Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@18:57:04 GMT

سرطان معده،شایع‌ترین سرطان در ایران

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۲۵۷۶۹

به مناسبت هفته جهانی سلامت گوارش، این هفته از سوی سازمان بهداشت جهانی"تشخیص زودرس سرطان گوارش و درمان" نام گرفت تا بر اهمیت پیشگیری و درمان سرطان‌های دستگاه گوارش تاکید کند. ناطقان: دکتر اکرم‌ پورشمس - دبیر علمی هفته سلامت گوارش با بیان این‌که شایع‌ترین سرطان در کل کشور سرطان معده است، گفت: در آقایان اولین سرطان شایع و در خانم‌ها پس از سرطان پستان، سرطان معده در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پورشمس ادامه داد: امروزه در سراسر دنیا سرطان‌ها در حال کنترل هستند، اما از آنجایی که سرطان‌های دستگاه گوارش در ابتدا علائم خاصی ندارند، ممکن است زمان تشخیص بیماری به تعویق بیفتد که با پیشرفت هرچه بیشتر بیماری، هزینه درمان افزایش و شانس بهبود کاهش می‌یابد.

وی در ادامه با اشاره به روند رو به پیری جمعیت کشور گفت: با توجه به افزایش سن افراد در جامعه، شانس ابتلاء به سرطان پانکراس و سرطان روده بزرگ افزایش می‌یابد؛ چراکه ابتلاء به این سرطان‌ها با افزایش سن ارتباط دارد.

پورشمس ادامه داد: حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد سرطان‌های گوارشی وابسته به نوع تغذیه افراد است. علاوه بر رعایت اصول تغذیه‌ای و استفاده از غذاهای سالم و پرهیز از خوردن غذاهای شور که علاوه بر فشارخون تهدیدی جدی برای ابتلاء به سرطان‌های گوارشی است، نوع طبخ غذا نیز بر سلامت بویژه جلوگیری از ابتلاء به سرطان معده موثر است. استفاده بیشتر از سبزیجات در غذاها به شرط آنکه زمان پخت‌شان کم باشد و نیز استفاده از میوه‌ها شانس ابتلاء به سرطان‌های گوارشی را کاهش می‌دهد.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارشی و کبد گفت: استفاده زیاد از گوشت قرمز به ویژه به شکل سرخ شده و کبابی شانس ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد. همچنین علاوه‌ بر کاهش مصرف گوشت، بهتر است هنگام طبخ دقت شود تا رنگ گوشت زیادی تیره نشود.

پورشمس چاقی، عدم تحرک، مصرف مواد افیونی و دخانیات، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف غذاهای داغ و عادات غذایی غلط را از جمله دلایل ابتلاء به سرطان‌های گوارشی دانست و افزود: دستگاه گوارش شامل دهان، مری، روده باریک، روده بزرگ، پانکراس و لوزالمعده است که عوامل یاد شده می‌تواند بر ابتلاء به سرطان ارگان‌های گفته شده اثرگذار باشد.

وی با بیان این‌که یکی از عوامل خطر شناخته شده در کشورهای غربی، مصرف بالای سیگار و الکل است، گفت: البته این آمار در ایران متفاوت است و مردم ما بیشتر به دلایل یاد شده دچار سرطان‌های دستگاه گوارش می‌شوند. منبع: ایسنا برچسب ها: سرطان معده ، سرطان شایع ، ایران

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سرطان معده سرطان شایع ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۵۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید کشف کرده است که متیل گلیوکسال، که هنگام تجزیه گلوکز در سلول‌ها تولید می‌شود، ممکن است به توضیح ارتباط بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان کمک کند.

تغذیه نامناسب با بسیاری از بیماری‌ها، از جمله چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، رحم و روده بزرگ مرتبط است. مصرف زیاد سدیم، چربی‌های اشباع شده و قندها می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد، اما آنچه که رژیم غذایی و سرطان را به هم مرتبط می‌کند چندان مشخص نیست.

اکنون، محققان دانشگاه ملی سنگاپور مکانیسمی را کشف کرده اند که ممکن است به توضیح اینکه چرا رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد کمک کند.

در مطالعات سلولی، محققان دریافتند که متیل گلیوکسال، که زمانی تولید می‌شود که سلول‌ها گلوکز را برای آزاد کردن انرژی تجزیه می‌کنند، می‌تواند ژن‌هایی را که از سرطان محافظت می‌کنند، مهار کند. آنها عنوان می‌کنند که رژیم غذایی نامناسب منجر به سطوح بالاتر متیل گلیوکسال و افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.

به گفته محققان، این مطالعه ارتباط بالقوه ای را بین سطوح بالای متیل گلیوکسال، یک محصول جانبی متابولیک، و الگوی جهش ژنتیکی که در برخی سرطان‌ها مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد. این یک منطقه جالب برای بررسی بیشتر است، اما به تحقیقات آزمایشگاهی و آزمایش‌های بالینی بیشتری نیاز است تا به طور قطعی مشخص شود که آیا سطوح متیل گلیوکسال مستقیماً با خطر سرطان مرتبط است یا خیر.

کد خبر 6086941

دیگر خبرها

  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • ایرلند: ۱۰۰ درصد فلسطینیان غزه با شبح قحطی مواجه هستند