Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@13:04:20 GMT

شب قدر شب دعاست/ ۳ دلیل اهمیت شب قدر

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۸۷۸۹

شب قدر شب دعاست/ ۳ دلیل اهمیت شب قدر

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در چهارمین سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های خود در امامزاده علی‌اکبر چیذر اظهار کرد: شب‌های گذشته گفته شد یک شب چرا نسبت به هزار ماه منزلت دارد که مفسرین و علما برای اهمیت شب قدر سه وجهه ذکر کردند که نخستینش این است که لیلة القدر شب نزول دفعی قرآن کریم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دلیل دوم اینکه شب قدر شب تقدیر انسانهاست به همین جهت قدر نام گرفته است؛ این تقدیر چرا در ماه رمضان است؟ به دلیل اینکه ماه صیام و ماه قرآن است. چرا در ماه صیام قرآن نازل شده است؟ برای اینکه انسان‌ها باید با روزه و نماز نردبان کمال را طی کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه علت دیگر نازل شدن قرآن در ماه مبارک رمضان را بهره‌گیری و ارتباط دقیق انسان‌ها با قرآن دانست و بیان کرد: تقدیر با اراده انسان‌ها محقق می‌شود و همه ما باید با اراده خودمان به کمالات برسیم و جامعه ما نیز باید با اراده ما به کمالات برسد.

خاموشی به سومین دلیل مهم بودن شب قدر اشاره کرد و یادآور شد: شب قدر شب دعا است. در این شب‌ها از دعا کردن دریغ نکنیم و به سمت خداوند دست دراز کنیم. اگر کسی بر دریافت فیوضات الهی اصرار کند حتماً آن را دریافت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به سلسله سخنرانی‌های خود در خصوص سوره ملک به آیات ۳ تا ۱۰ سوره ملک اشاره کرد و گفت: بسیاری از علوم به مسلمانان وامدار هستند؛ رَبع رشیدی یکی از دانشگاه‌های ایران به شمار می‌رود که اکنون دیگر آثاری از آن باقی نمانده اما موقوفاتی در همدان و تبریز دارد. ربع رشیدی دانشگاهی بود که علم توسط آن از شرق به غرب رفت و منجمین وامدار آن هستند.

رئیس هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به ریسمان الهی چنگ بزنیم باید عاقل باشیم و از اولیای الهی بهره گیری کنیم، افزود: بارگاه اولیای دین را نباید رها کرد و باید با آنها ارتباط مناسب بگیریم و مراقب اعمال و رفتار خود باشیم.

خاموشی ضمن قرائت «وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ (اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقّل می‌کردیم، در میان دوزخیان نبودیم)» اظهار کرد: تاریخ، زندگی پیشینیان و تجربه آنها برای ما عقل و درس است و در زندگی و اعمال و رفتار خود باید با عقل پیش برویم.

وی با بیان اینکه انسان‌ها وقتی در مقابل خداوند قرار می‌گیرند باید با عقل یا نقل پاسخ دهند، عنوان کرد: عقل در مقابل شرع نیست بلکه عقل در مقابل نقل و شنیدن است؛ کافران نه فکر کردند و نه شنیدند اما ما مسلمانان باید تعقل کنیم، انسان‌ها هم باید فکر کنند و هم گوش کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه فهم راه صحیح با عقل صحیح امکان پذیر نیست بلکه باید گوش و عمل کنیم، بیان کرد: اهل بهشت عاقل هستند؛ پیامبر گرامی اسلام و امام علی (ع) عقل کل بوده اند.

خاموشی با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم تا عقل ما تعطیل نشود، افزود: آدم بی حیا عاقل نیست، کسی که حیای آن رفته اول عقلش رفته است؛ فرد بی دین هم عاقل نیست، مگر می‌شود آدم سرچشمه وجود را بشناسد و از آن روی گردان باشد؟

وی در ادامه تصریح کرد: چرا مواد افیونی در اسلام حرام است؟ چون مقدمه از بین بردن عقل است؛ وقتی مواد افیونی عقل را از بین برد انسان دیگر قدرت تفکر ندارد؛ عاقل بنده خداست و این به هیأت آمدن‌ها بهانه بندگی خداوند است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه دوست هر فردی عقل و دشمن آن جهل است، افزود: اگر عقل خود را به راه بیاندازیم اهل بهشت می‌شویم.

حجت‌الاسلام خاموشی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز ترامپ احمق حرف جدید می‌زند می‌گویند دلار ارزان می‌شود، خیر اصلاً به چنین چیزهایی ربط ندارد، گفت: آنها ترسیده اند اما قدرت ایران را هنوز درک نکرده اند؛ آن زمانی که انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی مقابل تمام جهان ایستاد، رزمندگان در آسمان هواپیماهای کشورهای شرقی و غربی را می‌دیدند یعنی اینکه بسیاری از کشورها به کمک عراق آمده بودند؛ دشمن آن روز جوابش را از جمهوری اسلامی گرفته است.

کد خبر 4627721

منبع: مهر

کلیدواژه: شب قدر ماه مبارك رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۸۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرتضی مطیعی ظهر چهارشنبه در نشست شورای جوانی و جمعیت استان سمنان به میزبانی استانداری ضمن اشاره به پیش نیازهای جوانی جمعیت و همچنین ازدواج جوانان، تاکید کرد: تحقق جوانی جمعیت پشتوانه‌های قانونی است که نمایندگان مجلس باید به آن دقت داشته باشند.

وی با بیان اینکه در کنار این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی در بین جوانان هستیم، افزود: دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی و آموزش عالی و … می‌بایست در این زمینه برنامه‌های عملیاتی ویژه ای را در دستور کار قرار دهند.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه تحقق جوانی جمعیت و اهمیت ازدواج نیازمند تبیین است، تاکید کرد: تبیین اهمیت جایگاه ازدواج و فرزندآوری به ویژه برای نسل جوان اهمیت بسزایی دارد.

مطیعی با اشاره به وضعیت موجود در جامعه بیان کرد: غفلت در نگاه برخی جوانان نسبت به اصل خانواده مشهود است در حالی که می‌توان با تبیین اهمیت و اساس خانواده برای نسل جوان، این تفکر را تغییر داد.

وی افزود: تبیین اساس و اهمیت خانواده در ترغیب به ازدواج و فرزندآوری بسیار تأثیر دارد لذا انتظار می‌رود که مسئولان فرهنگی در این زمینه بیشتر فعالیت داشته باشند.

کد خبر 6087843

دیگر خبرها

  • دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس
  • نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • اهمیت ایمنی در حمل و نقل
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • اهمیت و ضرورت های راه آهن ایران ارمنستان
  • رنگ‌ها، جهانی که غالبا از آن غافلیم!
  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود
  • بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط»