Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@15:35:24 GMT

ماهواره‌های استارلینک را چگونه رصد کنیم؟

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۲۷۱۰۳

جمعه هفته گذشته شرکت اسپیس‌ایکس پس از بارها تعویق، ماهواره‌های اینترنتی "استارلینک"(Starlinks) را به فضا فرستاد و اکنون افراد با کمک یک ابزار می‌توانند دریابند این ماهواره‌ها چه زمانی از آسمان شهر آنها عبور خواهند کرد. آفتاب‌‌نیوز : روز جمعه گذشته شرکت اسپیس‌ایکس(SpaceX) موفق به ارسال اولین مجموعه از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک(Starlink) شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی این عملیات ۶۰ ماهواره سوار بر یک موشک "فالکون ۹" از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شدند. ماهواره‌های استارلینک بخشی از برنامه اسپیس‌ایکس برای سرویس جدید و پرسرعت اینترنت هستند. این طرح در اوایل سال ۲۰۱۵، با درخواست "ایلان ماسک" مدیرعامل این شرکت از کمیته ارتباطات فدرال مبنی بر اجازه آزمایش ایده خود برای تأسیس یک پهنای باند جهانی آغاز شد.
وی در سال ۲۰۱۷ برنامه استارلینک را به عنوان یک سیستم پهنای باند ارزان قیمت که می‌تواند دسترسی به اینترنت را در سراسر جهان فراهم کند، به ثبت رساند. ماسک باید حداقل ۴۰۰ ماهواره را در مدار زمین قرار دهد تا بتواند حداقل پوشش اینترنت را ایجاد کند و برای پوشش متوسط جهانی باید حداقل ۸۰۰ ماهواره به فضا بفرستد. به گفته اسپیس‌ایکس، صورت فلکی متشکل از ماهواره‌های استارلینک می‌تواند در آینده به طور چشمگیری رشد کند و به تعداد ۱۲ هزار ماهواره برسد.
پرتاب روز جمعه، دومین پرتاب برنامه استارلینک به مدار بود. این شرکت در سال ۲۰۱۸ نمونه اولیه ماهواره‌های خود را به نام "Tintin A" و "Tintin B" به فضا ارسال کرد. این دو ماهواره به عنوان محموله ثانویه ارسال شدند، در حالی که ماهواره راداری تصویربرداری زمین با نام "Paz" محموله اصلی "فالکون ۹" در آن پرواز بود.
ماسک گفت که این ۶۰ ماهواره قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر را در مدار ندارند. این کارآفرین میلیاردر اشاره کرد که فناوری موجود در برنامه ماهواره‌ای استارلینک جدید است، بنابراین احتمال این هست که برخی از آنها کار نکند. طبق گفته ماسک، اسپیس‌ایکس باید شش مأموریت دیگر استارلینک را انجام دهد تا قادر به ارائه پوشش اینترنت مناسب برای برخی از نقاط جهان باشد. این شرکت به ۱۲ مأموریت دیگر هم نیاز دارد تا بتواند پوشش بیشتری داشته باشد.
اکنون خبر خوش برای طرفداران عملیات‌های فضایی این است که آنها تنها با یک ابزار می‌توانند دریابند که چه زمانی می‌توانند این ماهواره‌ها را در شهر خود مشاهد کنند. شرکت "ردیتور"(Redditor) موفق به توسعه ابزاری موسوم به "جنس تی استر "(Jens T. Satre) شده است که این ابزار به افراد کمک می‌کند تا از زمان عبور این ماهواره‌ها از شهرشان باخبر شوند.
این ابزار با "ردیاب تی. ال. ای"(TLE Tracker) به شما کمک می‌کند تا بتوانید محاسبه کنید که چه زمانی ماهواره‌های استارلینک از آسمان محل سکونت شما رد خواهند شد. البته قابل ذکر است که این ابزار با دقت ۱۰۰ درصدی نمی‌تواند به شما بگوید چرا که این ماهواره به سرعت در حال حرکت به سوی فضا هستند اما این ابزار با انجام محاسباتی می‌تواند تا حدی به علاقه مندان کمک کند.
کار کردن با این ابزار آسان است و بنابراین جای نگرانی برای افرادی که با ریاضیات مشکل دارند، نیست. تاکنون ۱۴ نفر توسط این ابزار موفق به رصد ماهواره‌ها شده‌اند. کاربران با وارد کردن شهر خود یا طول و عرض جغرافیایی محل سکونت‌شان می‌توانند از این ابزار استفاده کنند و علاوه بر رصد ماهواره‌ها در شهر خود از موقعیت کنونی استارلینک نیز با خبر شوند.
منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ماهواره های استارلینک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۷۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از آمادگی اشغالگران برای عملیات رفح

طبق گزارش این خبرگزاری، به نظر می‌رسد یک مجتمع چادری جدید در نزدیکی خان یونس در جنوب نوار غزه ساخته شده است.

این تصاویر پس از انتشار گزارشی مبنی بر آماده شدن ارتش اشغالگر برای تکمیل مقدمات و آماده سازی عملیات زمینی در رفح و یک روز پس از تهدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مبنی بر اینکه «در روزهای آینده فشار نظامی بر حماس را افزایش خواهیم داد» منتشر شد.

این در حالی است که «ضیاء رشوان» رئیس سرویس اطلاع‌رسانی مصر خبر منتشر شده در یکی از روزنامه‌های مهم آمریکایی را مبنی بر اینکه مصر با طرف اسرائیلی درباره طرح‌هایی برای یورش احتمالی به رفح گفت‌وگو کرده، قاطعانه رد کرد.

رشوان تاکید کرد: در موضعگیری ثابت مصر که بارها از سوی سران سیاسی اعلام شده، این یورش که به کشتارها و تلفات انسانی بزرگ و ویرانی گسترده منجر خواهد شد و بر رنج و مشکلات ملت فلسطین در نوار غزه طی ۲۰۰ روز حملات خونبار اسرائیل افزوده خواهد شد، کاملا رد است.

همچنین منابعی اعلام کردند ارتش خیلی زود عملیات زمینی در رفح را آغاز می‌کند و این عملیات شامل خارج کردن تعداد زیادی از ساکنان است.

براساس گزارش کانال هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی ارتش این رژیم ۲ تیپ را که تاکنون در مرزهای شمالی خدمت می‌کردند در هفته‌های اخیر برای مأموریت در نوار غزه آماده کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی رزمایش‌هایی را در چارچوب آمادگی برای جنگ غزه برگزار کرد. این رزمایش درباره روش‌های جنگ و درس گرفتن از نتایج جنگ کنونی غزه بود.

رسانه‌های عبری همچنین گزارش دادند ارتش رژیم صهیونیستی تیپ‌های ذخیره را قبل از اینکه وارد غزه کند بعد از آموزش و تمرین به منطقه الکرمل منتقل می‌کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899075

دیگر خبرها

  • ایکس سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!
  • (ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!
  • ویدیو/ «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!
  • تردز حالا ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه دارد
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • انتشار تصاویر ماهواره‌ای از آمادگی اشغالگران برای عملیات رفح
  • بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت
  • کره جنوبی نانوماهواره پرتاب کرد