Web Analytics Made Easy - Statcounter

به عقیده سناتورهای روس، اتهام غیرمسئولانه و بی‌ پایه و اساس مقام پنتاگون درباره اینکه گویا در روسیه بصورت محرمانه آزمایشات هسته‌ای انجام می‌شود، می‌تواند بهانه‌ای برای نقض پیمان منع آزمایشات هسته‌ای از سوی خود آمریکا باشد. ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲ بین الملل اروپا آمریکا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر شامانوف" رئیس کمیته امور دفاعی دومای دولتی روسیه اتهام جدید مقامات واشنگتن درباره اینکه گویا روسیه آزمایشات هسته‌ای سری انجام می‌دهد را اظهاراتی غیرمسئولانه نامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این، روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از "رابرت اشلی" رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع آمریکا نوشت که روسیه گویا بطور محرمانه آزمایشات هسته‌ای کم توانی را بصورت سری انجام می‌دهد.  این نخستین بار است که مقامات واشنگتن طرف روسی را به عدم رعایت تعهداتش در چارچوب پیمان مربوط به ممنوعیت آزمایشات هسته‌ای متهم می‌کند.

رئیس کمیته امور دفاعی دومای روسیه در واکنش به این مسئله، گفت: «اظهاراتی غیرمسئولانه‌تر از این از سوی آمریکایی‌ها ممکن نبود. این در حالی است که انجام آزمایشات هسته‌ای با توجه به فناوری‌هایی که امروزه برای کنترل این روند وجود دارد، اصلاً ممکن نیست.»

این مقام پارلمانی روس افزود: «چنین اظهاراتی از سوی مقامات واشنگتن صرفاً گویای این واقعیت است که در ایالات متحده برخورد حرفه‌ای و تخصصی در میان نظامیان این کشور نیز از بین رفته است، بطوری‌که رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع آمریکا نیز دیگر بدون دلیل و شواهد لازم، اظهارنظر می‌کند.»   

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز معتقد است که اظهارات "رابرت اشلی" درباره انجام آزمایشات هسته‌ای سری در روسیه را باید جدی تلقی کرد، چرا که وارد کردن چنین اتهامی می‌تواند گویای قصد خود واشنگتن برای نقض پیمان مربوط به ممنوعیت جامع آزمایشات هسته‌ای باشد.

این سناتور روس توضیح داد: «مسئله این نیست که این اتهام کاملاً بی پایه و اساس است، در حالیکه روسیه از اواخر دهه 1980 به اینطرف بطور داوطلبانه تمامی مفاد پیمان مربوط به کنترل بر آزمایشات هسته‌ای را رعایت کرده است، در حالیکه طرف آمریکایی خود از تصویب این پیمان خودداری کرده، ولی این مسئله باعث نشده که به خود اجازه دهد تا باز هم سایر کشورها را به عدم رعایت تعهداتشان در این رابطه متهم کند.»

کاساچوف یادآور شد، شنیدن اتهامات بی پایه و اساس از زبان مقامات آمریکایی، دیگر به یک «مسئله عادی» در عرصه روابط بین المللی» تبدیل شده است.

دبیرکل ناتو روسیه را «تهدید هسته‌ای» نامیدبدبینی مشاوران ترامپ به صحت توقف آزمایشات هسته‌ای کره شمالیواکنش کرملین به جدیدترین اتهام آمریکا علیه روسیه

این سناتور بلندپایه روس افزود: «چنین اظهاراتی، شاخصه مهمی است که نشان می‌دهد این احتمال بسیار قوی است که خود آمریکایی‌ها قصد دارند دست به چنین اقدامی بزنند و به همین دلیل این اتهام را علیه روسیه مطرح کرده‌اند. همانطور که وارد کردن اتهامات علیه تهران، بهانه‌ای برای خارج شدن واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران شد. اعلام ادعاهایی علیه روسیه در زمینه موشک‌های برد کوتاه و متوسط، بهانه برای خروج واشنگتن از پیمان نابودی موشک‌های بردکوتاه و متوسط گردید. اخبار دروغین منتشره از "کلاه سفیدها" درباره استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه مردم این کشور هم بهانه لازم برای حملات موشکی به مواضع ارتش سوریه را فراهم ساخت. نمونه این قبیل برخوردها در سیاست خارجی آمریکا زیاد دیده می‌شود که متاسفانه امروزه دیگر به یک مسئله عادی در عرصه روابط بین الملل تبدیل شده است.»      

انتهای پیام/

R1445/P36446/S8,89,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "روسیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار روسیه اخبار روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۷۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت چنانچه آمریکا تصمیم به مستقر کردن تسلیحات هسته‌ای خود در لهستان بگیرد، مسکو این تسلیحات را به عنوان «اهداف مشروع» در زمان وقوع جنگ مستقیم با ناتو در نظر می‌گیرد.

به گزارش فارس به نقل از آناتولی، روسیه هشدار داد تسلیحات هسته‌ای آمریکا در صورتی که در لهستان استقرار یابند به عنوان اهداف جنگی مشروع در نظر گرفته خواهند شد.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت چنانچه آمریکا تصمیم به مستقر کردن تسلیحات هسته‌ای خود در لهستان بگیرد، مسکو این تسلیحات را به عنوان «اهداف مشروع» در زمان وقوع جنگ مستقیم با ناتو در نظر می‌گیرد.

زاخارووا در یک نشست مطبوعاتی از اظهارات چند روز پیش «آندژی دودا»، رئیس جمهور لهستان در یک مصاحبه که آمادگی کشورش برای میزبانی از تسلیحات هسته‌ای آمریکا را اعلام کرده بود انتقاد کرده و این موضع رئیس جمهور لهستان را «تحریک آمیز» خواند.

زاخارووا بیان داشت: «طرح چنین صحبت‌های تحریک‌آمیزی از سوی رهبران لهستان اتفاق جدیدی نیست. مقام‌های لهستانی بلندپروازی خودشان برای آن که به شکل سفت و سخت‌تری به تسلیحات هسته‌ای آمریکایی مستقر در اروپا متوسل شوند پنهان نکرده‌اند و از مدت‌ها پیش درباره آن حرف زده‌اند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطر نشان کرد حرف‌های مقام‌های لهستانی درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای همواره با سیاست خصمانه آن‌ها نسبت به روسیه ارتباط مستقیم داشته است.

او در نشست مطبوعاتی هشدار داد: «همانطور که می‌دانید در صورتی که تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک لهستان مستقر شوند به سرعت فهرست اهداف مشروع روسیه مربوط به وضعیت تقابل نظامی مستقیم با ناتو به‌روزرسانی خواهد شد.»

زاخارووا در این نشست در واکنش به تصمیم اخیر سوئیس برای مسدود کردن دارایی‌های روسیه به ارزش ۳.۱۴ میلیارد دلار شامل ذخایر حاکمیتی متعلق به بانک مرکزی روسیه گفت: «در اینجا نباید درباره مسدود کردن صحبت شود بلکه یک اختلاس، دزدی و راهزنی اتفاق می‌افتد.»

این مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد یک چنین اقداماتی «به مثابه نقض فاحش هنجارهای قوانین بین‌المللی، شامل اصول برابری حاکمیتی کشورها و منشور سازمان ملل است.»

او ادامه داد: «هر گونه دست‌اندازی به منافع و حقوق مالکیتی کشور ما، صرف نظر از هر نامی که روی آن بگذاریم، چیزی به جز یک دزدی وقیحانه و خودسرانه در نظر گرفته نمی‌شود.»

او در این مورد نیز هشدار داد روسیه بر مبنای اصل مقابله به مثل به آن پاسخ خواهد داد و تدابیر تلافی‌جویانه‌ای که لزوما متقارن نخواهند بود اتخاذ خواهد کرد.

زاخارووا بیان داشت مسکو ابزارهای اقتصادی و سیاسی متعددی برای پاسخ به اقدامات غیردوستانه دارد که در صورتی که مقام‌های سوئیس بر اجرای یک چنین دسیسه‌های ناعادلانه‌ای اصرار بورزند، کشور آن‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دیگر خبرها

  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • مدودف از پاسخ مسکو به مصادره اموال روسیه از سوی واشنگتن گفت
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • پنتاگون مخفیانه موشک‌های ATACMS به اوکراین داد