Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-26@07:32:07 GMT

قدیمی‌ترین نهج البلاغه جهان در مشهد رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۱۸۳۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ در این مراسم که صبح امروز در موزه قرآن و نفایس و هدایای مقام معظم رهبری برگزار شد، قدیمی‌ترین نهج البلاغه تاریخ‌دار مجموعه نسخ خطی آستان قدس رضوی مربوط به قرن ۶ و به خط محمد بن محمد بن احمد النقیب که در سال ۵۴۴ کتابت شده است، رونمایی شد.
این نسخه که توسط مرحوم فاضل خان در ۱۰۶۵ وقف کتابخانه آستان قدس رضوی شده، دارای ۱۷۴ برگ با عناوین شنگرف و زنگار، به خط نسخ معرب ۱۷ سطری کتابت شده است و علاوه بر متن کامل نهج البلاغه در انتهای کتاب درباره نقش مهر‌های حضرت علی (ع) و تجلیل از نهج البلاغه مطالبی عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی دیگر از قدیمی‌ترین نهج البلاغه گنجینه رضوی مربوط به نیمه نخست قرن ۵ است که به خط نسخ ممتاز ۱۵ سطری به شیوه ابن ابواب کتابت شده است.
این نسخه دارای ۱۷۰ برگ است که با نسخه‌های به خط سید رضی مقابله شده و عناوین آن به خط ثلث جلی، کاغذ حنایی آهار مهره سمرقندی، معلق به حواشی مختصر و وقفی فخرالدین نصری امینی در سال ۱۳۵۶ است.
نهج البلاغه نفیس دیگر این مجموعه کتابت شده در ذیقعده ۶۳۱ به خط حسن بن محمد بن عبدالله الرواندی است که به خط کهن ۱۳ سطری و به شیوه ابن ابواب در ۲۲۶ برگ کتابت شده و از نظر قدمت کتابت کامل بودن و تزیینات نفیس و با ارزش است.
منتخب نهج البلاغه نسخه نفیس دیگری است که جامع آن را در سه مقصد و یک خاتمه گردآوری کرده که از ویژگی‌های این نسخه خط نسخ نسبتا عالی به سبک یاقوت مستعصمی است که در سال ۷۵۹ کتابت شده است.
همچنین از دیگر نفایس این مجموعه می‌توان به نهج البلاغه به خط نسخ ۱۳ سطری اشاره کرد که توسط علی بن علی موسوی الطبری در تاریخ ۷۷۷ ه. ق. کتابت شده است.
کتابخانه آستان قدس رضوی با پیشینه یک هزار و یکصد ساله خود و با توجه به انتساب امام علی بن موسی الرضا (ع) از غنای خاصی برخوردار است و تعدادی بیش از ۷۵۰ نسخه نفیس از نهج البلاغه خطی و چاپ سنگی با شروح و حاشیه تعلیقیه و ترجمه را فراهم آورده که در نوع خود بی نظیر است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۸۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک مصاحبه قدیمی در مورد قاتل جادوگر آمریکایی؛ دیوید تیلور را می‌برم و به المپیک می‌روم!

آرون بروکس برای رسیدن به المپیک برنامه ویژه‌ای داشت و درنهایت به هدف خود رسید.

طرفداری | آرون بروکس با شکست دیوید تیلور در انتخابی وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد، موفق شد سهمیه المپیک پاریس را کسب کند.

آرون بروکس 23 ساله که پدیده کشتی آمریکا محسوب می‌شود، در دیدار انتخابی المپیک برابر دیوید تیلور قرار گرفت و موفق به شکست مجیک‌من در دو دیدار متوالی شد. چند ماه پیش بود که مسابقات کشتی قهرمانی زیر 23 سال جهان برگزار شد و کشتی‌گیران کشورمان به علت صادر نشدن ویزا، در این مسابقات غایب بودند.

آرون بروکس در این مسابقات مدال طلا گرفت که واکنش میثم زارع را به دنبال داشت. میثم زارع چند ماه پیش در گفتگویی تاکید کرد:

من و آرون بروکس در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات نوجوانان سال 2017 جهان با هم کشتی گرفتیم. او من را 10 بر 2 برد، مینیسکم پاره بود و شرایط خوبی در آن کشتی نداشتم، اما از همان وقت دوستی ما ادامه پیدا کرد. زمانی که دچار ضایعه نخاعی شدم، پیام داد و پرسید چه اتفاقی برایم افتاده و آرزو کرد حالم خوب شود و بتوانیم دوباره با هم کشتی بگیریم.

وی ادامه داد:

بروکس به دنبال شکست دیوید تیلور در مسابقات انتخابی امسال آمریکا است و می‌خواهد در المپیک کشتی بگیرد.

درنهایت بروکس به رویای خود رسید و با شکست دیوید تیلور به المپیک راه پیدا کرد.

از دست ندهید ????????????????????????

افتضاح تاریخی و رکورد بی‌سابقه چلسی در لیگ برتر دل هوادار کودک چلسی شکست؛ قرار بود بجنگید! سرمربی پاری سن ژرمن قول چهارگانه داد! حمایت امیر جعفری از سیدحسین حسینی + عکس

دیگر خبرها

  • رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • مرسدس جی کلاس برقی رونمایی شد؛ شاسی‌بلند چهار موتوره با گشتاور شگفت‌انگیز (+عکس)
  • رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد
  • یک مصاحبه قدیمی در مورد قاتل جادوگر آمریکایی؛ دیوید تیلور را می‌برم و به المپیک می‌روم!
  • خندان و با انگیزه: رونمایی از اولین نسخه پائز در ایران
  • رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد
  • دومین مرحله سراسری کتابت قران کریم در سیستان و بلوچستان
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی