Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@16:48:14 GMT

حال و هوای شب‌های قدر در تربت حیدریه+تصاویر

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۸۱۳۸

حال و هوای شب‌های قدر در تربت حیدریه+تصاویر

حال و هوای مسجد مرحوم فولاد تربت حیدریه در این شب ها رنگ و لعاب دیگری بر خود گرفته است؛ رنگی از جنس انسان هایی که فرصت را غنیمت دانسته و در پی شناخت وجود خویش اند تا سرای جاودان خود را با چشم دل ببینند و قبل از این که جسم را در مقام حسرت و ندامت به دل خاک سپارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت؛ حال و هوای مسجد مرحوم فولاد تربت حیدریه در این شب ها رنگ و لعاب دیگری بر خود گرفته است؛ رنگی از جنس انسان هایی که فرصت را غنیمت دانسته و در پی شناخت وجود خویش اند تا سرای جاودان خود را با چشم دل ببینند و قبل از این که جسم را در مقام حسرت و ندامت به دل خاک سپارند، روح خویش را روانه دیار باقی کرده و خواب غفلت را از چشمانشان بزدایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرصت توبه

این شب ها، زلال ترین چشمه آفرینش جاری است و خداوند تبارک و تعالی انسان را از آن سیراب می نماید.
بزرگترین فرصت توبه است که تقدیر آدمیان رقم می خورد و لحظاتی از جنس طلا در این شب ها، غفار بودن خدای جل جلاله را به رخ عالمیان می کشاند.

 

استشمام بوی خوش معنوی

هنگامه عاشقی است لیالی پر نور قدر و دعا در این شب ها، فرصتی است تا مخلوق از خالق خود طلب مغفرت کرده و عجز و ناتوانی خویش را بازگو کند. روح خود را بدون آلایش و لطیف به پرواز درآورد و زنگار دل را بزداید از سیاهی‌ها و زشتی‌ها. کبوتر روح را از قفس جسم رها کرده و در عالمی غیر ماده، در فضایی معطر و نورانی به نور الهی به سوی نیکی حرکت کند. در پیش خود حجاب از چهره خود بردارد تا نظاره کند که کیست و چیست؟ از کجا آمده و به کجا خواهد رفت؟

 

شب نعمات اله عالمین

 

خداوند رحمان به آدمی نعمت و مرحمت در این شب عنایت کرده است. خداوند در سیاهی شب راه بندگی را روشن تر از قبل،هموار نموده و ابزار رشد و تکامل را بیش از پیش در اختیار انسان قرار می دهد.

به بندگان خویش فرصت می دهد تا مقرب درگاه او شوند. تا مست از باده معرفت شوند. و حال این بزم و این مهمانی بهانه ای است تا بندگان گنه کار و عاصی را به طوق بندگی خویش بکشاند و از بندگی هوا و هوس و نفس اماره برهاند. در این ماه سفره ای پهن نموده به وسعت آسمان انا انزلنا ، با مائده های قرآنی از جنس نور؛ تا جان آدمی از سر چشمه زلال معرفت خویش سیراب شده و مهمان را به جایی برساند که معبود خویش را آن گونه که هست ببیند و دیده از هرچه غیر اوست برگیرد و جهان در نظرش ناچیز شود و پایکوبان بیاید و جانباز این درگاه شود.

 

فضل رمضان در شب قدر است

حضور شب قدر در رمضان الکریم عامل برتری این ماه بین دیگر ماه های سال است؛ شبی که صریح در سومین آیه سوره مبارکه قدر، بهتر از هزار ماه است.
شخصی از امام باقر(ع)پرسید: «شب قدر بهتر از هزار ماه است» یعنی چه؟ امام پاسخ داد: «یعنی عمل نیک در آن، از عمل نیک در هزار ماه که در آن، شب قدر نیست بهتر است».

 

حال و هوای شب قدر در تربت حیدریه

حال و هوای مسجد مرحوم فولاد تربت حیدریه در این رنگ و لعاب دیگری بر خود گرفته است؛ رنگی از جنس انسان هایی که فرصت را غنیمت دانسته و در پی شناخت وجود خویش اند تا سرای جاودان خود را با چشم دل ببینند و قبل از این که جسم را در مقام حسرت و ندامت به دل خاک سپارند، روح خویش را روانه دیار باقی کرده و خواب غفلت را از چشمانشان بزدایند.

 

حضور جوانان در هیئت محب الزهرا سام الله علیها

چه قدر زیباست در شب های نورانی احیا، جوانان این شهر که با برخورداری از لطافت روح و باطن صاف، با کنار زدن خواهش های تن، راه عروج جان های پاک خویش را به سوی قُرب به ملکوت می گشایند. چند سالی است، هیئت محب الزهرا س که از هیئات قدیمی این شهر است هر سی شب ماه مبارک رمضان را به برگزاری مراسم راز و نیاز با خداوند متعال و مدح ائمه اطهار سلام الله علیه می پردازد و جوانان عاشق اهل بیت ع را هر شب سر سفره پر کرامت حضرات آل الله جمع کرده و متنعمشان می کند.

 

بفرمایید چای روضه

محبان خیمه حضرت زهرا سلام الله علیها در بدو ورود به هیئت با چای روضه از مردم پذیرایی می کنند.

گاه که جمعیت زیاد می شود؛ شور موکب های اربعین می گیرد حال و هوای اینجا.

مداح جلسه محب الزهرا س تربت حیدریه،حاج عباس واعظی است. نوای روح فزای این مداح و ذاکر اهل بیت ع در این سالها پای جوانان زیادی که دل در گرو اهل بیت عصمت و طهارت دارند را به این جلسه باز نموده است.

 

حال و هوای شب احیاء

شب احیا که می شود؛ندای الغوث الغوث حاج عباس که بلند می شود،دردانه های اشک ندامت بر گونه های هیئتی ها جاری می شود. هر وقت نام مقدس حضرت ام ابیها زهرای مرضیه در این جلسه برده می شود،هوا پر می شود از عطر خوش و روح افزای عشق و ارادت به صدیقه کبری س.

انگار یا زهرا (س) گفتن بعد از ذکر صلوات و عجل فرجهم، شده است نشانی محب الزهرایی ها.

اینک مردم در شب های قدر با شوق درک مقام تقرّب به ذات احدیت، به مناجات برخاسته اند، و با نفی همه اصنام خاکی و مادی، به کوتاهیِ افقِ لذایذ دنیوی می اندیشند. گوارارا باد بر آنان شهد وصال.

در تمامی مساجد تربت حیدریه مراسم شب های احیاء برگزار می شود. سخنرانی روحانیون و مداحی ذاکران اهل بیت ع همراه با حضور اقشار مختلف مردم، حال و هوای مساجد و بقاع متبرکه در این شب ها را معنوی تر می کند.

اقامه نمازهای یکصد رکعتی، قرائت دعای جوشن کبیر و ابوحمزه ثمالی، سخنرانی و مداحی و قرآن برسر گرفتن، از جمله برنامه های این مراسمات در شب های پرفیض قدر در تربت حیدریه است.

 

درک فضیلت قدر

در واقع آمادگی برای درک فضیلت شب های قدر که مشخص نشده است، دقیقا شب نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم ماه مبارک رمضان است، از ابتدای ماه رمضان شروع می شود. در بیشتر روایات درک و تو

 

جه دهه سوم ماه مبارک رمضان توصیه شده و شب قدر در سال، یک شب بیشتر نیست، اما مشخص نشدن این شب، به معنای داشتن فرصت بیشتر برای بهره گیری از فضائل است، بنابراین شب زنده داری در شب های قدر به معنای نخوابیدن صرف و شرکت در مجالس و هیاهو نیست، بلکه درک نزدیکی با خدا و رسیدن به بندگی است.

 

امشب، شب قدر است

روایت است که شب قدر جبرئیل و فرشتگان به زمین می آیند و انسان های مومن صدای فرشتگان را می شنوند و پاسخ می دهند، هم چنین زیارت امام حسین(ع) در این شب ها سفارش شده است که ما به علت نداشتن این توفیق با خواندن دعای زیارت عاشورا، می توانیم کسب فیض نماییم.
از پیامبر(ص) روایت است که در شب قدر، تمام گناهان انسان هایی که این شب را درک کنند، بخشیده می شود و از آتش دوزخ در امان خواهند بود، البته این مهم به اعمال خود انسان بستگی دارد.

امشب، شب قدر است؛ شبی که برتر از هزار ماه است،شبی که برتر از تمام عمر توست، شب تولدی دوباره.

 

گزارش/ میرزا حسین شعبانی

عکاس/جواد درویشی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۸۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور منابع آب تربت‌جام گفت: در قطعی برق اردیبهشت‌ماه، برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود.

یوسف اختری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه کشاورزان تربت‌جام در مدیریت توأمان آب و برق نمره قبولی گرفتند، خاطرنشان کرد: در قطعی برق اردیبهشت‌ماه طرح مدیریت توأمان آب و برق چاه‌های کشاورزی استان، برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود.

وی بیان کرد: بنا بر اعلام لیست چاه‌های مشمول اعمال محدودیت، در خصوص چاه‌های کشاورزی با مصرف آب و انرژی نامتعارف و بیشتر از پروانه‌های بهره‌برداری، با توجه به اهتمام جدی بهره‌برداران در زمینه مدیریت مصرف، رعایت الزامات قانونی و البته اقدامات مرکز کنترل و پایش چاه‌های شهرستان، هیچ اشتراکی از تربت‌جام قطع برق نخواهد شد.

مدیر امور منابع آب تربت‌جام افزود: طی ماه جاری در استان خراسان رضوی ۷۳۸ حلقه چاه کشاورزی مشمول اعمال محدودیت خواهند بود.

اختری گفت: در اسفندماه سال گذشته نیز تنها برق ۲ درصد چاه‌های کشاورزی تربت‌جام قطع  شده بود که البته در قیاس با سایر شهرستان‌های خراسان رضوی از حیث نسبت چاه‌های متخلف به کل چاه‌ها، کشاورزان شهرستان در طرح مدیریت توأمان آب و برق نمره قبولی گرفتند.

وی در ادامه از وجود ۸۲۲ حلقه چاه در شهرستان تربت‌جام خبر داد و افزود: ۶۸۸ حلقه چاه مربوط به بخش کشاورزی است که تمامی آنها مجهز به کنتور هوشمند شده‌اند.

 مدیر امور منابع آب تربت‌جام با بیان اینکه در این منطقه به دلیل برخی شرایط امکان حفر چاه غیرمجاز نیست، بیان کرد معدودی چاه غیرمجاز در روستاهای کوهپایه‌ای بوده‌اند که تمامی آنها شناسایی و مسدود شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هرچند در گذشته بیشتر از حد مجاز برداشت آب داشتیم اما با نصب کنتورهای هوشمند میزان برداشت آب رعایت می‌شود، اذعان کرد: اگر بخواهد برداشت آب بیشتر از حد مجاز و پروانه باشد توسط کنتور قطع می‌شود.

اختری با اعلام اینکه میزان برداشت آب در هر چاه متفاوت است، از ممنوعه بحرانی بودن دشت تربت‌جام خبر داد و گفت: هر ساله کمتر از یک متر افت سطح آب زیرزمینی دارد.

وی عنوان کرد: با نصب کنتورهای هوشمند و کنترل میزان برداشت آب، افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی رو به کاهش است به طوری که قبلاً میانگین افت سطح آب‌های زیرزمینی در سال یک متر و ۳۰ سانتیمتر بوده و اکنون به کمتر از یک متر رسیده و این روند همچنان ادامه دارد.

شهرستان مرزی تربت‌جام با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد قرار دارد. این شهرستان از شرق با کشور افغانستان هم مرز است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد
  • یکهزار و ۵۴۸ معلم و استاد دانشگاه، حامی ایتام و محسنین استان یزد هستند
  • برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش + تصاویر