Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها فروش خوب یک فیلم توجه همه اهالی سینما را به‌سمت خود جلب کرده و آن تازه‌ترین اثر سعید روستایی، یعنی متری شیش و نیم است. فیلمی که در آن پس‌زمینه‌های اجتماعی تولید یک مجرم حرفه‌ای تا اندازه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد. باید اشاره داشت که جامعه ایرانی به دلایل متعددی به جامعه‌ای جرم‌خیز مبدل شده که آمار وقوع انواع و اقسام جرم درآن روبه گسترش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا فرخی منتقد سینما و تلویزیون

طبیعتاً هم سینما نمی‌تواند به این حجم از جرم و زایش مجرم بی‌تفاوت باشد. همین مسأله پای حوزه میان رشته‌ای«روانشناسی جرم» را به سینمای ایران باز می‌کند. موضوعی که هم می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد وهم حرف‌های گفتنی فیلم‌های اجتماعی را بیشتر کند!
کافیست کمی به عقب برگردیم تا بازهم رگه‌های حضور حوزه میان رشته‌ای روانشناسی جرم را در سینمای ایران حس کنیم. فیلم‌هایی همچون «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند»، «رنگ شب»، «کارناوال مرگ»، «قتل آنلاین»، «خوابگاه دختران» از این دست فیلم‌ها هستند که ردپای روانشناسی جرم در آنها آشکار است. به این معنی که در روایت و بستر فیلم اگر قصه وقوع یک جرم بیان می‌شود به شکلی خلاصه پیش‌‌زمینه‌های وقوع جرم و عناصر روانی هم بیان می‌گردد. مثلاً اینکه مجرم کودکی بدی داشته (هیس دخترها فریاد نمی‌زنند)، همسرش خیانت کرده(به رنگ شب)، خانواده خشنی داشته(قتل آنلاین)، مشکلات روانی و عاطفی درمان نشده دارد(خوابگاه دختران). همه این فیلم‌ها و درخشش آنها و برخی فیلم‌های دیگر که نام بردنشان از حوصله خارج است نشان می‌دهد که جامعه روانی تشنه پاسخ به این سؤال است که چرا مجرم یا قاتلی این چنین متولد می‌شود؟ و دوست دارد پاسخ این سؤال را در فیلم‌های این ژانر ببیند. اینجاست که کارگردان‌های ژانر جنایی یا حادثه‌ای باید از کارشناسان این حوزه کمک بگیرند. فراموش نباید کرد که حوزه روانشناسی جرم از مهم‌ترین گرایش‌های به نسبت تازه‌ای است که در سراسر جهان در راستای پیشگیری از جرم و از بین بردن زمینه‌های وقوع جرم به کار گرفته می‌شود.و اتفاقاً به کار این روزهای جامعه ایران و طبیعتاً سینمای همین جامعه خواهد آمد.
در بحث فروش هم شاید این بحث مطرح شود که این چنین قصه‌هایی در گیشه موفق نیستند، اما تجربه متری شش و نیم خلاف این مسأله را اثبات می‌کند. هرچند که ردپای روانشناسی جرم هم در این فیلم چندان برجسته نیست اما باز هم همین که حضور دارد جای امیدواری است. همین که فیلم به ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی و خانوادگی شکل‌گیری یک جرم و مجرم حرفه‌ای توجه می‌کند، جای بسی خوشحالی و نویدبخش پررنگ‌تر شدن این نگاه در آینده است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۴۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد


به گزارش خبرگزاری صد و سیما، فیلم سینمایی «فسیل» که به‌عنوان پدیده اکران سال گذشته سینماها توانست بخشی از رکوردهای تاریخ سینمای ایران را جابه‌جا کند، حالا در اکران آنلاین (برخط) هم رکورد تازه‌ای را به نام خود ثبت کرد و وارد بخش اشتراک نمایش خانگی شد.

«فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان از روزهای پایانی اسفند سال گذشته اکران آنلاین خود را آغاز کرد و تا به امروز با بیش از ۴۰ میلیون دقیقه بازدید، تبدیل به پربازدیدترین فیلم‌ عرضه شده در فرآیند اکران آنلاین در سال‌های اخیر شده است.

تعداد بلیت‌های فروخته شده برای تماشای آنلاین این فیلم، به عدد ۳۵۸ هزار و ۹۴۵ قطعه و فروش ۲۸ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

فیلم «فسیل» با بازی بهرام افشاری، الهه حصاری، هادی کاظمی، ایمان صفا و الناز حبیبی یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینمای ایران است.

داستان این فیلم از دهه ۵۰ آغاز می‌شود و سرگذشت خواننده‌ای به نام اسماعیل و دوستانش را روایت می‌کند که در طول زمان برای هر کدام اتفاقاتی رخ می‌دهد.

این فیلم در گیشه سینماها نیز فروشی افزون بر ۳۲۴ میلیارد تومان را تجربه کرد و عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص داد و هم اکنون نیز در «فیلیمو» قابل تماشاست.

دیگر خبرها

  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • «فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد
  • ردپای یحیی در آخرین صفرصفر تراکتور استقلال در تبریز
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • ردپای مرد طلبکار در آدم‌ربایی میلیاردی
  • رضا شیخی درگذشت
  • هیئت منصفه دادگاه مطبوعات مدیرمسئول رویداد۲۴ را مجرم دانست
  • فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
  • رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی