وقتی کمسوادی باعث خلاقیت میشود!
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۳۴۲۳۵
محمد شادرویمنش میگوید: گاهی کمسوادی ممکن است موجب خلاقیت بیشتر هم بشود؛ ممکن است کسی با ادبیات کلاسیک فارسی آشنایی چندانی نداشته باشد، ولی شعرها و آثار ادبی دیگری را پدید بیاورد که از خلاقیتهای شخصی خودش نشأت گرفته باشد.
این عضو هیئتعلمی دانشگاه خوارزمی در گفتوگو با ایسنا، درباره میزان نمود ادبیات کهن و کلاسیک در آثار ادبی معاصر اظهار کرد: در ادبیات معاصر فارسی درباره شعر و داستان ماجراها متفاوت است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: در شعر معاصر فارسی تلاشهایی برای ایجاد پیوند با مفاهیم جدیدی که از ادبیات جهان به تدریج وارد ادبیات فارسی میشد، صورت گرفت. این امر منجر به خلاقیتهای تازه و باز شدن مسیرهای تازه در شعر فارسی شد. مشخصا منظورم کاری است که نیما و معاصران او در شعر فارسی انجام دادند. اما آنهایی توانستند در این زمینه توفیق بیشتری پیدا کنند که ضمن باخبر بودن از سنتهای ادبیات کلاسیک فارسی، با شعر جدید جهان هم آشنایی پیدا کردند. اگر بخواهیم نمونههای خوب آنها را در شعر معاصر فارسی نام ببریم، شاخصتر از همه مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو و قدری جوانترهای آن دوره که امروز از استادان پیشکسوت شعر معاصر فارسی به حساب میآیند، استاد شفیعیکدکنی و هوشنگ ابتهاج هستند. اما در نسل جوانتر هم کسانی هستند که همچنان که از شعر کلاسیک فارسی باخبر بودهاند، خلاقیتهایی در شعر معاصر فارسی ایجاد کردهاند؛ کسانی مثل سیمین بهبهانی و حسین منزوی.
این مدرس دانشگاه سپس از دعوای سنت و مدرنیته یا بهعبارتی سنت و تجدد به عنوان یک سنت تاریخی یاد کرد و گفت: گاهی وقتها میبینیم که چالشی بین خلاقیتهای تازه و ماندن در سنتها وجود دارد. دعوای پیر و جوان هم در همین موضوع ریشه دارد. شعر فارسی در این مسیر گامهای خیلی خوبی برداشته است. جوانهایی هستند که ممکن است خیلی اطلاع عمیقی از شعر کلاسیک فارسی نداشته باشند ولی خلاقیتهای شعری خوبی دارند و به تدریج مسیر خود را پیدا میکنند و ما باید این را به شکل درختی ببینیم که شاخهها و برگهای تازهای میدهد و این برگها باید به ریشهای متصل باشند که از اعماق سنتهای کلاسیک فارسی آب بخورد.
شادرویمنش با خواندن بیتهایی از مولانا، در توضیح بیشتر درباره چالش میان سنت و مدرنیته، اظهار کرد: وقتی مولانا میگوید «هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود/ وارهد از حد جهان بیحد و اندازه شود»، سخن تازهای که مولانا درباره آن حرف میزند همین است که ۸۰۰ سال پیش گفته شده است. ما هم اگر سخنان ۸۰۰ سال پیش را بخوانیم ممکن است که باز هم احساس کنیم این سخنان، سخنان تازهای هستند. این سخنان در آگاهیهای عمومی ملتها ریشه داشتهاند، چه آگاهیهای فرهنگی و ادبی و چه آگاهیهای اجتماعی. به هر حال هر جدیدی لذت و خوشی دارد و این لذت و خوشی وقتی بر پایههای عمیق و استواری بنا نهاده شده باشد، جایگاه خود را در هر عرصهای پیدا میکند.
او در پاسخ به سوالی درباره امکان آسیب دیدن ادبیات معاصر از طریق دوریگزینی شاعران و نویسندگان معاصر از ادبیات کهن، گفت: من خیلی نگران این موضوع نیستم. گاهی کمسوادی ممکن است موجب خلاقیت بیشتر هم بشود. ممکن است کسی با ادبیات کلاسیک فارسی آشنایی چندانی نداشته باشد ولی شعرها و آثار ادبی دیگری را پدید بیاورد که از خلاقیتهای شخصی خودش نشأت گرفته باشد. ممکن است در این میانه چیزهایی خلق شود که کاملا تازه است و ممکن است چیزهایی هم خلق شود که همانند اختراع دوچرخه برای بار دوم باشد. ممکن هم هست شاعر مضامین و مسائلی را در شعرش مطرح کند که قدمای ما پیشتر حتی آن را زیباتر هم بیان کرده باشند. یعنی ممکن است بعضی از اینها تجربیات موفقیتآمیزی باشند و ممکن هم هست که نباشند. خود تاریخ در اینباره تصمیم میگیرد که کدامها بمانند و کدامها نمانند. همانطور که پروین گفته «من این ودیعه به دست زمانه میسپرم/ زمانه زرگر و نقاد هوشیاری بود/ سیاه کرد مس و روی را به کوره وقت/ نگاه داشت، به هرجا زر عیاری بود». تاریخ خودش تصمیم میگیرد که زر عیار را نگه دارد و مس و روی را کنار بگذارد. به جوانهای امروز باید دل بست و نگران تجربههای تازه آنان نباید بود. آنها هم به تدریج کلاسیک خواهند شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۳۴۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد ارتباطات و رسانه ادارهکل هنرهای تجسمی به نقل از روابطعمومی معاونت امور هنری، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حکمی محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران را به عنوان «رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب کرد.
متن این حکم انتصاب به شرح زیر است:
«جناب آقای محمد خراسانیزاده
مدیرکل محترم هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر
هنر سرامیک، بهعنوان پرسابقهترین بستر بروز خلاقیت بشر و بهمثابه رسانهای که اندیشههای ادوار مختلف تاریخی را بر دوش کشیده است، در ساختار معاصر خود، تجلی همزیستی هنر و فناوری را به بهترین شکل، نمایان میسازد.
دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران، فرصت شایستهای است برای بازخوانی و ارایه ظرفیتها و قابلیتهای این هنر پویا در سرزمینی که مهد هنر و تمدن بوده و نوآورانهترین دستاوردهای تمدنی خود را همواره در قالب هنر سرامیک به یادگار نهاده است.
به همین منظور و با عنایت به سوابق هنری و مدیریتی، جنابعالی به عنوان «رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب میشوید.
امید است در سایه توفیقات الهی و توجهات امام عصر عجلالله تعالی فرجه الشریف، با لحاظ نمودن منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و با همفکری و همکاری سایر ذینفعان محترم، در راهبری هرچه بهتر این دوسالانه ملی، موفق و پیروز باشید.»
کد خبر 6098165