Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-08@23:28:43 GMT

تاثیر کلسترول بد بر آلزایمر زودهنگام

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۲۸۲۳۸

تاثیر کلسترول بد بر آلزایمر زودهنگام

 بر اساس مطالعات صورت گرفته، سطح کلسترول LDL نقش مهمی در بروز و توسعه بیماری آلزایمر دارد. لیپو پروتئین کم چگالی (LDL) در زبان عامیانه به کلسترول بد معروف است. این دسته از لیپو پروتئین‌ها کلسترول را به بافت‌های خارج کبدی انتقال می‌دهند.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد سطح بالای کلسترول LDL سن ابتلاء به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
محققان احتمال می‌دهند ارتباط کلسترول با آلزایمر به دلیل فاکتورهای ژنتیکی باشد. بر اساس مطالعات قبلی، جهش در ژنی به نام APOE با بروز آلزایمر مرتبط است. در مطالعه دیگری ثابت شد که گونه‌ای از این ژن به نام APOE E۴ میزان LDL را افزایش می‌دهد.

بروز علائم آلزایمر قبل از ۶۵ سالگی معمولاً شکلی نادر از آلزایمر است که آلزایمر زودهنگام نامیده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد این حالت معمولاً ریشه ژنتیکی دارد. ژن‌های APP، PSEN۱ و PSEN۲ از عوامل خطر آلزایمر زودهنگام هستند، ولی حدود ۱۰ درصد از بیماری را می‌توان به این ژن‌ها اختصاص داد و ۹۰ درصد دیگر ناشناخته است.

محققان برای بررسی عوامل بروز آلزایمر زودهنگام، نمونه خون دو هزار و ۱۲۵ نفر را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند عوامل ژنتیکی فقط ۱۰ درصد در بروز آلزایمر زودهنگام نقش دارند و سطح بالای کلسترول LDL یکی از مهمترین عوامل ابتلاء به آلزایمر در دهه ۶۰ سالگی است.

این دستاورد در پیشگیری و درمان آلزایمر بسیار مهم است و می‌تواند به توسعه روش‌های درمان مؤثری بیانجامد.


منبع: سلامت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کلسترول آلزایمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۸۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افراد دارای دو نسخه از یک ژن پرخطر زمینه ژنتیکی ابتلا به آلزایمر را دارند

ایتنا - بر اساس پژوهشی جدید، افرادی که دو نسخه از ژن ای‌پی‌اوئی۴ (APOE4) دارند تقریبا تضمین شده است که به آلزایمر مبتلا خواهند شد و علائم در سنی پایین‌تر در آن‌ها بروز می‌کند.
پژوهشگران می‌گویند این شکل ژنتیکی از بیماری به‌معنای تغییر پژوهش، تشخیص و درمان آلزایمر خواهد بود.

دانشمندان سه دهه است که می‌دانند افراد دارای دو نسخه از واریانت ژنی ای‌پی‌اوئی‌۴ به میزان قابل ملاحظه‌ای بیش از سایر افراد دارای نسخه رایج‌تر این ژن، موسوم به ای‌پی‌اوئي۳ (APOE3)، در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند. حدود ۲ تا ۳ درصد جمعیت یا ۱۵ درصد افراد مبتلا به آلزایمر، دو نسخه از ژن ای‌پی‌او‌ئی۴ دارند.

اما یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که ابتلای افراد دارای دو نسخه از این ژن به آلزایمر تقریبا قطعی است و علائم بیماری در آن‌ها زودتر از سایر افراد بروز می‌کند.

دکتر خوان فورتئا و همکارانش از دانشگاه بارسلونا بیش از ۳۰۰۰ مغز اهداشده به مرکز ملی هماهنگی آلزایمر آمریکا و داده‌های زیستی و بالینی بیش از ۱۰ هزار نفر از سه کشور جهان را بررسی کردند.

آن‌ها دریافتند که دست‌کم ۹۵ درصد افراد دارای دو نسخه از ژن ای‌پی‌اوئی‌۴ تا سن ۶۵ سالگی در مایع نخاعی‌شان سطوح غیرعادی پروتئین مرتبط با آلزایمر موسوم به بتا آمیلویید دارند، و در اسکن مغزی ۷۵ درصد آن‌ها آمیلویید مشاهده می‌شود.

سطح آمیلویید تقریبا تمام افراد دارای دو نسخه از این ژن در ۶۵ سالگی از افرادی که ناقل نبودند بیشتر بود.

این یافته‌ها می‌تواند بر درمان با استفاده از داروی لکمبی که امیلویید مغز را از بین می‌برد و اخیرا تایید شده است اثر بگذارد. در آزمایش‌های بالینی، میزان خون‌ریزی مغزی و تورم در بیمارانی که دو نسخه از ژن ای‌پی‌اوئی‌۴ را داشتند بیشتر بود. نتایج نشان می‌دهد که آن‌ها باید درمان را از سن پایین‌تر و حتی قبل از بروز علائم آغاز کنند.

دیگر خبرها

  • عوامل ساده‌ای که به بیماری قلبی ختم می‌شود
  • عوامل موثر در بروز آرتروز زانو (فیلم)
  • نقش ماماها در ارتقای سلامت مادران/ غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ سینه با محوریت ماماها
  • افراد دارای دو نسخه از یک ژن پرخطر زمینه ژنتیکی ابتلا به آلزایمر را دارند
  • بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌های ارز دیجیتال
  • شایع‌ترین عوامل ایجاد سنگ کیسه صفرا
  • سنگ کیسه صفرا: علل، علائم، درمان و افراد در معرض خطر
  • چگونه آلزایمر را درمان کنیم؟
  • تاثیر ذرات آلاینده بر کنترل هیجانات / تجربه بیشتر افسردگی و اضطراب در روزهای آلوده
  • اعضای بدن شما چند سال دارند؟