Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه اگر اختیارات روحانی کم بود برای دور دوم نامزد نمی‌شد،‌ گفت: دولت سوء تدبیر را به حساب اختیارات نگذارد.

به گزارش مشرق، سیدمصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر لزوم اعطای اختیارات ویژه به خود، اظهار داشت: در قانون اساسی اول جمهوری اسلامی اختیارات رئیس جمهوری بسیار محدود بود و رئیس جمهوری، با اینکه با رأی مستقیم مردم انتخاب می شد، فقط می‌توانست با توجه به رأی تمایل مجلس، فردی را به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی کند و اختیارات دولت یعنی قوۀ مجریه با نخست وزیر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*در قانون اساسی موجود قدرت اجرائی در دست رئیس جمهوری است

وی افزود: پس از اصلاح قانون اساسی سمت نخست وزیر حذف شد و اختیارات او به رئیس جمهوری منتقل شد. بنابراین در قانون اساسی موجود قدرت اجرائی در دست رئیس جمهوری است و او است که وزرا را به مجلس معرفی می‌کند و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوۀ مجریه را جز در مواردی معین که قانون اساسی طبق اصل ۱۱۰ بر عهده رهبری قرارداده است، بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید:

کنایه میرسلیم به بعضی حامیان FATF

میرسلیم با اشاره به عملکرد روحانی در بخش‌هایی که اکنون اختیار آن را برعهده دارد اظهار داشت: رئیس جمهوری منتخب در انتخابات دورۀ دوازدهم همان رئیس جمهوری انتخابات دورۀ یازدهم است؛ یعنی یک دوره را با کمال شناخت مسئولیت‌ها و واقعیت‌های حاکم بر کشور و بر جهان و بر مناسبات بین‌المللی پشت سر گذارده و با علم به شرایط حاکم، داوطلب ادامۀ ریاست جمهوری شده و اکثریت آرا را هم به دست آورده است.

*در شش سال گذشته فرصت‌های طلایی به دلیل تدبیر نامناسب و عدم شایسته سالاری از دست رفت

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: نتیجۀ عملکرد آقای روحانی در کل برای همه روشن است و از نظر من در شش سال گذشته فرصت‌های طلایی به دلیل تدبیر نامناسب و عدم مراعات شایسته سالاری در انتخاب همکاران از دست رفته است و به‌ویژه نابسامانی شرایط اقتصادی کشور فشار بسیار زیادی بر مردم وارد کرده است و بیکاری و رکود توأم با تورم نفس اقتصاد را بریده است.

وی با تاکید بر اینکه رئیس محترم جمهوری اختیارات کافی برای چاره جویی مشکلات داشته است ولی تدبیر نامناسبی را از ابتدا انتخاب کرد، ‌گفت: با اینکه توصیه‌های لازم از طرف متخصصان و دلسوزان در زمینه‌های مختلف اقتصادی به ایشان داده شد، متأسفانه به آنها عنایت لازم و به‌موقع نشد و همین خودرأیی به وخیم‌تر شدن شرایط منجر شد.

*ماه‌ها است که جنگ اقتصادی تمام عیاری علیه ایران برپا شده

میرسلیم در پاسخ به سوالی پیرامون شرایط جنگی کشور و لزوم اعطای اختیارات ویژه به رئیس جمهور با بیان اینکه باید بدانیم که شرایط کشور بتازگی جنگی نشده است، تصریح کرد: با این حال تحریم‌های ظالمانۀ آمریکایی پس از بی‌اعتنایی و خروج آمریکا از برجام تشدید شده و در واقع ماه‌ها است که جنگ اقتصادی تمام عیاری علیه ایران برپا شده است.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: رئیس محترم جمهوری فکر می‌کرد که در سال ۹۲ مذاکرات با آمریکا سریعاً به نتیجه مطلوب و مورد نظر ایشان برسد و راه برای فروش نفت خام و کسب درآمد دلارهای نفتی و سپس تسهیل واردات باز شود و در نتیجه کشور به سادگی و فارغ از خود اتکایی، اداره شود و انتخاب همکارانش نیز متناسب با همان تصور باطل و خیال خام بود.

* شاید منظورشان این است که بیش از آنچه تا حالا در برابر آمریکا کرنش کرده‌اند، اختیار داشته باشند

وی با بیان اینکه اغلب دولتمردان نه آموزش و نه تجربه و نه اعتقاد به ادارۀ کشور در شرائط تحریم و بحران را داشتند و هنوز هم ندارند و اصلاً برای آن آمادگی ندارند، تصریح کرد: بسیاری از آنها چشم به آمریکا دوخته‌اند و فکر می‌کنند با مذاکراتی جدید بتوانند خود را از نابسامانی موجود نجات دهند. شاید منظورشان از اختیارات هم این است که بیش از آنچه تا حالا کرنش نشان داده اند، اختیار داشته باشند در مقابل آمریکا نرمش نشان دهند و بتوانند با عنایت آمریکا، و نه با اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، کشور را از بن بست خودساخته شان نجات دهند. این نوعی فرار از زیر بار مسئولیت است.

میرسلیم با تاکید بر اینکه دولت اگر نمی‌دانست اختیارات کافی ندارد و با این وجود، زیر بار مسئولیت رفت باید امروز اعتراف به جهل خود کند، ‌اظهار داشت: اگر این چنین بود رئیس جمهوری برای بار دوم خود را نامزد نمی‌کرد و اگر از اختیارات مطلع بود و مسئولیت پذیرفت، امروز باید جوابگو باشد و نه آنکه ناکارآمدی و سوء تدبیر و راهبرد نامناسب خود را به حساب کمبود اختیارات واهی بگذارد و شانه از زیر بار مسئولیت خالی کند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: رونق تولید وعده های روحانی بازار سکه و ارز پرسپولیس افزایش اختیارات روحانی میرسلیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۵۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران تحریم‌ناپذیر است

 ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (اکسپو۲۰۲۴) اظهار کرد: امیدوارم این نشست که رونمایی از توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی بوده و فضای رقابتی ایجاد می‌کند موجب همگرایی و مشارکت همه فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و بازرگانان شود و ارتقای اقتصاد در کشور و منطقه را به ارمغان بیاورد.

وی افزود: این نمایشگاه بیانگر این است که جمهوری اسلامی تحریم ناپذیر است و هیچ تحریمی به نتیجه نخواهد رسید و طرح های شیطانی منزوی ایران همگی خنثی خواهد شد.

رئیس قوه مجریه گفت: این کشور با ذخایر مادی و معنوی و نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت ها می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری هایی را عرضه کند .

رئیسی افزود: این نمایشگاه تهدیدها را به فرصت ها تبدیل می‌کند، ترجمان این رویداد این است که ما توانسته ایم و باز هم می‌توانیم. 

رئیس جمهور گفت: خداوند متعال در اقلیم‌های مختلف برای جامعه امکانات فراوانی قرار داده و اگر آحاد انسان به علت زیاده خواهی و سلطه طلبی در جهت محروم کردن ملت‌ها از ظرفیت‌ها حرکت نکنند می‌توان با فکر و اندیشه نیاز بشر را مرتفع کرد اما جریان تحریم‌ها نماد ظلم به همه ملت‌ها هست، چرا که اگر ملتی را در تنگنا قرار دهیم تا به اهداف خود نرسد این ظلم به همه ملت‌ها تلقی خواهد شد و نوعی جنگ است .

او ادامه داد: در جنگ اراده‌ها ملت ایران اراده کرد که با توکل به خدا و تکیه بر داشته های ملی تحریم ها را پشت سر بگذارد به نحوی که سخنگوی کاخ سفید بگوید فشارها علیه حمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است و قطعا این ملت ایران بودند که این شکست را رقم زدند .

رئیسی گفت: تولیدگران افسرانی هستند که در خط مقدم جمهوری اسلامی هستند و توانسته اند در عرصه اقتصادی کشور را پیشرفت دهند و من از جمهوری اسلامی به عنوان کشور پیشرفته و فناور یاد میکنم.

او گفت: ما برای جلوگیری از خام فروشی و صادرات مواد اولیه نیازمند زنجیره کامل هستیم و این امکان در کشور وجود دارد. تولید کشاورزی و صنعتی نیازمند نقشه راه است اینها بخشی از توانمندی های جمهوری اسلامی است از همه میخواهم با جدیت کار را دنبال کنند.

رئیسی گفت: آنچه که من می‌خواهم به جمع فعالان بگویم این است که ما امکانات و ظرفیت زیادی را داریم و فقط لازم است از قوه به فعل دربیاید.امروز اگرچه غرب تلاش می‌کند به فناوری نوین دست پیدا نکنیم و انحصار در دست خودشان بماند اما بدانند که بسیاری از فناوری ها در کشور ما بومی شده و حتی با ترور دانشمندان نمی‌توانند ما را از دستیابی به فناوری بازدارند.

رئیس قوه مجریه گفت: در صنایع هسته ای و نظامی بیشترین فشار روی ما قرار دارد که البته بیشترین پیشرفت را نیز در این زمینه کسب کرده ایم البته در دکترین ما هدف دستیابی به سلاح هسته ای نیست، اما استفاده از این فناوری در عرصه های علمی در دستور کار ما قرار خواهد داشت.

رئیس جمهور گفت: بدانید علی رغم خواست نظام سلطه توانایی بسیار وجود دارد و کشورها می‌توانند روی پای خود بایستند و برای ملت خود و جهان موثر باشند نظام سلطه نمی‌تواند ملت‌های مصمم را از استقلال باز دارد .

رئیسی گفت: قدرت نظامی مهم است اما قدرت تولید هم کمتر از آن نیست، آن چه می‌تواند کشور را قدرتمند کند قدرت اقتصادی است و به فعالان اقتصادی میگویم که شما در موضع تولید قدرت هستید .

او ادامه داد: رونمایی از توانمندیها ارتباط ملت‌ها با ملت‌ها و مردم با مردم دیگر کشورها را رقم می‌زند و به امید آفرینی می‌پردازد که ما حتما توانایی انجام کارهای بزرگ را داریم .

رئیس‌جمهور در پایان گفت: ما دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند را داریم و خط ترانزیتی قدرتمندی را دارا هستیم؛ همچنین در جهان موضوع  تجارت با ارزهای دیگری غیر از دلار و ملی مطرح است. جمهوری اسلامی توانایی فنی و مهندسی بسیاری دارد .امیدوارم این نشست منشاء برکات باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • رئیس جمهور روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • زاخارووا: پلوسی به آمریکایی‌ها توهین می‌کند
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم