Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی محمد ملک (روانشناس) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره شیوع خشونت‌های منجر به قتل در لایه‌های مختلف جامعه گفت: این فرایند که در جامعه ایران در حال رقم خوردن است،‌ بسیار تدریجی و پیش‌رونده در طی سال‌های گذشته در حال وقوع بوده است و به عبارتی فرایندی است که از گذشته شاهد آن هستیم و در آینده نیز شاهد آن خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه اکنون در تعاملات اجتماعی خشونت حرف اول را می‌زند، افزود: اکنون در جامعه شاهد آن هستیم که پرخاشگری افراد هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود.

محمد ملک، ضمن تشریح خواستگاه علمی این اتفاق در مغز هر انسان تصریح کرد: خشونت،‌ یا هیجان خشم،‌  تحت تاثیر آمیگدال مغز قرار دارد و مسئول پردازش هیجان است. وقتی هیجان‌زده می‌شویم،‌ آمیگدال حرف اول و آخر را در مغز می‌زند و جلوی پردازش‌های شناختی را می‌گیرد،‌ در نتیجه هر چقدر فعالیت این غده شدیدتر باشد، امکان پردازش شناختی موقعیت برای فرد بسیار کمتر می‌شود.

وی در ادامه افزود: پردازش شناختی در قشر پیشانی اتفاق می‌افتد و کارکرد آن به همراه آمیگدال تحت تاثیر تربیت خانوادگی،‌ تعاملات و تجربیات تعیین می‌شود. ممکن است یک فرد تحت تاثیر تربیت و الگوهای اجتماعی و تجربیات زندگی یاد بگیرد که در تعامل با اتفاقات بیرونی پردازش شناختی را انجام دهد و با استدال یک تصمیم عقلانی بگیرد،‌ اما فردی دیگر یاد گرفته باشد که در برابر همان وضعیت واکنش هیجانی نشان دهد و پرخاشگری کند.

او با اشاره به غلبه استرس‌های اجتماعی در سطح جامعه که باعث شده، اغلب مردم در مواجه با اتفاقات بیرونی آمیگدال را ترجیح دهند، اظهار داشت: افراد در جامعه بر اساس استرس‌های اجتماعی،‌ الگویابی اجتماعی و تجربیات شخصی یاد می‌گیرند که با غده آمیگدال به مسائل بیرونی واکنش نشان دهند که این اتفاق به سرعت در حال شکل گیری است. در واقع ما  یاد می‌گیریم با هیجان واکنش نشان دهیم که یکی از این هیجان‌ها خشم است و می‌تواند به رفتار خشونت‌آمیز منجر شود یا نشود. اینکه هیجان در فرد به خشونت تبدیل شود یا خیر به تاثیر قشر پیشانی و یادگیری افراد در چگونگی رفتار در زمان هیجان‌زدگی باز می‌گردد.

وی در ادامه تصریح کرد: زمانی که تحت‌تاثیر هیجان قرار می‌گیریم،‌ مهمترین اتفاق این است که دچار فرایند حال ابدی می‌شویم، یعنی نقطه‌ای که در آن  واکنش نشان می‌دهیم، فریز می‌شود و تا پایان عمر در همان نقطه حضور داریم و در واقع انگار آینده‌ای وجود ندارد. فکر کردن به آینده باعث تعقل و استدال می‌شود که وظیفه قشر پیشانی مغز است.

ملک‌محمد با اشاره به اینکه وقتی فردی مرتکب قتل می‌شود،‌ یعنی استرس‌های قبلی، تجربیات و آموزه‌های آن فرد در آن لحظه او را در دام هیجان خشم انداخته است، گفت: در آن لحظه قشر پیشانی که مسئول استدلال،‌ آینده‌نگری و اندیشیدن به عواقب کار است، در مغز تعطیل است و فرد تنها به رفتار خشونت‌آمیز فکر می‌کند.

وی افزود: استرس‌هایی که به مرور وارد زندگی فرد می‌شود،‌ مانند موریانه،‌ روان فرد را می‌خورد و در یک لحظه فرد با انفجار هیجان مواجه می‌شود و توان استدلال در آن لحظه وجود ندارد.

محمد ملک در ادامه به ماجرای قتل میترا استاد همسر دوم نجفی و اعتراف او به این قتل اشاره کرد و گفت: اگر به چهره ایشان نگاه کنید،‌ متوجه آثار فرسودگی و پیری شدید در چهره ایشان می‌شوید که نشان می‌دهد، در سال‌های اخیر ‌استرس‌های زیادی را تحمل کرده است و کسی به استرس‌هایی که نجفی طی این سال‌ها تحمل کرده، توجهی نداشته و به این مرحله رسیده و مرتکب قتل شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بارها شاهد اقدام ناگهانی خودکشی،‌ خودسوزی و قتل توسط افراد بوده‌ایم،‌ اما با توجه محض به لحظه ارتکاب قتل و به طور مثال توجه صرف به شخص نجفی و غفلت از سایر ابعاد دچار خطا شده‌ایم، زیرا در این شرایط آن فرد را ناسالم تشخیص می‌دهیم و خود را سالم فرض می‌کنیم، در حالی که از منظر روانشناسی همه افراد دچار مشکل هستند و در یک نقطه عطف ممکن است، رفتاری مشابه آقای نجفی توسط همه افراد بروز دهد.

او در انتها درباره ارتکاب به قتل در سطوح اجتماعی و طبقاتی مختلف، اظهار داشت: باید پذیرفت که همه افراد در یک کشتی نشسته‌ایم و همه تحت تاثیر موج‌هایی هستیم که این کشتی را در هم می‌کوبد. مساله مهم این است که اکنون هیچ یک از اهالی کشتی به یکدیگر کمک نمی‌کنند. در یک کشتی نمی‌توانیم تنها جان خودمان را نجات دهیم،‌ یک کشتی وقتی نجات پیدا می‌کند که همه اهالی حاضر در آن به یک تصمیم جمعی واحد برسند، اما سیاست‌گذاری‌های اجتماعی به گونه‌ای است که هر فردی تنها مساله خود را می‌بیند، جامعه فردگراست و آگاهی جمعی ندارد،‌‌ به همین دلیل در سیاست‌گذاری‌های اجتماعی موفق نبوده است. همین اتفاق در کشورهای غربی افتاده است و آنها به یک آگاهی و راهکار جمعی برای بحران‌های اجتماعی رسیده‌اند.‌

محمد ملک در ادامه گفت: در ایران همه بر یک کشتی سواریم که یک نفر در VIP کشتی و یک نفر در زیرزمین آن سوار است. هرچند جایگاه این دو متفاوت است،‌ اما برای موج‌ها مهم نیست که هر فرد در کجای کشتی قرار دارد. وقتی با یک رفتار مشابه در طبقات مختلف جامعه روبرو هستیم،‌ نشان می‌دهد که با یک مشکل اجتماعی روبرو هستیم نه یک مشکل فردی.

وی درباره راهکاری که جامعه باید در درازمدت پیش بگیرد تا با چنین مسائلی روبرو نشویم، گفت: باید استرس‌های اجتماعی را شناسایی و به یک وحدت رساند، اکنون در تشخیص مشکل و شناسایی مهمترین استرس‌های جامعه مساله داریم  و پس از شناخت است که می‌توان به دنبال راهکار برای حل استرس‌ها اقدام کرد. مساله شناسایی استرس‌ها باید در اولویت قرار گیرد و بعد به دنبال راهکار بود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: روانشناس قتل همسر دوم نجفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۰۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند روش ساده برای تقویت مو

بسیاری از افراد، به‌دنبال سلامت و درخشانی موهای خود هستند. اما عوامل مختلفی مانند ژنتیک، تغذیه، استرس و آلودگی هوا می‌تواند به‌سلامت مو آسیب برساند و منجر به ریزش، خشکی و شکنندگی انها شود. خبر خوب این است که با روش‌های ساده و کم‌هزینه می‌توانید موهای خود را تقویت کنید و به آنها شادابی و طراوت ببخشید.

۱. مراقبت‌های صحیح از مو

اولین قدم برای داشتن موهایی سالم و همچنین تقویت مو، مراقبت‌های صحیح از آنهاست. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

شستشوی مو با شامپوی مناسب

از شامپویی استفاده کنید که متناسب با نوع موی شما باشد. اگر موهای خشک دارید از شامپو مخصوص موهای خشک استفاده کنید و اگر موهای چرب دارید از شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده بهره ببرید.

استفاده از نرم‌کننده

بعد از هر بار شستشو از نرم‌کننده مناسب موهای خود استفاده کنید. نرم‌کننده به موها رطوبت می‌بخشد و آنها را نرم و لطیف می‌کند.

شانه‌کردن مو با شانه مناسب

از شانه‌ای با دندانه‌های درشت برای شانه‌کردن موهای خود استفاده کنید. شانه‌کردن مو با شانه نامناسب می‌تواند به موها آسیب برساند. بهتر است برای این منظور از شانه‌های چوبی استفاده نمایید.

کوتاه‌کردن موهای دوشاخه

موهای دوشاخه به انتهای موها گفته می‌شود که شکافته شده‌اند. این موها می‌توانند به ساقه مو آسیب برسانند و باعث ریزش مو شوند. بنابراین، به‌طور مرتب موهای خود را کوتاه کنید تا از شر موهای دوشاخه خلاص شوید.

۲. استفاده از محصولات تقویت‌کننده مو

محصولات تقویت‌کننده مو مانند ماسک مو، سرم مو و روغن مو می‌توانند به تقویت مو و بهبود سلامت آن کمک کنند. هنگام انتخاب این محصولات به نوع موی خود توجه داشته باشید و از محصولاتی استفاده کنید که برای موی شما مناسب باشد. در ادامه برخی از محصولات تقویت مو که به‌سلامت بهتر موها کمک می‌کنند آورده می‌شود:

ماسک مو

ماسک مو جز محصولات مراقبتی داخل حمام محسوب می‌شود. ماسک مو را به موهای خود بزنید و بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید. ماسک مو به موها رطوبت و مواد مغذی می‌بخشد و آنها را نرم و لطیف می‌کند. ماسک مو را حتما به ساقه مو بزنید و از تماس آن به ریشه مو خودداری کنید.

سرم مو

موهای خود را با سرم مو تغذیه کنید و ماساژ دهید. سرم مو باعث آبرسانی به مو می‌شود و آنها را درخشان و براق می‌کند. یک سرم مو مناسب باید حاوی ترکیبات موثر و مواد معدنی مناسب برای تقویت ساقه مو و رفع آسیب‌های آن باشد. سرم کراتین سریتا بیوتی یک محصول موثر و تخصصی برای تقویت تارهای مو و افزایش درخشندگی و انعطاف‌پذیری آنها است که در بین مصرف‌کنندگان محصولات تقویت مو، بسیار محبوب است.

روغن تراپی مو

روغن هایی ماند روغن نارگیل یا آووکادو را به موهای خود بزنید و ماساژ دهید. روغن تراپی به موها رطوبت می‌بخشد و آنها را نرم و لطیف می‌کند. همچنین، این کار می‌تواند به رفع خشکی و شکنندگی مو کمک کند.

5. داشتن رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم نقش مهمی در سلامت و تقویت مو دارد. برای داشتن موهایی سالم، باید از غذاهایی که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند استفاده کنید. این غذاها شامل موارد زیر می‌شود:

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات مانند پرتقال، توت‌فرنگی، خیار و هویج و کاهو و برگ سبزیجات مانند اسفناج حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن و فیبر هستند که به تولید کلاژن و تقویت وسلامت موها کمک می‌کنند.

غلات کامل و حبوبات

غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جو و حبوبات مانند عدس حاوی پروتئین و آهن و فیبر هستند که به تقویت موها و جلوگیری از شکستگی آنها کمک می‌کنند.

ماهی

ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ مانند ایکوزاپنتائنوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) است که به تقویت ساختار موها و جلوگیری از خشکی و شکنندگی و افزایش استحکام و طراوت آنها کمک می‌کند.

آجیل و دانه‌ها

آجیل و دانه‌ها مانند بادام، گردو، کنجد و کینوا حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب اساسی هستند که به‌سلامت موها کمک می‌کنند و آنها را تقویت می‌نمایند.

6. مصرف مکمل‌های غذایی

مصرف مکمل‌های غذایی در کنار تمام موارد ذکر شده تاثیر به‌سزایی در تقویت مو دارد. در ادامه به برخی از این آنها اشاره می‌کنیم:

بیوتین: بیوتین یک ویتامین B است که به‌سلامت موها و ناخن‌ها کمک می‌کند. ویتامین B12: ویتامین B12 برای رشد سلول‌های جدید و همچنین سلامت موها ضروری است. ویتامین D: ویتامین D به جذب کلسیم کمک می‌کند و برای سلامت موها لازم است. آهن: آهن برای حمل اکسیژن به سلول‌ها ضروری است و کمبود آن می‌تواند منجر به ریزش مو شود. روی: روی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و برای سلامت موها ضروری است.

7. کاهش استرس

استرس می‌تواند به‌سلامت موها آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود. برای کاهش استرس، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

ورزش: ورزش منظم به کاهش استرس کمک می‌کند. مدیتیشن: مدیتیشن برای آرامش ذهن و بدن ضروری است. یوگا: یوگا به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌نماید. گذراندن وقت در طبیعت: گذراندن وقت در طبیعت باعث کاهش استرس و احساس رهایی و شادابی می‌شود. گوش‌دادن به موسیقی: گوش‌دادن به موسیقی آرام و بی‌کلام در کاهش استرس و افزایش تمرکز و آرامش موثر است. 8. درمان مشکلات زمینه‌ای

اگر ریزش موی شما شدید است یا به سایر علائم مانند خارش پوست سر یا درد همراه است، ممکن است به یک بیماری زمینه‌ای مانند کم‌کاری تیروئید یا کم‌خونی مبتلا باشید. در این‌صورت، باید برای درمان بیماری زمینه‌ای خود به پزشک مراجعه کنید.

جمع‌بندی

روش‌های موثر برای تقویت مو شامل مصرف یک رژیم غذایی سالم و متنوع که شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، ماهی، آجیل و دانه‌ها است. استفاده از محصولات مراقبتی مانند شامپوها، کرم‌ها و سرم‌های ضد ریزش که حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن و ویتامین C هستند نیز موثر است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

دیگر خبرها

  • توسعه زیرساخت‎‌های شهری و توانمندی‌سازی شهروندان راهکار رویایی با بحران‌ها است
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود
  • وقت آن نرسیده آمریکا به رفتار دوگانه در قبال غزه و اوکراین پایان دهد؟
  • پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید
  • آنچلوتی: کمی استرس دارم!
  • چند روش ساده برای تقویت مو
  • نحوه اعزام حسن یزدانی به المپیک؛ بحران بزرگ یا یک اتفاق عادی؟!
  • واکنش علی ربیعی به حملات دولت به مرکز پژوهش های مجلس /نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!
  • حسن یزدانی بحران ملی نیست