Web Analytics Made Easy - Statcounter

طراح طرح هسته‌ای دفاعی، از تقدیم ماده واحده طرح تشکیل ستاد ملی راهبری طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، محمدحسین ذوالفقار، تحلیلگر مسائل هسته‌ای و طراح این طرح هسته‌ای دفاعی با اعلام این خبر گفت: «دشمنان نظام جمهوری اسلامی با توطئه‌های گوناگون و گنجاندن شروط خود در توافق برجام، سعی در توقف همه‌جانبه حرکت روبه‌رشد ملت شریف ایران در راستای اهداف عالی نظام با محوریت علوم نوین و حیاتی تضمین‌کننده امنیت و انرژی کشورمان دارند که در این بین، پیشران هسته‌ای به عنوان موتور محرک رشد فناوری هسته‌ای و بزرگترین شاخص بازدارندگی دفاعی‌-امنیتی، نقش برجسته‌ای را ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی افزود: «آنچه مسلم است توافق برجام، یک معاهده بین‌المللی بود که به دلیل نداشتن تضمین اجرایی برای جمهوری اسلامی، از سوی طرفین این توافق، محکوم به شکست بوده و توسعه فناوری هسته‌ای کشورمان را در حوزه کاربردی و عملیاتی، با اخلال مواجه کرده است.»

ذوالفقار با تأکید بر اینکه یکی از دستاورد‌های نوین و کاربردی فناوری هسته‌ای، پیشران هسته‌ای است که با دسترسی به دانش ساخت این محصول، توانمندی دفاعی و حتی غیرنظامی کشورمان، جهش ویژه و راهبردی خواهد یافت، تصریح کرد: «با دسترسی به این فناوری مهم، کشورمان قادر خواهد بود با ساخت زیردریایی و کشتی با موتورسوخت هسته‌ای، تهدیدات را تا عمق خاک دشمنان فرامنطقه‌ای پیش ببرد و زمینه بازدارندگی و جهش ویژه نظامی کشورمان را فراهم کند.»

وی گفت: «تولید پیشران هسته‌ای، در حوزه غیر نظامی و در صنایع ساخت توربین‌های تولید برق، صنایع مرتبط با مهندسی کنترل، لاستیک‌سازی، اپتیک، لیزر، صوت و ابزار دقیق که پیش‌نیاز اصلی دانش قطعات با فناوری بالاست تحولات بزرگی را در کشور رقم خواهد زد و کشورمان را به‌عنوان بزرگترین قطب فناوری در بین چند کشور پیشرفته جهان قرار خواهد داد که این تحول بزرگ، می‌تواند سرآغاز شکل‌گیری نظام نوین توزیع قدرت در جهان شود.»

این کارشناس ارشد مسائل هسته‌ای در ادامه با اشاره به اینکه پس از نقض برجام از سوی آمریکا، مسئولان کشور، طرح پیشران هسته‌ای را مطرح کردند، ولی از چند و، چون پیشرفت این طرح کلان ملی، اطلاعی در دست نیست، گفت: «در این شرایط، ضرورت تشکیل یک ستاد راهبری با محوریت تمام دست‌اندرکاران آن، اعم از پیمانکاران طراحی و ساخت، بهره‌برداران و ستاد اجرایی پروژه، احساس می‌شود.»

وی در تشریح این طرح گفت: «پیشنهاد می‌شود ستاد ملی راهبری طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای با محوریت ستاد کل نیرو‌های مسلح به عنوان ستاد تصمیم‌گیر، مجلس شورای اسلامی با محوریت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به‌عنوان قانون‌گذار و ناظر طرح، سازمان انرژی اتمی و سایر سازمان‌های دفاعی و غیردفاعی مرتبط به‌عنوان مجری بخش‌های مختلف این طرح با رویکرد اولویت ساخت زیردریایی هسته‌ای که کاربری شلیک موشک‌های کروز و بالستیک را دارد، شکل بگیرد تا بتوان این طرح را با انسجام همه‌جانبه از قانون‌گذاری تا اجرا پیش برد.»

ذوالفقار افزود: «با برداشته‌شدن محدودیت غنی‌سازی اورانیوم با درصد غنای ۲۰ درصد و بالاتر، پس از فرصت ۶۰ روزه کشورمان به طرف‌های برجام، زمینه مساعدی برای پیشبرد اهداف این طرح با درصد غنی‌سازی بالاتر فراهم خواهد آمد که این موضوع، خود، راهبرد فناوری هسته‌ای کشورمان را در ابعاد مختلف صنعتی، توسعه قابل توجهی خواهد داد.»

این تحلیلگر مسائل هسته‌ای ادامه داد: «با ورود ستاد کل نیرو‌های مسلح به موضوع این طرح دفاعی با محوریت پیشران هسته‌ای، طرح در قالب «پروتکل‌های نظامی» پیش خواهد رفت و لذا قابلیت مذاکره نیز نخواهد داشت.»

وی اعلام کرد: «این طرح، در قالب ماده واحده‌ای خدمت نمایندگان محترم مجلس ارائه شده و امید است با اعمال دوفوریت لازم، با اکثریت قاطع آرا به تصویب برسد و شاهد رشد و بالندگی کشورمان در حوزه فناوری کاربردی هسته‌ای باشیم.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: پیشران هسته ای برجام میترا استاد محمد علی نجفی معامله قرن روز قدس حماس اختیارات رئیس جمهور بیت المقدس پرویز مشرف کارت سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۳۳۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید

امارات متحده عربی به‌زودی مناقصه‌ای را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید راه‌اندازی خواهد کرد که تعداد رآکتورهای هسته‌ای در این کشور کوچک خلیج‌فارس را ۲ برابر خواهد کرد.   به گزارش ایسنا، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.   به نقل از رویترز، منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.   این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیازهای انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.   مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.   سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوزها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.   امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.   امارات یکی از کشورهایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.   در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.   ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.   نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • صادرات ۱۰ میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها تا دو سال آینده
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید