Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد، شامگاه دوشنبه، ششم خرداد خرداد در جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان که در مسجد بعثت خرم‌آباد برگزار شد، با تشریح ماجرای غزوه بنی‌قریظه، اظهارکرد: شرح‌حال این غزوه و نتایج مثبت آن برای مسلمانان در آیات ۲۶ و ۲۷ سوره احزاب با مضمون «وَ أَنْزَلَ الَّذِينَ ظاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ صَياصِيهِمْ وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقاً تَقْتُلُونَ وَ تَأْسِرُونَ فَرِيقاً وَ أَوْرَثَكُمْ أَرْضَهُمْ وَ دِيارَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ وَ أَرْضاً لَمْ تَطَؤُها وَ كانَ اللَّهُ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيراً» بیان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به حضور پیامبر(ص) در غزوه بنی قریظه اشاره کرد و افزود: این غزوه از اواخر سال پنجم تا اوایل سال ششم هجری به وقوع پیوست.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که وقتی پیامبر(ص) وارد مدینه شد سه طایفه بزرگ «بنى قينقاع»، «بنى‌نضير» و «بنى‌قريظه» حضور داشتند، اضافه کرد: پیامبر با آنان بیعت بست و مفاد این بیعت بدین شرح بود که با دشمنان پیامبر(ص) همکاری نکرده به نفع دشمنان جاسوسی نکنند و با مسلمانان زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند اما این سه طایفه پیمان شکنی کردند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان به پیمان‌شکنی طایفه بنی‌قینقاع اشاره کرد و با ذکر این مطلب که این طایفه به یک زن مسلمان تعرض کردند، افزود: طایفه بنی‌نضیر نیز قصد ترور پیامبر(ص) را کردند و جنگ احزاب را راه انداختند این در حالی‌است که طایفه بنی‌قریظه نیز وقتی جنگ احزاب رخ داد با لشگر احزاب همکاری کردند.
امام جمعه خرم‌آباد به ماجرای جنگ بنی‌قریظه پرداخت و با ذکر این مطلب که این طایفه در یک جای خوش آب و هوا زندگی می‌کردند و اطراف خود را با قلعه محکم کرده بودند، اضافه کرد: یهودیان خیبر با رئیس طایفه بنی‌قریظه مذاکره کردند و بعد از این‌که یهودیان خیبر گفتند که ما می‌توانیم ۱۰ هزار نیرو را جمع کنیم با یهودیان بیعت بستند که در این احوالات جبرئیل نازل شد و عرض کرد اگر دیر بجنبید یهودیان خیبر و بنی قریظه حمله می‌کنند.
سرعت عمل پیامبر(ص) در غزوه بنی‌قریظه
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که پیامبر اسلام(ص) با یک سرعت عمل بالا قلعه بنی‌قریظه را محاصره کرد و یهودیان خیبر نتوانستند خود را به آنان رسانده و با آنان بیعت کنند، خاطرنشان کرد: پیروزی غزوه بنی‌قریظه به‌سبب سرعت عمل پیامبر(ص) بود چراکه در جنگ بنی‌قریظه، پیامبر(ص) ۲۵ روز قلعه را محاصره کرد تا جایی‌که بنی‌قریظه شکست را پذیرفتند و از مدینه رفتند.
وی با ذکر این مطلب که واژه «صياصى» در آیات فوق به‌معنای قلعه محکم است، ادامه داد: خداوند بنی‌قریظه را از قلعه‌هایشان پایین کشید در دل آنان وحشت قرار داد و مسلمانان وارث اموال آنان شدند.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که طایفه بنی‌قریظه با لشکر احزاب نبودند اما آنان را حمایت می‌کردند، افزود: کسانی‌که دشمن را پشتیبانی می‌کنند همانند دشمن هستند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان در هم شکستن قلعه را برای مسلمانان در جنگ بنی‌قریظه مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: در جنگ تعداد کشتار مهم است اما در اسیر گرفتن تعداد اسرا مهم نیست.

تقویت بنیه مالی مسلمانان

امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که مسلمانان وارث اموال بنی‌قریظه شدند، ادامه داد: به مال یا غنیمتی که مسلمانان بگیرند اما برای آن زحمت نکشند ارث اطلاق می‌شود.
این مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر این مطلب که در جنگ بنی‌قریظه خداوند رعب و وحشت در دل دشمنان انداخت، امداد غیبی را از دیگر عوامل پیروزی در این جنگ برشمرد و ادامه داد: اثر جنگ بنی‌قریظه این بود که آخرین گروه یهودیان برای همیشه از مدینه خارج شدند.
وی با ذکر این مطلب غزوه بنی‌قریظه درس عبرتی برای آیندگان و پیمان‌شکنان شد، ادامه داد: امروز ایران با آمریکا و اروپا مذاکره کرد اما آنان پیمان‌شکنی کردند و باید در مقابل پیمان‌شکنان ایستادگی کنیم.
آیت‌الله میرعمادی مهم‌ترین اثر غزوه بنی‌قریظه را فروریختن پایگاه مشرکان عرب در مدینه برشمرد و افزود اثر دیگر غزوه بنی‌قریظه این بود که جبهه داخلی از لوث عناصر ضعیف‌الایمان پاک‌سازی شد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان، تقویت بنیه مالی مسلمانان را دیگر اثر غزوه بنی‌قریظه دانست و با ذکر این مطلب که مردم مدینه در غزوه بنی‌قریظه روحیه انقلابی پیدا کردند، ادامه داد: در شرایط امروزی انقلاب اسلامی ایران نیز نیازمند روحیه جهادی هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان فعالیتهای قرانی تفسیر سوره احزاب مسجد بعثت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۴۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب،  حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در همایش عمره دانشجویی در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در جمع دانشجویان عمره گزار با اشاره به کلیدهای اصلی موفقیت در سفر به سرزمین وحی اظهار داشت: برای اینکه سفر خوب و پرباری داشته باشید برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه نزدیک به ۶ میلیون عمره گزار برای این سفر معنوی در صف انتظارهستند، اظهار داشت: لطف خدا شامل حال شما دانشجویان شده است، با نیت خالص به این سفر بروید و در انجام اعمال خود دقت کنید و از فیوضات آن بهره مند شوید.

وی با بیان اینکه اخلاص در سفر عمره از جانب خداوند به طور جداگانه توصیه شده است، کلید موفقیت دیگر سفر به سرزمین وحی را معرفت دانست و خطاب به حاضران گفت: آداب و مناسک عمره را فرا بگیرید و با آگاهی اعمال و مناسک را انجام بدهید. پیامبر بزرگ الهی هم از خداوند طلب راهنمائی در مناسک کرد: أَرِنَا مَنَاسِکَنَا.

وی بر لزوم بازشناسی تاریخ و جغرافیای حج و اماکن مقدس سرزمین وحی تاکید و به دانشجویان توصیه کرد که درباره جنگ‌های پیامبر (ص) در این سرزمین مطالعه کنند و به بازشناسی درس های وقایعی که در عصرحضرت رسول (ص) اتفاق افتاده است، پرداخته و از خود سوال کنیم چقدر در کارهایی که انجام می دهیم به اعمال رسول اکرم (ص) و یاران آن حضرت شبیه است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به واقعه جنگ اُحد ادامه داد: مردم در این جنگ شش گروه شدند، برخی ازآنها در مسیر از پیامبر جدا شدند و پیامبر را همراهی نکردند. گروه دوم تیراندازان مستقر در جبل عینین بودند که به آنان فرمودند در ارتفاعات چه پیروز شدیم چه شکست خوردیم بمانید، اما گروهی از ارتفاعات پایین آمدند و دنبال جمع کردن غنائم بودند. گروه سوم شهدای سرفراز بودند که در نزد خداوند روزی دارند و خشنود شدند. گروه چهارم فراریان از جنگ بودند که حتی پشت سر خود را نگاه نکردند. علاوه براین یک گروه هم منافقین و ششمین گروه جانبازانی بودند که همراه پیامبر در روز بعد در تعقیب دشمن به حمراء الاسد رفتند و به دعوت پیامبرجواب مثبت دادند. با توجه به این شرح حال جایگاه ما در مسائل سیاسی و اجتماعی کجا قرار دارد؟ توجه و تفکر به این موضوعات کلیدهای استفاده کردن از سفر به سرزمین وحی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان سخنان خود از دانشجویان خواست که در این سفر از روحانیون کاروان بهره ببرند و افزود: زائر جایگاه ویژه‌ای نزد خدا دارد. درجمع شما برخی افراد هستند که پدرند یا در آینده پدرخواهند شد، در کنار کعبه برای پدران و فرزندانتان دعا کنید و دعای ۲۴ و ۲۵ صحیفه سجادیه را در مسجدالحرام به طور ویژه بخوانید.

سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان دیگر سخنران این همایش بود که در باره نقش مهم سفر به اماکن زیارتی در جهان اسلام در یکپارچگی و افزایش ایمان مومنان سخن گفت.

وی افزود: اسلام دینی است که پاسخ نیازهای بشریت برای سعادت را در خود دارد، آنچه که دین اسلام به آن دعوت کرده عبور از ظواهر و رسیدن باطن امور است که در نهایت به تدبیر در امور و رسیدن به راه‌حل درست منتهی خواهد شد.

در این همایش که حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و چند تن از مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان حضور داشتند اعلام شد که یک کاروان ۱۶۴ نفره از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای سفر ده روزه در قالب کاروان های عمره گزار فردا چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمریکا در مقابل جنبش دانشجویان درون کشورش محکوم به شکست است/ هم افزایی و همراهی در مقابل خوی استکبار جهانی پیام ایستادگی به همراه دارد
  • «فرزین بلیان» مقتدرانه در برابر اشرار مسلح ایستادگی کرد
  • اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید
  • احضار  فعالان رسانه‌ای به‌دلیل انتشار مطلب درباره نیکا شاکرمی
  • ‌معلم چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ + فیلم
  • احضار فعالان رسانه‌ای درپی انتشار مطلب کذب درباره نیکا
  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • در مونیخ خبری از صلح نیست؛ ایستادگی هونس پای حرف‌هایش علیه توخل
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا