Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، سلمان خدادادی (رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های کارگران را کمبود کار دانسته و اظهار داشت: متأسفانه امروز داشتن کار به آرزو تبدیل شده و بدتر آنکه تمامی شاغلان هر روز که از خواب بیدار می‌شوند نگران از دست دادن کارشان هستند.

خدادادی درباره تبعات کمبود کار و ضعف در اشتغالزایی گفت: تمام فشار کمبود کار بر دوش کارگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی کارگر  امنیت شغلی نداشته باشد و کارفرما نیز بداند که کارگر به این کار نیاز دارد، قراردادهای یکماهه و سفید امضا در بنگاه‌های اقتصادی مطرح می‌شود و حتی در بسیاری از بنگاه‌ها قراردادی وجود ندارد که باعث آرامش خاطر کارگر باشد.

وی با اشاره به حادثه‌ ساختمان پلاسکو بیان کرد: پس از آن که تأکید شد ساختمان‌های تجاری ناایمن باید تعطیل شوند اما در اولین گام با مخالفت کارگران روبه‌رو شدیم. این کارگران به کار بیشتر از امنیت جانی نیاز دارند. آنها اعلام کردند که در حال حاضر بیشتر از امنیت جانی به کار و درآمدی نیاز دارند که مانع شرمندگی از زن و فرزندشان بشود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از اینکه بسیاری از قراردادهای کار منطقی و انسانی نیست، گفت: وقتی کارگر بداند اگر از این بنگاه اقتصادی اخراج شد، باید مدت‌ها بیکار بماند، تن به هر شرایطی می‌دهد و حتی قراردادی را امضا می‌کند که در شأن انسان و کارگران شریف نیست یا بدون قرارداد کار می‌کند.

وی افزود: تنها راه برای جلوگیری از بهره‌کشی و تحقیر نیروی کار، ایجاد اشتغال پایدار است. وقتی کار وجود داشته باشد، کارفرما به جای تحقیر نیروی کار، به دنبال نیروی کار متخصص می‌گردد و حاضر می‌شود علاوه بر استخدام دائم، امتیاز بیشتری بدهد تا کارگرش را نگاه دارد. حتی بین کارفرمایان برای نگه داشتن کارگر رقابت ایجاد می‌شود.

کارگران را تهدید به اخراج می‌کنند

خدادادی با اشاره به اینکه امروزه کارگرانِ بسیاری بدون قرارداد کار و بیمه کار می‌کنند، گفت: متأسفانه در بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دستمزد نیز توافقی است. یعنی وقتی کارفرما متوجه می‌شود این کارگر به کار نیاز دارد، به جای آنکه ابتدای سال دستمزش را اضافه کند، به بهانه‌های مختلف سخن از اخراج کارگر بر زبان می‌آورد تا کارگر از ترس بیکار شدن، به شرایط جدید کارفرما از جمله دستمزدی پایین‌تر از حداقل شورای عالی کار تن بدهد.

وی با تاکید بر اینکه تاوان ضعف در سیاست‌های اشتغالزایی را کارگران می‌دهند، گفت: کارگری که نگران نان شب خانواده‌اش باشد، ناچار می‌شود با هر شرایطی کار کند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: قرارداد سفید امضا چه معنایی دارد؟ وقتی کارگر ابتدای سال قبل از آنکه کارش را آغاز کند، صورتجلسه‌ای را امضا و در آن اعلام می‌کند که تمام حق و حقوقم را تا پایان سال گرفته‌ام.

وی با اشاره به ضعف نظارت و برخورد با چنین کارفرمایانی گفت: اگر کارفرمایی بداند که تضییع حقوق کارگر تاوان دارد، قرارداد سفید امضا، بیمه نکردن و اجحاف دیگر معنا نخواهد داشت.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بیکاری سلمان خدادادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۶۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰ نفر به سهیمه بیمه کارگران کردستانی اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی کوشا پیش از ظهر سه شنبه در همایش روز جهانی کارگر با اشاره به جایگاه کارگران اظهار کرد: کارگران اقتصاد مملکت را به حرکت در می‌آورند و بار توسعه استان را بر دوش می‌کشاند.

وی تلاش کارگران در راستای توسعه و پیشرفت استان را قابل تقدیر خواند و گفت: اقدامات عمرانی استان با دستان کارگران استان جلو می‌رود و ما قدردان زحمات این قشر هستیم.

استاندار کردستان افزود: ۳۰۰ نفر سهمیه به بیمه کارگران ساختمانی استان کردستان اختصاص یافته است.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: افزایش بیمه کارگران ساختمانی در استان کردستان نویدبخش توجه به این قشر است تا امنیت شغلی را برای انان مهیا کند.

همایش روز جهانی کارگر و مراسم بزرگداشت هفته کار و کارگر استان کردستان به منظور تجلیل از کارگران نمونه استان با حضور جمعی از مسوولان استانی و کشوری در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد.

کد خبر 6093041

دیگر خبرها

  • دیگر بهانه‌ای برای بیمه نکردن کارگران ساختمانی وجود ندارد
  • افزایش ۳۵ هزار نفر به لیست بیمه شدگان اجباری مرکزی
  • دو هزار کارگر ساختمانی در میاندوآب بیمه ندارند
  • قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 
  • وجود ۶۰ هزار کارگر بیمه‌شده در شهرستان رفسنجان
  • جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری تهران در پرونده ۷۷ میلیاردی
  • ۳۰۰ نفر به سهیمه بیمه کارگران کردستانی اختصاص یافت
  • ۲۵ هزار کارگر ساختمانی در کردستان بیمه ندارند
  • جریمه تاوان ثبت نکردن موادبهداشتی فروشگاه مواد غذایی در کرمانشاه
  • تکلیف قرارداد نیروهای حجمی باید در کل کشور به سرانجام برسد