Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، باقر لاریجانی نایب رئیس کمیته‌ ملی بیماری‌های غیر واگیر و عضو شورای راهبردی بسیج ملی کنترل فشارخون در نشست کمیته‌ بیماری‌های غیرواگیر(NCD) که با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت و اعضای کمیته‌ بیماری‌های غیرواگیر برگزار شد با اشاره به سفر اخیر وزیر بهداشت به ژنو جهت شرکت در مجمع جهانی سلامت از وضعیت خوب جمهوری اسلامی ایران در زمینه بیماری های غیرواگیر در جهان خبر داد و افزود: این پیشرفت و مطرح شدن در سطح جهانی، ماحصل فعالیت قابل توجه کمیته‌ملی بیماری‌های غیرواگیر در همه‌ حوزه‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاریجانی با اشاره به فعالیت هایی که در زمینه تربیت نیروی انسانی مرتبط با پیشگیری از بیماری های غیرواگیر صورت گرفته است، اظهار کرد: جمع آوری داده های مربوط به مرگ و میر و عوامل خطر مرتبط با بیماری های غیرواگیر در سطح شهرستان، استان و کشور در پیشگیری از این بیماری‌ها و برنامه ریزی برای این امر بسیار مفید بوده و در حال حاضر ایران دارای قویترین داده‌های آماری در زمینه بیماری های غیرواگیر در سطح منطقه است.

ایران تنها کشور منطقه در بحث کاهش اسید چرب ترانس

نایب رئیس کمیته‌ ملی بیماری‌های غیر واگیر تصریح کرد در بحث کاهش اسید چرب ترانس نیز ایران تنها کشور در منطقه است که این موضوع را دنبال می‌کند و لازم است این میزان توجه به موضوع دخانیات نیز معطوف شود.

لاریجانی با اشاره به اقداماتی که در زمینه بسیج ملی کنترل فشار خون صورت گرفته گفت: حدود ۲ میلیون نفر تا کنون در این کمپین شرکت کرده‌اند.

وی بر لزوم همکاری و هماهنگی تمامی نهادهای دست اندرکار در این کمپین تاکید کرد و گفت: اطلاعات مرتبط با این کمپین از داده های ملی کسب می‌شود.

لاریجانی ضمن قدردانی از معاونت های وزارت بهداشت برای راه‌اندازی سایت کمپین فشارخون گفت: کمتر پیش می‌آید یک سیستمی این طور به‌هم پیوسته و منظم باشد و این ماحصل شبکه‌ بهداشتی درمانی کشور بوده و لازم است مطالب این سایت ترجمه شده و در سطح جهانی منعکس شود.

وی گفت: باید انجمن‌ها و بوردها در جریان کار این کمپین قرار بگیرند و همه کمک کنند تا کمپین فشارخون با بهترین کیفیت برگزار شود.

برگزاری کارگاه NCD

در ادامه فرشاد فرزادفر رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم ‌پزشکی تهران با اشاره به برگزاری کارگاه NCD با همکاری تیمی از آکسفورد و سازمان جهانی بهداشت یادآور شد: این کارگاه با هدف آموزش مدرسین و آموزشگران ارشد شاغل در سطوح دانشگاهی، استانی و شهرستانی برگزار شد.

وی با بیان اینکه ترجمه‌ ۵۳ عنوان مطلب آموزشی مرتبط با دوره‌ها و منطبق با نیاز‌های گروه هدف از سایت سازمان بهداشت جهانی انجام شده است بر برگزاری ۱۲ دوره کارگاه ۵۰ نفره تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد اساتید همه‌ دانشگاه‌های کشور بهره‌ کافی را از این کارگاه‌ها کسب کنند.

فرزادفر گفت: هدف اصلی این کارگاه‌ها تربیت شرکت‌کنندگان در زمینه‌ استراتژی پیشگیری و مدیریت بیماری‌های غیرواگیر به منظور طراحی و اجرای موفق برنامه‌های عملیاتی بوده و بعد از برگزاری این کارگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، برنامه‌ی عملیاتی استان‌ها و سپس شهرستان‌ها استخراج خواهد شد.

ریاست "کاپ‌‌ نو" توسط ایران در سال ۲۰۲۰

سپس رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به ریاست "کاپ‌‌ نو" توسط ایران در سال ۲۰۲۰ و در کشور هلند گفت: لازم است در بحث دخانیات پیگیری مستمری انجام دهیم، لذا تصویب قوانینی مانند وضع مالیات پلکانی به‌ویژه برای سیگارهای وارداتی و جلوگیری از ورود تنباکوهای معطر می‌تواند گامی در راستای کاهش مصرف دخانیات در کشور باشد.

رئیسی با اشاره به عدم تحریم ایران در صنعت سیگار توسط آمریکا افزود: این از حربه‌های دشمن است که توجه بسیاری را از سوی مسئولین امر می‌طلبد.

وی با تاکید بر لزوم هماهنگی با مجلس شورای اسلامی و آگاه سازی جامعه، ابراز امیدواری کرد با تصویب قوانینی بتوان در مقابل مافیای بزرگ دخانیات به مقابله پرداخت و به تجارت غیرقانونی دخانیات خاتمه داد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اظهار خرسندی از تقدیر مجمع جهانی NCD از ایران، از مطرح شدن موضوع کمپین فشارخون در این مجمع سخن گفت و یادآور شد علاوه بر ارسال پیام از سوی تدروس رئیس WHO و المنظری رئیس WHO در مدیترانه‌ شرقی، تاکید کرد که تدروس علاوه بر ماهیت وجودی کمپین فشارخون از بررسی سایر ریسک‌فاکتورها مانند مصرف نمک، سیگار و غیره در این کمپین یاد کرد و گفت این موضوع بسیار ارزشمندی است.

در ادمه فرشاد رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی از لزوم همکاری‌های بین بخشی سخن به میان آورد و مطرح کرد: تمام کمیته‌های فنی که تشکیل شده در بستر همکاری‌های بین بخشی شکل گرفته است و مسئولیت کمیته‌های فنی به عهده‌ی معاونت‌هاست.

وی یادآوری کرد: در این راستا سه تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، شهرداری و وزارت کشور تنظیم شده و آماده است تا سایر مراحل اداری را طی کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۹۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین محموله خودروهای هیبریدی واردات قطعی به قشم رسید

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم از ورود نخستین محموله از خودروهای هیبریدی واردات قطعی به جزیره قشم خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، امیرعلی داود روز یکشنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران اظهار داشت: تمامی خودروهای وارداتی به صورت صفر کیلومتر و مدل 2024 بوده که واردات برخی از مدل‌ها مانند تویوتا کرولا و کرولا کراس، انواع ون مرسدس بنز ، تویوتا سی اچ آر، تویوتا کمری، تویوتا لوین، تویوتا سیه‌نا، لکسوس UX و 18 مدل ون برای سیستم حمل و نقل عمومی برای نخستین بار صورت می‌گیرد.

وی افزود: واردات قطعی خودروهای هیبریدی از چهار برند مطرح (تویوتا، نیسان، لکسوس و سوزوکی) و واردات قطعی خودروهای سواری و تجاری از محصولات هشت برند، ذیل رویه گمرکی براساس مصوبه هیات محترم وزیران برای واردات قطعی خودرو در 23 دی ماه 1402 به مناطق آزاد کشور بوده و توسط یکی از شرکت‌های فعال انجام گرفته است.

این مقام مسوول گفت: پس از ورود این خودروهای وارداتی به منطقه آزاد قشم توسط یکی از شرکت های معتبر واردات و صادرات، مراحل ترخیص گمرکی و شماره گذاری آنها آغاز شده و پس از آن جهت استفاده شخصی ساکنان جزیره قشم و کیش و همچنین شبکه حمل و نقل عمومی این جزایر به فروش می‌رسند.

امیرعلی داود اضافه کرد: طبق تفاهم نامه‌ای که اسفندماه سال گذشته میان مناطق آزاد قشم و کیش و این شرکت به امضا رسیده، بخشی از این خودروها پس از ورود به منطقه آزاد قشم، در منطقه آزاد کیش توسط این شرکت عرضه خواهند شد و همچنین مذاکراتی با سایر مناطق آزاد کشور نیز جهت عرضه این خودروها با رویه ترانزیت خارجی بین مناطق در حال انجام است.

وی با بیان اینکه مراحل ثبت سفارش برای واردات قطعی این خودروها در سامانه جامع پنجره واحد تجارت فرامرزی کشور (EPL) انجام شده است، افزود: تمامی مجوزهای لازم از سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نیز اخذ گردیده و خودروهای مذکور دارای استانداردهای بین المللی GCC و CCC هستند.

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته محموله های بعدی خودروهای واردات قطعی به فوریت و طی روزهای آینده، وارد جزیره قشم خواهند شد.

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد
  • هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید + رازهای مهم
  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم
  • نخستین محموله خودروهای هیبریدی واردات قطعی به قشم رسید
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در فارس
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد