Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم عضو مجلس خبرگلن رهبری امروز هفتم خردادماه در مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با تاکید بر اینکه برای تحقق دین باید هزینه پرداخت، گفت: تحقق دین و پیاده شدن دین در سطح جامعه بدون هزینه نیست، هزینه‌ای که پیامبر گرامی اسلام و حبیب نجار«مومن آل یاسین» پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به«الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا ؛احزاب/39و40»، بیان کرد: پیامبر شخصی به نام «زید» را به فرزندخواندگی گرفته بودند، بر اساس فرهنگ جاهلی فرزندخوانده اگر ازدواج می‌کرد دیگر انسان نمی‌توانست با همسر فرزند خوانده‌اش حتی بعد از طلاق وی، ازدواج کند و به همین علت وقتی زید همسرش را طلاق داد طبق این سنت جاهلی پیامبر حق ازدواج با همسر او را نداشت اما این سنت غلط است.

حاج‌ابوالقاسم با اشاره به این‌که آیه39 و 40 سوره احزاب پیامبر را مبلغ رسالت الهی می‌داند، ادامه داد: خداوند متعال به پیامبر(ص) دستور داد که با این زن ازدواج کند برای این‌که تحقق احکام‌الله در جامعه نیازمند اقدام عملی است؛ حکم خداوند برای این سنت در سوره نساء آمده‌است:« اگر فرزندان پسرخوانده شما ازدواج کنند و همسرانشان را طلاق بدهد، شما می‌توانید با همسر وی ازدواج کنید»، عده زیادی پیامبر را شماتت کردند اما پیامبر برای تحقق این حکم هزینه دادند.

جامعه امروز گرفتار سنت‌های جاهلی شده‌است

وی با تاکید بر این‌که حقیقت تبلیغ، تبلیغ عملی است، افزود: تبلیغ یعنی انسان با عمل خود احکام‌الله را در جامعه پیاده کند و باید با عمل مردم را به سمت احکام‌الله دعوت کرد؛ امروز نیز متاسفانه سنت‌های جاهلانه مدرن به جامعه ما تسری پیدا کرده‌است و اشخاصی که بعضا مرجعیت اشتباهی دارند در این زمینه مسئولیت سنگینی بر عهده آنان است.

عضو هیئت علمی جلمعه‌المصطفی‌العالمیه تصریح کرد: تشریفات سنگین ازدواج، هزینه‌های سنگین که مانند قانون نانوشته بر دوش داماد و پدر عروس می‌گذارند، مهریه‌های سنگین و هزنیه‌های بالای مراسم ازدواج مصداقی از مصادیق سنت‌های جاهلی است که باید توسط بزرگان و چهره‌های معروف اجتماعی شکسته شود، مسئولیت آن‌ها چندبرابر است.

وی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل آلوده شدن فضای فرهنگی کشور به سنت‌های جاهلی، شاهد آمارهای نگران‌کننده ازدواج و طلاق هستیم، در سال 97 تعداد طلاق ثبت شده بیش از ازدواج ثبت شده بود و میانگین سن ازدواج مردان 27 سال شده‌است و در حدود چهار میلیون و 376 هزار نفر اشخاص بالای سن 32 سال مجرد هستند که علت آن سنت‌های جاهلی است که ازدواج را دشوار نشان می‌دهد.

حاج‌ابوالقاسم با اشاره به اینکه امروز عمل به آیات قران کریم به معنای اقدام عملی در جهت آسان‌سازی ازدواج و ترویج فرهنگ صحیح اسلامی است، گفت: حبیب نجار نمونه‌ای از کسانی است که برای تحقق دین هزینه داد و در سوره یس به آن اشاره شده‌است.

وی با اشاره به«اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا أَصْحَابَ الْقَرْيَةِ إِذْ جَاءَهَا الْمُرْسَلُونَ إِذْ أَرْسَلْنَا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ فَكَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ فَقَالُوا إِنَّا إِلَيْكُمْ مُرْسَلُونَ ؛یس/13و14»، بیان کرد: مردم بت پرستی در منطقه انطاکیه زندگی و پادشاهانی داشتند که کفر را در جامعه ترویج می‌کردند، حضرت عیسی(ع) دو فرستاده برای آن‌ها ارسال کرد و این فرستاده در حومه شهر با پیرمردی به نام حبیب که نجار بود و بت می‌ساخت، آشنا شدند و با وی صحبت کردند و حبیب مومن شد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دو فرستاده حضرت عیسی نزد پادشاه رفتند و او را به دین و توحید دعوت کردند اما پادشاه نپذیرفت سپس حضرت عیسی مبلغ سوم را فرستاد اما پادشاه و اطرافیانش که نتوانستند دین جدید را  تحمل کنند، تصمیم به قتل هر سه نفر گرفتند و در این میان حبیب نجار جریان اجتماعی در حمایت از پیامبران خدا به راه انداخت که این جریان اجتماعی کار را برای پادشاهان سخت کرد و موقعیت آن‌ها به خطر افتاد و لذا پادشاهان این مرد خدا را به شهادت رساندند.

حاج‌ابوالقاسم با اشاره به«وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَى قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ اتَّبِعُوا مَنْ لَا يَسْأَلُكُمْ أَجْرًا وَهُمْ مُهْتَدُونَ؛ یس/20و21» و ضمن بیان این‌که سوره یس، سوره شهیدی است که در راه دفاع از حق جان خود را فدا کرد، گفت: این شخص در حومه شهر زندگی می‌کرد و از طبقه محروم جامعه بوده‌است و با سختی خودش را به مرکز شهر رساند اما این مرد خدا آن‌چنان قاطعانه از پیامبران دفاع می‌کند که نام وی در کتاب خداست.

وی تصریح کرد: پیروی کردن از فرستادگان الهی یعنی در مقام عمل دستور آن‌ها را به اجرا بگذاریم، سلسله اعتقاداتی که به عمل منجر نشود کار دشواری نیست، نوشتن مطالب در کتب اگر در سطح جامعه اجرا نشود ارزش چندانی ندارد، نوشتن و درس دادن مقدمه برای تحقق است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی که وظیفه دارند برای تحقق دین زمینه‌سازی کنند، باید قوانینی تصویب کنند که این قوانین مصداق تبعیت از رسول خداست و قوانینی که به عنوان مثال امر ازدواج را تسهیل، از کانون خانواده حمایت و جایگاه زن در خانه را تثبیت  می‌کند نه این‌که قوانینی مانند سند 2030 و FATF  تصویب کنند که به جای تبعیت از پیامبران در صدد نهادینه کردن پیروی از استکبار جهانی و فرهنگ منهد غربی است.

وی افزود: امیرالمومنین(ع)در نهج‌البلاغه می‌فرماید:« در جنگ‌ها گاهی پدران، فرزندان و عموهای خود را باید می‌کشتیم در عین حال با این‌که کا سختی بود اما ایمان و تسلیم ما در برابر خدا بیشتر میشد، یک‌بار ما بر دشمن پیروز می‌شدیم و یک‌بار دشمن به ما ضربه می‌زد، وقتی خداوند دید که صادقانه پای دین ایستادیم دشمن ما را نابود کرد، اگر می‌خواستیم مثل شما زندگی کنیم دین برپا نمی‌شد و هیچ شاخه‌ای از درخت ایمان سبز نمی‌شد.»

حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم در پایان گفت: علما و روحانیون به عنوان ورثه انبیا موظف هستند که برای تحقق اسلام در محیط زندگی مردم تلاش کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قم ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۲۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، متن بیانیه مشترک مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در حمایت از اجرای طرح نور (عفاف و حجاب) به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: ولْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

«کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا»  پیام سعادت بخش و مشترک همه ادیان توحیدی است که بر تارک میثاق ملی ملت مؤمن ایران اسلامی می‌درخشد.

فتنه‌ها و تلاش‌های دشمنان انقلاب اسلامی پیوسته این کرامت و آزادی مقید را مورد هدف مستقیم و غیرمستقیم خود قرار داده و می‌دهند و با زدودن عفت و پاکدامنی، در محور فتنه‌ها و تلاش‌های خود پاکدامنی زنان را نشانه رفته اند.

«ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی» اولین و مهم‌ترین وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی است که امروز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در قالب «طرح نور» با تکیه بر تجارب گذشته و پختگی و سنجیدگی و دقت عمل بیش از پیش تلاش برای تأمین «محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی» در جامعه را مأموریت خود تعریف کرده است.

حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها براساس رسالت ذاتی، وظیفه‌ی شرعی و قانونی و مسئولیت اجتماعی حمایت همه جانبه از تحقق این مهم و رفع کاستی‌های گذشته را تکلیفی اجتماعی دانسته و همچون آحاد دیگر ملت ایران اسلامی خود را در تلاش و حمایت از تحقق این هدف مقدس سهیم می‌دانند.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران

جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها

دیگر خبرها

  • حمایت آیت‌الله مکارم شیرازی از اقدام پلیس در اجرای طرح نور
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • لزوم توجه مسئولان به معیشت کارگران
  • همراهان منطقه‌ای آمریکا و اسرائیل صحنه را در «وعده صادق» باختند
  • لزوم حمایت از جامعه کارگری برای تحقق شعار سال
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید
  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران
  • لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور
  • لزوم صدور احکام متناسب با جرم در مورد پرونده‌های مرتبط با حجاب