Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، حسین میرزایی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در ابتدای این نشست، پس از معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این پژوهشکده، بر لزوم ارتباط بین دانشگاه، جامعه و صنعت تاکید کرد.


وی با تاکید بر ضرورت توجه به پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی بخش صنعت توجه به ارزیابی تاثیر اجتماعی را قبل، حین و پس از انجام پروژه های صنعتی بسیار مهم دانست که از آن غفلت شده است و ضروری است تا علوم اجتماعی در متن صنعت دیده شود نه در حاشیه آن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی از جشنواره بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی به عنوان فرصتی یاد کرد که می شود جایزه ویژه تحقیقات کاربردی را چنانچه وزارت صمت حمایت کند در حوزه مربوطه امسال مد نظر قرارداده و تقدیر از آثار را هدفمندتر کرد.

در ادامه قبادیان با تأیید این نکته که این جلسات می‌تواند ما را به نتایج ملموس‌تر و واقعی‌تر نزدیک کند گفت: ما باید همزمان هم به وضع موجودمان و هم به تحولات آتی انقلاب صنعتی چهارم که از سال ۲۰۱۲ آغاز شده است توجه داشته باشیم. درخصوص وضع موجود، واقعیت این است که وضع‌مان در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه و همچنین اداره علمی بخش‌های مختلف تخصصی کشور چندان مطلوب نیست.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال؛ چرا چهار میلیون دانشجو تربیت شود؟ چرا این مقدار ۱۰ میلیون یا کمتر نباشد؟ این مقدار دانشجو براساس کدام تقاضا و خواست گرفته شده است؟ ما در این زمینه خطاهایی داشته‌‌ایم. تا الان ما کشور را براساس درآمدهای نفتی بدون محدودیت اداره کردیم اما دیگر نمی‌توانیم. شاید تنها در عرصه پزشکی آن‌هم بدان دلیل که با سلامتی ما در ارتباط است از علم استفاده می‌کنیم و وضعمان خوب است.

قبادیان درخصوص برنامه ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: از سال گذشته استفاده از توانمندی‌های داخلی و بی‌نیازی از خارج را شروع کرده‌ایم و برای این کار در سال جاری، ۱۰ برنامه کلیدی برای وزارت صمت تعریف کرده‌ایم که یکی از این کارها طرح تاپ (توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) است. طبق این طرح، از طریق طرف تقاضا (بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری)، تقاضاهای علمی و فناورانه حوزه صمت ثبت می‌شود و از سوی دیگر، طرف عرضه (پژوهشگران و فناوران) متناسب با آن تقاضاها، قدم بعد را برمی‌دارند.

وی افزود: در راستای این ارتباط، هدف ما در گام اول تقاضامحور کردن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به منظور حل معضلات و مشکلات علمی و فنی موجود و دانش‌بنیان کردن تولید کالاها و عرضه خدمات است. در گام بعد، ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در بنگاه‌ها و گام نهادن در مسیر اهداف انقلاب صنعتی چهارم و ایجاد اشتغال پایدار و زایشی است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت گفت: ما نتوانسته‌ایم علم را در کشور همچون جوامع پیشرفته جا بیاندازیم و آن را تقاضا‌محور کنیم. در بخش صنعت ما هیچگاه نیامده‌ایم یک آمایش صنعتی- سرزمینی انجام دهیم و بر اساس آن صنایع‌مان را در استان‌های مختلف پایه‌ریزی کنیم. حتی در جانمایی صنایع بزرگ نیز دچار خطاهای استراتژیک شده‌ایم؛ چنان‌که صنایع انرژی‌بر و آب‌بر را در فلات مرکزی ایران تأسیس کرده‌ایم.

وی با اشاره به انقلاب صنعتی چهارم که دنیا را متحول کرده است گفت: ما خودمان را برای این انقلاب آماده نکرده‌ایم و معتقدم پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی می‌تواند در این راستا کمک شایانی داشته باشد. ما باید شئون این انقلاب را بدانیم و خیلی سریع تبعات و نحوه مواجهه با آن را فرا بگیریم. برای این کار لازم است پس از عقد تفاهم‌نامه با پژوهشکده، همکاری‌هایی را آغاز کنیم.

قبادیان خاطرنشان کرد: اساساً صنعت به پژوهش و پژوهشکده نیاز دارد؛ مبادا دیر شود و انقلاب صنعتی چهارم به صورت یک سونامی ما را غافلگیر کند و به یک‌باره اقتصاد، دولت و کشور را به قهقرا ببرد و نتوانیم حتی ادامه حیات دهیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا به خصوص ابعاد فرهنگی و اجتماعی، صنعت و تجارت توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با حمایت وزارت صمت افق‌های جدیدی را درنوردد.

رضا ماحوزی معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی نیز با معرفی برخی از فعالیت‌های این پژوهشکده، به برخی از زمینه‌های همکاری پژوهشی و آموزشی مشترک با وزارت صمت اشاره کرد.

آمایش آموزش عالی متناسب با نیازهای وزارت صمت، بررسی زمینه‌های عقب‌ماندگی‌های صنعتی در مناطق محروم، تعهدات وزارت صمت و وزارت عتف در قبال محیط زیست و تحولات سبک زندگی در مناطق صنعتی از زمره موارد پیشنهادی توسط ماحوزی بود.

انتهای پیام/

31 / 31 حسین میرزایی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامعه صنعت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: حسین میرزایی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامعه صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۷۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه به معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین افشاری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در اجلاسیه گروه‌های کشوری معماری و شهرسازی اظهار کرد: احیای الگو‌های سنتی و بازگشت به الگو‌های معماری سنتی و اسلامی و استفاده از آن در طراحی‌های مدرن یکی از ضرورت‌های است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با ابراز خرسندی از حضور مدیران گروه‌های معماری و شهرسازی دانشگاه‌ آزاد اسلامی در دامغان عنوان کرد: دامغان یکی از کهن‌ترین شهر‌های ایران است و کاروانسرا‌ها، قلعه‌ها و تپه‌های قدیمی و برج و بارو، حصار عظیم داخل و خارج شهر دامغان است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان متذکر شد: این شهرستان در حال حاضر دارای بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده بوده که ۱۳۰ اثر ملموس و ناملموس در فهرست آثار ملی است و از آثار شاخص این شهرستان می‌توان به تپه تاریخی حصار با قدمت ۷ هزار سال و دارای سه دوره متعدد، مسجد تاریخانه که یکی از مهم‌ترین مساجد بازمانده از قرون اولیه اسلامی در کشور و از نخستین نمونه‌های مساجد است، اشاره کرد که مناره آن یکی از عناصر تشکیل‌دهنده آن است.

افشاری متذکر شد: وجود بنا‌های تاریخی بسیار در دامغان و لزوم احیای ارزش‌های اسلامی در شهر‌های مسلمان که امروزه هویت خاص گذشته را از دست داده‌اند، بیش از قبل احساس می‌شود.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان تاکید کرد: تمرکز بر آموزش معماری اسلامی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تشویق پژوهش در این زمینه می‌تواند دستاورد‌های شگرفی را ایجاد کند.

وی متذکر شد: توجه به فرهنگ و هنر ایرانی و ادغام فرهنگ و هنر ایرانی در طراحی‌های معماری و شهرسازی با بهره‌گیری از توان علمی اندیشمندان این دو حوزه با استفاده از مصالح بومی و سنتی و به‌کارگیری مصالح ساختمانی سنتی و بومی در ساخت و ساز‌ها موجب ترویج معماری پایدار که هم با محیط زیست سازگار باشد خواهد شد و هم بازتاب‌دهنده میراث فرهنگی ایرانی-اسلامی و توسعه گردشگری می‌شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، توجه به معماری ایرانی‌ ـ‌ اسلامی در ساخت و ساز‌های شهری را از موضوعات حائز اهمیت برشمرد و تأکید کرد: استفاده از نماد‌ها و عناصر معماری اسلامی در طراحی‌های جدید با برگزاری اینگونه جلسات در دانشکدگان هنر زمینه تحول در معماری را ایجاد کرده و با ارائه راهکار و برنامه به حاکمیت زمینه ایجاد قوانین و مقرراتی که حمایت از معماری ایرانی اسلامی را در برنامه‌ریزی‌های شهری و ملی تضمین کند را مهیا خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت جهش نوین نشریات دانشجویی در جهت حل مساله دانشگاه‌ها
  • جامعه‌شناختی تفکرات اجتماعی
  • وزیر صنعت معدن و تجارت شامگاه دوشنبه وارد اراک شد
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان مرکزی سفر می‌کند
  • ضرورت اهتمام شهرداری ارومیه برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر سالگرد ارتحال شیخ غلامرضا حسنی
  • ضرورت توجه به معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی 
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • واکنش معاون فرهنگی وزارت ارشاد به تحریف شخصیت حسن صباح در «حشاشین» + فیلم
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران