Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر حسین شفیعی کارگردان تئاتر درخصوص کمبود نمایش های آیینی و مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از نظر من باید پاسخ این سوال را از متولیان فرهنگی جویا شوید زیرا متولیان فرهنگی ماموریتی برای حمایت از هنرمندان و آثار دینی و از جنس مذهبی نداشته اند تا این آثار به اجرای عموم برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه به دلیل مدیریت نادرست کمتر روی آثار دینی متمرکز شده و هنرمندان هم علاقه کمتری برای اجرا در این جنس نمایش ها دارند و این علاقه کم از محدودیت ها و سخت گیری و البته شرطی کردن گروه های هنری است.

وی افزود: شرطی کردن گروه های هنری به این معنا است که ما آثاری تولید می کنیم که مخاطبان آن مخاطبان اتوبوسی هستند , یعنی  خودشان,مخاطب را  برای تماشا می آورند که این نوع رفتار ضربه مهلکی به تئاتر و نمایش ها وارد می کند.

شفیعی با اشاره به اینکه  متولیان فرهنگی از آثاری با کیفیت پایین که دچار شعار زدگی شده است , حمایت می کنند, گفت:   روضه خوانی با نمایش های دراماتیک اشتباه گرفته می شود در حالی که عزاداری ها جایگاه بسیار بالایی دارند. روضه خوانی ها باید در حسینیه ها و تکیه ها اجرا شوند, زمانی که می خواهیم نمایشی اندیشمندانه و دراماتیک را به روی صحنه تئاتر ببریم باید بر روی اندیشه ها , سبک زندگی ائمه اطهار و زوایای پنهانی که کمتر به آن پرداخته شده که شامل نکات بسیار مهمی است ,بپردازیم و نباید این نمایش ها با سطحی نگری اجرا شود.

وی ادامه داد: ما به عنوان هنرمند از زوایای پنهان زندگی ائمه اطهار چه چیزی را به مخاطب نشان می دهیم؟ البته نمایش های بسیار خوبی در زمینه مذهبی داشتیم که بسیار هم مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت که از جمله آن نمایش « ترور» حمید رضا نعیمی بود که به شهادت حضرت علی (ع) می پرداخت و بسیار قابل توجه بود.

شفیعی با اشاره به اینکه  تفاوتی میان نمایش ها نمی بینم , گفت: متولیان فرهنگی ما فقط برای آثار سطحی هزینه می کنند که مخاطب حاضر به پرداخت بها برای آن نیست و این رفتارها که در این زمینه صورت می گیرد, سبب کمبود این گونه نمایش ها و علاقه کمتر هنرمندان  می شود. البته این مشکل در نمایش های دفاع مقدسی هم وجود دارد و می توان گفت این موضوع فراگیر شده است. بستر تئاتر دینی ما به جای اینکه عرصه ای برای آدم های حرفه ای و تئاتر شناس فراهم کند که بتوانند با شرایط راحت آثار خود را تولید کنند که مورد توجه مخاطبان باشد, فقط بستری برای کسانی است که فقط می خواهند میانبری به تئاتر حرفه ای بزنند. تا زمانی که این روال ادامه داشته باشد ما نتیجه ای در این زمینه حاصل نمی کنیم.

شفیعی درخصوص مشکلی اساسی که در این زمینه وجود دارد , گفت: روزی می گوییم تئاتر دفاع مقدس و دینی خوبی داریم که در سالن های اصلی و کوچک تئاترها اجرا بروند و مخاطبان برای تماشای آن هزینه کنند.مشکل اساسی ما این است که مدیران فرهنگی ما فقط به فکر ارائه گزارشی پایانی از عملکرد خود هستند , ولی باید به این فکر کنند که این نمایش ها چه تاثیری در فضای اجرا و مردم دارد؟  مخاطبان امروز ما برای نمایش های هنری هزینه می کنند و ما نمونه های بسیار خوبی در این زمینه داریم که بسیار جریان ساز بوده است. ما به جای جلب رضایت مدیرانی که اجاره نشین میزهای مدیریت هستند , باید رضایت جامعه را فراهم کنیم تا بتوانیم نتیجه بهتری دریافت کنیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای نمایشی تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۶۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی، به مناسبت بزرگداشت دهه کرامت، شش نمایش دیگر با مضامین فرهنگ رضوی و با هماهنگی دبیرخانه هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی، در شهر محل تولیدشان، این رویداد را همراهی می‌کنند.

شش نمایش که همزمان با هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی اجرا خواهند شد به این شرح معرفی شدند:

۱. نمایش«سنجاب» نوشته لیلا روغنگیر قزوینی و کارگردانی مهدی روز بهانی از ۱۳ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود.

۲. نمایش«الو سلام» نوشته مهرداد رایانی‌مخصوص و کارگردانی قباد دارابی در روزهای ۲۵ و ۳۰ اردیبهشت‌ در پلاتوی الغدیر شهر اسلام‌آباد غرب به صحنه می‌رود.

۳. نمایش«پانما» نوشته مجید کاظم‌زاده مژدهی و کارگردانی لیلا مهدی آبادی از۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت‌ در تئاترشهرِ شهر کرمانشاه به صحنه می‌رود.

۴. نمایش«پیچ کمر» نوشته و به کارگردانی سید محید میر حسینی از ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت‌ در آمفی تئاتر پروفسور حسابی شهر تفرش به صحنه می‌رود.

۵. نمایش«دست‌های سرخ» نوشته سیدحسین فدایی‌حسین و کارگردانی سیدرضا رفیعی از ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت‌ در پلاتو حسین پناهی شهر یاسوج به صحنه می‌رود.

۶. نمایش«سفر سوزن‌بان» نوشته مهدی صالحیار و به کارگردانی علی مجیدپور، همزمان با دهه کرامت در تئاتر شهر شهر تبریز به صحنه می‌رود.

هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، بخشی از بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) به ریاست فرهاد قائمیان است که با محوریت اجرای عمومی آثار در شهرهای محل تولید، از اواخر فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

کد خبر 6093053 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید