتاسیم است. پتاسیم نوعی الکترولیت است که به هنگام عملکرد عضلات از آن‌ها پشتیبانی کرده و از گرفتگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. به هنگام ورزش و تعریق، بدن پتاسیم از دست می‌دهد.

اما برای تمرینات شدیدتر و طولانی‌تر کمی پروتئین را برای انرژی پایدار به میان‌وعده خود اضافه کنید. می‌توانید موز را به همراه مُشتی بادام یا ۱۷۰ گرم ماست یونانی به همراه یک تکه میوه بخورید.

به یاد داشته باشید حدود نیم ساعت تا یک ساعت پیش از ورزش کردن میان‌وعده‌ها را بخورید تا بدن زمان کافی برای هضم آن‌ها داشته باشد.

در صورتی که احساس می‌کنید به کمی انرژی بیشتر نیاز دارید، صرف قهوه یا چای حاوی کافئین طبیعی پیش از انجام ورزش به شما کمک می‌کند تا کمی شدیدتر و طولانی‌تر به ورزش خود ادامه دهید. حداقل نیم ساعت پیش از ورزش یک فنجان قهوه یا دو فنجان چای بنوشید تا کافئین قدرت جادویی خود را به شما در حین ورزش نشان دهد.

در حین ورزش

نوشیدن آب برای تامین مایعات مورد نیاز بدن پیش از ورزش، در حین  ورزش و پس از ورزش بهترین روش است و برای روان شدن مفاصل، تنظیم دمای بدن و انرژی دادن به شما اهمیت دارد. در صورتی که ترجیح می‌دهید نوشیدنی‌تان کمی طعم داشته باشد، از مصرف نوشیدنی‌های آماده مخصوص ورزشکاران اجتناب کرده و آب‌هایی را که به طور طبیعی طعم‌دار شده‌اند را نوشیده یا آب‌میوه‌های ۱۰۰ درصد طبیعی را در قالب‌های یخ داخل فریزر قرار داده و آن‌ها را به صورت تکه‌های یخی داخل بطری‌ آب خود بیاندازید.

یک ساعت پیش از ورزش چند فنجان آب نوشیده و بلافاصله پس از اتمام ورزش نیز یک فنجان دیگر آب بنوشید. هم‌چنین فراموش نکنید به هنگام ورزش کردن و تعریق نیز آب را به صورت جرعه جرعه بنوشید.

پس از ورزش

بدن برای کسب نیرو به هنگام ورزش کردن از گلیکوژن، یک منبع انرژی که در عضلات ذخیره می‌شود، استفاده می‌کند. برای جایگزین کردن گلیکوژن مصرفی پس از ورزش میان‌وعده‌ای غنی از کربوهیدارت‌های باکیفیت مانند سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات یا غلات کامل مصرف کنید و از مصرف مواد غذایی هم‌چون چیپس، چوب‌ شور، بیسکوییت‌ها یا آردهای فرآوری شده خودداری نمایید. هم‌چنین پس از ورزش حداقل هشت گرم پروتئین برای کمک به ریکاوری عضلات خود نیز مصرف کنید.

برای مثال دو گزینه مناسب برای صرف پس از ورزش از این قرار است:

- یک سیب به همراه دو قاشق غذاخوری کره مغزها

- یا املت تخم‌مرغی که با یک تخم‌مرغ کامل و دو سفیده تخم‌مرغ تهیه و به همراه یک گریپ فروت صرف شود

با این حال اگر وقت کافی برای تهیه این میان‌وعده‌ها ندارید مصرف یک فنجان شیر گاو یا یک وعده ماست یونانی نیز می‌تواند به همان اندازه مفید باشد. منبع: ایسنا برچسب ها: توصیه ، ورزش ، تغذیه

منبع: ناطقان

کلیدواژه: توصیه ورزش تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۴۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین زمان برای مصرف قهوه

به گزارش خبرآنلاین،‌ بسیاری از افراد حقیقتاً روز خود را با خوردن قهوه شروع نمی کنند و جالب است بدانید که قهوه بهترین راه برای افزایش انرژی بعد از بیداری نیست. اگر قهوه را بخشی از روتین صبحگاهی خود کنید تا تمرکزتان افزایش پیدا کند، به نتیجه زیادی نمی رسید پس بهتر است که کمی زمان مصرف آن را تغییر دهید.

مشرق نیوز نوشت: قهوه به شما کمک می‌ کند تا هوشیاری بیشتری داشته باشید و بدون اتلاف انرژی، تمرکز خود را بالا ببرید و این یک علامت خوب از خوردن قهوه است. اگر احساس اضطراب، گرسنگی، افسردگی، حالت تهوع یا احساسات عجیب و غریب و بی خوابی دارید، پس بهتر است که در مورد خوردن قهوه و کافئین تجدید نظر کنید.

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که روز خود را با یک قهوه گرم شروع می کنید اما بهتر است بدانید که بهترین زمان برای نوشیدن قهوه؛ در میانه صبح و ظهر است. قهوه به دلیل این که قهوه در خودش کافئین دارد، تحریک کننده بسیار شدیدی است‌ و سطح کورتیزول را بالا می‌ برد. کورتیزول هورمون اصلی استرس در بدن است که باعث تنظیم متابولیسم و سیستم ایمنی و قند خون می شود و افزایش سطح کورتیزول طبیعتاً ۳۰ الی ۴۵ دقیقه بعد از بیداری به اوج خودش می رسد. از آن جایی که کورتیزول متابولیسم و سوخت و ساز را تحریک می‌ کند، در نتیجه باعث انرژی بیشتر و هوشیاری بیشتر در طول روز خواهد شد.

برای اینکه سطح کورتیزول را متعادل نگه دارید، یک فنجان قهوه یک یا ۲ ساعت بعد از بیداری میل کنید.

تحقیقات نشان می دهد کورتیزول بعد از بیداری هنوز سطح بالایی دارد؛ بنابراین بهتر است که صبر کنید تا به میانه صبح یعنی قبل از ظهر نزدیک شوید و زمانی که سطح کورتیزول پایین تر می آید، از قهوه استفاده کنید.

قبل از ورزش

بعضی از افراد روز خود را با قهوه شروع می کنند اما بعضی دیگر هنگامی که انرژی زیادی دارند، می‌ خواهند مثلاً قبل از ورزش قهوه بنوشند. قهوه باعث می‌ شود که بعد از نوشیدن آن احساس انرژی بالایی داشته باشید. اگر به دنبال افزایش راندمان ورزشی خود هستید و می‌ خواهید کار مهمی را به انجام برسانید، ۳۰ دقیقه زودتر از ورزش قهوه بنوشید.

مصرف قهوه قبل از ورزش یا هنگام ورزش به شما انرژی بیشتری می‌ دهد. تمرکز و هماهنگی بدن را بالا می‌ برد و باعث کاهش میزان درد بدن می شود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899185

دیگر خبرها

  • بهترین زمان برای مصرف قهوه
  • عکس | سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق خواندند
  • سروده‌ای که رهبری درآستانه عملیات وعده‌صادق خواندند
  • سروده‌ای که رهبری در آستانه عملیات وعده صادق خواندند
  • سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات «وعده صادق» خواندند
  • شعری که رهبر انقلاب برای عملیات وعده صادق خوانده‌اند
  • سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق خوانند
  • سروده‌ای را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند
  • مهدی فضائلی این دستخط رهبری را برای اولین بار منتشر کرد /عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز...
  • رهبر انقلاب در جلسه مرتبط با عملیات «وعده صادق» چه شعری خواندند؟+ عکس